ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axelsson, Bertil f1910-1920. In Ardmore, PA 1965  (läst 854 gånger)

2013-12-13, 23:33
läst 854 gånger

Utloggad BrittMarie Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 10:40
    • Visa profil
Söker efter amerikanen Bertil Axelsson, troligen född 1910-20, som i mitten av 60-talet besökte Sverige och sin kusin Rickard Björn i Stockholm.
En av dennes döttrar (min svägerska) undrar om vilka som var hans föräldrar och om han har ättlingar. Vi hoppas att någon av dessa ser detta och kan ge oss information.

2013-12-14, 00:08
Svar #1

Utloggad Eva Sandevik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2015-02-04, 13:07
    • Visa profil
BrittMarie - har du någon mera information så skriv. Svårt att söka på så lösa grunder.
Eva

2013-12-14, 12:25
Svar #2

Utloggad BrittMarie Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 10:40
    • Visa profil
Eva - eftersom han är kusin med Rickard Björn så måste någon av hans föräldrar vara en av tre syskon till Rickards far, vilka jag efterlyste i går under namnet Björn;
Oscar Theodor Johansson / Björn född 1873 och utvandrad i slutet av mars 1892 samman med systern Hanna Mathilda Johansdotter  / Björn född 1875 alternativt lillebrodern Carl Johan Johansson / Björn född 1877 som utvandrade 1897 i slutet av mars.
Eftersom Bertils namn är så helsvenskt får det mig att tro att modern är Hanna Mathilda, som gift sig med en annan svensk emigrant vid namn Axelsson.
Utöver detta jag bara nämna att Bertil Axelsson själv skrev ner sitt namn + Ardmore, PA, USA i min svägerskas autografblock när han besökte kusinens familj, hon var då 12-15 år gammal och har inga fler minnen av honom än att han var lång.
Om detta är till någon hjälp Eva är vi väldigt tacksamma - själv är jag nybörjare sen ett år och vet inte riktigt hur jag ska leta vidare annat än genom detta forum.

2013-12-14, 20:16
Svar #3

Utloggad Eva Sandevik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2015-02-04, 13:07
    • Visa profil
BrittMarie - visste inte om dina andra inlägg. Har nu läst dem och där har du verkligen fått hjälp av riktiga proffs på Anbytarforum! Kanske kan de även hjälpa dig att söka vidare?  
Hälsningar
Eva

2013-12-15, 18:29
Svar #4

Utloggad BrittMarie Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2019-08-21, 10:40
    • Visa profil
Eva - har läst svaren på mina efterlysningar och jag är verkligen imponerad (och medveten om vad lite jag kan). Tyvärr fick jag inget matnyttigt om Hanna som jag fortfarande tror är Bertils moder. Jag letade efter uppgift om henne på Ellis Island, men fann inget på olika namnkombinationer. Synd.
Tack i alla fall för att du var villig att fösöka.
Mvh Britt Marie

2013-12-15, 19:07
Svar #5

Utloggad Eva Sandevik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2015-02-04, 13:07
    • Visa profil
BrittMarie - tittat som hastigast i Ancestry, fann följande:
Hanna och Oscar (bägge utan andranamn) och med efternamnet Björn registrerades den 1 april 1892, utresehamn Göteborg. Som destination anges Benton Harbou för båda. Kan detta hjälpa något?
Hälsningar
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna