ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnusson Brodin Carl Gottfrid *1877 i Törnevalla  (läst 422 gånger)

2010-12-24, 20:40
läst 422 gånger

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Behöver hjälp av någon som har Ancestry.com.
Vill ha kopior på två dokument om min morfar Carl Gottfrid Magnusson Brodin eller bara Carl Brodin
Född 3/7 1877 i Törnevalla Östergötland.  
 
Har uppgift om att det finns två dokument ett om när han skriver på för US armén  hösten 1918 och ett där han 1919 fyller i steg ett för ansökan om medborgarskap (som han aldrig fullföljde). På båda dokumenten bor han i Portland Orgegon. Jag har kopia på folkräkningen 1920 där han är med i Portland.
 
Hittar någon andra dokument i USA eller Kanada om honom är jag mycket tacksam.  
Någon som har anor som också jobbat som skogsavverkare i Portland trakten under 1910-talet.  
Winnepig Kanada hade mamma hört att han bodde i men där har jag inte funnit något alls. Tips?
 
Med Julhälsningar Birgitta

2010-12-25, 09:41
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Den forskningen som redan är gjord på honom och de detaljer som är kända angående honom finns  
 
 
och här
Anbytarforum » Länder » Kanada » Carl Gottfrid Brodin -efterlyser spår  
 
... bara så att ingen behöver göra om det som redan är känt kring emigrationen, han ska t.ex. inte finnas i USA 1910 utan i Kanada men ingen av oss har lyckats hitta honom i Kanadas census 1911 utan först 1912 när han passerar gränsen Canada/USA. Han återvänder till Sverige sent 1920.
 
Hälsningar,
Eva

2010-12-25, 10:49
Svar #2

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
OK Eva men jag har inte dessa dokument. En person mailade mig dem men jag lyckades radera bilagorna utan att spara dem. Klantigt men jag tycker att jag ändå bör få fråga om.  
BE

2010-12-25, 10:59
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jadå, du får fråga om, men det finns många som är så villiga att hjälpa till att de riskerar göra om exakt samma forskning en gång till, även om du skriver att det är dokumenten du vill ha kopia på.  
 
Det är anledningen till att jag skrev länkarna - i en av dem står exakt datum för petition om medborgarskap.
 
Det skadar aldrig att tala om vad man redan vet och hur, varför etc och vilken tidigare forskning som gjorts. Just nu sitter jag så jag inte kan göra Ancestry-forskning åt dig, men det finns det andra som kan - men eftersom det här i detta inlägg inte stod att du vet att han är tillbaka i Sverige 1920, eller ungefärlig tid för emigration, så finns det de som skulle sitta och leta 1930 etc.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna