ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sillanpää, Saima 33 år. Utv 1920-talet  (läst 795 gånger)

2010-10-22, 13:40
läst 795 gånger

Ann-Marie Lindbergh

Hej
Saima Sillanpää utvandrar till USA ngn gång på 1920 talet, jag vet att hon åker från Göteborg och till N Y, enl Ancestry , har inga data på henne, har hört att hon var 33 år när hon emigrerade, snälla kanske nån kan hjälpa mig vidare ..

2010-10-22, 13:57
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en Saima Sillanpää som kommet till New York 4 juni 1923, med make och barn. De är amerikanska medborgare, hon är 33 år. Maken heter Frank, de har varit i Sverige sedan 1922. Ett barn, Taisto, f i Watertown, Wt (Vermont?) 19 maj 1915. Bor på Davison Street, Mariners Harbour, Staten Island, New York.
Enl passansökan är han och hustrun född i Finland. De ska hälsa på släkten i Finland och Ryssland.
Det finns foto på dem i passet.

2010-10-22, 14:02
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Möjligen är det Frank som heter Ivari Sillanpa och gifter sig med Saima Oiia 24 juli 1914 i Barre, Vermont. HAn far ska heta John, vilket stämmer med passansökan.
 
Detta är i alla fall sonens dödsruna:
 
Theodore Ted Sillanpa
Theodore Ted Sillanpa Theodore Ted Sillanpa, 89, of the Village of Millbrook, died Sunday, Oct.10, 2004, at home. Mr. Sillanpa was a retired designer in Bloomingdale's Art Gallery, retiring in 1983. Born May 19, 1915 in Barre, Vt., he was the son of Frank and Saima Lilliongss Sillanpa. He graduated from high school in Staten Island. Mr. Sillanpa is survived by many close friends. He was predeceased by his lifelong companion, Donald Cottrell. A private celebration of Ted's life will be celebrated at a later date. Burial will be in Ferncliff Cemetery. Memorial donations may be sent to the Millbrook Rescue Squad, PO Box 609, Millbrook, NY 12545. Arrangements are under the direction of Allen Funeral Home, 3270 Franklin Ave., Millbrook, NY 12545. If you would like to send a condolence, please visit our website at www.HudsonValleyfuneralhomes.com.

2010-10-22, 18:42
Svar #3

Ann-Marie Lindbergh

Tackar ..
Det fanns ju en till där på listan fast utan födelseår .. denna som du kollat på skulle alltså varit född 1890? Kan hon gift om sig med en Mattsson? Kan man inte se vart i Finland hon föddes, och snälla goa, om du orkar, kolla om det finns någon Tyyne Lempeää, hon ska varit född 25 mars 1886 i Finland  
Min vän har hittat en massa gamla brev och namn bl a dessa som emigrerat. Vet inte i vilken ände man ska börja söka ..

2011-08-20, 09:25
Svar #4

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av poster överflyttade från Källor/Emigrantkällor
(Rubrik tillagd av moderator)

2011-08-27, 13:49
Svar #5

Ann-Marie Lindbergh

Hej igen .. jag har fastnat totalt
i USA:s federala folkräkning från 1920 finns vad jag söker, Saima (Gift Sillanpää) född 1898, hennes make heter Iivari, ( kallas Ivar, Ivas mm ..)
finns någon vänlig skäl som kan kolla upp vilka uppgifter som finns om dem, de får flera barn som jag har namn på ..
Saimas mor hette Greta Lisa kallades för Lisa, söker även Saimas far alltså, samt data på Saimas make. Skulle gärna vilja veta varifrån i Finland de härstammar
Jag har endast tillgång till Sverige abonnemang på Ancestry så jag kommer inte åt de uppgifterna, de bodde i Iron Michigan.

2019-02-26, 10:38
Svar #6

Utloggad Ritva Ojala

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 11:13
    • Visa profil
Hej
Saima Sillanpää utvandrar till USA ngn gång på 1920 talet, jag vet att hon åker från Göteborg och till N Y, enl Ancestry , har inga data på henne, har hört att hon var 33 år när hon emigrerade, snälla kanske nån kan hjälpa mig vidare ..

Hej,

Saima Sillanpää född i Ilmajoki, i västra delen av Finland, 16.11.1889. Hennes födelsenamn var Saima Susanna Mattsdotter Ojala. Hon var faster av min makes (Esa) far Alpo Ojala.

Saima hade många syskon och tiden i Finland var hård. Saima flyttades med syster Hilda Elina Ojala (senare Anapo) till Amerika. Saima gifte sig med Frans Sillanpää (från Finland). De fick en pojke som heter Taisto (15.5.1915-10.10.2004).
Taisto (Theodor, Ted) Sillanpää bodde i New York, Millbrook med sin pojkvän Donald. Min man Esa (Ojala) gjorde affärsresor till USA och träffade Taisto och Donald många gånger.

Pojkvän dog och Taisto bodde ensam.
Taisto fick hjärttack. Vi hittade honom i ett vårdhem ensamt och ledsen. Han var väldigt sjuk och fick inget hjälp. Vi tog honom till sjukhuset och då blev han bättre. Han ville återvända hem, och vi lyckades ordna det (några, helt främmande amerikanska grannar ville det inte och var mycket arg: de tyckte att det skulle bli för dyrt! Trots att Taisto har mycket av sina egna pengar...). Taisto fick hjälp dygnet runt och var lyckligt hemma. Vi besökte honom många gånger. Han levde ännu ett år hemma.

Taisto dog  den 10. oktober 2004. Vi visste det först när Taisto var begravd. Vi vet fortfarande inte, var.  Taisto berättade för oss, att vissa sin mammas Saima varor (brev, kaffeservis o.s.v.)  tillhör Ojalas släkt.  Tidigare nämnda, främmande grannar ärvde hans egenskap och vi fick ingenting, inga brev och familje minne till Finland.

Jag skriver nu en bok om Ojalas familj för att överraska min man Esa Ojala och alla hans släktingar i Ilmajoki.

Den här annons av Ann-Marie Lindbergh var otänkbar överraskning. Jag hoppas att jag hittar Ann-Marie. Jag hoppas att det är inte för sent att hitta henne och Saimas brev.

Jag är tacksam för all hjälp!

mvh
Rita /Ritva Ojala

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna