ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-09-04  (läst 3029 gånger)

2009-01-01, 12:11
läst 3029 gånger

Utloggad Ingrid Birgitta Frederiksen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2020-03-07, 15:13
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter min mors farbror David Viktor Sandberg född 1887-11-25  i Rasbo Uppland Sverige han emigrerade till USA  men jag vet bara att han var ganska ung då,jag har fått uppgifter att Han var bosatt i New Jersey en period men vet inte så mycket mer.Jag söker släktingar till honom i USA min mor tror att han i varje fall fick  två döttrar där.
Tack på förhand.Även hans bror Karl Rickard Sandberg född 1989-11-02 i Njutångers församling emigrerade han omkom under kriget tror min mor.Hennes minne är tyvärr inte så bra längre så hon kan inte berätta så mycket.
MVH/gittan

2009-01-01, 12:42
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
David utvandrar enligt Emibas till Australien:
Post 1006702
 
Johansson Sandberg, David Viktor
Brädgårdsarbetare (ogift man)
 
f. 25/11 1887 i Rasbo, Uppsala län (Uppland)
 
Utvandrad 1912
från Iggesunds Bruk, Njutånger, Gävleborgs län (Hälsingland)
till Australien
 
Källa: Husförhörslängd, s. 629
 
Emibas emigrationsakt: Njutånger X 1912 008
 
Det finns en David V Sandberg i mönstrade till 1a världskriget i New York, men han anges vara född 25 december 1887. Tyvärr är det felidexerat så man får inte fram originalblanketten där födelseort etc ska stå.
 
Men...David Victor Sandberg mönstrar också till 2a världskriget, då med rätt födelsedatum. Han bor i Philadelphia. Hans hustru heter Anna A Sandberg och de bor på 1227 West Cumberland Street.
 
De bor i Philadelphia även 1920 enligt census. 1930 har de barnen Olga 9 och Eva 7. Även Anna är svensk, hon immigrerade 1914 och David 1918.
 
Möjligen är det David som kommer några gånger till New York som sjöman i slutet av 1910-talet.

2009-01-01, 12:55
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är nog David som är sjöman, han registeras som inrest till Tallangatta, Victoria, Australien 1916-1917.
 
Det här borde vara David i Emisjö, födelseförsamlingen är fel, men han nánger Hudiksvall när han mönstrar 1942. Det bör finnas uppgifter i Göteborgs sjömanshus, de är inte scannade.
 
Namn: DAVID SANDBERG  
Födelsetid: 1887
Föddförsaml: AGESUND     Län:  
Hemförsaml: NJUTÅNGER     Län: X
Yrke/Titel: ELDARE  Sjömanshus: GÖTEBORG
Fartyg: TASMANIC     Typ: ÅNGARE
Hamn: NEW YORK  Land: NORDAMERIKA  Landskod: US
Datum: 1917-09-18  Orsak:  
Källa: GÖTEBORG DIC:166  År/nr: 1918:00242
 
 
(Meddelandet ändrat av izla den 01 januari, 2009)

2009-01-01, 16:45
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var inte Karl som dödades i kriget, det var denne broder:
Post 1006703
 
Johansson Sandberg, Knut Vilhelm
Sjöman (ogift man)
 
f. 13/1 1892 i Njutånger, Gävleborgs län (Hälsingland)
 
Utvandrad 1912
från Iggesunds Bruk, Njutånger, Gävleborgs län (Hälsingland)
till Australien
 
Källa: Husförhörslängd, s. 629
 
Emibas emigrationsakt: Njutånger X 1912 009
 
Det finns i National Archives of Australia 50 sidor om honom, hur han såg ut, vad han gjorde (rabbit trapper=kaninjägare, viktigt yrke i Australien där kaninerna hotade den inhemska faunan), regementet Light Horse Brigade, vilka slag han var med i Frankrike, sårad (gasad flera gånger) och till slut död i strid 26 september 1918 i Frankrike (sidan 9 i dokumentet). Även koder för var han är begraven i Frankrike: Tincourt Boucly Military Cemetery, plot 5, row C, grave 21, Frankrike (sid 13 i dokumentet) ,graven finns säkert kvar.
 
Om du går in på : http://www.naa.gov.au/collection/recordsearch/index.aspx
Söker: Search Now as a guest
Namn: William Sandberg
 
Klickar på antalet träffar, det första dokumentet är han, klicka på Digital Image så får du se allt.
 
Det första dokumentet är han.
 
Intressant läsning, visar det fullständiga helvete som soldaten hade i krig. Jag har aldrig förr sett så mycket om en person i arkiven
 
(Meddelandet ändrat av izla den 01 januari, 2009)

2009-01-01, 16:54
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han angav sin födelseort till Hudiksvall, Stockholm, Sweden (Stockholm var nog den enda plats som folk kände till), faderns namn J Sandberg, här är brevet som sändes till fadern, men som naturligtvis inte kom fram:
 

2009-01-01, 16:59
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han lämnade allt han ägde till Vera Smith, som tydligen var fästmö eller fru, här brevet där man meddelar henne att han dödats i strid:
 

2009-01-01, 17:27
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Här kan du se krigskyrkogården:
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=cr&CRid=2196199
 
Här finns uppgifter om honom i register över australiska soldater, med lista på hans plutonskamrater när de skeppades över till Europa.
http://www.aif.adfa.edu.au:8080/showPerson?pid=266041
 
(Meddelandet ändrat av izla den 01 januari, 2009)

2009-01-01, 19:59
Svar #7

Utloggad Ingrid Birgitta Frederiksen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2020-03-07, 15:13
    • Visa profil
Tack snälla för hjälpen det var mycket att läsa och sorgset,har hela tiden trott att han fanns i USA  tillsammans med sin bror David.
MVH/Gittan

2009-01-01, 20:05
Svar #8

Utloggad Ingrid Birgitta Frederiksen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2020-03-07, 15:13
    • Visa profil
Tack snälla för hjälpen det var mycket att läsa och sorgset,har hela tiden trott att han fanns i USA  tillsammans med sin bror David.
MVH/Gittan
 
David bodde i USA det vet jag han var och hälsade på här i Sverige när jag var liten kommer jag ihåg jag kallade honom alltid för farbror David.Ibland tror jag att man förväxlar namn och datum så att det blir fel.Jag skall försöka få tag i fler uppgifter oxå.
MVH/Gittan

2009-01-03, 17:29
Svar #9

Utloggad Ingrid Birgitta Frederiksen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2020-03-07, 15:13
    • Visa profil
Hej!
Jag försöker att hitta husförhörslängden s.629 som du skrev var källan.
Jag undrar oxå varför det står att han heter Johansson Sandberg,Knut William.I födelseboken står det Knut Wilhelm,men det kanske var enklare att heta William att det står Johansson tror du det kan bero på att hans far hette Johan Viktor Sandberg Kan Johansson komma därutav tror du,åldern att han var 25 år när han anslöt sig till militären stämmer inte heller jag får det till att han måste varit 27 år han var ju född 1892-01-13 .Det som du fick fram åt mig var så intressant och allt annat stämmer ju vad det gäller honom så jag tror att det måste vara rätt person.Jag måste försöka att hitta någån kurs i släktforkning här där jag bor.
Tack för allt arbete du lagt ner .
MVH/Gittan

2009-01-03, 17:51
Svar #10

Utloggad Ingrid Birgitta Frederiksen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2020-03-07, 15:13
    • Visa profil
Hej Igen  
David Viktor Sandberg som var mammas farbror var född i eller Rasbo 1987-11-25. Han bodde i Iggesund när han var barn iallafall.jag söker i både Genline och SVAR men hittar inget Agesund.
Jag känner på mig att det är rätt person.Men vill gärna komma vidare.
Vet du om det finns några kurser i släktforskning i närheten av Tierp Tobo?
Tack på förhand
MVH/Gittan

2009-01-04, 10:50
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej!
 
Sidan i husförhörslängden refererar till sidan år 1912, då husförhöret bytt namn till församlingsbok. Den finns inte scannad på nätet ännu. Jag har hämtat dessa uppgifter från CD-skivan Emibas, som registrerat emigranter från kyrkböckerna. Antagligen har man kallat honom Johansson Sandberg eftersom fadern hette Johan. Att han hette William i Australien är helt naturligt, jag började faktiskt söka på det namnet. Knut är ett namn som inte kan uttalas på engelska, det närmaste är Canute som är en medeltida kung. Wilhelm ändras nästan alltid till William, speciellt viktigt under första världskriget då kejsar Wilhem var den store fienden. Allt som påminde om honom eller Tyskland ändrades (engelska kungafamiljen bytte familjenamn från Battenberg till Mountbatten t ex).
 
25 år gammal verkar stämma, han skrevs in 1917. Dessutom var han frivillig, något som kanske ska tas med en nypa salt, det var hårda påtryckningar att värva sig. Jag är helt övertygad om att det är rätt person, det finns så mycket uppgifter som stämmer (ovanligt mycket uppgifter faktiskt).
 
David har angett Hudiksvall som födelseort i USA, det var kanske naturligt, han flyttade dit tidigt och orten är inte så viktig i USA - många har ändrat på sådana fakta. Agesund är säkert Iggesund, alla dessa uppgifter kommer från sk sekundärkällor, dvs någon har skrivit av dem från handskrivna källor som bygger på muntliga uppgifter. I detta fall Emisjö, ett register över förrymda sjömän på CD-skivan Emigranten. Då blir det en del fel!
 
Jag vet inte om det finns kúrser i Tierp, Medborgarskolan hade inga. Däremot finns det distanskurs i Gävle på Medborgarskolan. Vuxenskolan har också kurser men alla är i Uppsala. Någon lokal förening finns inte heller i Tierp. Man kan läsa böcker för att lära sig mer.
 
För att hitta församlingsboken för Njutånger måste man åka till Härnösand, landsarkivet där som har Gävleborgs län. Mikrokort finns att köpa från Svar (www.svar.ra.se) man måste då ha en läsare som finns på en del bibliotek. Bibliotek kan också ha dessa kort, men då oftast i närheten av orten. Släktforskarnas hus i Leksand och Riksarkivet i Arninge har dem också. Men scanning pågår så de kommer på nätet snart, jag väntar själv på dem eftersom jag har mycket släkt i Hälsingland men som vanligt är Norrland missgynnat.
 
Jag hittade också i Emisjö DW Sandberg från Njutånger som rymde i Australien 1911, han rymde alltså 2 gånger! Era släktuppgifter stämmer alltså bra. Han regístreras alltså i församlingsboken som emigrerad 1912 eftersom man då fått brev eller dylikt om att han befinner sig där. Likadant med Knut Wilhelm, han rymde säkert också när han var sjöman.
 
Namn: D W SANDBERG  
Födelsetid: 1887
Föddförsaml: RASBO     Län: C
Hemförsaml: NJUTÅNGER     Län: X
Yrke/Titel: ELDARE  Sjömanshus: GÖTEBORG
Fartyg: BIA     Typ: ÅNGARE
Hamn: MELBOURNE  Land: AUSTRALIEN  Landskod: AU
Datum: 1911-03-14  Orsak: RYMD
Källa: GÖTEBORG DIC:159  År/nr: 1911:00157

2009-01-04, 11:21
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
ett litet tillägg: mikrokorten för 1900-talet går även att låna från SVAR, du behöver inte köpa dem (det är bara mikrokort med kyrkböcker från före ca 1905 som de inte längre lånar ut) eller resa till landsarkivet i Härnösand.  
 
Gittan, kolla med din kommun vilka resurser som finns för släktforskningen i bibliotekets lokaler (enligt hemsidan finns resurser för släktforskning, jag hoppas att det innebär mer än tillgång till Genline och SVAR på Internet så att det även finns läsapparater för mikrokort. SVAR:s kyrkböcker för utlåning hittar du på deras hemsida, www.svar.ra.se, välj Forska i vänstermenyn, skriv sedan in Njutånger i rutan geografisk sök som kommer fram i mitten av skärmen efter ett tag, och klicka dig fram till Njutånger, välj under Filmade arkiv). Orten Iggesund ligger Njutångers församling.
 
Från uppgifterna på cd:n Emibas, som du har fått av Chris, har vi ju en möjlighet att se att båda bröderna finns på sidan 629 när de är registrerade 1912, det är då församlingsboken som täcker det året och den sidan du behöver, Njutånger församlingsbok volym AIIa:2b, som täcker perioden 1903-1918, och innehåller sidorna/uppslagen (folio) 501-1000, hos SVAR har den volymen beställningsnummer A13016. Man får ha mikrokorten en månad, kostnaderna framgår av deras sida (20 kr per volym och 25 kr  expavgift, vilket gör att det kan vara idé att beställa mer än en volym).
 
Släktforskarförbundets medlemsföreningar i Uppland hittar du här.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Är det samma Tobo som jag såg på TV igår - i serien Morfars farfars far - och jag?
 
 
(Meddelandet ändrat av edah den 04 januari, 2009)

2009-01-04, 14:06
Svar #13

Utloggad Ingrid Birgitta Frederiksen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2020-03-07, 15:13
    • Visa profil
Hej Izla!
Hjärtligt tack igen jag är oxå säker på att det är rätt bröder Sandberg.
Jag skall undersöka det här med kurser i biblioteket Tierp finns utrustning där man kan läsa microkort men man får beställa från SVAR.
Jag verkar ha en äventyrlig släkt på min mors sida.Min fars har jag precis börjat forska i,den släkten verkar funnits i Uppsalatrakten.
 MVH/Gittan

2009-01-04, 14:13
Svar #14

Utloggad Ingrid Birgitta Frederiksen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2020-03-07, 15:13
    • Visa profil
Hej Eva!
Jag tackar så mycket,jag tycker att det är så intressant att forska och så många det verkar vara som gör det.Jag är lite dålig på att söka men det tar sig nog med all hjälp jag får,
P.S Tyvärr såg jag inte tv igår så jag vet inte om det är samma platsD.S

2009-01-04, 14:44
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag såg just reprisen av programmet, det är samma Tobo. Om du inte sett det, Gittan, så kan man titta på SVTs hemsida när man vill, länk finns under länktips på Anbytarforum längst ner.
 
Kolla på biblioteket i Tierp om det finns kurser, man annonserar ofta på just bibliotek. Jag ser att man har en speciell sida om släktforskning på Tierps bibliotek, kanske finns en bibliotekarie med specialintresse.
 
(För övrigt har jag skrivit min doktorsavhandling om hälsan i Tierps kommun)

2009-02-02, 18:48
Svar #16

Utloggad Karl-Arne Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2018-04-16, 18:05
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/inkan/
Hej alla!
 
Har här på anbytarforum tidigare sökt efter min morfars syster Emma Matilda Eriksson f 1888-08-22 Hälsingtuna (X) fader Jan Erik Eriksson 1854-12-09 moder Elsa Olsdotter 1850-11-08, då fick jag genom Jan Jutefors reda på detta:
Post 1001010  
Eriksson, Emma Matilda  
Hushållerska (frånskild kvinna)  
f. 22/8 1888 i Hälsingtuna, Gävleborgs län (Hälsingland)  
Utvandrad 31/10 1916 från Yttre Sandviken, Högbo, Gävleborgs län (Gästrikland) till New York, USA  
Källa: Husförhörslängd, s. 864  
Emibas emigrationsakt: Högbo X 1916 053.
 
Efter ytterligare sökande av Jan Jutefors kom han fram till att det till Ellis Island anländer en Emma Eriksson, 28 år, från Högbo med S/S Stockholm från Göteborg den 8 Nov 1916. Anhörig är fadern Johan Eriksson på Villa Idenår?? i Hudiksvall.  
Slutdestinationen är Clifton, New Jersey och hennes kontaktperson i Amerika är en vän, Oskar Zetterström, och det står att hon är född i Helsingtuna.
 
Alla dessa uppgifter stämmer utom att den anhöriga fader Johan Eriksson är en bror till Emma Matilda.
 
Kan någon spåra Emma Matilda och hennes ev. familj i New Jersey åt mig.
 
Mvh
Arne
Arboga

2009-08-19, 13:36
Svar #17

Utloggad Lena Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-10-09, 10:03
    • Visa profil
    • Lena Strömberg
Kan någon hjälpa mig se vad som kan finnas på Lilly Pauline Kjellberg f.1916 i Henderson Iowa. Hon gifte sig visst aldrig enligt marriage rec. i den delstaten. Hon bodde senare i N.J där hon var lärare och gift med Ken Osborne, bagare. Finns det någon som kan hitta något om hennes barn? I detta fallet studerar jag baklänges, har hennes ursprung.
Tack för hjälpen.

2009-08-19, 17:23
Svar #18

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Fråganär: har du exakt födelsedatum??
 
Här en ev. tänkbar kandidat  
 
 
Social Security Death Index Social Security Death Index
Name:    Lillie Osborne
SSN:    226-50-4153
Last Residence:    28305  Fayetteville, Cumberland, North Carolina, United States of America
Born:    16 Aug 1916
Died:    17 Feb 1996
State (Year) SSN issued:    Virginia (1956)
 
Anderson tycks orten heta, där den unga Lille Paulina bor 1920 , 1925 och 1930 - men det har ju ingen betydelse direkt när vi söker henne som gift.
 
 
1920 United States Federal Census 1920 United States Federal Census
Name:    Lilly Kjellberg
Home in 1920:    Anderson, Mills, Iowa
Age:    3 years 5 months
Estimated Birth Year:    abt 1916
Birthplace:    Iowa
Relation to Head of House:    Daughter
Father's Name:    Karl E
Father's Birth Place:    Sweden
Mother's Name:    Hannah
Mother's Birth Place:    Sweden
Marital Status:    Single
Race:    White
Sex:    Female
Image:    725
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Name    Age
Karl E Kjellberg    45
Hannah Kjellberg    39
Alga Kjellberg    14
Lilly Kjellberg    3 5/12
 
Source Citation: Year: 1920;Census Place: Anderson, Mills, Iowa; Roll  T625_502; Page: 2A; Enumeration District: 94; Image: 725.
 
 
Iowa State Census Collection, 1836-1925 Iowa State Census Collection, 1836-1925
Name:    Lillie Pauline Kjellberg
Birth Year:    abt 1917
Birth Place:    Iowa
Gender:    Female
Race:    White
Marital Status:    Single
Census Date:    1 Jan 1925
Residence State:    Iowa
Residence County:    Mills
Locality:    Anderson
Relation to Head:    Daughter
Mother:    Hannah Carlson
[Hanna Kjellberg]  
Mother's Birth Year:    abt 1881
Mother's Birthplace:    Sweden
Father:    Karl Kjellberg
Father's Birth Year:    abt 1875
Father's Birthplace:    Sweden
Marriage Place:    Sweden
Roll:    IA1925_1844
Line:    30
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Name    Age
Karl Kjellberg    50
Hanna Kjellberg    44
Lillie Pauline Kjellberg    8
 
 
 
som sagt, kolla födelsedatum, om möjligt.

2009-08-19, 18:15
Svar #19

Utloggad Lena Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-10-09, 10:03
    • Visa profil
    • Lena Strömberg
Hej
ja dom census du har stämmer med min Lillie. Det är rätt person. Ska se om jag hittar ett datum, men tror inte det då de ovanstående också bara har abt. Kan det vara hon? I så fall skulle det vara kul om någon vet om hon fick barn och vilka de är/var. Söker en som var på besök hos oss 1969 som ska ha varit en släkting. Nu är alla borta som jag kan fråga. Så tacksam för all hjälp. Tack igen.

2009-08-19, 20:45
Svar #20

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Hon borde kunna vara gift omrking 1935 eller senare, Osborne som efternamn är rätt vanligt, som det verkar. Senare Census  än 1930 finns ej ännu online, 2010 kommer 1940 ....
Man borde kunna hitta dödsfallet, men om man inte vet om hon 100% säkert gifte sig med Ken Osborne, så blir det litet knepigt. En väg är att be om hjälp på Anbytarforums motsvarigheter i USA, som ex.vis Ancestry eller Genforum.
Det har hänt mig att jag gått den vägen och kanske inte fått svar förrän om något år eller så, då kanske bara i form av någon liten pusselbit. Det går inte alltid på räls, det ska mycket tur till för att snabbt finna något.
Finns det inga brev kvar med någon gammal adress?

2009-08-19, 20:53
Svar #21

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
En kopp kaffe senare ser jag litet klarare:
 
Om vi nu har tur så kanske detta är de två makarna,  
 
 
 
Social Security Death Index Social Security Death Index
Name:    Pauline Osborne
SSN:    157-07-6544
Last Residence:    07502  Paterson, Passaic, New Jersey, United States of America
Born:    28 Jan 1917
Died:    15 Aug 2007
State (Year) SSN issued:    New Jersey (Before 1951)
 
Source Citation: Number: 157-07-6544;Issue State: New Jersey;Issue Date: Before 1951.
 
Source Information:
 
 
 
Social Security Death Index Social Security Death Index
Name:    Kenneth Osborne
SSN:    146-01-8194
Last Residence:    07465  Wanaque, Passaic, New Jersey, United States of America
Born:    19 Jan 1916
Died:    Dec 1986
State (Year) SSN issued:    New Jersey (Before 1951)
 
Source Citation: Number: 146-01-8194;Issue State: New Jersey;Issue Date: Before 1951.
 
Source Information:

2009-08-19, 21:16
Svar #22

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Lena, jag lägger ut en fråga hos Ancestry angående dödsruna på Pauline, så återkommer jag här /eller via e-post/ om och när svar erhålles.
 
Mvh
 
Bo

2009-08-19, 21:42
Svar #23

Utloggad Lena Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-10-09, 10:03
    • Visa profil
    • Lena Strömberg

2009-08-20, 17:53
Svar #24

Utloggad Carl Wolf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 16:19
    • Visa profil
Här är början av en dödsannons för Pauline som dog den 15 august 2007.
 
Osborne, Pauline - OSBORNEPauline (nee Napoleone) in Paterson on Wednesday August 15, 2007. Beloved wife of the late Joseph Osborne (1977). Devoted mother of Joseph Osborne of Florida, ...
Published in The Record and Herald News on 8/16/2007
 
Registrering och betalning är skyldig att se resten av den.
https://www.legacy.com/northjersey/obituaries.asp?page=obitfinderorder&personid= 92719537

2009-08-20, 18:16
Svar #25

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
I så fall är mina fynd troligen fel. Inte var hon gift med en Joseph, som dog 1977 - om vi ska hålla fast vid tidigare uppgifter.
 
Bo

2009-08-20, 18:53
Svar #26

Utloggad Lena Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-10-09, 10:03
    • Visa profil
    • Lena Strömberg
Hej,
njae jag vill gärna tro att min syssling kom ihåg rätt namn när det gällde Ken. Hon var så liten då de var på besök i Sverige med båt. På 50 talet. Men hon vill minnas att han hade ursprung från Irland. Det kan vara osagt men namnet tycks hon vara säker på. Jag är jätte tacksam för er hjälp och ser gladeligen fram emot varje mail som kommer. Än en gång, tack.
Lena

2009-08-20, 19:57
Svar #27

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Något galet är det med mitt fynd betr. Pauline, är jag rädd-  född Napoleone!! vad är nu detta -- men avvaktar svar på Ancestry innan jag ger upp  
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2009-08-20 19:58)

2009-08-22, 08:43
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den ovan nämnde Kenneth Osborne, född 19 januari 1916, finns nämnd i några Family Trees på Ancestry. I samtliga fall utan maka eller barn. Nu är ju detta inget som helst bevis på att de inte fanns, men en indikation kan det vara.

2009-08-22, 19:35
Svar #29

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej
 
Kan ha hittat en pusselbit i jakten på min i New York försvunna faster.
 
Hennes kusin Anna Helena Andersdotter 1882-11-04, Holm, P gift med Anders Gustaf Karlsson 1878-03-11 Rudskoga, S, utvandrade 1913-11-14 med sina 4 flickor (Karlstad sfs B:11 s 224). Dessförinnan hade Anna Helenas far emigrerat, Anders Johan Carlsson f 1860-03-18, Holm, P, före 1890 (FR 1890).
 
1982 bodde Murray & Betty Jenson på 85 Poplar Drive, Morris Plains, New Jersey, de hade 3 döttrar som bodde i Omaha. Murray var son till någon av de äldsta flickorna och torde vara född runt 1926, alltså barnbarn till Anna Helena. 1982 hade de Sverige-besök men kontakten rann ut i sanden.
 
Nu skulle jag gärna vilja komma i kontakt med ättlingar till Anna Helena. Hur går jag till väga för att hitta något om familjen? Så fort jag försöker leta i USA, så kommer jag ingen vart, varför är det så svårt?
 
 
Hälsningar
Marianne

2009-08-24, 10:27
Svar #30

Utloggad Lena Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-10-09, 10:03
    • Visa profil
    • Lena Strömberg
Har fått veta att Lillie Paulines make Ken Osborne var åtminstone 10 år äldre än henne.Hon var född 1916/1917. Vet att hon enligt census bodde kvar hos sina föräldrar 1930 i Anderson, Mills, Iowa.
 
Ska se om någon kan finna hennes systers familj som enligt census 1930 bodde i Lincoln, Montgomery, Iowa.
De hette Elmer Smith, Olga och barnen Margaret 4 år och Pauline 2 år. Olga döpte sin dotter efter sin syster.

2009-08-24, 11:02
Svar #31

Kerstin Thölix

Hej Marianne!
 
Anna och barnen kommer enligt Border Crossings from Canada to US till Halifax Nova Scotia Canada med fartyget Virginian från Liverpool i nov 1913. Hon har sin bror Carl O Osterberg i Norserud i Sverige. De ska till Annas man Andrew G Carlson 3138 Hiawata ave i Minneapolis Minnesota
 
Fadern, Anders Gustaf Karlsson kommer med samma fartyg till Halifax den 12 juli 1913. Han har sin far Karl Karlsson i Lungsund Ölme. Han ska till Minneapolis i Minnesota där han har sin svåger Sigfrid Andersson på 3138 Hiawata ave
 
Barnen heter förresten Märta Maria Viola född 1903
Elsa Karin Margareta född 1904, Ellen Sigrid Evelina född 1907 och Lilli Sonja Linnea född 1910. Kan kanske vara värt att nämna bara...
 
Kerstin
 
(Meddelandet ändrat av Tholix 2009-08-24 11:05)

2009-08-24, 11:39
Svar #32

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej Kerstin
 
och tack.
Kanske det är Minnesota som är den gemensamma nämnaren för Anna Helena och min faster Hildur, som jag bara har koll på tills hon anländer till New York, har lagt ut en sökning på henne där. Men de ska ha haft nära kontakt i USA.
 
Hennen bror, Karl Alexander, och hans ättlingar, håller jag på att ringa in. Det var ett av hans barnbarn som var över och hälsade på familjen Jensen, men sedan tappat kontakten. Så jag hoppas att trots det få napp på familjen Jensen.
 
Intressant att Anna Helenas far kom till USA så sent som 1913. Nu är han ju bara ingift för mig, så jag går inte ut så hårt i sökandet på honom. Men redan i folkräkningen 1890 så hade han tagit ut attest till Amerika och hustrun och Karl Alexander och den gemensamma dottern Anna Helena får fattigunderstöd.
 
Anna Helenas man åkte litet i förväg, jobbade på Karlstad Mekaniska Verkstad i Sverige, innan de emigrerade.
 
Jag avvaktar ett tag och ser om det blir något napp från Poplar Drive eller Omaha eller Minnesota, eller min fasters New York, sen får jag samla ihop vad jag har och börja om på ny kula. Det värsta är att jag har flera andra i samma släkt, min fars, som drog till USA och är borttappade, och den muntliga traditionen talar om mord och ond, bråd död. Så inte så lite nyfiken är jag på att få koll på alla.
 
Bästa hälsningar
Marianne

2009-08-24, 15:27
Svar #33

Kerstin Thölix

Hej Marianne!
 
Det var inte Anna Helenas Far som kom till USA 1913, utan hennes man. Mitt Misstag !!!

2009-08-24, 17:50
Svar #34

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej igen Kerstin
 
Eller lika mycket mitt tolkningsfel. Nu så läser jag det givetvis som Anna Helenas make. Skulle precis gå in och rätta till mitt inlägg.  
 
Jag hade Anna Helenas far i huvudet, som också dragit iväg, som jag reddogjort för. Han hette Anders Johan Carlsson f 1860-03-18 i Täppan, Holm, P och lämnat familjen i sticket. Dyker han upp så mottages han tacksamt. Han utvandrade 1886-03-14 enl Holm AI:21 s 289. Stackars Marie (Maja Cajsa), min farmors syster, dog i stort armod endast 40 år gammal av medfött hjärtfel.
 
Hälsningar
Marianne

2009-10-04, 22:45
Svar #35

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej!
 
Kan någon hitta information om Bror Efraim Axelsson, född den 17 juli 1880 i Mörlunda socken, Kalmar län.
 
Han är omnämnd i ett kriminalregister i Cape May, New Jersey 1931.
 
Detta är den senaste tidpunkt jag har om honom.
 
MVH
 
Sam

2009-10-06, 12:01
Svar #36

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej igen!
 
Han finns i flera register under tiden 1904 - 1919 med namnet Bror Efraim Alexson,
född den 17 juli 1880 i Oskarshamn, som dessutom är stavat Oscaershon.
 
1918 kom han till Key West, Florid från Havana, Cuba.
1919 kom han från La Ceiba, Honduras till New Orleans, Lousiana.
 
MVH
 
Sam

2009-10-06, 12:25
Svar #37

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han söker medborgarskap i Mobile, Alabama, med början 1924 i Mobile. I sista ansökan (man gör fler) anger sin resa:
Kom från Melbourne, Australien 15 okt 1915 via Honolulu 4 feb 1918 med s/s Retriever.
Född 17 juli 1880 i Oscarshamn. Sjöman och fiskare.
 
Men i tidigare första ansökan kom han från Buenos Aires på s/s Penobscott till New York i augusti 1904.
Han vägde 154 pounds, var 5 fot 9 inches och hade brunt hår och blå ögon. Tatuerad på vänster hand.
 
Han har en hel del resor i passagerarindex, troligen som sjöman

2010-02-21, 14:37
Svar #38

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Sjömannen Per Andersson *1886-04-23 Östra Torsås (G)beviljas 1912-01-26 kungligt tillstånd för emigration till Amerika och lämnar hembyggden. Han slår sig först ner i New York och gifter sig där omkring 1918 med 1912-01-26ma Jonsson * 1885-06-16 Pjetteryd (G). Hilma utvandrade 1907. Senare flyttar paret till Dunellen NJ och får där två söner, Folke 1919 och Eric 1921.
Per och Hilma dör i Dunellen, Per 1968 och Hilma 1978. Det jag söker är uppgifter om sönerna Folke och Eric Andersson. Lever de fortfarande, har de barn i livet, ect? Var finns levande ättlingar till Per och Hilma?

2010-03-14, 08:48
Svar #39

Utloggad Lena Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-10-09, 10:03
    • Visa profil
    • Lena Strömberg
Vill bara berätta att jag funnit ovanstående familj. Lillie born 1916 lever fortfarande. Familjen har blivit så glada över att kontakten är nådd igen. Tack alla som prövat att hjälpa mig.  
Lena

2010-06-04, 10:11
Svar #40

Sune Lundin

Bröderna Carl Oscar Wilhelm Brobeck f 29-9 1860 och Niclas Oscar Brobeck  
f 1858 for till Amerika 20-4 1882 resp 9-5 1888. Finns de i NY och har de
familjer. De är båda födda på Fårö Gotland och kan ha ändrat namn till Broström.

2010-06-24, 20:10
Svar #41

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På ett foto med en ung man i 20-årsåldern, kanske taget 1905-1910, står att adressen är Mrs Mary Olsen, No 110 Woodlend ave South Camden N. J. USA.
 
Vem kan denna unge man vara, troligtvis emigrerad från Högsjö, Indal, Medelpad?
 
Går det med hjälp av adressen lista ut vem mannen kan vara? Han kan vara född ca 1885-1890.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-06-25, 10:50
Svar #42

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
På Woodland Avenue bor 1910 en Mary Olsen med make Oscar. Hon är amerikan, med amerikanska föräldrar och 22 år gammal. Maken är norrman. De har ett litet barn samt två inneboende, ingen av dem svensk.

2010-06-25, 11:57
Svar #43

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Chris!
 
Då var han bara inneboende där.
 
Trevlig Midsommar!
Här i Umeå med omnejd verkar vi få ett strålande väder.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-04, 19:38
Svar #44

Utloggad Margit Arvroth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 14:59
    • Visa profil
Hej Jag har fått en bouppteckning från 1965 där jag undrar om en kvinna vid namn: Edit Roos född 1894 Troligen i USA . Hon gifte sig och fick namnet van Genderen. Hennes mamma var svensk. Jag vet en del om hennes släkt på den svenska sidan men inget om den amerikanska. Adressen från bouppteckningen från 1965 var : Minnehaha Boulevard Oakland New Yersey USA. mvh Margit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna