ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Säbb anders andersson rättvik född \1729  (läst 1544 gånger)

2004-09-16, 18:51
läst 1544 gånger

ola larsson

skulle gärna vilja veta lite om namnet säbb om
 
 det är ett gårdsnamn eller soldatnamn även om
 släkten i övrigt    
             
     mvh ola larsson gävle

2004-09-17, 21:20
Svar #1

Utloggad Christina Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2013-07-05, 12:54
    • Visa profil
Min farfars mor var Säbb Anna Andersdotter, 1843-1931. Hon var född i Övre Gärdsjö, gift till Blecket och död i Folkärna. Jag tror att Säbb var ett gårdsnamn men kanske kan det ha varit ett soldatnamn från början. Någon som vet?

2004-09-18, 13:47
Svar #2

Anders R Backlund

Säbb är ett gårdsnamn som liksom många andra gårdsnamn bör vara bildat efter namnet på någon tidigare ägare av gården ifråga. I det här fallet rör det sig uppenbarligen om det fornnordiska mansnamnet Säbjörn (Sebjörn, möjligen av ett äldre Sigbjörn, se Otterbjörk, Svenska förnamn). Förleden Sä/Se- finns även i namnen Sefast och Semund, och dessa fornnordiska namn levde kvar in i senare tid i vissa delar av Dalarna och Jämtland.  
 
Min farmors mor Säbb Brita Jonsdotter (1864-1952) kom från en av Säbbgårdarna i Stumsnäs i Rättvik, där gårdsnamnet bildats utifrån någon tidigare ägare av gården med namnet Säbjörn.  
 
1500-talets skattelängder vittnar om att detta namn då ännu varit i bruk som förnamn och i patronymikon. I Leksands sockenbeskrivning, del 1 (Falun 1965) finns några avskrifter av skattelängder från 1500-talet, utgivna av Gunnar T Westin. Där påträffar man redan i 1539 års längd Per Sebbesson i Söderås, Erik Sebbesson i Oplingsberg och Per Säbbesson i Rälsboda. I 1571 och 1572 års tiondelängder för Leksands socken finnar man under Stumsnäs (som skattemässigt fördes till Leksand i st f Rättvik) Nils Sebb[e]sson och Per Sebbesson.

2004-09-18, 14:30
Svar #3

Utloggad Christina Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2013-07-05, 12:54
    • Visa profil
Tack Anders Backlund för ditt inlägg. Nu är jag bara lite nyfiken på om Ola Larssons Säbb Anders kan ha varit en förfader till min Säbb Anna....

2004-09-20, 13:25
Svar #4

ola larsson

tack för upplysningarna christina och anders.
själv har jag fåttuppgifterna av en släkting
ock där står säbb anders andersson 9.1.1729 rättvik.sen hans son förmodar jag säbb olov
andersson svensk 20.12.1766 rättvik.soldat säbb
anders olsson rolig 16.8.1795 rättvik hans hustru
anna jonsdotter rättvik.deras son soldat olov
andersson svensk.22.12.1816 hans hustru anna olsdotter vikarbyn.rättvik.deras son jon olsson
svensk.20.5.1848 rättvik.död.25.5.1891 i stocka
hälsingland.min mors farfar far.mvh ola larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna