ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eriksson, Hans Peter f1875 Ådals-Liden. Emigr 1893  (läst 1500 gånger)

2012-06-01, 21:55
läst 1500 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se

 
 
I mitt Ancestry abonnemang ingår tyvärr inte de militära akterna. Därför undrar jag om jag skulle kunna få be om hjälp att kolla om en person som jag söker i USA finns med i registreringskorten till WW1. Personen heter Hans Peter Eriksson f 1875-11-09 i Ådals-Liden (Y). Hans Peter emigrerade 1893 till Minnesota, USA. Breven hem kom regelbundet fram till tiden för första världskriget då breven plötsligt upphörde. I familjen har det funnits en tro att Hans Peter anmälde sig som soldat till WW1. Han är spårlöst försvunnen och inget dödsbevis finns.  
 
Jag kopierade ett par namn som jag bifogar som jag gärna skulle vilja se personakterna på. Kan någon hjälpa mig med det? Jag skulle bli så tacksam.  
 
Hälsningar Anita

2012-06-02, 00:17
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hans Peter från Blue Earth, Minnesota är från Slesvig, Germany
Hans Peter från Seattle, King, Washington är född 1879 i Norge

2012-06-02, 06:43
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ett stort tack Mats! Synd bara att ingen av dem var den jag söker...
 
Hälsningar Anita

2012-06-02, 07:42
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En post från 1 juni 2012 med svar flyttad från underämnet Källor och nyheter/World War I draftcards (som inte är avsett för efterlysningar av enskilda). Rubriken är som en följd av detta justerad av moderator, grundat på uppgifter i posten.

2012-06-03, 08:54
Svar #4

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Enligt ordningsreglerna för Anbytarforum (p 11) ska inlägg Hålla en vänlig ton i kontakt med andra anbytare. Personangrepp är inte tillåtna!
 
Mot bakgrund därav har ett inlägg postat söndagen 03 juni 2012 - 02:08, tagits bort av moderator.
(Som följd av detta tas även en replik på detta bort).
 
Anita: Komplettera med de svenska källor som uppgifterna om emigrationen är hämtade ur. Framgår inte om något av breven finns kvar (tillgängliga för dig). Om det gör det, komplettera gärna med ev avsändningsadress och hur han stavade namnet då och vilket förnamn som användes som tilltalsnamn. Det kanske finns andra viktiga fakta värda att redovisa. Oavsett var sökningen görs i amerikanska källor är det nödvändigt med så exakta uppgifter som möjligt, särskilt om personen har ett vanligt förekommande efternamn

2012-06-03, 09:19
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Moderator:  
- Det finns en diskussion redan http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/60176.html i det här forumet.  
- Dessutom har jag ett kortare inlägg om Hans Peter i min blogg http://smulansblog.blogspot.se/2006/09/det-kom-ett-brev.html
- Flera diskussioner och forskning i amerikanska siter om samma person.
 
Jag ställde en enkel fråga om en enskild information - jag ansåg inte att jag behövde dra hela historiken i detta omfattande ämne för just den informationen! Som mångårig släkt- och bygdeforskare har jag deltagit i många diskussioner i detta forum under många år. Jag har dock inte lust att svara på okunniga och oförskämda inlägg som ibland dyker upp; allra minst det inlägg som fanns här för en stund sedan.

2012-06-03, 09:21
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Moderator: Det går bra att radera h e l a den här diskussionen! Jag har fått svar på min fråga. Mer behöver jag inte veta.

2012-06-03, 11:04
Svar #7

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Beträffande inlägget som togs bort, har jag förståelse för din reaktion och det var i grunden därför jag tog bort den (med stöd av Ordningsrelerna).
Det är annars bara i undantagsfall vi radarerar inlägg/trådar - lagt kort ligger - med andra ord får tråden ligga kvar.
 
Eftersom du redan har en (gammal/arkiverad) tråd kring samma person, borde du redan i ditt startinlägg ha redovisat att den fanns.
Då slipper andra intresserade forskare spilla tid på att leta helt i onödan efter något som redan finns.  
Det är ju inte heller särskilt troligt att de börjar söka andra av dina inlägg, särskilt om de ligger utanför Anbytarforum.
Även dessa krav på den som postar inlägg, finns tydligt redovisade i våra ordningsregler.

2012-06-03, 11:19
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Moderator: Jag hoppas/vill att du tar bort denna tråd. Anbytarforum är inte speciellt angenäm att delta i, så jag håller mig helst borta härifrån. Vilket jag också oftast är ;)
 
Tillägg: Min fråga i första inlägget gällde enbart de två personer som visades på bilden. För detta behövdes ingen ytterligare historik om emigranten. Jag fick svar och med detta var jag mer än nöjd. Tack Mats!  
 
(Meddelandet ändrat av anbe 2012-06-03 11:26)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna