ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-19  (läst 1895 gånger)

2005-04-12, 17:40
läst 1895 gånger

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil

2005-04-12, 20:25
Svar #1

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil
Jag har tidigare sökt och funnit mina amerikasläktingar med Er hjälp men har åter stannat upp. Jag har kunnat följa dem fram till 1953. Genom en tidningsartikel fann jag turligen nog en adress, men jag har kontaktat det lokala biblioteket och en vänlig själ har sökt igenom alla tänkbara register men ej funnit dem. Konstigt?! Jag trodde det skulle bli lätt nu när jag t.o.m hade en adress. Detta är informationen jag har och kan någon tipsa om hur jag kan söka vidare är jag tacksam.
 
Man: Gustav (Gus) Cederqvist
född 1870
Hustru: Alice Cederqvist född i USA.
Son: Elliot född 1912
 
Adress 2 nov 1953 enligt artikel i The Lowell Sun:
Bartlett street, Billerica, MA.
(där nämns Alice Cederqvist)
 
I en annan tidningsartikel i samma tidning från 19 aug 1952 nämns Alice Cederqvist som medlem i pinehurst pines whist party.
 
MVH Lian Nyman

2005-04-12, 21:58
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Hej Lian,
 
Att det stoppar upp ibland är givetvis frustrerande men ändå ganska vanligt.
 
Jag funderar på den adress du funnit aktuell 1953 via en tidningsartikel i Lowell Sun. När jag provar adressen i Mapquest får jag ingen träff på Bartlett St i Billerica, däremot finns en Bartlett St i Lowell? Kan det vara en sammanblandning här?

2005-04-16, 11:40
Svar #3

Eva Skog

Söker nedanstående släkting:
Carl Paul Skog född den 23/10 1836 i Stockholm. Omnämns första gången att han utflyttar med föräldrarna från Kvarngränd 6 i Hedvig Eleonora församling till Hökens gränd 5 i Katarina församling den 26/10 1838. Jungman.
Gävle Sjömanshus matrikel 1852-1857: Pagina 48. År 1852 den 7 sept. Intogs till tjänstgöring gossen C P Skog född 1826 i Stockholm. Fadern stadsvaktmästare. Förhyrd med capten Wahlman som kajutavakt på London. Rymd i Boston 1853. Avgår.

2005-04-16, 20:15
Svar #4

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil
Jan Ek
Jag har kollat närmare på adressen, och hittade Bartlett St i Billerica på Yahoo Travels karta. Jag skrev ut kartan och gick in på MapQuest, zoomade in samma område och skrev ut. Alla gator runt om finns med på MapQuest UTOM Bartlett St, den gatan var inte utritad där.  
 
Lian Nyman Ambjörnarp

2005-04-22, 10:38
Svar #5

Erica Ross

Hej!
Jag söker efter uppgifter angående Karl Elver Georg* Olsson, född i Boston 18970120. Uppgiften enligt Georges personakt, hämtad där han avled Lyse, Bohuslän. Men där finns inga uppgifter angående från var han var inflyttad. Finns inga uppgifter om föräldrar heller. Kan någon ge ett tips om hur jag söker vidare.
Hälsningar
Erica Ross

2005-05-22, 11:59
Svar #6

Nicke Bodin

Hej!
Jag har två syskon som utvandrade till Amerika i slutet av 1800-talet. Jag har skrivit mail till myndigheter ocg sökt på amerikanska sajter utan resultat. Hur kan det vara möjligt att försvinna? Finns det fler sätt än att byta namn? Registreras alla och vilken källa är i så fall den säkraste?
 
Mina anor är:
Tekla Maria Modig  
Född 1873-12-16 i Villberga (C)
Clas Modig
Född 1864-10-27 i Villberga (C)
Urmakarlärling. Finns i Fröjeslunda 1882. Skickade hem ett foto på sig själv, taget hos Purdy's 145 Tremont Street i Boston - dock utan årtal. Clas ser ut att vara runt 60 år på kortet så han bör ha funnits i Boston på 1920-talet.
 
Var kan man söka vidare?

2005-08-18, 18:03
Svar #7

Birgitta Blomkvist

Hej
Jag söker information om Carl L (Ludvig) Sandström, f 5 juni 1863 i Piteå. Har hittat honom i 1930 census och då bor han i ett eget hus på 24 Courtland St. Worcester, Mass. Efternamnet Sandstrom.
 
Han hade då en son Augustus f omkr 1899 i Massachusetts.  
 
En dotter f omkr 1892. Det står Ingelberg men jag tror nog att hon var döpt till Ingeborg. Hon var född i New York.
 
Carl emigrerade 1890 med destination Bloomington.
 
Jag är intresserad av att hitta efterlevande släktingar.
 
Tacksam för hjälp
Birgitta

2005-08-19, 00:33
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Birgitta,
 
Som du kanske känner till så finns det ingen folkräkning bevarad för 1890 i USA, och oavsett ville detta säkert varit lite för tidigt för dina utvandrare. Har du kunnat fastslå de exakta tidpunkterna för emigrationerna för Carl Ludvig och hans hustru Karin M.? Var de gifta i Sverige? (Jag gissar att så var fallet.)
 
Enligt census 1930 som du redan sett så uppges Carl ha invandrat 1890, hustrun ett år senare. Dessa uppgifter är lika 1920 då familjen återfinns på en annan adress i Worcester, 3 Clara St. Denna bostad är för övrigt också självägd.
 
Men första gången jag hittar någon är i folkräkningen 1900. Då bor Chas L. Sandstrom som inneboende på adressen 77 Greenwood St i Worcester. Född juni 1863, gift, men ingen annan familjemedlem i sikte. Hans yrke är Machinist, Wire Works.
 
Var är familjen? Om jag får gissa, vilket alltid har sina risker tror jag hustrun är hemma i Sverige vid tidpunkten för folkräkningen. 1920 och 1930 uppges yngste sonen som jag tror heter Carl August vara född 1899 i MA. Kanske har Karin tagit sin nyfödde son till Sverige för att hälsa på föräldrarna, kanske är det för att få hjälp med barnen?
 
Jag har också funnit det jag tror är skeppsmanifestet när hon returnerar till Worcester i september 1900. Skeppet heter Saxonia, Cunard Line, och det anländer hamnen i Boston efter att ha lämnat Liverpool 4 september. Jag kan givetvis inte garantera att detta är rätt personer, men det hänger ihop. Manifestet är lite ovanligt då det existerar i dubbel kopia i databasen. Två olika handstilar har har skrivit ned den samma listan av personer två gånger, en något mer utförlig än den andra.
 
Med fartyget anländer Karin Sandstrom 37, housewife, med sina tre barn, John 10, Karin 7 och Karl 11 månader. Adressen på det arket som innehåller sådana är tyvärr inte ifyllt, men hemorten är Worcester (liksom för kvinnan på raden ovan).
 
Tyvärr finner jag inte familjen 1910, men det betyder inte att det inte skulle kunna gå att leta dem fram. De befinner sig mest troligt i Worcester, alla fyra.
 
1920 (ED 201, s 14A) listas namnen som Carl L. Sandstrom 57, Machinist, Wire Mill. Carrie M. 57, Carrie I. 27, och Carl G. 21, båda barnen ogifta och utan sysselsättning antecknad.
 
För 1930 (ED 109, s 11A) är de båda barnen fortfarande hemma och ogifta, fadern är nu pensionerad och sonen som här kallas Augustus (Mest troligt kallas han Gust) jobbar som Welder, Machine Shop. (Karin) Ingeborg passar kanske de gamla. Om uppgiften att Ingeborg är född i (delstaten) New York är riktig kan familjen bott där en tid ca 1890-1892, kanske ännu längre innan man hamnade i Worcester? Eller har Karin bara rest till någon släkting i NY för födseln?
 
Äldste sonen John Sandstrom (om jag kombinerat rätt uppgifter och en sådan faktiskt existerar) skulle kunna vara född i Sverige ca 1890, och varit i följe med Karin när hon kommer ett år efter maken till USA 1891.
 
Det finns en tänkbar kandidat i folkräkningen 1930 för denne John (ED 84, s 9A) i Worcester.
John Sandstrom 41, Laundryman, Laundry, invandrade 1891. Hustrun heter Emma I.(?) 37, svenskättad, och hela 5 barn i den hyrda bostaden. John S. 18 är Machinist, Machine Company, Carl A. 11, Louis S 9, Dorothy I.(?) 5 och Virginia C. 3.
 
Jag antar att du genom att undersöka om makarna var gifta i Sverige, och John är född i Sverige, och han och modern utvandrar 1891 kan du få bekräftat om ovanstående sammankopplingar är sannolika. Eftersom denne John ser ut att vara den ende som kan ha ättlingar måste du få bekräftat att han verkligen hör till din familj innan du kan fortsätta. Dags att gräva i de svenska kyrkoböckerna!

2005-08-19, 14:50
Svar #9

Birgitta Blomkvist

Jan!
Jag är helt förstummad av det arbete du lagt ner. Oändligt mycket tack!
Hälsningar
Birgitta

2005-09-15, 18:13
Svar #10

Claes Nyberg

Söker uppgifter om Eklund Arvid* Vilhelm f 1864-06-22 Styrstad (E)Sverige. Arvid emigrerade till New York 1882-06-09. År 1911 bodde Arvid i Boston Massachusett. År 1938 levde Arvid med familj i utkantan av Boston. Han hade 2 söner Hjalmar och Edgar. Bägge sönerna var gifta. En av sönerna hade en dotter. Mvh Claes Nyberg

2005-09-15, 19:11
Svar #11

Ann Kristin Elvsveen

Hej Claes!
 
Hittar en del om familjen Eklund.
Om du sänder mej din e-mail adress så kan jag sänd kopier av census och det andra jag hittar.
 
Ann Kristin

2005-10-19, 21:31
Svar #12

Ann-Marie Eliasson

Hejsan!
 
Jag söker uppgifter om min farfars farbror, Axel Sigfrid Eliasson f. 18670208 i Längbro och utvandrad till Amerika 18870902 (enligt husförhör).
Enligt äldre släktingar ska han ha kommit till Massachusetts och även gjort ett besök i Sverige runt 1900talets början.
 
Vet någon något om honom?
 
MVH
Ann-Marie

2006-01-28, 16:02
Svar #13

lennart rovin

söker efter karl (carl) karlfeldt född 6/1 1884 i wimmerby landsförsamling.han var tvillingbror till min morfar,utflyttad till  boston.där var han verksam som tidningsman.ändrade sitt namn till charles brown.finns det någon som vet något mer om honom?

2006-03-08, 11:07
Svar #14

Erica Ross

Hej!
 
Jag återkommer angående Georg Olsson, jag har fått reda på följande via landsarkivet:
Enligt Göteborgs Oskar Fredriks utflyttningsbok volym B II:t, uppslag
189, och dess församlingsbok vol A II:63, uppslag 1478, inflyttade Karl
Elver Georg Olsson, född 1897-01-20 i Boston, USA, ensam från Amerika
1930-11-05, och utflyttade till Kville, Boh, 1930-11-20.
Allt som händer efter han anländer till Sverige har jag dokumenterat. Jag vet inte hur jag ska komma vidare nu. Det är så svårt när man inte vet föräldrarnas namn. Det enda jag vet är att Georg hade en syster som hette Annie. Fadern var skeppare på Michigan sjön.
Hur får man reda på var i Boston han föddes och vilka hans föräldrar var. Finns det någon information på internet där man kan söka. Jag har redan sökt på Ancestry, utan resultat.  
 
Med vänlig hälsning
 
Erica Ross

2006-03-12, 14:55
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Erica,
 
Den typ upplysningar du behöver ligger inte på internet. Födelseattester för perioden 1841-1910 i Massachusetts finns bara tillgängliga vid State Archives i södra Boston. Man söker i fem-åriga indexböcker för att sedan gå direkt på kopian av födelseattesten. Detta är den enda handling som med stor sannolikhet ger dig namnen på föräldrarna, och som ger dig möjlighet att fortsätta bakåt i tiden. Läs mer här.
 
Websidan är relativt sparsam med upplysningar om hur man kan beställa fjärrhjälp, men jag föreslår att du mailar alla upplysningar du har om Elver George, och inte minst vad du vill veta, till epostadressen du finner här och ser vad som händer. Du behöver ju inte egentligen nödvändigtvis en kopia, om du bara kan få upplysningarna som bör stå om föräldrarna? Gör klart att du skriver från Sverige så kanske man är extra hjälpsamma?
 
Detta är det som står på sidan:
 
Certified copies of birth, death, and marriage records
$3 each. Staff can do limited research to locate vital records requested by mail. No more than five certificates may be ordered at a time, and a separate check or money order for $3 should be enclosed for each certificate. Checks for names not found will be returned. Name, date of event, and place of event (or the best information you have) are needed to locate records. Please include your name, telephone number, and mailing address on all requests. Orders for certified copies are filled in the order received.
 
Också om man ber om betalning via check som är ganska oanvändbart från utsidan av USA så mistänker jag att man ville acceptera en 5-dollarsedel i ett kuvert. Kanske också VISA? Bara en kontakt kan ge svar.

2006-04-29, 20:39
Svar #16

Jan Lundberg

Hej
Jag behöver verkligen hjälp med en emigrant.
 
Alma Kristina Lundberg, född 1881-10-09 i Älvkarleby (C). Enligt utflyttningsboken B:8 1904-1930 Älvkarleby (C), utvandrar hon 1907-07-26 till N.Amerika. I Emihamn hittar jag:
Namn: Alma K Lundberg
Ålder: 25
Församling: Älvkarleby
Län:US
Utresehamn:Göteborg
Utvandrdag: 1907-08-02
Destination: ISLAND CRE.MA
 
När jag söker på henne på Ellis Island (internet) så får jag denna information:
 
Namn: Alma K Lundberg
Ethnicity: Scand
Last Place of Residence: Awaset,Sweden  
Date of Arrival: Jul 31, 1908
Age at Arrival: 28y
Ship of Travel: Lusitania
Port of Departure: Liverpool
Manifest Line Number: 0006
 
Fråga: Kan detta vara samma kvinna som jag söker?
Om det det INTE är rätt, vad borde jag göra då?
Om det är samma kvinna, vad borde jag göra då, för att komma vidare att söka henne?
 
Tacksam för svar.
MVH
Jan Lundbeg
Älvkarleby

2006-04-29, 22:19
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jan
 
Kan med stor sannolikhet säga att det inte är samma kvinna, det borde inte ta ett år att resa över.
 
Den 2 augusti 1907 reser en hel del människor över från Göteborg. Många av dem kommer till Boston  den 15 augusti med fartyget Ivernia.
Däribland denna kvinna  
Boston Passenger Lists, 1820-1943 Record  
about Alna K Lundberg  
Name: Alna K Lundberg  
Arrival Date: 15 Aug 1907  
Age: 25 years  
Estimated Birth Year: abt 1882  
Gender: Female  
Ethnic Background: Scandinavian  
Port of Departure: Liverpool, England  
Ship Name: Ivernia  
Port of Arrival: Boston, Massachusetts  
Friend's Name: Ellen Fanteson  
Last Residence: Sweden  
Microfilm Roll Number: 112  
 
Tittar vi på originalet står det att hon är från Älfkarleby och att hennes närmaste är fadern Johan Lundberg Överboda(?). Hon är på väg till Island Creek , Mass
Hon anger en kusin Ellen Santeson (tycker jag det står), Island Creek, Mass som destination

2006-04-29, 23:42
Svar #18

Jan Lundberg

Mats
 
Tack för din hjälp, den kvinna du skriver om är min släkting, äntligen!
Hur borde jag göra nu för att försöka hitta Alna (Alma) i USA? Kan det vara id? att försöka hitta kusinen?
 
//Janne

2006-05-20, 08:31
Svar #19

Johan Westermark

hej jag försöker få tag i släktingar i usa. detta är rätt tidigt datum men de var bosatta i Boston, mass någerst. Hans namn var Arnold Frederich Walden född ca 1914 död 1990 föräldrar Alice Ottilia Walden född 1889 död 1976 och mannen Albin Walden född 1888 död 1978 eller så enda barnet Arnold hade två flickor idag gifta. Jag tror att Arnolds hustru hette Esthelle Pauchinos eller något sådant hon var inte amerikansk hon dog 1975. visst informationen är bristfällig men jag vet ej hur jag skall få ta i mer...Om så vore kan man få tag i adressen till de levande barnen idag? vh johan w

2006-05-20, 08:41
Svar #20

Johan Westermark

Hej här är en ännu värre fråga . Föräldrarna är döda men barnen lever..fann då deras namn på webben men eftersom det är confidentiellt att forska i nuet gick det ej att få tag i deras adresser. Vet ej hur man kan få tag i telefonkatalogen för usa och dess delstater.
Men allafall så hette föräldrarna Ruth Carlson född 1926 död före 1999. Föräldrar till lill Ruth var Ruth Nelson född 1894 död 1967 och fadern Carl Gustav Carlson 1891 död 1971.Mannens namn var Dutch Stoltz född ca 1924 död före 1999. de hade två adoptivbarn, flicka som pojke bodde en tid i Boston mass. föräldrarna var frånskilda före deras död. jo jag vet att detta är jätte dåligt med information men om ngn vet lite mer så kan jag försöka finna ngn hänvisning till detta vh Johan w

2006-05-20, 09:02
Svar #21

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej Johan! Jag har vid några tillfällen använt mig av www.whitepages.com och hittat adresser och telefonnummer till folk i USA. Det finns fler telefonsajter, men jag har bara använt denna. Lycka till!
Karin

2006-05-29, 20:24
Svar #22

lennart jonsson

Hej!
Kan någon hjälpa mig med uppgifter om en släkting som emigrerade till USA 1888 och blev amerikansk medborgare. Han återvände till Sverige 1900. Åkte tillbaks till USA 1901 från Köpenhamn över New York med slutdestination Wendell, Massachusetts. Han gifte sig 1904 i Waltham, Mass. enligt vigselbeviset. Han skall ha varit född 1869 i Sverige. Troligtvis i sydvästra Sverige. Hans namn var JOHN ANTON ANDERSSON. Far: Anders Andersson. Mor: Hellen Johnson. Tacksam för all event. hjälp.

2006-05-29, 23:54
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Lennart
 
Jag vet inte riktigt vad du vill veta, men denne man från Emibas skulle kunna vara intressant att kontrollera
 
Post 689423
 
Andersson, Johan Anton
Hemmason (ogift man)
f. 10/9 1869 i Frillesås, Hallands län (Halland)
Utvandrad 13/4 1888
från 1 Musared, Frillesås, Hallands län (Halland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 66
Emibas emigrationsakt: Frillesås N 1888 016
 
Kanske någon med tillgång till uppgifter från Frillesås kan kontrollera vem som är far och mor till denne utvandrare

2006-05-30, 01:03
Svar #24

Utloggad Katarina Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 19:30
    • Visa profil
Hej Lennart och Mats!
 
Jag har kollat sidan 66 i hfl på Genline som det står hänvisning till i Emibas, men det är inte den personen. Stod helt andra föräldrar.
 
Hälsningar
Katarina Möller
Karlskrona

2006-05-30, 22:39
Svar #25

lennart jonsson

Hej Mats & Katarina!
Ett stort tack för hjälpen. Den svaga länken i mina uppgifter har just varit föräldrarnamen, men det kan finnas en förklaring till detta. Men syskonnamnen enl. hfl i Genline gör att jag tror att jag ändå är på rätt väg. Genom en USA resa om ca 14 dagar hoppas jag bringa klarhet i det hela. Än en gång ett mycket stort tack!!!
Hälsningar
Lennart Jonsson
Västerås

2006-06-06, 22:51
Svar #26

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:04
    • Visa profil
Hej!
 
New Bedford:
 
Söker uppgifter på vart en Nils Larsson f 1861 i Trelleborg bodde samt vad övriga familjemedlemmar heter.  
 
Enligt uppgift bodde Nils med familj i New Bedford från 1900 och framåt i New Bedford.
 
Mvh
 
Lars-Göran

2006-06-12, 23:34
Svar #27

Utloggad Lina Josefsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Söker efter mitt röda hårs ursprung: min irländska morfar...
 
Hej Jan Ek, skriver till dej efter att ha fått varma rekommendationer från Anna Persson om att du är mästare på att hitta folk i USA!  
det är så att jag söker efter mitt lockiga röda hårs ursprung, nämligen min morfar o min käraste mammas pappa som hon levt tungt utan o det är en tragisk historia kan man väl säga...
 
Min mormor jobbade som aupair i Boston 1956 hos en familj i närheten av Harvard University. Hon blev förälskad i en man (från Irland) och senare gravid med min mamma som föddes 3/9 1957 i Stockholm. På den tiden var det skam att som man vara katolik från en rik familj att ha ett umgänge med en kvinna från lägre klass...han försvann under min mormors graviditet men togs upp i ett faderskaps tvistemål på Stockholms rådhusrätt 1959. Målet lades ner och han försvann..Hans namn var/är i egenskap av utforskning troligen Paul Ryan Mc Culleck, Gulleck, Cullock, Gullock Jr.  
 
snälla hjälp mej med tips så att jag hittar min morfar och mitt ursprung, känner mej rotlös utan att få bära dom genom mitt framtida liv...
 
alla tips är välkomna!
 
varma hälsningar, Lina.

2006-06-15, 22:18
Svar #28

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Lina!
Domstolshandlingarna är offentliga handlingar. De finns förmodligen på Stockholms Stadsarkiv. Med hjälp av din mormors namn kan handlingarna säkert hittas. Av dem bör barnafaderns namn komma fram. Handlingar bör också finnas bland barnavårdshandlingar på Stockholms kommun. Du bör få del av dem såsom nära släkting. Av din mammas personakt kan faderns namn kanske framgå.Du kanske redan har försökt få fram dessa handlingar.
Eva

2006-06-19, 21:36
Svar #29

Johan Westermark

Hej någon? Min farmor, farfar, pappa och faster utvandrade från Skellefteå vb-län omkring 1927 datum saknas men åkte med Gripsholm tror jag till förenta staterna omkring 1927. Var var deras bostadsadress då de bodde i usa? Jag vet att de flyttade ett antal ggr. Deras namn var Johan Rudolf Westermark född 18 sept 1884 tror jag, Jenny Frida Nathalia Westermark född Nilsson född den 9 maj alt 8 maj 1887.Pappa min Einar Fridolf född 1916 7 dec, faster Elsa Nathalia född 1923 13 januari..tror jag?´De flyttade till Boston och gick i Squanthum skolan...Johan W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna