ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12  (läst 1896 gånger)

2004-07-09, 00:50
läst 1896 gånger

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Elisabeth! Tack för tipset! Står det möjligen också vad föräldrarna hette? Det borde ju i så fall vara Johan Alrik Lundbeck och Wilhelmina Carolina Eklund. Stämmer det? Då hade de alltså redan gift sig i Sverige och inte i USA.
Hälsningar! Kurt

2004-07-09, 10:08
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kurt, nej det nämns ingenting om hans föräldrar i den här boken.

2004-07-09, 11:09
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Hej Kurt,
 
Kan inte bidra med fler upplysningar om Johan som väl är din huvudperson. Tänkte ändå det kunde vara av intresse att veta vad som står om Hilmers hushåll i folkräkningarna 1900 och 1910:
 
1900 bor den unga familjen på adressen 305 47th St. i Brooklyn. (ED 107, s. 12A) Tyvärr är det en kladdare som varit i farten, hans yrke är överskrivet vid statistikbehandlingen, och avfotograferingen är också ganska dålig. Får därför inte riktigt tag i åldrarna, men tror det står så här: Hilmer Lundbeck f. aug 1870, 29 år, svenska hustrun Clara f. juli 1870, 29 år, dotter Lillian född i NY juli 1895, 4 år.
 
1910 har man flyttat in i flottare omgivningar på adressen 363 Sterling Place i Brooklyn. (ED 192, s. 10 B) Hilman (sic.) G. Lundbeck 39, Clara 39, dottern Lillian G. 14, och en son Hilmer G. 9 år. Två tjänstefolk; norska Thora Aulie 22, och svenska Hilda Svensson 20. Hilmer Lundbecks immigrationsår anges till 1881 och hans yrke Steamship, General Agency. Claras invandringsår anges till 1872. Paret gifte sig ca 1894.
 
Kan sända dig de avfotograferade sidorna som epost om du är intresserad.

2004-07-09, 16:28
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Följande personer utvandrade tillsammans 1881 9/9 från Stockholm via Göteborg till Boston:
 
 LUNDBECK ALFRED 29
 CAROLINA 35
 HILMA 14
 GUSTAF 11
 
 
På Klaraskivan finns frånskilda hustrun Wilhelmina Karolina Hällström, f 1846 8/7 i Bälinge, med barnen Hilma Maria Wilhelmina Hällström, f 1867 4/4 i Uppsala, och Gustaf Hilmer Hällström, f 1870 30/8 i Uppsala.  
 
De bor 1880 på Grytgjutargatan 35, dit de kommit från Storkyrkoförsamlingen och flyttar 1880 23/10 till rote 7 (Jakobsroten).

2004-07-09, 19:39
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Den Alfred Lundbeck som Elisabeth funnit kan knytas till några andra uppgifter.
 
Först denna träff i ett av Ancestrys register:
 
Name:    Alfred Lundback  
Year:    1881  
Place:    Boston  
Source Publication Code:    9895  
Primary Immigrant:    Lundback, Alfred  
Annotation:    Date and port of arrival or date of mention in Boston. Based upon Wretland's Svensk kalender i Boston. Year of birth, place of origin, and address in Boston are also provided.  
Source Bibliography:    WRETLIND, ERIC. A Swedish City Directory of Boston 1881. (Studies in Swedish American Genealogy, 1.) Nils W. Olsson, editor/translator. Winter Park, FL: the translator, 1985. 78p.  
Page:    27
 
I census 1910 återfinns Alfred Lundbeck på adressen 1215 59th St. (ED 1069. s. 3B) Alfred 51, carpenter, är gift för andra gången sedan tre år tillbaka med svenska Augusta (tror jag det står), 44 år. Det är hennes första äktenskap, och hon har inte fött några barn. Han invandrade 1881, hon 1897. Sonen Oscar P. 15, född i NY av svenska föräldrar vet jag inte hur han passar in. Om det är Alfred och Carolinas son var hon ca 48 år gammal vid födseln?
 
Ytterligare några upplysningar om Hilmer:
 
I census 1930 återfinns han på 131 Riverside Drive på Manhattan. (ED 433, s. 19A). Hilmer Lundbeck, steamship, rep(resentative) är nu 60, Clara C. 59. Dottern Lillian 35 bor fortfarande hemma och är ogift, inget yrke. I bostaden värderad till 35.000 dollar bor också två tjänstefolk.
 
I SSDI finner jag den som bör vara Hilmers son:
 
GUSTAV LUNDBECK JR
b. 10 Dec 1900
d. Jun 1986
10021 (New York, New York, NY)
(none specified)
086-03-8919
New York

2004-07-09, 21:58
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Wretlinds Adresskalender för Boston, som Jan Ek referar till ovan, återfinns Alfred Lundbäck med samma familj som han utvandrade med. Hans födelseår anges till 1852, och hemort Stockholm.
 
Familjens adress är 363 First Street, South Boston.
 
Ytterligare uppgifter finns inte i denna kalender.

2004-07-09, 23:19
Svar #6

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Strålande! Det är alltså tydligt att Johan Alrik Lundbeck, född 1840 i Badelunda, son till klockaren Anders Lundbeck, kom att kallas Alfred när han emigrerade. Det är ju inte ovanligt att namnen förändras. Det var förstås därför jag inte hittade honom på emigrantskivan. Alfreds båda bröder Frans Oskar Lundbeck f 1842 i Badelunda och Wilhelm Lundbeck f 1844 i Badelunda, stannade i Sverige. Alla flyttade 1859 från Badelunda, de yngre två börderna med modern till Västerås.
 
Vidare bodde Johan Alrik/Alfred inte i Uppsala, som jag trodde, utan det var i Stockholm som han träffade sin blivande fru, som var frånskild från poliskonstapeln Hällström i Uppsala. Och Carolina Hällström hade alltså två barn, varav den yngre var gossen Gustaf Hilmer, 11 år gammal. Det stämmer ju att Hilmer emigrerade vid elva års ålder. Han tycks också har bytt förnamn. Han hette ju Gustaf Hilmer, och de första åren var han tydligen Gustaf Hällström. Men han kallade sig alltså i fortsättningen Hilmer Lundbeck.  
 
Det står ganska mycket om Hilmer Lundbeck i boken Vägen mot väster av Algot Mattsson, Askild och Kärnekull, Stockhoolm 1982. Det är en presentation av Svenska Amerikalinjen och dess historia från början till slut. Företaget startade 1915, och G Hilmer Lundbeck beskrivs som den driftige chefen för den amerikanska verksamheten, utan vilken företaget inte skulle klarat sig. Det svenska aktiebolaget hade sitt säte i Sverige och en svensk vd, och ägare var redaren och styrelseordföranden. På förvåren 1914 befann sig Wilhelm R Lundgren, skeppsredaren, i New York för att under ett par dagar konferera med den stora passagerarfirman Nielsen & Lundbeck. Då träffade han också en preliminär överenskommelse om att Hilmer Lundbeck S:r skulle bli generalagent för den svenska amerikalinjen om och när den kom till stånd (sid 103ff).    
 
Några korta stycken ur boken som berör Hilmer:
När organisationen startades... lika viktigt var det att skapa en försäljningsorganisation i Amerika. Där fanns de mest hänförda förespråkarna för en svensk linje. Och här befanns sig alla de människor som skulle kunna fylla fartygen i östlig riktning. Därför gällde det att finna den rätte ledaren även i Amerika. Valet var egentligen inte så svårt. G Hilmer Lundbeck s:r, som Wilhelm R Lundgren redan tidigare hade vidtalat...utsågs först till Amerikalinjens generalagent och sedan till chef för bolagets hela amerikanska organisation. Liksom Axel H Lagergren var han ett barn av emigrationen. Redan som elvaåring hade han tillsammans med sina föräldrar utvandrat till Amerika från Uppsala. Familjen slog sig ned i Cambridge utanför Boston, där Hilmer fick börja i Grammar School. Det var den enda utbildning han fick. Efter att ha varit springpojek och pianopolerare fick Hilmer Lundbeck anställning som kontorist på The American Immigrant Company, en bankirfirma som sysslade med att skicka hem emigrantpengar och bedriva lånerörelse. Denna anställning blev den unge mannens lyckokast, och redan som 23-åring satt han som en av cheferna för firman, som döptes om till Nielsen och Lundbeck.  
 
På Hilmers axlar lades 1915 ett oerhört tungt ansvar. Hans uppgift var att organisera ett heltäcklande agentnät över den amerikanska kontintenten.  Antalet agenter skulle så småningom uppgå till 2000. Runt om i svenskbygderna - bland enskilda tongivande persoenr och sammanslutningar av vitt skilda slag - både profanan och kyrkliga - skulle den nya Svenska Amerikalinjen säljas in. Detta lyckades synnerligen väl. Det råder ingen som helst tvekan om att G Hilmer Lundbeck S:r och hans son G Hilmer Lundbeck J:r, som efterträdde honom 1944, var två av de personer som betydde mest för företagets utveckling. Utan deras insatser i Amerika hade Svenska Amerikalinjen aldrig kunnat uppnå den status av det världsföretag som det innehade ända fram till nedläggningen 1975. (sid 120-121)
Hilmer medverkade mycket förtjänstfullt i Delawarejubil?et 1938 (sid 191-195) ... troligen beställa nytt fartyg... Direktör Axel Jonsson, som möjligen överraskades av det uttalande som den dynamiske SAL-chefen i Amerika gjort, försökte till en början tona ner hela frågan om nybeställning. (sid 168-170)
 
 
Det stämmer också att Hilmer Lundbeck junior var son till Hilmer senior. Tydligen var han född 1900, inte 1901 som jag räknat ut baklänges från åldersuppgifter på emigrantskivan. Han figurerar nämligen flera år i rad på den, liksom fadern Hilmer senior hade gjort.  
 
G Hilmer Lundbeck Junior efterträdde fadern 1944. Han delade ut guldklocka till miljonte passageraren 1957 (Mattsson sid 291). I början av 1960-talet närmade sig den tid när G Hilmer Lundbeck J:r skulle gå i pension. Till sin efterträdare hade Hilmer föreslagit sin svärson John M (Jack) Fraser.... Den 28 mars 1961 kom beskedet att Mr John Fraser vid kontoret i New York utsetts till direktör. (sid 318). Amerikalinjen gick omkull 1975 på grund av Eriksbergsvarvets nedläggning som kostade Broströms 600 Mkr, och medförde att inga reserver fanns för omstrukturering till mera kryssningsresor, när de ordinarie turerna blivit allt färre. Jack Fraser säger idag (1982) till Algot Mattsson att intresset för kryssningsresor tilltagit starkt. Så synd att Kungsholm och Gripsholm inte finns kvar. (sid 368)  
 
John M (Jack) Fraser var alltså gift med en dotter till Hilmer J:r.  
 
Det Jan Ek nämner om familjens nya bostad i New York stämmer ju väl med Hilmer seniors roll i den firma som senare fick generalagenturen för Svenska Amerikalinjen. Försäljningsarbetet var avgörande för Amerikalinjens ekonomi. Det handlade väldigt mycket om att få svenskamerikaner att göra besök i Sverige.  
 
Klaraskivans uppgift om att Hilmer senior föddes 30 augusti är ett tydligt fel. Det ska enligt födelseboken vara den 13 augusti. 1870.
 
Uppgiften från folkräkningen 1910 om Alfred Lundbeck, carpenter 51 år, gift med Augusta, gör mig lite undrande. Den Alfred som var far till Hilmer, Johan Alrik/Alfred, var ju född 1840 och alltså 70 år 1910, inte 51. Det kan förstås vara fel på åldersuppgiften. Jag vet inget om Johan Alrik /Alfreds yrke, så carpenter/snickare kan säkert stämma. Emigrationsåret 1881 är ju korrekt. Alfreds första äktenskap med Carolina Hällström kan ju ha slutat med att han blev änkling, och att han skulle ha gift om sig, 67 år gammal med en 41-åring är ju inte otroligt. Och det är ju inte helt uteslutet att Carolina födde en son vid 48 års ålder. De kanske hade haft fler barn tillsammans, men som flyttat hemifrån. Hilmer var ju Carolinas barn från Sverige. Mellan 1881 och 1910 hinner det ju födas flera barn som växer upp och flyttar hemifrån.
 
Hilmer Lundbeck senior hade ju tydligen en dotter Lillian. Om hon var 35 år 1930 så var hon alltså född cirka 1895. Hilmer var ju född 1870, så han var 25 år när dottern föddes. Det är ju  möjligt att  Hilmer och hans hustru hade flera barn, men det har inte hittills visat sig. Jag vill gärna studera fler av dessa källor, som jag nu fått lite grepp om. Lillian och Hilmer junior var alltså syskon.
 
Till sist en fundering om namnen. Kan det vara så att namnen alltid noterades med första namn som tilltalsnamn och nästa namn som middle initial. Det förklarar varför båda far och son, som båda hade de två namnen Gustaf Hilmer, vid olika tillfällen kallas för Gustaf, trots att Hilmer var deras tilltalsnamn.  
 
Stort tack för hjälpen!
Kurt

2004-07-09, 23:27
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Upptäcker vid andra genomläsning att Alfred Lundbeck i 1910 års census är en dålig match, med fel på nästan tio år i ålder. Denna uppgift bör nog som helhet läggas lite på is ... beklagar min miss. Jag börjar tro att detta är en helt annan person, namnlikhet till trots.
 
Men frågan är ju om inte problemet är större, uppgiften om att Alfred är född 1852 stämmer väldigt dåligt med 1840? Är detta verkligen samma person - Alrik/Alfred?

2004-07-09, 23:42
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Familjesammansättningen stämmer ju bra med den jag hittade på Emigranten, men där har ju Alfred också en ålder som gör honom till född 1852.  
 
Litet forskning på Stadsarkivet gör nog att frågan får sin lösning, är detta Kurts släkting eller ej?

2004-07-10, 00:37
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Vill bara tillägga att som väntat för en rederiman ger ett sök på Ellis Island en lång lista av resor för familjen Hilmer Lundbeck, ungefär 18 träffar. Förutom att de ger ännu en adress, 21-24 State St. i Brooklyn, så ger en av dem ett datum för Hilmer och Claras giftermål; 26 nov 1893.
 
(Faktiskt dyker också Oscar P. upp på listan, som eldare 1919. Men som sagt tror jag hela denna familj från census 1910 är ett blindspår.)

2004-07-10, 12:52
Svar #10

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Tack Elisabeth och Jan!
Ni gjorde båda inlägg i går som jag inte hann se igår för att jag studerade mina uppgifter och era nya uppgifter och förberedde mitt inlägg. Det är kanske troligt att den senaste uppgiften om Alfred av år 1910 rör en namne. Jag har varit inne på Ancestry och konstaterat att namnet Lundbeck ju långtifrån är unikt. Det finns många Lundbeck. Men det finns ju också några saker som stämmer. Att åldersuppgifterna inte stämmer verkar tämligen normalt. Man hoppas ju alltid att de är rätt, men man vet ju aldrig. Och ibland hoppas/tror man ju att de är fel. Familjesammansättningen för Alfred 1881 stämmer, trots namnet Alfred, och uppgiften om generalagent för rederi stämmer ju för Hilmers del. Varför Johan Alrik bytte sitt namn till Alfred kan man fråga sig. Men många bytte namn. De hade chansen, och de skulle börja ett nytt liv. I dopboken står det Adalrik, men han kallas senare Alrik. Så ett byte från Alrik till det i USA välkända Alfred var nog inte främmande. Troligen var tilltalsnament Alrik i Sverige. Kanske gav engelskt uttal av Alrik konstiga associationer till något (all rich? eller allright?). Det behövs ju inte så mycket för att man ska ta chansen och byta till något bättre när man kan. Att han skulle ha varit snickare låter väl troligt. Jag ska kolla vad han kallades i Stockholm, nu när jag vet att det var där han bodde 1881.
 
Den muntliga uppgift som fick mig på spåret är vad min mormor Ina Lundbeck, som dog 1964, berättade. Jag intervjuade henne om allt möjligt, bl a om min morfars släktingar. Däribland fanns kusinen Hilmer som emigrerat och blivit chef för Amerikalinjen, dvs i USA. Att det sedan var en styvkusin spelar ju inte så stor roll. Det är intressant i alla fall, som ett levnadslopp. Men det är klart att det skulle vara intressant att finna var och när Alrik/Alfred dog, och ifall han hade några andra barn. Jag har för övrigt ett fotografi av bröderna Lundbecks mor, klockaränkan Sofia Brantingsson, född 1820 död 1886 i Västerås. Hon är alltså anmoder även till eventuella amerikanska ättlingar.
 
Jag beklagar förresten att jag i mitt långa citat igår råkade få med ett kort kommenterande stycke, som ju inte ingår i citatet. Det är stycket med fyra rader som börjar Det stämmer också att Hilmer... som ska stå efter citatet. Det var den sena timmen, men det ska bli korrekt iallafall.  
 
Hälsningar!
Kurt

2004-07-11, 23:10
Svar #11

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Hej!  
Är tacksam för all info om Campello och invandringen dit runt 1888 och åren därefter.
Sambons mmf Anders Niklas Lindvall, f 31/3 1854 Burs på Gotland, emigrerade dit 18/5 1888 enl Emigranten. Han fanns inte med på 1890-skivan så då var han troligen kvar i USA, men han dog 5 1955 i Visby, Gotland. Så någon gång däremellan har han återvänt till Sverige men vi vet alltså ej när.
Han sägs ha varit skräddare och bildhuggare och ha arbetat med någon kyrka i Visby efter att han återkommit till Sverige. Kan han ha lärt bildhuggeriet i Campello?
Mvh Kristina

2004-09-28, 18:27
Svar #12

Utloggad Madelene Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2019-05-14, 11:33
    • Visa profil
Hej, jag söker uppgifter om Marja-Leena Pesola f. 19511014, Kauhava, Finland. Hennes mamma hette Anja Pesola. Marja-Leena Mary adopterades av bekanta till Anja, Martta och Elmer Rasi 1954. De tog med sig Marja-Leena till Amerika. De lär ha haft ett hönseri någonstans i Boston.  
 
Tack på förhand.
 
Madelene Roos

2004-09-29, 10:05
Svar #13

Jan Ek (Janek)

Madelene,
 
Telefonkatalogen innehåller bara ett par stycken med efternamnet Rasi i hela Massachusetts, kanske du skulle prova ett par brev?

2004-09-29, 10:53
Svar #14

Jan Ek (Janek)

Jag ser också att det blir en träff på en Mary L. Pesola 48 år i 2000, då bosatt i MI, på Intelius, en söktjänst där man måste betala för att komma åt själva adressen. Hon står som nummer 17 på listan om du söker på Mary Pesola, hon har ju rätt ålder, men det förutsätter ju också att hon inte gifte bort efternamnet.

2005-01-21, 19:01
Svar #15

Utloggad Ann-Britt Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 20:16
    • Visa profil
    • www.ann-britt.se
Jag har kollat i SSDI efter Agnes Maria (Lindgren) Hultman född 10/8 1899 men hon finns inte där. Hennes make har jag hittat där Rickard Hultman (Social Security Number:017-10-9344). Går att att kolla någon annanstans? Rickard dog i nov 1971 i  Holden, Worcester, Massachusetts. Agnes skall ha dött några år innan.

2005-01-21, 20:10
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Agnes M Hultman avlider 9 dec 1970 i Holden (attest # 050694), maken Rickard G Hultman 23 nov 1971 (#046492).
 
Detta enligt MA death register. Varför hon inte framkommer i SSDI har jag ingen förklaring till, det borde hon gjort.

2005-01-21, 20:30
Svar #17

Utloggad Ann-Britt Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 20:16
    • Visa profil
    • www.ann-britt.se
Jan, VAD GLAD JAG BLEV, TACK TACK.
MVH
Ann-Britt

2005-01-22, 13:17
Svar #18

Helena Rohlin

Jag har hittat en Heikki Koski i MA och undrar om hur man kan få fram dödsdatum för honom. Han dog 1911 i Amerika. Enl en databas i Finland så finns det två st Heikki Koski som utvandrar då.
 
Helena Rohlin

2005-01-22, 13:41
Svar #19

Jan Ek (Janek)

Om du vet han avled i MA 1911 finns bara en möjlighet, sök i de femåriga inbundna utskrifterna vid registermyndigheten i Dorchester, i södra Boston. Internetbaserade index för denna tid finns ej. Det som faktiskt finns omfattar perioden 1970-2001.
 
Skulle det vara så att du vet i vilket county han avlider så är det också möjligt att kontakta countyt direkt för kopia av dödsattesten. I MA är alla kopior av sk vital records ganska kostbara, många forskare slår därför bara upp uppgifterna, och skriver av dem på plats i Dorchester.
 
Skulle det vara så att du inte vet var i USA han avlider så kan du med dagens möjligheter inte finna honom via några samlade register. Då är det en slump om du kan ha tur att ramla på honom i lokala register publicerade på nätet, andra forskares uppgifter eller liknande.

2005-04-10, 20:35
Svar #20

Leif Svensson

Hej,
Följande person skall vara avliden i
City of Waltham, Massachusetts.
Ekelund, Katarina Elisabet (Elsie)
f. 1843 i Vena (Kalmar län, Småland)
Flyttar någon gång i början av 1900-talet
till Walthem.
Någon som har till någon folkräkning eller likande och kan se om hon finns i Walthem?
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2005-04-10, 21:04
Svar #21

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Leif,
var hon gift Eklund? Vet du vad hennes man hette? När föddes hon? Har du ytterligare information så ta gärna med det också för det gör det enormt mycket enklare att hjälpa dig söka efter henne.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-04-10, 22:58
Svar #22

Leif Svensson

Hej igen,
Här kommer hennes familj
Jern, Johan Ejlert f 1844 i Vimmerby
Ekelund, Katarina Elisabet 1843 Vena  
Gustaf Ejlert 1873 Vena  
Alma Linnea Elisa 1881 Vena  
Anna Amanda 1883 Vena  
Axel Hjalmar 1886 Vena  
 
Mvh
Leif Svensson

2005-04-11, 19:32
Svar #23

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Leif,
 
hittade ingen Katarina Elisabeth, men hittade nedan information:
---------------------------
1910 United States Federal Census  
Name: Gustave Jern  
Age in 1910: 35  
Estimated birth year: abt 1875  
Home in 1910: 3-WD WALTHAM, Middlesex, Massachusetts  
Race: White. Gender: Male. Series: T624. Roll:  606. Part: 2. Page: 147A. Year: 1910.
 
I hushållet:
Gustave Jern, ca. 35 år
Amanda, ca. 33 år
Gustave Johnson (?) Jr., stepson (?), ca. 17 år.
Gustave och Amanda har varit gifta i 4 år. Gustave arbetar som mekaniker och sonen som lärling, var kan jag dock inte läsa. Census är skrivet 22 April 1910.  
---------------------------
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918  
Name: Gustaf Ejlert Jern  
City: Waltham  
County: Middlesex  
State: Massachusetts  
Birthplace: !  
Birth Date: 19 Dec 1873  
Race: White  
Roll: 1674460  
DraftBoard: 0
Han har blå ögon och svart hår. Jag tror det står att han haft tuberkulos. Han nämner Amanda Jern som närmaste annhörig, vilket borde vara hans fru om man tittar på 1910 års census.
---------------------------
1920 United States Federal Census
Name: Amanda Jurn (står Jern i det handskrivna)
Age: 44 years  
Estimated birth year: abt 1876  
Birthplace: Sweden  
Race: White  
Home in 1920: Waltham, Middlesex, Massachusetts  
Roll: T625_719. Page: 13A. ED: 500. Image: 1053
 
Bor ihop med sin granddaughter (tror jag att det står. Hon heter Johnson men jag kan omöjligt läsa vad det står att hon heter! Hon är ca. 4 år och född i Massachusetts. Kan heller inte se vad det står att Amanda arbetar med men hon arbetar i en fabrik. Hon är änka. Amanda invandrade 1896. Census är skrivet 20 Jan 1920
---------------------------
Emihamn:
- Gustaf Ejlert utavandrar ensam 1893-03-03 från Vena.
- Gustaf E. reser tillbaka ensam till USA från Malmö 1902.
- Det finns en Elsie Jern, 68 år, som utvandrar ensam 1911-10-13 till Boston från Sigtuna församling. Är det din Elsie?
---------------------------
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-04-11, 21:02
Svar #24

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
HEJ!
i Emihamn står följande:
Källkod: 46:107:6719
Ivar Bylger, 21 år, Man, från Tjärstad församling E-län,
Utresehamn: Göteborg   Utvandrardag: 1891-08-21
Destination: Boston   inga medåkande
 
Ivars fullständiga namn är Frans Ivar Leander Gustavsson f 1870-04-18 i Hult/ Eksjö kn,  
Han byter efternamn ca 1890 & är då Teknikern.
Det finns ett visst antal Bylger i Sverige och de är släkt med denne person liksom mina barn.
 
Föräldrar:
Frans August Gustafsson f 1842 i Kisa  död ca 1906 var?
Catharina Larsdotter f 1842-08-02 i Hässleby/Eksjö kn , död 1872-03-08 i Hult/Eksjö kn
Denna släkt tillhör en kantorssläkt---många generationer var kantorer/organister.
 
Min fråga: Finns det någon möjlighet att finna honom?
tacksam för svar
elisabet

2005-04-11, 22:17
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Elisabet
I 1910 års census finns F Ivan L Bylger med. Han bor Manhattan i New York och är mekanisk ingenjör.
Han är gift sedan fyra år med Malice (?) , 28 år från Massachusetts. Inga barn
( New York, New York, 12-WD MANHATTAN, ED 660, 9A)
 
Mats

2005-04-11, 23:46
Svar #26

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Elisabet och Mats,
i 1910 år census står det nog att hustrun heter M. Alice och inte Malice som betyder illvilja/ondska på engelska.
-----------------------
1900 United States Federal Census  
Name: F Ivar Byeger  
Home in 1900: Pittsfield Ward 4, Berkshire, Massachusetts  
Age: 29  
Estimated birth year: 1871  
Birthplace: Sweden  
Race: White  
Relationship to head-of-house: Boarder  
Image source: Year: 1900; Census Place: Pittsfield Ward 4, Berkshire, Massachusetts; Roll: T623 633; Page: 7B; Enumeration District: 70.
-----------------------
Kan inte hitta mer information om honom.
 
Det finns en Bertil Bylger i San Diego men honom kanske du känner till.
http://www.switchboard.com
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-04-12, 13:08
Svar #27

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Vore intressant att få veta lite om Bertil Bylger.
Tack
elisabet

2005-04-12, 17:01
Svar #28

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Elisabet,
den enda informationen som finns om Bertil är den som finns i telefonkatalogen (switchboard) så förslagvis så skriver/ringer du till honom om du vill veta mer.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-04-12, 17:19
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Elisabeth
Kolla på
http://lars.us/eld.htm
så ser du lite om deras hus, som klarade sig vid en brand. Han som har sidan kanske kan hjälpa dig med en kontakt
 
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna