ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-08  (läst 1701 gånger)

2001-07-01, 20:16
läst 1701 gånger

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
Hallo
 
I need some help looking for this people
 
Carl Erik Johansson born 18871211 Östra Ryd
Uppland
19020507 he emigrated to Boston from Sillhövda Blekinge Sweden
 
His mother Botilda Maria born 18631209 Torsås
Småland Sweden  
born name Johansdotter
 
merried 19061111 Östermalm Stockholm Sweden
to Karl-Otto Emanuelsson born 18710606 Hova
Västergötland Sweden
 
They went to Boston 19130313
 
18920506 went a brother to Botilda Maria
Nils August Johansson born 18660824 Torsås Småland Sweden to Usa
 
Perhaps the young Carl-Erik Johansson went to his uncle over there he was only 15 years old?
 
Hope for your help Anja

2001-07-02, 15:49
Svar #1

Laila N. Christiansen

Anja, according to EllisIsland records, Bothilia Maria and Carl Otto Emanuelson went to Malden city, Maplewood in Massachusetts. They were going to brother in law Nils Aug. Johnson.  
I did not find Nils Johnson in the 1900-census with that spelling though.
 
They went to the USA through Oslo, Norway.
Laila

2001-07-02, 20:12
Svar #2

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
Hallo Laila
 
Thanks a lot for your answer
 
There is no notes about Carl-Erik Johansson 18871211?
How can I go on with this family?
 
What means that Nils August Jonsson not can be found in 1900 census moved or ded?
 
Anja

2001-07-03, 09:58
Svar #3

Laila N. Christiansen

Anja, since Bothilia and Carl-Otto went to Nils August in 1913, I am sure he was very much alive then
But, the census I searched, is transcribed by americans, and, they are not to well in spelling scandinavian names. I tried the most common spellings, but did not find him.  
 
I think you should subscribe to the Sweden-List from rootsweb, where you can ask both swedes and americans on how you go on.  
 
Sweden List
 
You also have other mailing lists, such as for Mass.:
Mass. mailing lists
 
Happy hunting!
Laila

2001-07-03, 19:21
Svar #4

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
hallo Laila
 
When I had went to bed yesterday and think about this family it going up for me that he was alive 1913 but to late  
 
Thanks again Anja

2002-01-26, 13:23
Svar #5

Birgitta Hansson

Hello
I?m looking for cousins to my mother, Hagar, born Storck. My grandfathers sister Hulda Storck, born 1872-08-12, went to USA, Brookline, Mass. 1890-07-15 from Bäck, Tofteryd, Småland, Sweden.  
Sha marriaged a swede, mr Lind. She had what I know at least 4 daughters: Janni, Hazel, Agnes and Alice. (Alice visited Sweden in the sixtiens). I should be happy to get in touch with some of my eventually secondcousins.
Yours sincerely
Birgitta Hansson
Stork@telia.com

2002-06-21, 15:30
Svar #6

Tommy.Wihlén

Howdie.
I?m lloking for my grandmothers brother who arrived Us over Ellis Islands. I?ve heard that he and his wife lived in Mass.1923-1951.
They moved too Florida, Saint Petersburg Pinella county.
The name is Otto Alexander Johansson(johnson)
Born in nov 12 1890. The wifes name was Gertrud Maria.
Otto Died in sept. 1967 In Saint Petersburg.
When did they move?
Any children?
What was he doing?
If you know enything, please write me.

2002-06-22, 23:43
Svar #7

Jan Ek

Hej Tommy,
 
Ett sök i ellisisland.org gav snabbt träff på Otto och Gertrud som reste med Drottningholm från Gbg till NY med ankomst 6 feb 1923. Destination: friend Paul Johnsson, 70 Rodnney St. Worcester Mass. (Boston) Om du inte sett detta och inte finner det själv, hör av dig så skall du få alla data som den avfotograferade immigrationslistan innehåller. Intressant är väl kanske tillexempel at han uppgav att han bara skulle stanna 5 år, och att hans yrke var chaufför.
 
Så var det vad som hände sedan. 1920 års folkräkning i USA som jag har tillgång till på Ancestry.com är ju tyvärr 3 år för tidig, den som nu är fullständigt indexerad. Det kan vara möjligt att redan nu söka dem på vännens adress, eller i närheten, i 1930 års folkräkning som nu succesivt läggs ut, men det är ett ganska tidsödande jobb. Där kan barnen kanske finnas. 1930 skall bli fullständigt indexerad (sökbar) efter hand.  Men om familjen flyttat runt måste du kanske vänta till hela USA 1930 blivit indexerad.
 
Hör av dig om du är intresserad av mer tips och råd.
 
Jan

2002-06-23, 11:58
Svar #8

tommy_wihlen

Hej Jan.
Tack för tipsen.
Jag vet att dom bodde i Worchester och flyttade 1951 till Saint Petersburg,Florida där Otto avled 1967.
Det som är lite konstigt är att de aldrig bott på angiven adress i Worchester enligt den info. jag har fått. Gertrud avled ju på 40-talet, men var och hur?
Var finns hon begravd? Jag har inte lyckats hitta henne någonstans efter hemkomsten.
Vi får väl se framöver.
Än en gång tack för din hjälpsamhet.
Tommy

2002-06-24, 00:01
Svar #9

Jan Ek

Tommy,
 
Min farmors bror som hamnade i Watertown, Middlesex, bodde f?rsta tiden som nygift hos hustruns bror på hans adress. Där fann jag honom 1920. I 1930 hade han och familjen flyttat in i sitt nya hus 10 min därifrån.
 
Det är ofta värdefullt att följa alla namn som är kopplade till emigrationen. Vet du om Paul Johnson är släkt till Otto och Gertrud? Eller bara en gammal bekant? Oavsett kan det vara ett spår att följa Pauls familj om inget annat hjälper.
 
Eftersom Massachussetts var en av de första staterna att bli avscannad för 1930 hoppas jag att den snart blir indexerad. Då ska jag försöka komma ihåg att se efter dina utvandrare. Eftersom man jobbar 24 timmar i dygnet där i gården behöver vi kanske inte vänta så länge till.
 
Du säger dom flyttade 1951 och hon avled på 40-talet, hur hänger det ihop? Och vilken hemkomst?
 
Jan

2002-06-24, 20:51
Svar #10

Anne-Lié Glaad

Hejsan.
Med hjälp av en vän här på Anbytarforum så har jag fått napp på en släkting som enligt emigrant CD:n kom sjövägen till Boston från Sverige. Passagerarens namn är Fritz Sigurd Runehäll och är född 18950307 i Grebbestad, Bohuslän. Han är alltså 19 år då han anländer den 24 april 1914. Sen vet inte jag vad som hänt. Hur går man vidare när allt man är det som står här?
Finns det någon som kan hjälpa mig med sök vägar och så.
Tack Anne-Lié Glaad

2002-06-24, 22:12
Svar #11

Jan Ek

Anne-Li?,
 
Jag provade ett sök i 1920 års folkräkning utan resultat. OM han var kvar i USA då, är väl det svåraste att gissa vilket namn han valde att kalla sig. Helt säkert var det inte Runhäll.
 
Jag provade sök på Ronall och Runhall med Soundex (ljudlikhet) påkopplad, utan att finna någon Fritz eller Sigurd, eller liknande förnamn.
 
Vad jag inte vet, men säkert någon annan, är om immigrantlistor från Boston kan studeras i arkiv i USA. Det ska jag finna ut själv i höst då jag hoppas kunna resa över och leta efter en syster till min farmor som reste vägen över Boston. Alla mina andra släktingar så långt funna har rest över Ellis Island, NY.
 
Lycka till vidare,
Jan

2002-06-25, 06:37
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Passagerarlistorna kan i USA studeras på t.ex National Archives (Riksarkivet) och dess filialer, just Boston vet jag inte hur det är med register till eller om man måste söka genom hela rullfilmen.  
 
Jag har själv skaffat Ancestry-abonnemang nyligen, och kan säga att även om jag vet vad folk hette, hur de stavade namnen och i vilket county utöver delstat som de bodde i 1920 (för oinvigda det enda av 1900-talets census som Ancestry har publicerat index till ännu) så hittar jag inte ett flertal familjer i registret. Vad detta beror på har jag ännu inte lyckats lista ut, t.ex. är ju bara hushållets huvudman i registret. Att bläddra sida för sida är tidsödande! På arkiven i USA finns registrena på plats, men om personerna inte är med i registret så står man där med bläddrandet ändå ...
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-06-25, 14:21
Svar #13

Therese Ericsson

Det finns en G Runehall i telefonkatalogen, adress: 21 Brentwood Rd, Bay Shore, NY 11706, USA. Tel +631-665-1814.
 
Therese

2002-06-25, 17:15
Svar #14

Anne-Lié Glaad

Hejsan
Tack Jan o Eva för att Ni försökte ialla fall.
Tack till Dig också Therese, G Runehall är den andra av denna sidassläkts USA resenärer. Han for via Halifax, Nova Scotia 1929. Har skrivit ett brev och väntar nu spänt. Men tack ändå.
 
Mvh Anne-Lié

2002-10-12, 19:51
Svar #15

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Jag söker information om Johan Alfred Johansson född i Älgarås 2 eller 11 april 1866 utvandrad från Kumla via Göteborg till Worcester Mass 10 Feb 1893. Förmodligen kallar han sig John A. Johnson i USA. Han finns kvar i Worcester Mass 1919 enligt faderns bouppteckning. Han får åtminstone en son vid namn Walter Johnson. Eventuellt var John gift två gånger. I  lokaltidningen Swea anges 16 Apr 1919 att John A Johnsson och hustru Alma sålt en fastighet på 15 Hockanum Way. Men det kan vara en helt annan John. Både John A Johnson och Walter Johnson är mycket vanliga namn i svensk-kolonin i Worcester så man måste vara extra källkritisk. Har någon kompletterande upplysningar?
Sören A

2002-10-12, 21:30
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag skulle föreslå att du kontaktar den lokala svenska släktforskarföreningen, Swedish Ancestry Research Association (SARA).

2003-11-10, 18:43
Svar #17

Camilla Jonsson

Hej!
Jag söker Charles Frederic Thomas född i Massachusetts runt 1893. Gift med Hanna Sophia Andersdotter född 1864.Paret flyttade vidare till Sacramento.
Tacksam för hjälp.
Hälsningar Camilla

2003-11-15, 15:22
Svar #18

Jan Ek (Janek)

Baserat på det lilla du har hittar jag inget bättre än en skild Hannah Thomas som arbetar som hushjälp i Los Angeles 1930. Hon är 63 i census, född i Sverige men inget invandringsår angivet. Gissar att det är arbetsgivaren som givit upplysningarna. Thomas är ett mycket vanligt efternamn, så det är långt ifrån säkert att detta är rätt person.
 
Är det riktigt att åldersskillnaden på paret var nästan 30 år?

2003-11-16, 10:48
Svar #19

Camilla Jonsson

Hej Jan!
Ursäkta, jag rörde visst ihop det. Jag har inget födelseår på Charles Thomas Frederic. Men vet att han var kapten i kriget mellan Nord och Syd Amerika.Han borde ju vara född någon gång på 1830 el 1840-talet.Hans son Charles Frederic Thomas Jr var däremot född runt 1893. I census för Sacramento CA 1930 finns att läsa:
Address: No house number given, Pol Verde Ave.
Jones, Etta A. Head of household, age 41, married, 18 at marriage, born New York, father born Massachusetts, mother born Sweden, occupation: Nurse
Lewis, Charlotte, R., Sister, age 31, Widow, born in Michigan, married at 24, occupation: Bookkeeper for merchant
Lewis, John T., nephew, age 6, born California, Mother born Michigan, Father born Jug_Slavin (I have no idea where that is, never heard of it)
Lewis Jeanette S., Niece, age, 3 months.
Thomas, Hanna Sophia., Mother, age 65, Widow, married at 23, born Sweden, Parents born Sweden, came here in 1883.
Hälsningar Camilla

2004-04-06, 20:36
Svar #20

Utloggad Lisbeth Thorlid Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 11:30
    • Visa profil
Vi söker efter en släkting: Edna L. Swanson, född Karlberg och av svenska föräldrar år 1910.
Sista brevet till släktingar i Sverige från Edna är från 1983.  
Adressen var då:  
38 Deerfield St.  
N.Quincy MA 0217
 
I brevet nämns en dotter Janet Swanson som då var 32 år gammal och arbetade som sjuksköterska på Massacuhussets General Hospital ( troligen i Boston.)
Tacksam för all hjäp samt ide?r om hur vi ska kunna få kontakt med Janet

2004-04-06, 21:49
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Lisbeth,
 
Detta är ju en våldsamt stor arbetsplats som är kopplad till universitetet. Jag tror det är ganska säkert att du kan få hjälp om du bara träffar rätt person, och inte minst rätt avdelning. Men beväpnad med en viss orädd energi och envishet skulle det väl vara möjligt att leta sig fram i byråkratin.
 
Här är en länk till adress-sidan, dock ser jag ingen direkt länk vidare till en personalavdelning, som väl är den du måste finna.
 
Namnet Janet Swanson är nog alltför vanligt för att kunna gå vidare på, utan tilläggsupplysningar om bostadsort eller liknande.
 
Den andra möjliga framgångsvägen kan vara att du beväpnad med Ednas hela födelsedatum letar upp henne i SSDI och med hennes exakta dödsdatum antingen letar efter en dödsnotis i t.ex. Boston Globe eller skaffar en kopia av dödsattesten. Båda kan var för sig leda till spår efter Janet.
 
Tyvärr har Massachussets gjort big business av försäljning av kopior av vital records. Det är ganska kostbart, och processen beskrives här. Jag har själv varit på arkivet i Dorchester söder om Boston och blivit vederbörligen rånad på stora belopp för tjänster som är nästan gratis i andra delstater. Men inte provat via internet eller brev.

2004-04-07, 06:42
Svar #22

Ingrid Larsson

Jag vill bara precis som Jan varna för rånrisk vad gäller upplysningar från Vital Records i Massachusetts.  
 
Deras service via brev har jag sjäv mycket dåliga erfarenheter av- långsamt går det och skulle det inte ge napp (som i mitt fall) får man vänta i evigheter på att få sina pengar returnerade. (sju -åtta månader).

2004-06-03, 15:52
Svar #23

Ingmarie Fridlund

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en fråga jag har.
 
Min morfars bror Carl(Karl) Olof Olsson född 1875-09-27 i Sundsvall.
 
Enligt ett brev jag har fått från Amerika så ligger han begravd på något som heter Martha´s Vineyard Massachusetts. Han var med i något som heter  the United States earlier. Lite före 1947 så var hans bror där o tittade på graven.  
 
Hur kan man få reda på något om den graven??????????
 
Tacksam för all hjälp jag kan få
 
 
Ingmarie

2004-06-03, 16:34
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Var han krigsveteran, så att han kan ligga på någon av de national cemeteries som finns litet var?

2004-06-03, 17:17
Svar #25

Ingmarie Fridlund

Elisabeth
 
Jag har ingen aning men han låg i alla fall före 1947 på Martha?s Vineyard Massachusetts. Han var med i något som heter the United States earli.
 
Detta är allt jag vet....
 
Ingmarie

2004-06-03, 23:20
Svar #26

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Ingmarie,
Martha's Vineyard är en av öarna utanför Cape  
Cod, Massachusetts. Ganska begränsat  
område  
alltså. Om inte alla känner alla, så känner  
dom  
de till de flesta.
Titta på den här sidan och skicka iväg en  
e-post
http://history.vineyard.net/dukes/.
Dukes syftar på Dukes County.
Lycka till!
 
Mvh/Irene
irene.poignant@swipnet.se

2004-06-04, 08:32
Svar #27

Ingmarie Fridlund

Irene
 
Tack för hjälpen
 
 
Ingmarie

2004-07-08, 01:19
Svar #28

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Hilmer Lundbeck, som var chef för Svenska Amerikalinjens amerikanska verksamhet, föddes i Uppsala 1870-08-13, men växte upp i Boston. Han var enligt muntlig uppgift kusin till min morfar John Lundbeck, född 1872 i Västerås. Av allt att döma var dock Hilmer styvson till Johan Alrik Lundbeck, som föddes 1840 i Badelunda utanför Västerås. Hilmer har ju tydligen antagit sin förmodade styvfars efternamn. Hilmers födelsenotis i Uppsala visar nämligen att hans föräldrar var poliskonstapeln Anders Gustaf Hällström och hans hustru Wilhelmina Carolina Eklund. Jag antar att Hilmers far avled och att Hilmers mor gifte om sig med Johan Alrik Lundbeck. Jag kan dock inte hitta uppgifter om detta. Jag antar att detta skedde i USA. I svenska Vem är det 1937 står inget om Hilmers föräldrar. I årgången 1939 finns inte svenskamerikaner med, eftersom de ju varken var svenska medborgare eller bosatta i Sverige. Johan Alrik Lundbeck tycks inte ha funnits i Uppsala. Jag har också sökt på emigrantskivan utan framgång. Kan någon ge mig uppgifter om Johan Alrik Lundbeck i USA?

2004-07-08, 22:26
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Allan Kastrups The Swedish Heritage in America kom G. Hilmer Lundbeck till USA med sina föräldrar 1881.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna