ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundquist, Aron Reinhold f1827 Stockholm. Utv 1854 t Boston  (läst 662 gånger)

2014-07-29, 15:28
läst 662 gånger

Utloggad Per Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 15:20
    • Visa profil
Ville se vad som hände ett av de andra barnen i en stockholmsfamilj. Hittade en del träffar på FamilySearch.
En del saker i denna historia ser lite underliga ut, och jag undrar om jag kan ha fått saker och ting om bakfoten.
 
Aron Reinhold Lundquist, son till skomakaren Per/Peter/Petter Andersson, med gesällnamn Lundquist (fr. Stenkvista) och Lovisa Dahlström (fr. Sundsvall).
f. 1827-04-21 Stockholm Storkyrko
Angivet yrke: Förgyllare.
 
Gift någon gång mellan 1854 och 1860 med  
Johanna Ulrica Gylfe (Gylfe är ett soldatnamn så vitt jag kan se)
f. 1831-07-03 (var?)  
som under resans gång verkar byta namn till Louise. Detta gjorde mig en aning konfunderad, då Arons mor och syster båda hette Lovisa.
 
När sonen Oscar Reinhold föds 1853-12-13 i Jakob/Johannes står Johanna Ulrica som fästekvinna, inte hustru, och det finns ett papper inflikat (iallafall hos AD) där paret anhåller om att sonen ska tas upp i dopboken.
 
I nästa HFL finns de inte kvar på angiven adress. En senare träff i Census 1900 säger att de utvandrade 1854.
 
Joanna Lundquist föds 1858-04-07 i Boston, Fader förgyllare (gilder) Aaron R, moder Joanna E.
 
Uppenbarligen tillbaks till Sverige, för
Aron Wilhelm Rudolf Israel föds 1860-12-23 i Klara, nu anges Johanna Ulrica som hustru.
 
Tittar man på angiven adress i 1860 års HFL finns dock inte fadern med, bara första sonen, modern som nu kallas Lovisa Lundqvist och ett barn till, Hilda Ulrika 1855-12-08 som jag inte hittat födelsebevis för.
 
Sen försvinner familjen igen, enda träff i mantalsregistret för denne utvandrare har varit 1854, alltså uppgifter lämnade straxt innan Oscar Reinhold föddes.
 
Census 1880 listar Aaron R, Louise och Oscar, men också
Aaron, 17 år
Sallie, 13 år
Frank, 10 år
 
Denne unge Aaron dör 1884-01-25, Aaron och Louise anges som föräldrar.
 
Census 1900 lista Aaron R och Louise, men också
Lillian, 1866-09-XX, som jag inte hittar någonting om.
 
Oscar Reinhold dör 1903-07-02 på Worchester Insane Asylum, föräldrar Aaron Lundquist och Louise Guelph.
Aron Reinhold dör 1904-09-28 i Boston
Louise Lundquist dör 1918-03-11 i Boston
 
Ovanligt svårt att hitta information om denna familj, många av barnen ser jag t.ex. bara angivna på ett ställe, och ingen indikation om vad som kan ha hänt.
 
Jag har hittat ett par Naturalization records:
Oscar Reinhold 1876-11-02 Boston
Aron Reinhold 1885-11-14 Boston, Parker street uppges som adress.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna