ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlson Sidney Frank *1888 förmodligen i Clay  (läst 675 gånger)

2010-11-02, 17:18
läst 675 gånger

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-09-19, 09:02
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver lite hjälp med att se vilka föräldrarna var till Sidney Frank Carlson f. 15/8-1888 förmodligen i Clay, Kansas.  
 
Mvh.  
Göran Stenström

2010-11-02, 20:24
Svar #1

Utloggad Andreas Strindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2017-08-03, 09:21
    • Visa profil
Göran!
 
På Ancestry finns material med anknytning till Sidney Frank Carlson, född den 15 augusti 1888 i Kansas, död i augusti 1963. Bland annat finns ett släktträd, och där anges föräldrarna vara Frank Carlson, född omkring 1852 i Sverige, och Sophia Matilda Stenstrom, född den 2 april 1860 i Vingåker, död 1892 i Clay, Kansas, USA.
 
Sidney Frank Carlson var gift med Edith Mary Morrison, född i juni 1888 i Kansas, död den 14 februari 1965.
 
Släktträdet har publicerats av en person som kallar sig cjfreed och bor i Kalifornien. Om du vill komma i kontakt med denne cjfreed kan jag förmedla en sådan via  mitt medlemskap i Ancestry.
 
Hälsningar
Andreas Strindberg

2010-11-02, 21:33
Svar #2

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-09-19, 09:02
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Jag är redan i kontakt med henne och flera av mina släktingar som har sina släktträd på Ancestry men ingen har hittat något som säger att det är rätt föräldrar till Sidney Frank Carlson, det är det lilla beviset vi söker. Det lär ska finnas en gammal lista med namn som säger att Sidney Frank var sonen men det är allt som finns. Är det rätt föräldrar så är vi släkt och kan byta uppgifter men jag vill först vara helt säker. Hoppas på hjälp att hitta födelseuppgifter eller annat som binder Sidney Frank till Frank Carlson och Sofia Matilda Stenström.
 
Mvh.
Göran Stenström

2010-11-03, 15:37
Svar #3

Utloggad Andreas Strindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2017-08-03, 09:21
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Jaha, då förstår jag ert problem. Av släktträdet på Ancestry fanns dock inget som tydde på att någon var osäker på vilka som var föräldrarna, utan familjebilden presenterades på ett sådant sätt att man fick intrycket av att föräldraskapet var klarlagt.  
 
Hälsningar
Andreas Strindberg

2010-11-03, 16:31
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Göran! Vad ni kan göra är att be att få ut Social Security-ansökan (SS-5-blanketten) för Sidney Carlson eftersom han finns i Social Security Death Index. Den skrivs nämligen under av personen själv och ska innehålla uppgift om sökandes båda föräldrar, uppgivna av personen själv så då bör han ju veta det (till skillnad från en dödsattest där uppgifter om föräldrar kommer från efterlevande eller någon annan som rapporterar dödsfallet).
 
CARLSON, SIDNEY 15 Aug 1888 Aug 1963 (Kansas) (none specified) Kansas Social Security Number (SSN) 509-05-6518  
Det kostar 27 dollar.
 
Se info om hur en ansökan ser ut här och om hur du beställer och betalar här. Du beställer hos myndigheten SSA, inte hos Ancestry.
 
Hälsningar,
Eva

2010-11-03, 18:32
Svar #5

Utloggad Göran Stenström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-09-19, 09:02
    • Visa profil
Hej Andreas och Eva!
 
Det händer tyvärr ganska ofta att uppgifterna på Ancestry är felaktiga. Jag har själv mer än en gång kontaktat personer med släktträd där min släkt finns inskriven och hjälpt till att trassla ut deras felaktiga uppgifter. Tack Eva för den informationen! I det här fallet tänker jag inte gå så långt. Jag har nu fått information ifrån två olika håll som påstår att det finns en nu levande person som vet släktskapet. Så vi litar på att det är rätt.
 
Mvh.
Göran

2011-06-15, 20:52
Svar #6

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna