ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-15  (läst 1735 gånger)

2004-10-02, 21:44
läst 1735 gånger

Jan Ek (Janek)

Detta bör vara Olives man från CA Death reg:
 
Name:    DEWITT, CLARENCE DUBOISE  
Social Security #:    0  
Sex:    MALE  
Birth Date:    27 Feb 1879  
Birthplace:    INDIANA  
Death Date:    16 Aug 1945  
Death Place:    LOS ANGELES  
Mother's Maiden Name:    CRAMP  
 
När det gäller att finna ättlingar så är väl vägen att gå via dödsrunor och dödsattester. För att få de ofta väldigt matnyttiga dödsrunorna behöver du liera dig med någon som har tillgång till ett bibliotek eller arkiv med t.ex. Los Angeles Times på mikrofilm. Jag ser två som erbjuder sin hjälp under ALL här, och möjligen ett par stycken under LA här. Dödsattester går i de flesta fall relativt enkelt att beställa från respektive county, mot en kostnad. Information om Los Angeles finns här.

2004-10-03, 13:00
Svar #1

Ingrid Larsson

Bengt och Jan- tack så väldigt mycket för hjälpen. Jag ska leta vidare- jag har fått mycket goda tips och har kommit en bra bit på väg. Jag ska se om jag kan få fram dödsrunor.
 
 
Än en gång tack för all hjälp!
 
Ingrid

2004-10-17, 14:16
Svar #2

Utloggad Gudrun Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 20:45
    • Visa profil
Hej
Jag söker information om ättlingar till följande person i Anaheim Ca. Anna-Lisa Berg födelseår kan vara mellan 1919-1922 senast kända adress är:
från 1976, 1301 Rosewood Ave Anaheim Ca.  
Hennes namn kan vara Iver Anna-Lisa Berg.Hon ska ha en son och en dotter med barn och barnbarn.
Det är ättlingar till min man och släken Björk i Leksand

2004-10-18, 10:48
Svar #3

Pia Muller

Gudrun, Har tittat i telefonkatalogen för CA och det finns bara två med namnet Iver:
B.M. Iver, 10532 Hillsboro Rd., Santa Ana, CA 92705-1446 Tel.(714)838-2217   och
J.M. Iver, 801 N. Paulina Ave., Redondo Beach, CA 90277-2250 Tel. (310)372-3683
Anaheim ligger närmast till Santa Ana.
 
MVH Pia

2004-10-18, 23:40
Svar #4

Utloggad Gudrun Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 20:45
    • Visa profil
Tack Pia!
Hjärtligt tack! Jag ska följa upp de här adresserna och kanske är det fullträff!
Jag återkommer med resultatet!
Med vänlig hälsning  
Gudrun Björk

2005-01-28, 13:16
Svar #5

Utloggad Hanna Bergström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-07-19, 10:17
    • Visa profil
Hej!
Letar efter en Hanna Carlson som kommer från Linköping men emigrarat till Kalifornien 1902. Om någon vet någon om henne, skicka gärna ett mejl till mig!

2005-01-28, 13:39
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Hanna,
 
Med ett så vanligt namn måste du nog leta upp fullt födelsedatum på henne för att det ens ska vara en chans att hitta henne i amerikanska register. Återkom gärna.

2005-01-28, 15:26
Svar #7

Utloggad Hanna Bergström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-07-19, 10:17
    • Visa profil
Jag tror jag har ett datum här, men är inte helt säker på månad och dag men året är jag nästan helt 100% säker. 09/25/1874 och jag har precis hittat ett datum för hennes död också 02/28/1949. Lyckan är gjord! Eller nästan, nu vill jag ju gärna hitta efterlevande också.. har du något tips om vart så säg gärna till!

2005-01-28, 21:01
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Hanna,
 
Det är lite svårt att hjälpa dig när du inte talar om var du hittar dina uppgifter. Om jag ändå får gissa att du tittat i Californiens eget dödsregister 1940-1997, så kan denna person bara stämma om hon hette Hanna Louise Carlson, och bara om hennes far hette Arnson (eller liknande). Så här ser hela uppgiften ut:
 
Name:    CARLSON, HANNA LOUISE  
Social Security #:    0  
Sex:    FEMALE  
Birth Date:    25 Sep 1874  
Birthplace:    OTHER COUNTRY  
Death Date:    28 Feb 1949  
Death Place:    MARIN  
Mother's Maiden Name:      
Father's Surname:    ARNSON  
 
Denna kvinna i Californien har uppenbart gift till sig namnet Carlson. Är din Hanna gift när hon reser till USA?
 
Om man istället söker i Ellis Islands databas på 1902 framkommer nio Hanna Carlsson som invandrar det året via New York, och en som passar särskilt bra med ovanstående. En kvinna uppges komma från Linköping, och är 28 år, alltså rätt ålder om du är säker på födelseåret. Men hon är gift, maken heter Carl J Carlsson också från Linköping och redan amerikansk medborgare. (Oceanic från White Star-linjen, avseglar Liverpool 19 feb 1902, och ankommer NY den 26:e)
 
Med viss fara för att jag drar en felaktig slutsats kan man tänka sig att han har fått medborgarskap för att hans far är medborgare, och att hon blivit det genom att gifta sig med Carl när han varit hemma i Sverige på besök.
 
Beslutet att släppa paret iland som amerikanska medborgare grundas tydligt på Paper of C. G. Carlson från en namngiven domstol i Minnesota. Detta kunde då vara Carls fader som fått sitt medborgarskap i Minnesota tidigare, kanske står det juni 1899, manifestet är inte helt tydligt.
 
Oavsett om juridiken i detta är felaktigt gissad av mig, den måste undersökas i rättens dokument och eventuellt i andra källor i USA, så hoppas jag att du klarar att värdera om dessa uppgifter alls har med din Hanna att göra.
 
På generell basis så tror jag du kan se att det är oerhört viktigt att du lägger grundlaget i Sverige riktigt. Med ett så vanligt namn måste du vara säker på födelsedatum och familjeförhållanden innan du försöker finna uppgifter om emigrationen. Du bör också kolla att hon är uppförd i utflyttningsboken från sin hemförsamling, om du inte redan gjort det, och du bör efter det söka henne på Emigrant CDn för att bekräfta att hon verkligen reste, och när. Om du inte har helt riktiga uppgifter att börja med är chansen istället mycket stor att du hamnar alldeles galet och följer fel person.
 
(... när jag kommit så här långt upptäcker jag att du frågar  om en Carl Johan Karlsson som utvandrar 1893, och i en ålder som passar med Hannas make ovan. Är det en koppling mellan dessa två?)

2005-02-01, 07:48
Svar #9

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej!
 
Söker fakta om en August Emil Saunders (Pysander hemma i Sverige)(f.1905-05-29)och till yrket smed, som emigrerar till Chicago 1928-03-30 och han dör 1963-04-29 i Los Angeles 70,  
ssn:231-10-6451,California death records.  
 
Är han ogift och barnlös??? eller gift och barnlös???  
Kan han varit gift med en Margaret Valborg Elvira Saunders(f. vahlgren) f.1900-08-18 d.1990-10-31 i Nässjö Sverige.  
(XX782 (U.S. Consulate: SWEDEN (STOCKHOLM))  
(none specified)  
330-18-3798  
Illinois  
 
(Hon var enligt sin bouppteckning änka efter en man, amerikansk medborgare som bodde vid sin död i Californien(tyvärr så stod inte hans namn i bouppteckning) Men kan vara Emil Saunders som jag nämner här ovanför! dödsort  och efternamn stämmer)
 
Eller bodde det en Karl Johan Saunders i Californien oxå, f. 1900-07-14 Högbo i Gästrikland, d.19?? i USA.
Jag vet att det ska finnas en Fred Saunders som är min ättling, och att han fått ev. 3 barn!!  
 
Vore tacksam om jag kan få tips hur jag finner dessa anor ??  
 
Pernilla

2005-02-05, 23:39
Svar #10

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej!!
 
 Har nog fått ordning på min Saunders släkt ,tror jag......
 
Men är nyfiken görs det bouppteckningar i USA ??isåfall hur kommer man över dom??  
liksom dödsrunor från tidningar??
 
MVH Pernilla

2005-02-06, 09:40
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Ja, det görs bouppteckningar, och dokumenten kan bli utförliga när det gäller genealogisk information om det finns stora fasta tillgångar som skall skiftas, till exempel en gård som skall överföras till nästa generation, eller säljas för uppdelning av pengar. Inte så olikt här egentligen.
 
Om du lägger dessa tre ord i Google får du en lång lista över artiklar om hur detta fungerar i USA, och vilken nytta en släktforskare kan ha av dokumenten:
 
probate process genealogy
 
Generellt finns givetvis normalt inget av detta på Internet, utan dokumenten finns arkiverade och tillgängliga på county-myndigheten (county courthouse). Det är där man kan gå in och med hjälp av olika index och med stöd av tidsavgränsingar och landkartor söka sig fram till de rätta dokumenten.
 
Dödsrunor från tidningar är enkelt att få tag i, förutsatt att man vet när dödsfallet ägde rum, och var. Alla dagstidningar finns mikrofilmade, också små lokala sådana, och med god täckning också långt bakåt i tid.
 
Det är generellt de lokala biblioteken som alltid har dessa mikrofilmer tillgängliga, också för kopiering i läsapparater med kopiefunktion. Att satsa på huvudbiblioteket i Countyt är ett bra grundtips, och dessa är ju oftast representerade med egna hemsidor. Hittas också lätt med Google; ortnamn public library.
 
Bibliotek i USA liksom här sliter också med att få personalen att räcka till, men kan ändå ofta hjälpa till med att finna den rätta, kopiera och skicka i posten. Men man kan aldrig räkna med att denna service är självklar, detta är något som erbjuds besökarna att göra själva, och kopiering till självkostnad.
 
I alla delstater jag känner till finns också en full uppsättning av alla lokaltidningars mikrofilmer vid delstatens arkivmyndighet, ofta också vid större forskningsinstitutioner/universitet, historiska- och genealogiska sällskap mfl. Ett exempel på det är MHS i Minnesota. Denna stiftelse med eget stort arkiv och museum i St Paul kan också leta upp och sända dödsrunor, heter obituaries eller kort obits, mot en låg kostnad.
 
På senare år har det blivit allt vanligare att de större tidningarna i regionen ger viss tillgång till egna digitaliserade arkiv. Dödsrunor kan ligga fritt sökbara i tidperioder mellan ett par månader och ett par år, sökes på tidningens egen websida eller via Google. Generellt bör man alltid Googla alla familjenamn man forskar på, man vet aldrig vad man kan hitta.
 
Några dagstidningar har gjort sina digitaliserade arkiv sökbara för en längre tidsperiod, och själva tillgången till artiklarna en betaltjänst, ett exempel på det är Chicago Tribune vars elektroniska arkiv sträcker sig tillbaka till 1985. En slags översikt över dessa relativt moderna arkiv ger denna sida.
 
När det gäller just Chicago Tribune finns ett annat betalbaserat internetarkiv som sträcker sig tillbaka till tidningens start i 1849. Men mikrofilmerna jag berättade om först är alltid gratis att titta i och kopiera ur på de offentliga biblioteken.

2005-02-06, 17:21
Svar #12

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Tackar för den gedigna informationen!
 
MVH Pernilla

2005-02-09, 12:46
Svar #13

Ingrid Larsson

California death index. Jag undrar hur man bäst kan få uppgifter om dödsdatum för personer som avlidit före åren 1940-1945 i Californien (Los Angeles county och/eller Orange county). Jag är tacksam för alla tips-  
 
Jag söker bl a efter en Hilda Foss (född Hedström) som avled (troligen i LA) någon gång runt 1925 (hon var född år 1849 i Hällefors) och hennes döttrar Olive Dewitt född 1880 i Cook county, Illinois samt Mae Keller född 3 juli 1873 också i Cook Co, Ill.
 
Vänliga hälsningar från Ingrid Larsson

2005-02-09, 13:45
Svar #14

Jan Ek (Janek)

California death register 1940-1997 finns i en betalversion på Ancestry, men också i en gratis version på RootsWeb; http://vitals.rootsweb.com/ca/death/search.cgi
 
Men det hjälper ju inte dig ... För dödsfall före detta register finns inget annat sätt än att leta i ett visst county. Du måste alltså ha en någorlunda id? eller aning om var dödsfallet sker. På countyts expedition finns böcker som för 5-10 år i slängen indexerar alla dödsfall på efternamnet.
 
En kontakt med countyt kan ge svar på om personalen kan hjälpa med ett sök, och vad kostnaden är. Andra alternativ är att leta efter en lokal släktforskare, som antingen gör ett sök mot betalning eller på frivillig basis.

2005-02-10, 10:58
Svar #15

Ingrid Larsson

Tack för hjälpen Jan! Californien är nog inte den enklaste staten att hitta släkt i har jag förstått- jag misstänker också att de här personerna avled i Los Angeles- så stor stad... men det blir en utmaning!  
 
Än en gång tack för hjälp och goda råd!
 
Hälsningar från Ingrid

2005-02-27, 19:51
Svar #16

Britt Marie Wetterstrand

Gransten, Albert Edwin Annis
B: Kansas
D: 1984
 
Vilka uppgifter finns om Albert?
 
Uppgifterna ovan har jag hittat i Ancestry.com, California Death Index och är det enda jag vet om denne man.
 
Alla uppgifter, minsta lilla ledtråd, om personer med efternamnet Gransten är av största intresse.

2005-03-06, 10:53
Svar #17

Utloggad Britt-Marie Jedmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2009-08-26, 16:34
    • Visa profil
Uppgifter om två bröder, Fritjof och Walfrid Åberg.
Fritjof Åberg f. 1862 i Berga (G), flyttade som 22-åring till Mörbylånga (H) och strax därefter 1884-05-27 emigrerade till USA, destination var San Francisco (källkod: 29:114:5546).
Walfrid Åberg f. 1876 i Ljungby (G), emigrerade till USA 1893, destination New York (källkod: 58:249:3438).  
 
Hittar inget om dessa på ancestory.com eller andra databaser. Finns det någon som stött på dessa? Möjlighet finns att de har tagit sin faders namn till efternam, i detta fall Persson. Men det är lika troligt att de behållit Åberg.

2005-04-27, 13:32
Svar #18

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Can someone help me to find Helge Gustaf Vilhelm Erlandson or his decendants?
 
He lived in December 25, 1961 at this address:
 
1417 N Altadena Dr,
Pasadena,
California
 
I appreciate any help with this searching.
 
Sam

2005-04-27, 14:24
Svar #19

Therese Ericsson

Kanske är det denna:
 
Helge G Erlandson born 28 Nov 1905 died 23 Aug 1967 Los Angeles, CA. SSN 569-60-3588. Mother's maiden name: Erlandson. (från California death index).
 
Hälsningar Therese

2005-04-27, 14:57
Svar #20

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Tack Terese!
 
Det är möjligt, står det något mera, om han har barn t ex?
 
MVH
 
Sam

2005-04-28, 12:12
Svar #21

Therese Ericsson

Nej, tyvärr står där inget mera. Du kan prova med att beställa dödsattesten. Se:
http://regrec.co.la.ca.us/recorder/birth_death.htm
 
Annars kanske det fanns en dödsannons i tidningen, men vad jag vet så kan man bara leta efter den på plats i CA. Möjligen kan man hitta någon där som kan leta, kanske via genforum eller rootsweb.
 
Hälsningar Therese

2005-05-01, 20:57
Svar #22

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
I would appreciate help to find the obits of three persons who died in California.
(Or some other info that can help me find their children.)  
 
Elvina Thompson born 26 April 1897 in Gladstone MI (Delta county). Her maiden name was Blomquist.
Elvina died in Santa Clara July 18 1973, but according to her death certificate her last residence was Alhambra, Los Angeles county.
 
Anna Swanson/Swenson born March 31 1895 in Gladstone MI (Delta county). Maiden name Blomquist. She was living in Santa Clara county,
possibly San Jose, when she passed away Febr 26 1982.
 
Warner Swanson born in October 1892. He died in  
Santa Clara county, San Jose, when he passed away March 1973.
 
Barbro Ärnhage

2005-05-01, 22:50
Svar #23

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hejsan Barbro!
 
Har har du dem i amerikanska Death Index:
 
Elvina THOMPSON    
Birth Date: 26 Apr 1897  
Death Date: Jul 1973  
Social Security Number:  329-03-8498  
State or Territory Where Number Was Issued:Illinois  
Death Residence Localities  
ZIP Code: 91801  
Localities:Alhambra,Los Angeles,California
 
Anna SWANSON    
Birth Date: 31 Mar 1895  
Death Date: Feb 1982  
Social Security Number:  371-18-0620  
State or Territory Where Number Was Issued:Michigan  
Death Residence Localities  
ZIP Code: 95125  
Localities:San Jose,Santa Clara,California  
   
Warner SWANSON    
Birth Date: 13 Oct 1892  
Death Date: Mar 1973  
Social Security Number:  564-40-8091  
State or Territory Where Number Was Issued:California  
Death Residence Localities  
ZIP Code: 95125  
Localities: San Jose,Santa Clara,California
 
Jag ska se om jag kan finna mer info om dem!
 
Mvh,
Mrs. Anne-Lee Wilson.

2005-05-01, 23:36
Svar #24

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej igen Barbro!
 
Denna info hittar jag i California death index:
 
Elvina M. Thompson var född 26 April 1897 i Michigan och dog 18 Juli 1973 i Santa Clara.
 
Anna Mabel Swanson,född Bloomquist var född i Michigan 31 Mars 1895 och dog 26 Feb 1982 i Santa Clara.  
 
Warner har ett mellannamn som börjar på C.
Det står inte var han var född.
Han dog 8 Mars 1973 i Santa Clara.
 
Mer sen,dax att nana!

2005-05-02, 11:15
Svar #25

Jan Ek (Janek)

Barbro,
 
Genealogisidan för Santa Clara county har många nyttiga länkar. Förutom att länka vidare till information hur du kan beställa dödsattester (har du gjort det för alla tre?), så ser det ut som om du har tur med geografin. Om jag läser informationen för biblioteket i San Joses service rätt så har man fortfarande ekonomi till att ge gratis hjälp med att hitta dödsrunor. Dessutom via epost! Det är ingen självklarhet i ett land där man lägger ned många bibliotek i brist på offentlig finansiering.
 
Mvh,
Jan

2005-05-02, 19:20
Svar #26

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Tack Anne-Lee och Jan!
Uppgifterna om dödsdatum som jag lämnade kommer från det fritt sökbara Calif. death index.
Jag vet redan var kvinnorna kommer från och jag söker deras barn i hopp om att hitta nu levande släkt. Det är däför jag söker dödsannonserna.
 
Elvina och Anna är systrar och jag har faderns 'Petition for Naturalisation'.
Anna var gift med nämnda Warner och Elvina var gift med en Clarence Thompson.
Herr Thompsons död har jag dock inte lyckats hitta några uppgifter om.
 
Har jaq någon nytta av dödsattesterna när jag söker barnen?
Jag börjar med att kontakta biblioteket i San Jose.
 
Vänliga hälsningar  
Barbro

2005-05-02, 20:20
Svar #27

Jan Ek (Janek)

Barbro,
 
Det som kan vara intressant i jakten på ättlingar i en dödsattest är informantens namn. Helt utan garantier för att det sker på det sättet är oftast ett barn informanten när den sista av föräldrarna dör. Den personen är då också oftast uppförd med aktuell adress vid tidpunkten för dödsfallet.
 
I egen forskning hade jag en gång detta som absolut enda spår för att hitta mina amerikanska sysslingar i Kalifornien. Men på lite mer generell basis så är en utförlig dödsruna ofta mer matnyttig, där kan alla efterlevande räknas upp, inte med adress men med bostadsort. I en barnrik familj har man då ett antal möjligheter att gå vidare med.
 
Jag hade också startat med biblioteket i SJ först.

2005-06-14, 22:13
Svar #28

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Hej!
 
 
Söker uppgifter på en Emil Johansson f 1880-05-19 i Skivarp (M).
 
Bodde 1906 på Slöjdgatan 6 Kvarteret Vesslan XV c i Sankt Johannes församling i Malmö
Emil blir överförd till Bok över obefintliga 1908, inga övriga uppifter nämns. enl Sankt  
Johannes fs.
 
Enligt moderns bpt 1918, Kjersti Larsson, hon dör 1918-04-04 Östra Torp (M), så vistades Emil Johansson på okänd ort i San Fransisco.
 
Mvh
Lars-Göran

2005-06-15, 08:26
Svar #29

Therese Ericsson

Kan det vara denna ur California Death Index:
 
Emil Johnson född 19/5 1880 utomlands, mors flicknamn Lilja fars efternamn Olson, avled 28/3 1956 i San Diego, CA, inget socialförsäkringsnummer. Står tyvärr inte fler uppgifter.
 
Hälsningar Therese

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna