ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Säthergren från Säter och Husby  (läst 557 gånger)

2000-01-27, 20:34
läst 557 gånger

Anna-Lisa Göransson

Finns det någon som forskar i denna släkt. De första jag känner till är Daniel Säthergren. När en av hans ättlingar kom till Norrbärke,så kallade han sig för Zettergren.
En fråga till.I de första hfl. från Säter finns inte angivet vilka byar som kan tillhöra det som senare i registren finns angivet som Staden. Håler just på och forskar i Säter och det skulle vara till stor hjälp om någon kunde ge mig svar på detta.

2003-11-07, 13:43
Svar #1

Leif Olofsson

Hej!
Sen omsider, men om du fortfarande är intresserad av Säter, Sätergren, etc. så hör av dig. Jag håller också på med en databas om Säters stad och dess invånare fram till ca 1750.
Hälsningar
Leif Olofsson

2003-11-07, 15:10
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Leif Olsson!
Hej.
Det var längesedan vi hade ngn kontakt med varandra. Det gällde då Husby och St. Skedevi. Beträffande släkten Säthergren tror jag att jag har kommit så långt det går. Men du har kanske kommit ännu längre än jag har. Om du ger mig ett svar här, så kan jag meddela mig med dig senare
Anna-Lisa.

2003-11-26, 13:33
Svar #3

Leif Olofsson

Hej!
jag vet egentligen inte så noga vad du är ute efter. Du skriver om svårigheter att skilja staden och socknen i de första husförhörslängderna, men så är det väl inte? Staden och dess invånare med rotar eller kvarter är tydlig först i varje längd, därefter kommer socknen med dess byar.
Jag ska kontrollera var släkten Sätergren har sitt ursprung, så återkommer jag senare. Kanske kan vi föra diskussionen i Dalarötter i stäälet? Den är nog av större intresse där.
Hälsningar
Leif (OBS Jag heter Olofsson, inte Olsson!!!!)

2003-11-26, 18:47
Svar #4

Anna- Lisa Göransson

Leif Olofsson!
Förlåt missen med namnet. Jag har nog lagt åt Säter och överhuvudtaget Dalarna åt sidan för tillfället, så jag minns nog inte så mycket just nu vad som rörde sig i huvudet på mig när jag ställde den första frågan. Just nu är det Filipstad -Färnebo som är på gång. Om jag får så återkommer jag med mina frågor senare.
Mvh. Anna-Lisa

2003-11-27, 13:05
Svar #5

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:06
    • Visa profil
Leif Olofsson,
Jag skulle gärna vilja veta var släkten Sätergren har sitt ursprung.  OK att svara under Dala-Rötter.  Anna-Lisa får uppgifterna av mig, vi är släkt.
 
Tusen TACK på förhand !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna