ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wessberg Emil B *1891- barn 1930 ?  (läst 953 gånger)

2011-02-17, 21:44
läst 953 gånger

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej, kan någon titta i US Census 1930 efter familjen
 
Emil B Wessberg, född feb 1891  
hustru Helen Wessberg
Cook, Illinois.
 
Undrar vad som står i Census 1930 om familjen.  
Har de några fler barn?
 
De finns i Census 1920 (via Familysearch) på 43 rd Chicago Ward 31, Cook, Illinois med sonen Harry Bernhard född 7 jan 1913.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-18, 13:04
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej  Emil Bernhard Wessberg, född i Illinois 1891, och hans hustru Emma har inte fler barn angivna i census 1930 än Harry, 17 år.
 
Familjen finns med med i två Family Tree på Ancestry

2011-02-18, 16:21
Svar #2

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Mats! Tack för informationen och att du uppmärksammade två Family Tree. Dem hade jag missat. Nu får jag nog ändå ta ett abonnemang på Ancestry. Jag blir ju väldigt nyfiken på vad som finns i deras Family tree.  
 
Jag försöker spåra nu levande ättlingar till August Bernhard Wessberg, barnhusbarnet från Stockholm, född 29 okt 1866, som hamnade i Cook county i Chicago. Emil Bernhard är ett av hans barn. De andra var Gustaf Adolf född 6 nov 1892 och tvillingarna Agnes E.V. och Mabel E. född i feb 1895.  
 
Den enda ättlingen jag lyckats spåra fram till nutid är Emils son Harry Bernhard Westberg född 7 jan 1913 och död 30 jan 2003 i San Bernadino i California. Hans hustru Lorraine C. Hager dog 3 maj 1999 i San Bernadino, men ännu inga levande ättlingar.
 
Gustaf Adolf, gift 1916 med Julia Reichart/Raichart, dog 16 sept 1919 i Bremen, Tyskland. Deras dotter Pearl Margaret Wessberg, född 17 jan 1917, gifte sig 1934 med Harry Pavlickki.
 
Tvillingen Mabel E, gifte sig 1920 med Walter R. Hawes.
 
Har du några idéer om hur jag hitta mer?
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-23, 06:32
Svar #3

Kerstin Thölix

Hej Annelie !
 
I census 1930 så bor det en Mabel E Hawes som är gift med Walter R i Queens i New York. De har inga barn. Walter ska också vara född i Illinois.

2011-02-23, 09:21
Svar #4

Utloggad Gunvor Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 15:50
    • Visa profil
Hej Annelie... och alla andra som hittat era släktingar i Family Tree.
 
Jag hittade oxå mina släktingar i ett par Family Tree. Jag gjorde så att jag efterlyste en person här på Anbytarforum som hade tillgång till Ancestry... och bad henne kolla vad det fanns för uppgifter där. På så vis kom jag närmre nutid, men inte ända fram... den sista generationen fattades för att få kontakt. Gogglade ögonen fyrkantiga på de nya namnen utan att komma ett dugg närmre...
 
Provade allt... till sist fanns bara en sak kvar (som jag kunde komma på), nämligen att lägga in ett eget Family Tree på Ancestry... i hopp om att de skulle hitta mig i stället.
 
Det kan man göra UTAN att vara betalande medlem (man måste dock registera sig), och det gjorde jag i början på december 2010. Jag utgick från mig själv och lade in fyra-fem generationer bakåt... och knappade även in personerna jag hittat i Family Tree (stavade deras namn likadant) där.  
 
Jag fick mail från Ancestry ibland, med tänkbara möjliga träffar från olika register...  
 
För att jag skulle kunna se träffarna ville de att jag skulle bli medlem (visste dock att deras träffar inte gällde de personer jag lagt in i mitt träd utan att behöva se dem).
 
I halva januari hittades jag av ett barnbarn till EN av de tre personerna jag sökte efter ... vet inte om det beror på tur, men nu har jag kontakt!
 
PS: Det finns även dolda träd på Family Tree. Min kontakt hade ett dolt träd, så henne hade jag aldrig kunnat hitta själv.
 
(Meddelandet ändrat av Gunvorpersson 2011-02-23 09:24)
 
(Meddelandet ändrat av Gunvorpersson 2011-02-23 09:32)

2011-02-23, 14:25
Svar #5

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Tack för tipsen. Jag tog ett tre månaders abonnemang, kunde inte vänta längre när jag visste att det fanns mer uppgifter i Family Tree. Där hittade jag en obituary till ett barnbarn till min August Bernhard, som gav massor av information fram till nutid.  
 
Via ancestry, infospace, facebook och google har jag nu både namn och adresser till ättlingar. Nu bara hoppas att någon svarar.
 
Än en gång tack för all hjälp med Ancestry.
 
Ska försöka hjälpa andra så länge jag har ett abonnemang.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna