ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nelson, Andrew f1899. Utv. fr Sverige  (läst 761 gånger)

2011-11-29, 13:37
läst 761 gånger

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei!
Jeg har noen spørsmål ang. en Andrew Nelson i Census 1930, det er mulig han kan
være identisk med min slektning Anders Hilding Nilsson, f.13/3- 1898, Brunskog sogn, Sverige,
han emigrerte til USA, Chicago i 1917. Han endret sitt navn til Andrew Hilding Nelson i USA.
I Census 1930 står følgende ang.Andrew Nelson:
Event place: Chicago (District 0251 -0500) Cook, Illinois.
Material status: Married.
Birthplace: Sweden
Immigrant year:1917
Father\s birthplace: Sweden
Mother\s birthplace: Sweden
 
Kan noen forklare i hvilken del/part av Chicago District 0251-0500 er,
hvilke by gater/bydeler tilhørete dette distriktet i 1930?
 
Household
Det var tre personer, og det var Andrew Nelson, Grace A.Nelson og Hilard Stragmyck.
Grace A Nelson
Age 7
Estimated birth year: 1923
Father\s birthplace: Sweden
Mother\s birthplace: Illinois
Grace A. Nelson er trolig datteren til Andrew Nelson, hennes mor står ikke nevnt,
kun at hun er fra Illinois.
 
Hilard Stragmyck
Age 11
Estimated birth year: 1919
Relationship to head of house hold: Son
Father\s birthplace: Lithuania
Mother\s birthplace: Lithuania.
 
Foreldrene til Hilard Stragmyck er ikke nevnt, det står at han er  
son to head of household, kan det være at Andrew og datteren (hvis
det er hans datter) Grace A , leier husvære av foreldrene til Hilard ?
Jeg ville tro at den som var overhode/sjefen i denne husholdningen var Andrew Nelson, og
at Grace A er datteren, og Hilard muligens en pleiesønn.
Jeg har forsøkt å finne foreldrene til Hilard i Ellis Islan database,, det finnes ingen med dette
etternavnet, men har funnet navn som ligner, men ingen passer ut med Hilard.
Da jeg søkte på etternavnet Stragmyck på Google, fikk jeg ikke opp et, eneste treff på dette navnet,
mulig navnet er feilskrevet i Census.
Mvh Bente

2011-11-29, 14:33
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Bente!
 
District 0251-0500 är den stadsdel eller område av Chicago som kallas Uptown. Bifogar en karta över Chicago där du finner Uptown i nordöst. http://www.explorechicago.org/etc/medialib/explore_chicago/tourism/pdfs_guides_a nd_maps/neighborhood_map.Par.32063.File.tmp/Chicago%20Neighborhoods%20Map.pdf
 
För att veta den exakta gatuadressen måste man kika på censusutdraget i original där den kan framgå. Tyvärr har jag ej tillgång till denna.
 
Jag känner mig tveksam till att Grace A Nelson skulle vara dotter till Andrew Nelson. Hon står som boarder, dvs inackorderad/inneboende.  
 
Hon uppges vara född ca 1923 vilket kan betyda att hon även föddes i slutet av 1922 då det estimerade födelseåret är beräknat på åldern vid tillfället för censusräkningen.
 
Det finns en Grace Alena Nelson vilken föds i Chicago den 2 oktober 1922 enligt nedanstående:
 
Name:    Grace Alena Nelson
Birth Date:    02 Oct 1922
Birthplace:    Chicago
Gender:    Female
Race:    
Father's Name:    Peter Nelson
Father's Birthplace:    ?Frothm, Denmark
Father's Age:    40
Mother's Name:    Mary Bauman
Mother's Birthplace:    Chicago, Illinois
Mother's Age:    37  
 
Förhoppningsvis kan någon kika på den skannade bilden ur censusutdraget och reda ut vem Hilard Stragmyck var son till. Föräldrarna (som uppges vara från Litauen) kanske står på föregående sida.
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-11-29 14:34)

2011-11-29, 15:27
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Det är svårt att tolka detta census, eftersom det har ändrats.
 
Bengt Johansson

2011-11-29, 15:51
Svar #3

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei!
Jeg vil tilføye en opplysning, i Census 1930, står det følgende ang. Andrew Nelson.
Relationship to head of household: Boarder.
Både Grace A Nelson og Andrew Nelson er altså nevnt som inneboende.
Og da er kanskje far til Hilard, head of household fordi Hilard er
jo son of head of household
Men litt rart er det jo, at foreldrene til Hilard ikke finnes nevnt i denn husholdningen,
kun Hilard på 11 år.

2011-11-29, 16:23
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Bengt!
 
Vad står det för yrke på ovanstående Andrew? Anders Hilding Nilsson var bageriarbetare då han lämnade Sverige.

2011-11-29, 18:14
Svar #5

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Det ser lovande ut. Denne Andrew Nilson var Baker, Bakery.
 
Det kan kanske tilläggas att han bodde i Enumeration District No 392. Ancestry säger detta om District 392 vid 1930 års census: CHICAGO CITY, WARD 9 (PART), BOUNDED BY (N) E. 107TH; (E) INDIANA AVE., E. 110TH, S. MICHIGAN AVE.; (S) E. 111TH; (W) S. STATE.
Bengt Johansson

2011-11-29, 20:04
Svar #6

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Bengt- jeg har nå sjekket de med navnet Anders Hilding Nilsson og Anders Nilsson som emigrerte på det
tidspunktet min Anders emigrerte (1917), og det finnes kun han som har yrkestittelen baker, han endret
sitt navn til Andrew Hilding Nelson i USA, og jeg kan tenke at Hilding ble utelatt, og at han brukte
kun Andrew Nelson, eller Andrew H Nelson. Jeg har derfor stor tro på at den Andrew Nelson som finnes
i Census 1930, og som du har funnet ut er baker, kan være min Anders/Andrew. Takk for at du fant ut dette!
 
Andrew sin siste kjente adresse i Chicago er 5647 South Wells str.,han hadde denne adressen i år 1920,
og gaten ligger i nærheten av Englewood, alle spor etter Andrew stopper her i denne gaten.
En person som var i samme reisefølge som Andrew da han emigrerte, oppga Harvey ell. i Chicago, som Andrew\s siste kjente residens, (i en registrering over emigranter fra Värmland.)
Jeg har ikke funnet ut hvor Harvey ell. er i Chicago, men ser at det distriktet Andrew i Census 1930 var bosatt i,
heter Uptown, og her finnes det en Harvey Ave, det er en mulighet for at han var bosatt her. Det finnes også en
North Harvey Ave og South Harvey Ave i nærheten av dette området Uptown.
 
Helene - Takk for din hjelp! og takk for linken til kart over Chicago, dette er veldig bra kart som jeg har
stor nytte av!
Bente

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna