ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmberg, Karl Johan f1873 Ö Herrestad. Utv år ?  (läst 428 gånger)

2012-11-20, 09:55
läst 428 gånger

Utloggad Bo Johnson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-08-03, 18:15
    • Visa profil
Min morfar, Karl Johan Holmberg född den 4 mars 1873 i Ö. Herrestads Församling Kristianstad Län, emigrerade till Amerika, men jag är inte säker på när. Han återfinns i US Census 1920 som Charles J Holmberg gift med Agnes Holmberg och så deras dotter Carolina M Holmberg. Dock har födelseåren där förskjutits med 1 år framåt. I denna folkräkning anges att han kom till Amerika 1889 och blev naturaliserad 1895. Detta kan vara korrekt men då måste han ha återvänt till Sverige för 1896 flyttade han till S:t Pauli Församling i Malmö, år 1898 gifte han sig med Johanna Qvist och de fick barn 1899, 1901 och 1904. År 1903 dömdes makarna till hemskillnad och skilsmässan blev 1905. Sedan försvann han och registrerades som obefintlig 1911. Hans adress år 1920 var Shields Township, Lake Forest City 3, Lake, Illinois.
 
Enligt hans nu avlidna dotter i Amerika kom han dit 1902 efter att först ha varit en kort tid i England och sedan Kanada. Om detta stämmer måste han åter ha rest tillbaka till Sverige för att avla det barn som föddes 1904. Och därefter tillbaka till Amerika igen. Kan dessa turer och returer verkligen ha ägt rum? Kan någon hjälpa mig med detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna