ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsson, Frans O, f1861 Emigr 1879.  (läst 1824 gånger)

2011-03-28, 08:28
läst 1824 gånger

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej !
Jag söker Frans O Carlsson född ca 1861-08, som emigrerar till USA 1879. Den Frans jag söker gifter sig sedermera i Chicago 1885-03-14.
Han och hans familj kan man läsa om på Family Search (Census 1900 i Chicago), där ovanst födelsetidpunkt och emigrationsår redovisas.
När man söker vidare på Ancestry visas det, att det i EmiHamn finns en, där ovanst kriterier stämmer överens. Sen tar det stopp för mig. Finns det någon, som kan komma in på EmiHamn och kolla vilka uppgifter som står om denne Frans ?
MVH Christer
 
(Meddelandet ändrat av Cnede 2011-03-28 08:29)

2011-03-28, 13:14
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Christer!
 
Jag tycker alltid att det är bra att börja med att söka där man står, ffa med svenska emigranter som har patronymikon.  
 
Under tråden CD-Emigranten (efterlysningar) skrev jag att Hedda Hattie Sofia Carlson gifte sig med en Frank O Carlson år 1885. Frank var vid vigseln 24 år, dvs född ca 1860-1861. Nägot man dock ska ta i beaktning med emigrantforskning är att födelseuppgifterna är väldigt flytande. Männen tenderade att göra sig själva ett år äldre medans kvinnor gjorde sig själva ett år yngre.  
 
Nåväl, i census 1900 finns ju Frank Carlson med hustrun Hedda Hattie Sofia Smith (Zir) som du påpekar här ovan. Hans födelsedata där uppges vara augusti 1861 och han emigrerade från Sverige 1880.
De har då fem barn; George, Sidney, Stella, Rudolf och Elsie Carlson.
 
I census 1910 har barnaskaran utökats med dottern Violet och sonen Clarence. Så här ser det ut år 1910 och här anges plötsligt 1879 som emigrantåret;
 
Name: Frank Carlson
Birthplace: Sweden
Relationship to Head of Household: Self
Residence: Chicago Ward 28, Cook, Illinois
Marital Status: Married
Race : White
Gender: Male
Immigration Year: 1879
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Sweden
 
Hela hushållet;
 
Frank Carlson, 48y
Spouse Hattie Carlson, 48y
Son George, 23y
Son Sidney, 21y
Daugther Stella, 18y
Son Rudolph, 14y
Daughter Elsie, 11y
Daughter Violet Carlson, 9y
Son Clarence Carlson, 4y
 
Som framgår av den andra tråden, avlider hustrun Hattie drygt 3 år senare, dvs 1913. Frank blir då ensam med flera minderåriga barn. Försökte finna Frank O Carlson i census 1920 men gick bet. Sökte då på hans barns namn. De två yngsta, dvs Violet och Clarence, drygt 18 och 14 år gamla år 1920, bor med sin syster Stella som gift sig med en John Williams. Violet och Clarence benämns som son-in-law och sister-in-law.  
 
Detta tyder på att fadern, dvs Frank O Carlson avlidit efter 1913 men innan 1920. Detta tror jag är Franks dödsattest;
 
Name: Frank Otto Carlson
Death Date: 11 May 1917
Death Place: Chicago, Cook, Illinois
Gender: Male
Marital Status:    
Age: 54
Birth Date: 12 Aug 1862
Birthplace: Sweden
Father: Adolph Carlson
Father's Titles and Terms (original):    
Father's Birth Place: Sweden
Mother's Birth Place: Sweden
Occupation: Packer
Residence:    
Street Address:    
Spouse:    
Spouse's Titles and Terms (original):    
Spouse's Birthplace:    
Burial Date: 13 May 1917
Burial Place:    
Cemetery: Mt. Olive
 
Som synes så skulle han vara född i augusti 1862, inte 1861. Förvisso stämmer inte hans yrkestitel (Packer) i jämförelse med census 1900 där uppgavs arbeta som Clerk men vem vet?! Det exakta födelsedatumet uppges vara 12 augusti 1862 men detta kan naturligtvist vara på en höft. Vidare uppges han vara son till en Adolph Carlson. Antingen stämmer den uppgiften och Frank valde att använda faderns patronymikon i Amerika istället för Adolphson vilket torde vara mer korrekt eller så har de anhöriga, Franks barn, blandat ihop sin farfars namn med sin morfars som ju hette Adolf Zir.  
 
En annan orsak till att jag tror att ovanstående dödsattest handlar om rätt Frank är att han begravs på Mt. Olive's begravningsplats. Nästan alla andra i familjen Zir begravdes på Oak Hill Cemetery men hans hustru Hattie Zir begravdes även hon på Mt Olive (Mt. Olive står för övrigt för Mount Olive).  
 
Så om vi förutsätter att Frank faktiskt gjorde sig ett år äldre i census och att han faktiskt emigrerade 1880, inte 1879, så har jag en kandidat från Emihamn. Frans Otto Carlsson, född den 15 august 1862 i Linderås fs, Jönköpings län. Födelsedatumet stämmer väldigt väl och han emigrerar från Linderås den 3 april 1880. I Emigranten finns det en Frank Carlsson från Linderås, född ca 1862/1863 och som lämnar Göteborgs hamn den 9 april 1880. Hans destination är Chippiva vilket jag tolkar som en felskrivning av antingen Chippewa County, Wisconsin eller Chippewa County, Minnesota. Det finns inget som hindrar att han några år senare flyttade till Illinois och Chicago.  
 
Helene

2011-03-28, 14:27
Svar #2

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej igen Helene !
Du har med i huvudsak genom samma ledtrådar kommit fram till samma person som jag har. Skrev ett långt mail i förmiddags till Cynthia med i stort sett samma bevisföring ( samma kyrkogård etc ). Jag hade dock ett argument till. I Frankls o Hatties vigselnotis står det definitivt FRANS O ( har tagit ut den på papper för att kunna läsa bättre ). I Family Search står det sen Frank. Min slutsats är att han precis som övriga personer vi talade om i går har valt att amerikanisera Frans till Frank. Går vi sen till hans dödsattest:
CARLSON FRANK OTTO  M/W  UNK  6015948 1917-05-11 COOK CHICAGO 17-05-12( finns även i FS ) är vi alltså på Frank Otto. Det avgörande beviset att det är rätt karl kom Du med nu - utan att Du sa det -  nämligen att Stella var gift med en John Williams och det är ocskå han J.R. Williams som har undertecknat Franks dödsattest ( förmodar jag ). Du gav mig nytt i form av 2 nya barn och en i sammanhanget nyttig svärson.
Min tanke med att lägga in denna fråga här var att se om emigrationsorten, var den jag förmodade.
Stort tack - vi är eniga om detta !
Christer
 
(Meddelandet ändrat av Cnede 2011-03-28 15:01)

2011-03-28, 16:03
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ja, titta Christer. Den lilla detaljen missade jag trots att jag själv har påpekat hur viktigt det är med dödsattesterna då dessa kan koppla ihop familjer. The Informant är ju Frank och Hatties svärson, dvs deras dotter Stellas make. Och eftersom de två yngsta barnen Violet och Clarence var minderåriga när även deras far avled, så föll det sig naturligt att de fick flytta hem till sin syster Stella som redan var gift.  
 
Frank O Carlsons dödsattest med uppgiftslämnaren, svärsonen J.R Williams.  
 

2011-03-28, 16:21
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Som ett tillägg, så ser man också av Frans Frank Otto Carlsons dödsattest, att han var änkling vilket stämmer med hustrun Hatties bortgång drygt 4 år tidigare.  
 
Helene

2011-03-28, 16:39
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Christer!
 
Jag vill göra en rättelse avseende Frank Carlsons o.h.h Hedda Hattie Smith (Zir). I census 1900 har de följande barn:
 
George,Sidney, Stella, Rudolph och Elsie men i census 1910 så ser man att censusräknaren för år 1900, totalt missförstått namnet Signe och trott att det var en pojke vid namn Sidney. Det famgår tydligt i census 1910 (jag var slarvig och kikade inte på originalet) då barnaskaran ser ut som följer:
 
George  
Signy
Stella  
Rudolph  
Elsie  
Violet  
Clarence
 
Fann dottern Signes födelse i Chicago, Cook County, Ill och vi kan därmed konstatera att paret fick en dotter med namnet Signe, inte en son med namnet Sidney!!  
 
Länk till den skannade bilden av födelseattesten: https://www.familysearch.org/search/image/show#uri=https%3A%2F%2Fapi.familysearc h.org%2Frecords%2Fpal%3A%2FMM9.1.i%2Fdgs%3A004262683.004262683_00286
 
Och en transkribering av densamma:
 
Name: Signe Carlson
Birth Date: 17 Jun 1888
Birthplace: Chicago, Cook, Illinois
Gender: Female
Race: White
Father's Name: Frank Carlson
Father's Birthplace: Sweden
Father's Age: 25y
Mother's Name: Hattie Smith Carlson
Mother's Birthplace: Sweden
Mother's Age: 26y
 
Så Frank och Hattie hade 3 söner; George, Rudolph och Clarence, samt 4 döttrar; Signe, Stella, Elsie och Violet!

2011-03-28, 16:47
Svar #6

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Jajamensan !
Det var ett av de argument jag anförde för Cynthia i förmiddags, när jag föreslog denne man. Det var faktiskt tack vare våran tidigare diskussion som jag kom att dels tänka på att namnbyte kunde ha skett och att dels noga kolla dödsattesten. I det jag skrev till Cynthia var just en fråga, om hon visste vem denne J R Williams var. Först efter Ditt svar med namnet på Stellas man så trillade poletten ner hos mig. Kul att få nytta av sin nya lärdom så omedelbart !  Tack !
MVH
Christer  
PS Hade just hittat lilla Signes födelse på FS, när Du skrev detta  och därmed också avrättat Sidney.
Där ser man vad Census kan ställa till med. DS
 
(Meddelandet ändrat av Cnede 2011-03-28 17:29)
 
(Meddelandet ändrat av Cnede 2011-03-28 17:31)

2011-05-06, 14:55
Svar #7

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej !
Nicholas Peterson och Christina Johnson gifte sig i Chicago 1878-09-19.  
De fick 4 söner, varav den yngste Alexander föddes 1887-07-25 i Chicago.
Vi har fram till nu varit övertygade om, att denne Nicholaus Peterson är våran ana. Vår Nicholas ( i Sveige Nicolaus/Niklas Petersson ) föddes  1844-11-14 i Grönahög (P), utvandrade från Grönahög 1864-03-31 och ankom efter resa via Hamburg och LeHavre till New York 1864-08-15.  
Vi har inte kunnat hitta Nicholas död i Chicago, så vi har inte kunnat kontrollera genom att räkna baklänges s a s. Vi tror emellerid, att han måste ha avlidit omkr 1887, efterson Christina i de kommande Census står som änka och bor ensam med barnen.
Det dokument, som nu fått oss att tvivla på att vi är på rätt Nicholas, är ett nytt födelsebevis på sonen Alexander som togs ut av modern så sent som 1940-08-06. Vi misstäker, att det kan ha varit en nödvändig handling inför möstingen till 2:a världskriget, men vet ej säkert. Av denna handling, som modern Christina själv har vidimerat riktigheten av genom sin namnteckning står bl a följande att 1887 är Nicholas 37 år och kommer från Jönköping ( framgår inte om det är staden eller länet ) och Christina 35 år och kommer från (oläsligt).
Om nu detta är korrekt är Nicholas född omkr 1850 i Jönköping och kan då rimligen inte vara vår Nicholas.
Kan någon i Emibas/Emigranten eller annan källa se, om det finns någon med namnet Nicolaus/Niklas Petersson som är född ca 1850 och som emigrerar till Amerika före 1878 ( då ovanst par gifter sig ) ?
Om vi finner en sådan kan ovanstående par strykas ur vår släkt.
Jag har som upplysning nu hittat en ny kandidat Nicholas Peterson f 1844-11 i Sverige. Denne återfinns i Census 1900 i Missouri. Jag kan återkomma till honom om vi kan eliminera Nicholas ovan i Chicago.
MVH
Christer

2011-08-12, 20:23
Svar #8

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Gift Chicago 1885
Tråd skapad av poster överflyttade från Källor/Emigrantkällor
(Rubrik tillagd av moderator)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna