ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson, Emil & Alma - Flyttat från MA till IL ?  (läst 1169 gånger)

2013-04-08, 19:15
läst 1169 gånger

Marianne Högnefors

Hejsan!
 
Jag undrar om det går att lista ut om dessa två personer på bifogade dokumentbilden nedan:
Emil och Alma Andersson är samma personer, min farfars föräldrar som jag letat efter tidigare och hittade i Massachusetts,
men som senare försvann spårlöst  
Detta har jag fått reda på om min farfars föräldrar att de gifte sig 1890 var de bodde då och fick sonen Emil Willy 1891.
Emil and Alma's marriage record:  
Massachusetts Marriages, 1841-1915  
Name: Emil Anderson  
Titles & Terms:  
Event: Marriage  
Event Date: 22 Oct 1890  
Event Place: Waltham, Massachusetts  
Gender: Male  
Age: 24  
Estimated Birth Year: 1866  
Father: Andus Anderson (ska vara Anders Andersson)
Mother: Matilda Hettie (ska vara Matilda Wetter)
Mother's Titles & Terms:  
Spouse: Alma Ericson  
Spouse's Father: E. Larscon  
Spouse's Mother: Anna Anderson  
Record Number: 619  
Film Number: 1415228  
Digital Folder Number: 4279733  
Image Number: 00320  
 
På dokumentbilden stämmer födelseåret ca 1867-68 för Emil, men inte för Alma som ska vara ca 1866 (vid senast fyllda år står det 56 på Alma)  
Jag tänker att det är ju lätt att det blir fel i uppgifter och här är dessutom uppgiftlämnaren Alma själv (X) hon kanske inte var så bra på Engelska...  
 
De kanske flyttade till Chicago....
 
Förenta staternas federala folkräkning 1940 i Cook county, Chicago,Illinois

 
Källa: http://www.myheritage.se/research/collection-10053/forenta-staternas-federala-folkrakning-1940?s=209678531&itemId=224001437-&groupId=8f7c2ff15f1c9bdf8d4f472fd2b633fb&action=showRecord#fullscreen
 
Försökte ändra om namnen i titeln men det gick inte, så ursäkta röran!
Marianne
 
(Meddelandet ändrat av skogsjenta 2013-04-08 19:24)

2013-04-08, 21:49
Svar #1

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Eg är detta en dubbelpostning, men eftersom den tidigare diskussion som gav postaren svar om personernas bosättning i MA,
uppkom ur en fråga kring en helt annan person och därmed ganska rörig, får denna tråd ligga kvar här tv.
(Den gamla diskussionen finns HÄR)
 
Rubriken ovan är justerad av moderator.

2013-04-08, 22:24
Svar #2

Marianne Högnefors

Tack Olle!
 
Vad gör man när folk och ledtrådar kommer till en dead end i en stat och kanske, som ev.i detta fall dyker upp i en annan stat(om det nu är samma personer vill säga) Jag visste faktiskt inte hur jag skulle gå till väga. Jag skulle vilja få en lösning på denna 120 år gamla gåtan.  
Hittar du ett bättre lösning är du välkommen att flytta inlägget.
 
Tack för justeringen av rubriken  
 
Hälsningar,
Marianne

2013-04-09, 08:36
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Marianne!
 
Jag tror att den Alma och Emil Anderson som du har funnit i cenus 1940 enligt ovan är fel personer. Enligt originalet bodde de på samma adress år 1935 vilket får mig att misstänka att de är identiska med Emil o Alma Anderson från Sverige som återfinns i Chicago redan vid 1930 års folkräkning. Se direktlänk hos familysearch.org https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XS5M-WFJ
 
Där har Alma samma födelseår som vid census 1940, dvs född ca 1884 och Emil uppges vara född ca 1868. Han immigrerad omkring 1897, hon 1904.  
 
Den stora frågan är ju varför Emil och Alma skulle skicka sin son till Sverige för att själva stanna i USA i drygt 40 år? Det har tidigare framkommit att enligt bouppteckningen efter kusken Anders Andersson så lever sonen Emil i Boston i januari 1900. Första gången Emil och Almas son dyker upp i Hackvad är runt 1908 (exakt inflyttningsdatum saknas ju) varför det känns mer troligt att föräldrarna avled mellan januari 1900 och 1908.  
 
mvh Helene

2013-04-09, 12:24
Svar #4

Marianne Högnefors

Hej Helene!
 
Tack för den utredningen! Jag håller med dig att det sannorlikt inte är samma personer.
Men jag började fundera eftersom det fanns en möjlighet ändå.
 
Jag har hört två varianter varför Emil Willy(min farfar)kom till Sverige som kan förklara
mina funderingar:
1)Båda föräldrarna förolyckades i en bilolycka.
2)Emil Willy trivdes inte och flyttade hem (enligt vad han själv sagt till min mor)
 
Tråkigt att det saknas uppgifter om de båda föräldrarnas död i Massachusetts.  
 
Tack igen!
 
Marianne

2013-04-11, 17:42
Svar #5

Utloggad Carl Wolf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 01:33
    • Visa profil
Hej Marianne, vid findagrave.com jag tror att det finns ett inlägg för Emil Anderson som du hittade i Chicago. Hans dödsattest är det också och det står han föddes 4 juni 1867 i Värmland och hans far hette Anders Hultquist.
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=Anderson&GSfn=Emil&GSbyrel =all&GSdyrel=all&GSst=16&GScnty=705&GScntry=4&GSob=n&GRid=84176835&df=all&

2013-04-11, 22:50
Svar #6

Marianne Högnefors

Hej Carl!  
Tack, det var bra, det bekräftar att det inte är samma personer.
Då var detta fallet löst  Då återstår bara mysteriet med mina
farföräldrar...
 
Hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna