ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundström, Alfred Mauritz f1874. Rånmördad i Chicago  (läst 1049 gånger)

2015-01-06, 13:05
läst 1049 gånger

Utloggad Elisabeth Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 12:08
    • Visa profil
Jag söker efter Alfred Mauritz Sundström, född 1874-03-07 i Schisshyttan, Norrbärke i Dalarna. Han reste en hel del till både Syd- och Nordamerika i och med sitt arbete. Den sista ledtråden jag har är att han skulle resa hem till Sverige men via Chicago för att träffa några vänner, han blev rånad och skjuten till döds i Chicago. Detta borde ha varit någon gång på 30-talet.

2020-07-20, 14:24
Svar #1

Utloggad Elisabeth Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 12:08
    • Visa profil
Om någon mer letar efter Alfred Mauritz så kan jag meddela att jag äntligen har hittat honom. Enligt Svensk Amerikanska kyrkboken i Buhl, Minnesota för avlidna så står det en anteckning om att han avlidit under våren 1941 och att han sen begravdes i Buhl, Minnestota. Eftersom det inte står något datum utan "våren 1941" så kan man anta att han avled någon annanstans så informationen som jag fick om att han blev rånmördad kan stämma.

2020-07-20, 16:36
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Har letat lite från och till efter din Alfred Mauritz.


Tyvärr har jag inte fått fram detta entry när jag sökt på ancestry, men nu när jag gått in och bläddrat i Buhls kyrkoregister så hittar jag honom också. Han finns på sidan 93. Verkar varit skriven där sen 1903. Så tack för din uppdatering!


Har sökt efter notiser via newspapers.com men inte hittat något intressant. Ser dock ut som om de bara har digitaliserade tidningar från Duluth när det gäller St Louis Co. Funderar på om det finns någon förening man kan kontakta i kanske Chisholm eller Hibbing för mer hjälp?


Vild idé...det dog en Walfred M Sundstrom född ca 1877 den 18/5 1941 i Virginia, St Louis Co, MN. Virginia är ju inte jättelångt från Buhl...har du kollat upp honom?

2020-07-20, 19:15
Svar #3

Utloggad Elisabeth Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 12:08
    • Visa profil
Hej Kristina!


Tack för tipset, det måste jag kolla upp. Han hade sin bostad i Buhl men reste mycket i jobbet som diamantborrare.

2020-07-24, 16:48
Svar #4

Utloggad Elisabeth Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 12:08
    • Visa profil
Hej igen!


Jag har nu sökt efter Walfred M. Sundström i Minnesota och tyvärr så verkar obduktionsprotokollen i Minnesota inte vara skannade än. Jag har sökt på Ancestry för alla register i hela USA och de enda träffar jag får är tre stycken för samma person, kopplade till registret för avlidna i Minnesota, det finns ingen Walfred M. Sundström i någon folkräkning. Det är inte långt mellan Buhl och Virginia, St Louis så det finns en stor chans att det är rätt person. Jag skulle vilja få tag på obduktionsprotokollet för att kunna se om det finns mer detaljer först.

2020-07-24, 17:17
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Du kan beställa en kopia på hans death record (mot avgift) via mnhs om du vill chansa och kolla:
https://www.mnhs.org/people/deathrecords/1941-MN-014296

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna