ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johnson, Anthony *1875 - död 1968 Georgia  (läst 855 gånger)

2005-04-03, 13:46
läst 855 gånger

Utloggad Majbritt Jarkell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2011-10-19, 09:21
    • Visa profil
Hej. Jag söker uppgifter om Anthony Johnson född 6/3 1875 död 15/6 1968 bosatt i Morgan Calhoun Georgia.
 
Majbritt

2005-04-03, 21:05
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Majbritt,
kom han från sverige? När emigrerade han? Vet du vad hans fru och barn hette? Mao, har du fler uppgifter som kan göra det lättare att hitta honom?
 
Han finns i SSDI, men de uppgifterna tror jag att du har redan.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-04-04, 06:27
Svar #2

Utloggad Majbritt Jarkell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2011-10-19, 09:21
    • Visa profil
Hej Anna.
 
Dom här uppgifterna fick jag av emigranthuset i Växjö.Det kan vara min morfar som försvann 1908 och kanske bytt namn från Anders till Anthony och han var född i Eslöv.
 
Majbritt

2005-04-04, 08:52
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Majbritt,
 
Om kopplingen mellan Anders - Anthony bara är ett kanske bör du nog bita i det sura äpplet och beställa en kopia av SS-5 för denne amerikan. Det är det enda dokument som med hundra procents säkerhet kan fastställa att Anders verkligen är denne Anthony:
 
ANTHONY JOHNSON  
06 Mar 1875  
15 Jun 1968 (V)  
31766 (Morgan, Calhoun, GA)  
260-82-9984 Georgia
 
Jag säger bita i det sura äpplet eftersom det tar lång tid att få svar, och det kostar en del, 27 dollar vill socialförsäkringsmyndigheten ha. Men då får du en kopia av ansökan som denne person skrivit med egen hand, och som ska ha ifyllda fält för namn på båda föräldrarna.
 
Du kan generera ett standardbrev till myndigheten genom att trycka på länken SS-5 Letter i kolumnen Tools, när du har Anthonys data framme på skärmen. Det enda du behöver göra är att kopiera in texten i en textbehandlare och byta ut sista meningen: Enclosed is a check or money order for $___________, made payable to the Social Security Administration. med en mening ? la Please charge my VISA card number xxxxxxxxxxxxxxxx with exp date xx/xx with the cost of $27 plus possible handling fees.
 
Även om de kanske tar sig betalt för att hantera ett kreditkort och kanske extra porto till Europa stoppar det garanterat under 35 dollar.
 
 
Den andra möjligheten att gå fram är att försöka få en titt på dödsattesten i Georgia på denne Anthony. Och eventuellt en dödsnotis eller runa. Den kan kanske snabbare avkräfta att det är rätt person. Däremot kanske den inte bortom all tvivel bekräftar att det är rätt. Här är det nämligen inte säkert att föräldrarnas namn är ifyllda.
 
Du kan givetvis gå fram längs båda handlingsvägarna samtidigt, men eftersom jag bedömer det som om SS-5 är säkrast ville jag väntat med letande i Georgia till senare.
 
Personligen har jag problem med kopplingen Anders - Anthony, jag har aldrig sett den tidigare. Det brukar alltid vara Anders - Andrew. Dessutom är Georgia en ovanlig stat att hamna i för en skandinavisk invandrare, men givetvis inte helt otänkbar. Alla med namnet Anthony Johnson som framkommer i t.ex. folkräkningen 1920 i Georgia är afroamerikaner, och om jag ska tillåta mig gissa så tror jag denne Anthony Johnson också är det.
 
Förstår heller inte riktigt hur Emigrantinstitutet kan våga gissa på detta, antingen har man en säker källa i en svensk-amerikansk kyrkobok, eller så har man inte?

2011-06-16, 18:18
Svar #4

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna