ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bogren, Edvard f1870 Fårö. Utvandrad år ?  (läst 1747 gånger)

2012-05-11, 10:07
läst 1747 gånger

Sune Lundin

Edvard Bogren född 1870 Fårö emigrerade till Amerika samtidigt som tvillngsystern Anna.
Anna gifte sig med en fransman Edouard Valette, men vad hände med Edvard.  
Fanns en syster Hedvig Bogren som också emigrerade.

2012-05-11, 10:39
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Du snålar med informationen. För att hitta rätt emigranter är det bra med fullständigt födelsedatum, även för syskonen. Man kan ev. hitta Edvard genom dem. Även namnen på föräldrarna kan behövas. Om du vet när Anna emigrerade, ange det (inkl källa).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-05-11, 11:16
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sune: Du har redan i samband med flera tidigare inlägg fått påpekanden om att
du inte lämnar rimliga grundfakta med dina efterlysningar !
Alltså en komplettering + varifrån informationen är hämtad !  
 
Det är faktiskt ett av grundkraven i Ordningsreglerna för forumet.

2012-05-14, 12:18
Svar #3

Sune Lundin

Men oj då så slarvigt av mig, har jag gjort så förut också?
Hu då.
 
Edvard Wilhelm Bogren född vid gården Nors på Fårö 28 mars 1870, enl Fårö Födelsebok
samtidigt föddes systern Anna. Henne har jag alla uppgifter om redan.
 
Edvard och Annas föräldrar var Petter Mårten Bogren f 3 nov 1839 vid Nors och Maria
Östman f 26 sept 1838. Källa Fårö husförhör samt Fårös födelseböcker. Släkten Bogren här-
stammar från gården Båtha på Fårö. Båtha, Bootha blir Bogren
 
Edvard och Anna emigrerar samtidigt till Amerika 1890, enl SCBs emigrantregister, samt husförhör Fårö.
 
1889 emigrerade systern Hedvig Lovisa f 31 okt 1872 Nors enl SCSs emigrantregister.  
Systern Emma Regina f 7 sept 1875 emigrerade 1895 enl SCB emigrantregister.
 
När jag själv har letat på Family search får man bara upp ungefärlig ålder att de är födda i Sverige,  
Därför trodde jag i min enfald att ovanstående information skulle vara värdelös och onödig. Hittar dock  
ingen Edvard som passar där. Kanske dog han strax efter ankomsten till Amerika.
 
Vet att gifta kvinnor är ingen ide att söka i Amerikanska mantalslängder om man inte vet vem de gifte sig med.  
 
Källor; Fårö husförhör, Fårö födelseböcker, SCB s emigrantregister.Family search.

2012-05-15, 15:54
Svar #4

Sune Lundin

Ja det gick ju jättebra att hitta nåt med all den information som jag la till.

2012-05-15, 17:53
Svar #5

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sune, jag vet inte om du har missuppfattat detta ? Det kanske inte alltid är riktigt så att andra forskare sitter beredda på att svara på just dina frågor. Särskilt om attityden är/har varit sådan att den som frågar inte tycker man behöver redovisa vad som är känt, kanske det rent av är så att andra inte har lust att hjälpa till ?
Vänligen - litet ödmjukhet och tålamod så brukar svaren komma.  
 
Annars är det ju så att nyttjandet av Anbytarforum är helt frivilligt och tycker du inte du får tillräckligt snabb service så är det ju bara att avstå från att nyttja det.

2012-05-15, 22:37
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Vet du vad som hände med Emma, hon skulle ju till Hartford Connecticut, enligt hfl, en ganska viktig uppgift tycker jag. Bodde något syskon där 1895?
 
(Jag tror jag vet, men om det är känt så....)
 
(Meddelandet ändrat av mats 2012-05-15 22:39)

2012-05-15, 23:25
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och vart reste brodern 1891, med familj. Tomas Niklas Bogren, som tydligen reste över flera gånger. Verkar som hade en kamrat 1891 som senare blev kvar Hartford Connecticut (Oscar Emil Hamstedt, svåger till Tomas Niklas)

2012-05-15, 23:44
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det verkar som Anna och Wilhelm (för så verkar han kallas på Emigranten)har sällskap av Arvid Bogren , 37 år och från Amerika, när de emigrerar den 18 mars 1890. Vem är han?

2012-05-15, 23:48
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
här är Wilhelms framkomst till USA
 
New York Passenger Lists, 1820-1957  
about Wilha Bogren  
Name: Wilha Bogren  
Arrival Date: 5 Apr 1890  
Birth Year: abt 1871  
Age: 19  
Gender: Male  
Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish  
Place of Origin: Sweden  
Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland  
Destination: United States of America  
Port of Arrival: New York  
Port Arrival State: New York  
Port Arrival Country: United States  
Ship Name: Bothnia  
 
Och nu har det gått över en timme och inget svar på min första fråga

2012-05-16, 09:33
Svar #10

Sune Lundin

Tack för hjälp, men ingen ide att leta på kvinnorna om man inte vet vem de gifte sig med.  
Vad jag ville ha svar på var om Edvard W Bogren hade familj i Amerika. Systrarna
är det nog ingen ide att leta efter. Vart Emma skulle vet jag inte, förmodligen  
till N Y, Brooklyn med omnejd.  
 
När jag letar på family search slår jag in namnet på personen och födelseland, då får man upp
hur gammal personen är ev familjen med namn och  hur gamla de är just då, inga födelsedatum
inget om i vilken socken de är födda.    
 
Jaha, kallade Edvard sig Wilhelm i Amerika.
 
Arvid är en släkting f 29-8 1853 Fårö, jag har att han reste till Amerika 1880 redan.  
 
Jodå systern Hedvig hade ju emigrerat året före, 1889.
Säkert fanns det flera släktingar som emigrerat tidigare, I husförhörsboken Fårö församling
står det emigrerat till Amerika på var och varannan sida.
 
Källor; Fårö husförhör, födelsebok, Emigrant SCB, Family search.
 
PS Den äldste brodern N T Bogren med familj har jag hittat. Även Hamstedt med familj har jag hittat. DS

2012-05-16, 09:56
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Är du släkt med Bogren på något sätt, kan vara intressant att veta, eftersom det kan vara avgörande lngre fram.
 
Nej, Edward kallade sig inte Wilhelm i Amerika (enbart), det gjorde han redan innan han lämnade Sverige.
 
Om du läser husförshörslängden från Fårö, så ser du vart Emma ska (och det är definitivt inte N Y), det står ju där i klartext, en uppgift som är mycket viktig, och som leder direkt ett svar på vart Emma tog vägen. Men eftersom du inte är intresserad så behöver jag inte berätta om hennes familj eller vad Harold skriver om sina great-grandparents Emil och Emma till mig. Eller....?

2012-05-16, 15:53
Svar #12

Sune Lundin

tack Mats men det är Edvard Wilhelm jag var intresserad av, om han gifte
och bildade familj eller dog ung. Om jag är släkt med dem, naturligtvis.  
Jag har inte lusläst husförhörslängderna.  
 
Källor, Husförhör Fårö, emigranter fr SCB.  
 
Känner mig inte intresserad av det här längre fick ett sånt snäsigt svar av  
Moderaten

2012-05-16, 16:21
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag har info om Emma och hennes man och deras avkommor, liksom till vissa delar om Anna och hennes man, som bodde i Sverige innan han bodde i USA.
 
Om det finns någon annan som är intresserad så är det bara att skriva här så släpper jag den information som jag samlat på mig under tiden efter att frågan skrevs, kanske värt att fundera på om det var värt timmarna framför datorn?.
 
Fast jag har ju fått en kompis i USA som blev väldigt glad och tacksam över uppgifterna om familjen Bogren, liksom om männen till flickorna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna