ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-04  (läst 3106 gånger)

2001-03-15, 12:17
läst 3106 gånger

Anette Rosberg

Hej!
 
Jag forskar om svenska emigranter som hamnade i Denver/Pueblo/Cripple Creek/Colorado Springs-området i Colorado och vill gärna komma i kontakt med andra likasinnade.
 
Är det någon som har forskat någonting om t ex Cripple Creek/Victor? Jag söker bl a en Eric Carlson, gruvarbetare från Karlskoga, som skall ha bott i Cripple Creek ännu 1935.
 
Anette Rosberg

2001-03-15, 13:11
Svar #1

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Anette
 
Vad roligt med någon som liksom jag har ett stort intresse för svenskar i Colorado. Jag har många släktingar som åkte till både Denver och till Silverton i Colorado för att arbeta i gruvorna där. En del kom hem, en del omkom i olyckor och i sjukdomar. Det var tydligen ganska tufft vid den här tiden.  
 
Jag har en bra kontakt i Silverton som säkert kan hjälpa till och se vad som hände Eric Carlsson om du är intresserad.

2001-03-15, 14:34
Svar #2

Anette Rosberg

Hej Laila!
 
Vad kul att jag inte är ensam! De jag forskar om verkar i huvudsak ha arbetat vid stålverken i Pueblo eller gruvorna runt om i de delarna av Colorado. Jag har koncentrerat mig på en grupp som alla härstammar från Karlskoga socken (T), men eftersom de gift sig med andra inflyttade svenskar har även andra halkat med. För att få en bättre helhetsbild har jag även försökt hitta vad jag kunnat om andra svenskar i Colorado.
Har de som du forskat om kommit direkt till Colorado eller hamnat där efter att ha flyttat runt? Mina emigranter verkar vara båda sorterna. Många kommer från eller har släkt i Kansas eller Idaho.
De flesta verkar inte ha sysslat med jordbruk utan varit industriarbetare eller andra stadsarbeten (+ då gruvarbete förstås).
 
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med att spåra Eric Carlson (ett hopplöst namn egentligen...) Här är vad jag vet om honom:
 
Erik Johan Karlsson
Född 16/9 1869 i Fältet, Brickegården i Karlskoga socken. Han var hemmason ända tills han reste till Amerika. Avrest från Göteborg 9/3 1888 med destination Pueblo med ångfartyget Romeo till Hull. Han reste tillsammans med fyra andra Karlskoga-bor. Hans amerikanska namn var Eric J Carlson.
 
År 1912-13 finns han i city directories för Cripple Creek district som boende i Independence. Åren 1915-16 är han skriven som gruvarbetare i Independence området, närmare bestämt i Dexter, likaså 1917-18 (directories för 1893-94, 1896, 1900, 1902-03, 1907, 1912-13, 1915-16, 1917-18 kollade).
Från 1904 registrerades gruvarbetarna i Cripple Creek av the Cripple Creek District Mine Owners and Operator?s Association. För att få arbeta i gruvorna krävdes ett recommendation card från denna organisation. Erick Carlson hade nr 3228, vilket betyder att han fick sitt kort före 16/11 1912.
Independence, från början kallat Macon and Hull City, var den mest typiska gruvstaden i Cripple Creek området. Den växte fram runt några gruvor och bestod av enkla timmerstugor utspridda i terrängen. År 1900 fanns 1200 invånare. Den hade två järnvägar och låg vid en spårvagnslinje. Det fanns åtminstone tre salooner där. Så sent som 1950-talet bodde fortfarande människor där, men är nu helt övergivet.
Enligt brodern Karl Viktors dödsruna bodde Eric i Cripple Creek 1935. Brodern Karl Viktor Karlsson var poliskonstapel i Pueblo, Colorado.
 
Enligt moderns bouppteckning 1934 var Eric gift med en Ida Maria och boende i USA. Detta kan dock vara en sammanblandning av uppgifter. Han hade en syster vid namn Ida Maria som också emigrerat, men senare återvänt hem. I samma bouppteckning anges brodern Karl Viktors hustru heta Tekla, men hennes namn var Matilda (eller Tillie).
 
Om jag kan hjälpa dig med något så gör jag gärna ett försök.
 
hälsn. Anette

2001-03-15, 20:57
Svar #3

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Hej Anette och Laila!
Jag söker också efter släktingar i Cripple Creek. Min morfars syster Neta (Nellie) Christina från Vapnö, Halland levde där tillsammans med sin man Andrew Falk (egentligen Anders Wilhelmsson)från Svedala, Skåne. Andrew var gruvarbetare/-ägare.
 
Hälsningar,
Henry

2001-03-17, 10:27
Svar #4

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Anette och Henry!
 
Jag har varit i kontakt med min kontakt i Colorado och hon har lovat att ge den hjälp hon kan. Jag skickar, senare idag, över de uppgifter ni har lämnat så får vi se vad det leder till.
 
Anette, du nämnde att den personen du frågar om, åkte till Pueblo med Romeo. Vet du till vilken amerikansk hamn han kom? Min morfar åkte till Silverton från Göteborg, först med Romeo till Hull men sedan har jag problem med att hitta vilken hamn i USA han ankom. Var det så att personer som reste med Romeo endast hade en eller ett par olika båtar att välja på från England. Har folk som hjälper mej att leta vilken anslutning han kan ha tagit från England.
 
Jag kanske gör så att jag lämnar era mailadresser till min vän i Colorado så kan ni tala direkt med varandra.

2001-03-18, 09:54
Svar #5

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Anette och Henry!
 
Detta kom idag från Oklahoma. Första delen är avsedd för Anette och slutklämmen för Henry!
Jag hoppas att det kan vara något!  
 
 
I have a reference for a man named Erick John Carlson who was born in
Varmland Sweden and was 26 years old in 1898; his wife was Christine
Carlson born in Falster Denmark.  The interesting thing is .... they had
a daughter named Ida Mazie (or could be Marie....the writing is hard to
decipher), born in Silverton in 1898.  Her birth certificate information
was furnished in 1936 by Mrs. Erick J. Carlson who at that time lived in
Independence, Colorado.  I think this Erick John Carlson could be your
Erick Johan Carlsson ... do you?
 
I don't find anything here for Karl Victor.
 
There might be cemetery or other information available on the internet
but you would probably need to access it by the county name .... I'll see
if I can find those counties for you ......
 
Cripple Creek and Victor are in Teller County
 
Pueblo is in Pueblo County
 
I do not find a town named Independence, Colorado ..... there is an
Independence Pass, sort of between Leadville and Aspen ... it would be in
Pitkin County.  What kind of city directories said he was in
Independence?  Maybe there was once a little town close to the pass.
 
I also cannot find a town named Dexter .... perhaps no longer there or
too small to be on a map.
Do you have anything that indicates what counties Independence and Dexter
were in?
 
For Karl Victor there might be some kind of peace officer, police, law
enforcement records for the Pueblo police.
 
The Rootsweb internet sites would be a good place to put messages asking
for more information on these people.
 
Henry!
 
I've had contact with Henry Gabrielsson in Halmstad Sweden .... in
September of last year.  He asked about Andrew Falk and I sent him a copy
of Andrew's death certificate.  (henry.gabrielsson@telia.com).
 
In late June 1939 the newspaper noted he had not been to town in some
time.  He'd been prospecting on Hazelton Mountain and search parties
could not find him.  His wife in Victor had not heard from him  (Victor
is very near Cripple Creek).  A search party did find him a couple of
days later.  He evidently died of natural causes, was 72 years old and
his wife's name was Nellie.  Date of birth is given as March 1867 and
date of death as June 19, 1939.  His body was sent to Victor for burial.

2001-03-19, 12:51
Svar #6

Anette Rosberg

Hej Laila!
 
Först angående din fråga om Romeo: tyvärr vet jag inte vilken amerikansk hamn mina utvandrare kom till. Det enda jag vet är att efter de kommit i hamn i Hull, med Romeo, tog de tåget till Liverpool och klev på en  båt där.  
 
Sedan: tack för att du vidarebefordrade mitt Eric Carlson-problem till din kontakt. Svaret verkar mycket intressant tycker jag. Det kan mycket väl vara min försvunna gubbe. Även om åldersangivelsen 26 år 1898 inte riktigt stämmer. Men det har jag märkt förut att ett par år hit eller dit är mera regel än undantag.
Att de bodde i Silverton 1898 är en annan sak som mycket väl kan stämma. Jag vet att brodern Karl Viktor Karlsson arbetade i gruvorna i Silverton-Telluride området innan han kom till Pueblo. Det har hans sonson berättat för mig.  
 
Denne sonson har också varit vänlig nog att kopiera farfaderns fotoalbum (fast själv kunde han inte identifiera några av personerna i det). Med hjälp av jämförelser har jag lyckats sätta namn på en hel del personer. I detta album finns ett bröllopsfoto taget i Silverton samt ett foto på ett litet barn taget i Silverton. Detta skulle ju kunna vara Eric Carlson...
 
Har din kontakt tillgång till vigselregistren för Colorado? Kanske det går att hitta var och när Eric Carlson gifte sig med Christine?
 
De city directories som jag har fått information ur är för Cripple Creek. En vänlig person på biblioteket där har gått igenom dem åt mig. De år som hon gått igenom är de enda de har där. Det är också från henne jag fått informationen att Independence var ett samhälle nära Cripple Creek.
 
Henry!
Jag har tyvärr inte träffat på Andrew Falk eller Nellie i Cripple Creek.
 
hälsn. Anette

2001-03-30, 14:11
Svar #7

Inger Kongsvold

Hej Anette,
 
Jag har en släkting som bodde i Denver, Colorado i början av 1900-talet, gifte sig där och bildade familj. Hans namn (i Amerika) var Gust Palmer, född 1867 i Horn, Östergötland. Han kom först till Iowa, flyttade till Nebraska, bodde förmodligen en tid i Minnesota och kom till Denver, Colorado via Wyoming. Otroligt att de förflyttade sig över så stora områden. Jag har dock inte hittat honom i någon census eller city directory i Colorado, tycker Colorado är svårt att söka på.
 
Hälsn Inger

2001-03-30, 21:21
Svar #8

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hello Inger!
 
I found Gust Palmer first at 2425 Cumming, Omaha, Nebraska in 1889 and at R 309, North 23rd, Omaha, Nebraska in 1890.  
 
The I found him working as clerk in a business company called Victor Haakanson located at b246, 13th Avenue S, Minneapolis, Minnesota in 1890-91
 
Finally I found a Gust A. Palmer that died in California 11-01-1947. This person was born in Europe but not 1867 as your Nils. This one was born 3-6-1869 according to the registers. His mother maiden name was Johansburg (strange name?) and his fathers surname Palm. He died in Orange County, CA that is located in the Los Angeles area.
 
Ojdå!  Upptäcker först nu att Ditt inlägg var på svenska. Det blev engelska av bara farten!
 
Mvh - Mats Högberg

2001-04-06, 23:39
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Anette!
 
Själv har jag forskat på plats i Cripple Creek om min morfars syster (Hanna Larsdotter), som hamnade där.
Vigseluppgifter finns för resp county hos dess county clerk, och i mitt fall hittade jag en av hennes 2 vigslar (med en Dorman) hos Teller countys county clerk, som är i Cripple Creek.
I efterhand visade det sig finnas ett register till gravstenarna på kyrkogården, så hennes gravsten såg jag inte personligen, men har fått en bild på den genom en kontakt.
Ulf Berggren

2001-06-13, 19:56
Svar #10

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
hej
 
skulle vara mycket tacksam om jag på något sätt kunde få hjälp med min mormors pappa
 
Carl Viktor Petersson f.18680103 Torsås
han gifte sig 18910516
Hilda kristina Petersdotter f.18710401
1891 föddes sonen Johan
1893 min mormor Ida
 
Hela familjen (mormor ej född) utattesterades till Nord Amerika 18920404
 
men Carl Viktor åker ensam förmodligen på grund av att hustrun blivit gravid med mormor
hon skulle resa efter senare men det blir aldrig av
 
carl Viktor skall ha funnits i Denver Colorado
hustrun skall ha skickat foto på sig och barnen
Men sedan hördes aldrig något mer om honom
ingen dödsnotis har kommit till Sverige
Finns det någon chans att få svar på detta öde som fortfarande skulle glädja oss att få veta vad som hände honom
 
en broder till Carl Viktor Sven August Petersson
f.18620412 Gullabo utvandrar 18890407 till N.
Amerika avlider där 18920816  
Kan de ha funnits på samma plats?
 
Mvh Anja

2001-07-05, 18:38
Svar #11

Stephanie

Hej!
Beda Petersson född 187311?? Filipstad/Färnebo, Värmland, emigraten 18940511 Denver, Colorado, USA.
 
She became Bessie Peterson and married Oliver Edward Ryden/Olof Jonasson from Rickardshult, Vislanda, Kronobergs.  They had ten children.  I cannot find Bessie/Beda's family in Sweden.  She had a brother and a sister named Anna.

2001-08-23, 22:57
Svar #12

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Jag har i min ägo ett äktenskapscertifikat mellan Anders Wilhelm Aström och Matilda Anderson över äktenskap ingånget 10 Oct 1869 i Denver Colorado. Det kan ju vara personer av intresse i denna diskussion. Vidare vill jag rekommendera österbottningen K G Olins böcker som ger en mycket fyllig bild av bland annat finlands-svenskarnas liv och leverne i Colorado. De finns ofta att låna på svenska bibliotek.

2002-11-29, 21:57
Svar #13

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hejsan!
 
Finns det någon som råkar veta om en viss del av Småland är överrepresenterad i Pueblo eller Colorado Springsområdet? Vi vet inte varifrån i Sverige följande personer kom ifrån men Småland är troligast. All hjälp mottages tacksamt!!! Jag har kontakt med både Blomgren och Bloomquist-ättlingarna i USA.
 
Charles August Johnson Blomgren, född 22 dec 1846 i Småland enligt dottern. Utvandrade 1871 enl US census. Hade ett homestead utanför Colorado Springs men bodde också i Pueblo. Gifte sig 1890 med Anna Ersdotter från Västra Vingåker, Södermanland. Bröllopsvittnen var Annas syster Hanna och en Elof Johnson. Homesteadpappren undertecknades av bl a John Bloomquist bosatt i Pueblo, Guss Johnson i Amo och Adolf Gustavson också från Amo, Colorado.
 
John Bloomquist hette Johnson eller liknande i Sverige, utvandrade 1881. Enligt hans son skall John Bloomquist ha åkt till sin FARBROR Charles Blomgren som utvandrat tidigare! Med andra ord - hittar vi John skall vi kunna hitta Charles hemort i Sverige också om nu bara sonen hade rätt för sig att Blomgren och Bloomquist var släkt. John var född 1860-09-15 i Småland enligt hans son, medan hans sonson har uppgivit Uppsala. Jag har tittat igenom alla församlingar i Uppland utom en men ingen Johan eller dylikt där. John gifte sig med Ida Maria Nilsdotter från Högsby, Kalmar län.
 
MVH
Cecilia Månsson

2002-11-30, 00:19
Svar #14

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Cecilia!
Ett litet tips. Det finns byar el gårdar, som heter Uppsala, t ex i Södra Ljunga församling i Sunnerbo härad, Kronobergs län. Jag gissar att det finns fler. En ortsförteckning skulle kunna vara till hjälp.
Mvh
Ingegärd

2002-11-30, 07:37
Svar #15

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej Ingegärd!
 
Jo, jag har kollat kanske en fem st sådana gårdar i Småland men bara i Husförhörslängd 1880 så det är möjligt att han döljer sig där någonstans under ett annat år. Skall försöka kolla lite mer nästa gång i Kyrkhult. Annars får förmodligen sådana genomgångar av Husförhörslängder vänta tills jag har bredband+genline.... Då är förmodligen genomgång av födelsebok 1860 av Smålands församlingar det första jag gör. Men hade jag vetat att det fanns en stor koloni från en viss del av Småland hade jag börjat där!
 
Trevlig helg, Cecilia

2002-11-30, 08:32
Svar #16

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej!
Här ett tips.  Jag har nyligen tittat på rulle 1403 som avser Tabor Lutheran Church; haft den som inlån från Emigrantinstitutet i Växjö (men skickat tillbaka den).  Eftersom jag bor i Göteborg så är det enkelt och få dit den till GLA men jag hoppasd den går att få till andra ställen.  Där fanns en hel del smålänningar och jag skrev upp några från Virestad (G).  Du kan ju se på mitt svar under Elina Maria Lind där jag räknat upp några.  Mitt tips är att försöka få titta på rullen (det är den enda de har från Pueblo)
 
Mvh/Jan Åke Sandberg

2002-11-30, 13:42
Svar #17

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej!
Jag har länge sökt efter min farmors morfar Carl Johan Leonard Carlsson, som var född 22 nov 1851 i Mörlunda sn i Småland och som emigrerade till Amerika omkring 1880. Vi har brev från honom sända hem till familjen i Sverige och de är daterade i Leadville 1885, Cripple Creek 1896, Fairplay Park 1898 och Buffalo Springs 1899. Han var hemma i Sverige omkring 1900 och återvände till Amerika igen troligen 1902 (Ellis Islands records).  
Jag har inte lyckats finna Carl Johan Leonard - som i Amerika kallade sig Charles Carlson - i några census i Colorado. Jag vet inte heller om han blev omgift i Amerika eller vidare öden efter 1902.  
Vi har ett foto, taget i Denver 1901 med tre ungdomar; Bertha 13 år, Ralph 16 år och Maude 19 år. Jag har undrat om de kan vara barn till Charles.  
Om någon har några id?er var jag kan söka information om Charles Carlsons liv i Colorado är jag mycket tacksam för tips.
 
Vänligen
Nichlas Malmdahl

2002-11-30, 22:20
Svar #18

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nichlas: Enligt denna sida* försvann Charles Carlson efter 1905 - In 1905 his lawyer in Cripple Creek wrote to his wife in Sweden and said he hadn't heard from Charles in a couple years but there was a rumor that Charles took his life in Washington state.
 
* http://genforum.genealogy.com/co/messages/3899.html
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-12-01, 08:41
Svar #19

Pia Muller

Nichlas, På Familysearch finns det en Charles J. Carlson i 1880 US census i hushållet hos John A. Lennon, utan släktskap, som drug clerk, Denver, Arapahoe, Colorado.  Family History 1254088, NA Film nummer T9-0088, sidan 233D. Om det stämmer kanske det hjälper att veta hans yrke vid det tillfället.
Pia

2002-12-19, 22:42
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Cecilia! Jag kollade den EMIBAS för Jönköpings län som finns här på biblioteket i Jönköping. Den är ett underlag till det material som finns i Växjö, men hur fullständig eller korrekt den är går jag inte i god för. EMIBAS går ju att söka på födelsedatum och jag sökte dina två herrar från 1846 och 1860 och hittade inget som stämde. Du kan ju i så fall utesluta att de emigrerade från Jönköpings län i Småland, då är det bara två kvar ... :-)
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2003-08-31, 18:42
Svar #21

Utloggad Patrick Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2019-10-29, 10:55
    • Visa profil
Hej
Jag söker Carl Martin Sigfrid Carlson (Karlsson)
född 1885-01-29 i Södra Ljunga (G) han utvandrade 1905 via Helsingborg-Liverpool-New York kom till New York 1905-04-02 med båten SS Celtic.
Han uppger att han ska till sin kusin? Larson?  
1824 Pine St. Pueblo Colorado.
Historien om Carl Martin Sigfrid säger att han avled ung han skulle pricis gifta sig när han dog, historien säger även att han skulle ha varit snickare och gick under namnet Martin Carlson.
Jag skulle bli jätteglad om någon kan ha någon information ang. min efterfrågan.
M.v.h. Patrick Johnson

2004-06-01, 10:55
Svar #22

Margareta Starrin

Hej känner någon till en svenskamerikan som kallade sig Helge Sture-Vasa!! Han var gift med författarinnan Mary O´Hara (1922)och bodde på Remount Ranch i Wyoming, nära Laramie. De skildes så småningom. Mary Alsop/O´Hara beskriver honom som A big Blond Suede. Han kallades The Count av ortsbefolkningen för sin högdragna stil. Han födde upp hästar och Mary skrev bl.a. den berömda ungdomsromanen My friend Flicka.
Sture-Vasa vilket namn!!? Påhittat??
tacksam för svar Margareta S

2004-06-01, 18:54
Svar #23

Jan Ek (Janek)

Nej, inte påhittat. Om du provar att söka i det amerikanska dödsregistret SSDI som ligger fritt på nätet hittar du Helge Sture-Vasa:
 
Name:    Helga Sturevasa  
SSN:    573-40-9662  
Last Residence:    93103  Santa Barbara, Santa Barbara, California, United States of America  
Born:    10 Sep 1892  
Died:    Oct 1970  
State (Year) SSN issued:    California (Before 1951 )  
 
Visserligen är förnamnet här felstavat, men i det egna Californiska registret är namnet rätt:
 
Name:    STUREVASA, HELGE S  
Social Security #:    573409662  
Sex:    MALE  
Birth Date:    10 Sep 1892  
Birthplace:    RHODE ISLAND  
Death Date:    18 Oct 1970  
Death Place:    RIVERSIDE  
 
Här framkommer att han är svensk-amerikan i andra generation, född i Rhode Island. Jag gissar att han tagit detta något speciella namn, jag får inga andra referenser på namnet vid sök.
 
I en telefonkatalog för Santa Barbara för 1972 bor en Mrs Gladys Sture-Vasa på adressen 299 Sheffield Drive. Kanske en hustru nummer 2?
 
För övrigt ville ett Google-sök också ge träff och linkar till flera artiklar om paret Sture-Vasa/Mary Alsop O'Hara.
Och uppgiften om deras giftermål:
 
PARROT, Mary Alsop (Mrs.) STURE-VASA, Helge Sigrid 24-Aug-1922  Bk 14:19 (Giftermålsboken Ventura Co.)
 
Det var hennes andra äktenskap, och paret Sture-Vasa skilde sig 1947.

2004-06-01, 20:26
Svar #24

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Vid 1930 års census bor Helge Sture-Vasa i Los Angeles, men han har blivit indexerad som Helge S Sture Vara. Uppgifterna som lämnas där stämmer dock inte riktigt med uppgifterna i dödregistren:
Helge S Sture-Vasa, 43, gift första gången vid 35, född i Belgien, fadern född i Sverige, modern i England, till USA 1899.
hustru Mary, 42, gift första gången vid 20, född i New Jersey.
styvdotter Mary O Parrot, 21, född i New York.
styvson Kent R Parrot, 18, född i Californien.
Yrke för både Helge och Mary anges till Writer, Novels.
Bengt Johansson

2004-11-05, 08:13
Svar #25

Chuck Maki

Dexter was in Grand County, Colorado which is in the north central area of the state.  
It had a post office from 1896 through 1911.
 
http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/S?ammem/hawp:@field(SUBJ+@od1(Post+offices--Colorado--Dexter--1910-1920+))
 
This link to the library of congress will show a picture of that post office.
Not much use for genealogy but perhaps it will be of interest.

2004-11-29, 04:24
Svar #26

Chuck Maki

evidence for a town of Independence, Colorado:
 
from:  Stampede to Timberline, The Ghost Towns and Mining Camps of Colorado by Muriel Sibell Wolle
 
p. 245 Independence:  It is much more thrilling to approach this ghost town from the top of Independence Pass than from the Aspen side, for just as you begin to round the upper curves of the ledge road, west of the summit of the 12,095-foot pass you see far below, a little group of weathered cabins. 'That's Independence,' said Boyd, who was driving.  'It once had a population of 2000, and now look at it.'...Independence was a gold camp of 1879, which went by many names, such as Chipeta, Mammoth City, Mount Hope, Farwell, and Sparkill, until Dick Irwin and the miners named it Independence after the Independence load which had been struck on the Fourth of July.
 
So yes, it's quite near Independence Pass, on the Aspen side of that pass which puts it in Pitkin County.
 
I never tire of reading Muriel's book
Chuck

2004-12-30, 13:23
Svar #27

Sören Eriksson

I am using this fora to search for descendants to ancestors to me from Odensvi parish in Vastmanland, Sweden.  
The family I have information about left Sweden and came to Iowa in 1880. Below follows the information I have about the family so far.  
 
Mr. John/Johannes Norsen born 1841 in Traryd, Sweden.  
Mrs. Lowisa Norsen (born Pettersson) born 1848 in Odensvi, Vastmanland, Sweden. (Lovisas sister Stina is one of my ancestors)  
Son Charles Joel Norsen, born 11th of May 1874 in Odensvi, Sweden. However at this time the family lived in Stockholm.  
Daug. Ellen Norsen, born 1878 likely in Stockholm, Sweden.  
 
I have found the family in emigration records in Sweden and from that we know that they left Sweden from Gothenburg  
at the 7th of May 1880, destination New York.  
 
In the US census records I have found the family in the 1880 census. They lived in the householf of G. Norsen (Johannes  
brother) at the adress 600 2nd St, Des Moines, Polk, Iowa.  
 
Regarding the son to Johannes and Lowisa I have a photo taken in Holyohe, Colorado probably during the period 1890 to 1910.  
 
Any assistance that can help me to find descendants in Nort America to Johannes and Lowisa or their son Charles is very much appriciated.  
 
Best regards from Mr. Soren Eriksson, Linkoping, Sweden.

2005-01-04, 15:53
Svar #28

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej!
 
Jag behöver ännu en gång hjälp med min Lindfors familj. Denna gång söker jag en Freda Victoria Benedict (F. Lindfors). Hon ska vara född 1884 i Massachusetts. Hon bor under uppväxten troligen i Colorado. Jag undrar var?  
Hennes man ska heta C. B. Benedict.
Jag undrar även om paret hade några barn och vad hette? Kanske någon kan kontrollera Census för 1930?
 
Jag har även en fråga som ej hör till Freda Victoria. Jag undrar om någon vet vad Palmer Ranch var för ställe? Det låg troligen nära Strasburg, Colorado.
 
Tack på förhand!
mvh.
Victoria Lundberg
vickypix@hotmail.com

2005-01-04, 17:08
Svar #29

Jan Ek (Janek)

Familjen Benedict bor i Fort Lupton, Weld co, Colorado i folkräkningen 1920 (ED 227, sid 27A)
 
Han heter här Charles B. Benedict 58 (el. 59?), Farm operator, general farm, från Ohio. Hustru Freda V. 35 född i MA av svenska föräldrar. Son Halma B. (Hjalmar?) 7, döttrarna Elaine G. 5, Laura L. 1 år 9 mån, tvillingsystern Lauraine L. och sonen Frances W. 4? 11? mån.
 
1930 är man kvar på samma plats (precinct 37), (ED 60, sid 4A):
C B Benedict 69, Freda 45, Halma 18, Elaine 15, Loraine 12, Laura 12, Frances 10, Fern 7 (dotter), Clayton 6, Lila 4, och Joyce 2.
Paret gifte sig ca 1910, och det framgår att det minst är hans andra äktenskap, han gifte sig första gången ca 1882. CB äger farmen värderad till blygsamma 800 dollar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna