Forum > Ungern

Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2011

(1/6) > >>

Pehr Hedenqvist:
Söker uppgifter om följande två personer som är födda i Ungern, men som flyttade till Wien tillsammans med sina föräldrar vid mycket unga år:
Viktor Paul Kehler, f 1896 4/2 i Budapest, Ungern, död 1962 i Wien (föräldr: Paul Viktor Kehler o Katharina Flautner), g m
Maria Wojciechowski, f 1900 23/9 i Gyömrö, Pest, Ungern (föräldr: Paul Wojciechowski o Alexandra Svantochowa).

Håkan Andersson:
Hej
 
Är det någon som vet hur man går till väga för att släktforska i Ungern?.
 
Hälsningar
 
Håkan

Pehr Hedenqvist:
Hej Håkan!
Min svärfar har anor i Ungern och jag har några tips. Du kan anlita någon firma t ex http://www.familytree.hu, de kan ta fram födelsebevis m m, men det är ganska dyrt (beror förstås på vart i Ungern dina anor bodde). Det finns ett stort arkiv i Budapest där man kan forska och beställa födelsebevis mm (lär kosta 5 USD per bevis). Family Tree har även en bra mailinglista som man kostnadsfritt kan delta i. Sedan har mormorner filmat en del av kyrkoböckerna i Ungern och dessa kan beställas på närmaste Family History Center, finns bl a ett i södra Storstockholm. Filmerna (och annat) kan sökas på http://www.familysearch.org. Du får också tänka på att Ungerns gränser har ändrats flera gånger.

Håkan Andersson:
Hej Pehr
 
Jag får sent om sider tacka för svaret. Ungern rör dock inte min egen släkt utan jag har flera gånger fått frågan om hur man går tillväga att släktforska i Ungern av människor som kan tänkas börja med släktforskning. Nu kanske jag själv kan hjälpa dessa att komma igång
 
Hälsningar Håkan

Jonny Geber:
Hej.
 
Min släkt är etniska ungrare som kommer från Vodjovina, Jugoslavien tillika Banat i det Habsburgska riket. Dessförinnan skall de enligt muntlig källa kommit från Bukowina i nuvarande Rumänien. På den tiden också tillhörande Österrike-Ungern.
 
Vet någon ifall ungerska arkiv har mikrofilmat kyrkböcker från Jugoslavien, d.v.s. dess ungerska kyrkoförsamlingar, och hur kan man bära sig åt för att finna dessa? Med sökning på Familysearch kan jag finna min släkts ursprungsbys kyrkoböcker från Bukowina mikrofilmade, men ej de i Jugoslavien.
 
Mvh
Jonny Geber

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion