ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktvapen förda i Sverige av tyska släkter  (läst 5925 gånger)

1999-12-21, 22:29
läst 5925 gånger

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
I min inventering av släktvapen förda i ofrälse släkter i Sverige -  
(http://hem1.passagen.se/gronstub/vapen.htm)-
 
är många släkter med tyskt klingande namn representerade.
 
Jag vore mycket tacksam om jag fick hjälp att komplettera förteckningen med biografiska uppgifter om släkten för bl.a. följande släkter:
 
Achtschilling - Angel - Ar(e)ndt - Bager - Bauman - Berntz - Bewerlin - Botsach - Brickman - Broocman - Burchard(us) - Böckelman - Böckler - Clow - Colding - Creitlov(ius) - Demitz - Eckhard - Elers - Erman - Faber - Fischer - Flensburg - Francke - Frich - Funck - Glöerfeldt - Gottlieb - Hein - Hüphauff(Hyphoff) - Ihering - Iser - Jung - Kamphusen - Kehler - Klow - Knopff - Koch(Kock) - Köhn - Lang - Leibnitz - Luderhoff - Mardt - Motzfeldt - Oelreich - Prytz - Quensel - Resen - Richert - Römer - Schaefer - Schaerer - Scharnweber - Schilling - Schlyter - Schmidt - Schröder - Schultz - Schumacher - Schütte - Schwartz - Seuler(us) - Silentz - Sivers - Schmaltz - Steinman - Stiervald - Strauch - Stürtzenbecher - Söldner(Soltner) - Treutiger - Uppendick - Wagner - Varenholtz - Vatke - Wippert - Voigtländer - Wult.

1999-12-21, 23:18
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Oj oj Magnus, det var en diger lista. Jag känner igen säkert hälften av de här släkterna, och ett antal av dem har jag också uppgifter om. Du kräver nog lite för mycket av oss forumister när du vill ha biografiska uppgifter om allt detta.  
 
Jag föreslår att du tar en sväng till bibliotek, landsarkiv eller GF och går igenom den tryckta litteraturen. De flesta av släkterna är nämligen publicerade på ett eller annat sätt.

1999-12-22, 21:39
Svar #2

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Hej Anders, de flesta vapenförarna har jag försökt kolla upp i litteraturen men närmare uppgifter saknas ändå för många. Syftet med inlägget här var inte minst också att uppmärksamma att släktvapen påträffats av mig inom dessa släkter. Jag ville dela med mig av den kunskapen eftersom dessa vapen är regelmässigt okända för publikationerna :-)

1999-12-23, 07:20
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Magnus, bra att Du vill dela med Dig kunskapen om dessa vapen - jag kände t ex inte till att den Vireda-anknutne Olof Nortman hade fört ett vapen - något jag upptäckte på hemsidan Gröna stubben. Möjligen blir det lättare att svara om Du preciserar tidsperiod och geografisk lokalisering.
Vänligen,
Olle Elm

1999-12-23, 10:58
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Magnus !
Jag håller nog med föregående talare att du behöver precisera dig lite mer för att få hjälp, t.ex. ett förnamn, tidsperiod och var någonstans i vårt avlånga land du har stött på personen.
Jag känner igen en hel del av de släktnamn som du nämner och hjälper dig gärna med uppgifter om jag vet vilken person du är ute efter.
 
Det namn som ligger mig varmast om hjärtat av de du nämner ovan är Oelreich, då jag härstammar från den släkten. Jag har ganska mycket uppgifter om dem och säg vem har du hittat vapen efter, så skickar jag lite uppgifter.
 
God Jul önskas från ett regnigt Malmö.
Niklas Hertzman

1999-12-23, 11:06
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Magnus, kan Du svara på den fråga som finns under officerare nedan - om Du nu inte sett den. Det gäller förkortningar i Din uppgift om Nortman.
Vänligen,
Olle Elm

2000-01-02, 17:01
Svar #6

Utloggad Inga Hoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-01-07, 15:41
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Jag har hittat följande i mina böcker, om Du kan ha nytta av något av dessa uppgifter:
 
Om Pesten i Stockholm 1710, Akademisk Afhandling, som med Philosophiska Facultetens samtycke, under inseende af Histor. Litt. och Archeol. Professorn Doct. Joh. Henr. Schröder, Acad. Bibliotikarie, Prefect för Mynt.-Cab, Riddare af Kongl. Nordstjerne Orden, af Kongl. Danska Dannebrogs-Orden och af Kongl. Grekiska Frälsare-Orden, Ledamot af Kongl. Vitterh.-, Hist.- och Ant.-Acad.. i Stockholm, Kongl. Vet.-Sällsk. i Trondheim, Kongl. Nederl. Institutet, Kongl. Nord. Fornskr.-Sällskapet och Isl. Litt.-Sällsk. i Köpenhamn, Archeol. Institutet i Rom. Antiquar. Societ. i Edinburg m.fl. för Philosophiska Graden författad och utgifven af Joh. Walentin Broberg, Philos.Cand. af Stockholms Nation i Kongl. Fältläkare-Corpen, till offentlig granskning framställes å Gustavianska Lärosalen den     Maj 1854
 
Svenska Läkaresällskapet 1808-1908 Sid 507:
 
Karl Christian Schmidt f. i Leipzig 1792. Utgifvare af Schmidts Jahrbücher der in- und ausländ. gesammten Medicin 1834-1843. Ledamot af  
Sv läkaresällskapet 38. Död i New Yourk 1855 13/6.
 
Några anteckningar om Familjen Wertmüller av G A Granström:
 
von Schmidt (Schmitt) möjligen Henning Joachim, född 1654 död 1732, led. af Collegio Medicorum  S. L. H.
Sid 12. Uti protokollet hos samma Collegium för den 20/6 1704, då vid sammanträdet voro närvarande Archiaten Hiärne, Dr.Smitt, Dr von Hoorn förekommer.
Sid 13: Wertmüller hade emellertid ännu ej aflagt sin examen och med hänsyn till den påminnelse han af Collegium erhöll vid sammanträdet den 13/11 1711, då Dr von Schmidt, von Hoorn, Zander och Büschert voro närvarande och varom protokollet löses
 
Om det är någon av de rätta personerna, kan Du kanske forska vidare på uppgifterna.
Bästa hälsningar
Inga Hoff

2000-01-02, 17:17
Svar #7

Utloggad Inga Hoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-01-07, 15:41
    • Visa profil
Herrgårdsliv och Uppsalaromantik av Vivi Horn.
 
På sid 139 nämndes en professor Erik Axel Schröder, f 1796, död 1849.
 
På sid 205 nämndes en professor Johan Henrik Schröder, f 1791, död 1857.
 
Lite ur det privata livet.
 
Lycka till Magnus!

2000-01-07, 17:43
Svar #8

Utloggad Inga Hoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-01-07, 15:41
    • Visa profil
Hej igen Magnus!
 
I följande böcker har namnen Schultz, Lang och Schlyter förekommit, så det är väl egentligen bara att använda uteslutningsmetoden:
 
Carl Forstrands:
Köpmanshus i Gamla Stockholm  
Schultz, David, adlad von Schultzenheim; medicine doktor, assessor; omnämnd på sid 55 och 164
 
De tre Gracerna  
Schultz, H; apotekare; omnämnd på sid 194  
 
Konung och Adel  
Schultz, H; apotekare; omnämnd på sid 126
Schultzenheim, Carl Fredrik von, professor; omnämnd på sid 129.
 
Spåkvinnor och Trollkarlar
Schultzenheim, Carl Fredrik; assessor i sundhetskollegium, slutligen generaldirektör; omnämnd på sid 146
 
Malmgårdar och Sommarnöjen i Gamla Stockholm
Änkefru Brita Catharina von Lang f. 1699 och sedan 1747 änka efter amiralitetskammarrådet Nils von Lang Detta står angivet på sid 132.
 
Vivi Horn:
Herrgårdsliv och Uppsalaromantik:
Schlyter, Carl Johan f 1795 d 1881, rättslärd professor, utgivare av Sveriges lagar; omnämnd på sid 66 - 69.
 
Kanske det finns något som stämmer?
 
Hälsningar
Inga

2000-04-05, 07:43
Svar #9

Peter Rydén

Magnus Bäckmark:  
Ur boken Kalmar Nation i Lund (registret är sökbart från min hemsida, klicka på mitt namn ovan så hittar ni länk till min hemsida) finner jag följande. Första årtalet är inskrivningsår och det andra är födelseåret:  
Soltner, Paulus 1670 16xx
/ Peter

2000-04-10, 01:52
Svar #10

Lars Gilliusson

Någon som vet vart jag hittar uppgifter om Gillius Achtschilling (1654-98) eller hans farbror Gillius Gilliusson (1622-77)adlad till Ehrenberg 1665 och senare Burg Greve ? över Skåne och Blekinge.Var hittar jag släktvapnen?
 
MVH Lars Gilliusson

2000-07-17, 14:55
Svar #11

Timo Jokineva

Hej !
 
Någon som vet om (militar)släkten Böckler på 1600-1700 talet ?
 
Hälsningar
Timo

2000-07-24, 16:54
Svar #12

Marie Andersson

Hej!
Min mormor hette Bauman som ogift. Har forskat en del bakåt i hennes släkt och funnit flera med det efternamnet. Visste ej att det fanns ett släktvapen. Vi kan kanske byta uppgifter.
 
:) Marie

2000-07-24, 20:24
Svar #13

Jonas Kuschner

Marie!
 
Det kan nog finnas flera Baumansläkter, med olika vapen och i somliga fall kanske helt utan vapen. Namnet är ju inte så ovanligt. Gå till Magnus' hemsida (adressen ovan) och kolla vilken Bauman som han har belägg för och om den personen stämmer in på de Baumanförfäder som du har grävt fram. Dessutom kan du ju posta dina Baumannar här på Anbytarforum så kanske någon känner igen dem.

2001-11-27, 11:15
Svar #14

Folke Holtz

Jag söker föräldrar eller anförvanter till Brita Christina Gottlieb. Har läst om att namnet Gottlieb ursprungligen är att Jiddishnamn.
Vore intresant om någon som har namnet Gottlieb i sitt släktträd eller rent av heter Gottlieb kunde höra av sig till mig.
Vänligen  
 
Fölke Holtz

2001-11-27, 11:39
Svar #15

Nina M.Nordby

BRITA GOTTLIEB,döpt 9 Aug 1798,Hudiksvall, Gavleborg.Far GOTTLIEB FR. BAUMAN,mor BRITA ELIS. FAHLANDER. Som du ser er Gottlieb hennes fars fornavn!!
 
Du sier ingenting om ca. årstall og antatt sted, men kan det være henne?

2002-01-07, 21:26
Svar #16

Utloggad Lars Warlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 16:41
    • Visa profil
Hej,
 
Är det någon som har information om släkten von Hagedorn's i Tyskland från 1600-talet?
Söker anfäder till korpral Henrik Ulrik von Hagedorn, Vadsbo kompani - svenskt eller tyskt ursprung?
 
mvh Lars

2002-01-08, 08:04
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Warlin,
Det finns en Nedersachsisk adelsätt von Hagedorn, vilken är känd sedan slutet av 1300-talet. Detta uppger Elgenstierna i samband med redogörelse för en introducerad ätt von Hagendorn (Jmfr EÄ, band III, sid 412 ff).
Att det fanns von Hagedorns-medlemmar i Tyskland 1699 kan Du se om Du söker på www.familysearch.com
Ingen von Hagedorn finns nämnd under åren i SoH.
Rekommenderar Dig att starta en diskussion under ointroducerad adel; von Hagedorn (om den inte redan finns). Förmodligen är det fler som uppmärksammar Din fråga där.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-13, 17:45
Svar #18

Utloggad Barbro Martinson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-02-11, 19:53
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som kan upplysa mig om var jag skall söka för att eventuellt hitta en vapensköld för släkten Steinbach?
Vänligen nybörjare i släktforskning
Barbro

2002-05-27, 12:01
Svar #19

Timo Jokineva

Är det någon som har information om släkten von To?in eller Tossin ?

2002-08-22, 00:17
Svar #20

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Hej Magnus, jag forskar om språk- och  
ämbetsmannen Erik Wilhelm Weste  
(1753-1839),  
Stockholm, som växte upp i Kungälv och vars  
mor  
var en Sara Elisabeth Scharnweber  
(1734-1814).  
Enligt en uppgift födde hon sonen Erik i  
föräldrarhemmet i Landskrona. Möjligen är  
hon  
dotter till apotekaren Friedrich Wilhem  
Scharnweber som förekommer i din  
förteckning över  
ofrälse tyska släkter med vapen?
Peter Hansen, Hägersten
peter.hansen@ebrevet.nu

2003-01-10, 18:30
Svar #21

Utloggad Barbro Martinson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2020-02-11, 19:53
    • Visa profil
Tack Magnus!
för hjälpen med vapensköld för släkten Steinbach. Mvh
 Barbro och Nils Erik

2003-07-03, 19:58
Svar #22

Claes Uhlman

Hej magnus jag söker min släkts släktvapen kan du hjälpa mig att hitta den?
Släkt namnet är von Uhlmann
Vore tacksam för hjälp
Mvh Claes

2004-07-07, 13:26
Svar #23

Viktoria König

Hej Claes!
 
Jag har tillgång till von Uhlmanns släktvapen.
 
Mvh,
Viktoria

2010-04-19, 20:50
Svar #24

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 711
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:39
    • Visa profil
von der Burg ............
Fler av ätten lär ha tillhört den tyska armén.
Vapen : fyrdelad sköld i 1 och 4 fältet av silver,
        en borg i 2 och 3 fältet av guld en högervänd fågel.
Kan någon ge tips om var man kan hitta en bild av vapnet ?
 
            Sonja Johansson

2010-04-20, 22:31
Svar #25

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Hej Nina M Nordby
 
Gottlob Fredrik Bauman var tenngjutarmästare i Hudiksvall. Vi har ett par tennljustakar gjorda av honom.
 
mvh
Monica

2010-04-21, 18:15
Svar #26

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Sonja:
 
Det finns flera tyska sajter både regionala (dvs tidigare tyska staters adel och s.k. riksadel under det romerks riket av tysk nation) där även vapensköldar presenteras. Jag har även stött på dem på svenska sajter om heraldik bl.a. von Rahden som är en tysk ätt av deutsche uradel, jag är alltför dålig på att skapa hänvisningar eller vad det kallas dvs, klistra fast något här och nu...(he he) men sök på google och yahoo, eller Deutsche adelsforschung eller så förbarmar sig någon kunnig internet tekniker och ger dig en sådan hänvisning...
 
Otekniske Steve önskar Dig all lycka till!

2010-04-22, 19:15
Svar #27

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 711
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:39
    • Visa profil
Hej Steve !
 
Bra tankar av dig . Jag ska fortsätt söka på dina tips .
 
                Sonja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna