ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kartor  (läst 871 gånger)

2008-04-25, 10:40
läst 871 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vid forskning i Tyskland är det ibland svårt att orientera sig i rummet och jag efterlyser därför om det finns någon bra utgiven karta som visar församlingarna i de gamla tyska områdena före 1945.  
 
Efterlyser även speciellt om det finns någon bra karta på de f.d. tyska områdena i Pommern och Schlesien som vid 2:a världskrigets slut tillföll Polen. Dessa sistnämnda områden är extra knepiga att forska på eftersom polackerna i en poloniseringsprocess efter kriget bytte de gamla tyska ortnamnen till polska efter att kommunisterna etniskt rensat områdena ifrån tyskar och drivit dem på flykt västerut. Kyrkoarkiven i församlingarna, som ej förstörts eller förts västerut, togs om hand av den polska staten och finns idag på polska arkiv - men under deras nuvarande polska namn.
 
Vid besök i Sachsen-Anhalt, Östtyskland, och ett friluftsmuseum såg jag på informationen över området även en del ur karta på församlingarna i trakten. Det var liknande karta som vi har på våra landsarkiv över de svenska församlingarna (sockenkartorna). Liknande kartor har jag även sett i von Weltziens verk över Mecklenburg. Det existerar alltså gedigna geografiska arkivkartor över de tyska församlingarna - men var får man tag i dessa?  De underlättar både som orientering och granskning av närliggande kyrkoarkiv.
 
Ett exempel på hur de geografiska namnen förändrats efter 1945 i Pommern, trakten mellan Massow (i norr; po. Maszewo) och Buchholz (i söder; po. Grabowo):
1893 - Tyskland:  
 
 
2008 - Polen:
 
 
Märk hur järnvägens sträckning förblivit densamma - en bra orienteringslinje mellan dåtid och nutid.  
Kartan överst härrör ifrån familjen Maas hemsida. Finns det fler delar av denna på arkiv/bibliotek i Sverige?  Det vore en kulturgärning om dessa historiska kartor blev tillgängliga för forskning.

2008-04-25, 11:19
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Efter lite surfande finner jag Gunthard St?bs trevliga sida med Kreiskartor över Pommern ifrån 1913 och vilka gemeinde (församlingar) som fanns i dessa [klicka på en Kreis -> Gemeindenzahl-> lista på församlingarna]. Verkligen imponerad över detta arbete - kanske vore dessa historiska kartor som är enkla och informativa något för svenskarna att ta efter?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna