ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grabfeldgraf. Vad betyder denna grevetitel?  (läst 1285 gånger)

2002-09-03, 19:37
läst 1285 gånger

Utloggad Sigurd Söderquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-11, 21:51
    • Visa profil
Hej!
Behöver hjälp med översättning enligt ovan.
Heinrich MARKGRAF AUF DEM NORDGAU U. VON SCHWEINFURT, död 18/9 1017 gift med Gräfin Gerberga, dotter av Grabfeldgraf Otto.
Kan ej hitta Grabfeldgraf i tyska lexicon.
Tacksam för svar!

2002-09-03, 21:11
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Syftar kanske på att han var greve för området Grabfeld i Bayern? Se t ex Till Rhön-Grabfeld

2002-09-03, 21:15
Svar #2

Emil Stenhammar

Jag antar att det betyder att han var greve i den för mig okända orten Grabfeld. Du kanske kan hitta någon ätt med anknytning till denna ort i Europäische Stammtafeln, neue folge (ny följd). Detta standardverk finns utgivet i många band och redovisar stamtavlor över ett stort antal europeiska ätter. Finns på t.ex. Carolina Rediviva i Uppsala eller Kungliga biblioteket i Stockholm.

2002-09-04, 03:21
Svar #3

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Sigurd! Förr i världen fanns det allehanda grevar. Inte endast sådana som hade feodala bördstitlar.  
 
Erinrar mig termen Deichgraf. Denne var ansvarig för utdikningar, vattenavledningar, dammar och liknande inom ett visst område. Således en tillsatt ämbetsman. Om nu befattningen ibland tilläts gå i arv inom en viss släkt inverkar detta ej på själva grundkaraktären av ordet (dikesgreve).
 
Ett annat sådant ord är Wildgraf, ursprungligen något av en överjägmästare. Titeln fick en pretentiös klang genom att furstarna av huset Salm månade om sitt innehav av titeln. Tror också att en del av huset Salms inkomster kom från tullupppbörd på Rhen. De räknades då som Wild- und Rheingrafen. Man kan också nöja sig med att se Rhengreve som en rent geografisk positionsbestämning.  
 
De tidiga pfalzgrevarna vid Rhen var i liknande läge. Från början sysslade de med att hålla uppsikt över kejsarens och rikets egendomar (pfalzerna) i västra Tyskland. Sedan blev de kurfurstar med stort politiskt inflytande.  
 
Den kejserlige överhärolden hade titeln Wappenkönig. Hans ämbetsnamn var Römreich. Den franske roi d?armes hette Montejoie.  
 
I Storbritannien finns barons of the Exchequer, de har adrig haft något att göra med de ärftliga lordtitlarna (baron m.fl.).
 
Ja detta löser ju inte ditt problem. Men kanske det kan bli en tankeställare, som pekar på termers mångtydighet. Man bör inte låsa sig vid en enda och tidigt inlärd betydelse av ett visst ord.  
 
Bengt

2004-04-07, 16:02
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Så frågar jag dig Bengt, som verkar känna till tyska mer eller mindre äkta greve titlar. Min farmors mor Anna Thecla Elisabeth Martini (f. 1852 i Berlin - d. 1933 i Djursholm) kallades tysk riksgrevinna i Svenska Män och Kvinnor. Jag har undersökt så mycket jag kan om hennes fars familj (inga upplysningar någonstans förumtom dem jag har ärvt handskrivna och trykta records men om Annas mor finns det mer att finna. Som jag har läst tysk riksgrevinna (reichsgräfin, imperial countess)är det en titel från det tysk romerska riket som nedlades 1806. Dvs. en titel som bara kunde ges från Den romerske Kejsaren eller Kejsarmakten (alltid eller oftast? Habsburgarna i Wien) till en släkt. Normalt sätt säger man ju också att en grevinna är bara en hustru till en greve, inte en dotter (i Danmark kalls de i så fall komtesser). men det kanske inte gäller alla länder eller alla titlar? Dessutom har jag även i mitt långvariga sökande efter att verifiera vem Anna Martinis far hauptmann (kapten) Gustav Wilhelm Martini (1808-1857)och farfar kyrkoherde Gustav Martini (född omkring 1770) var, så har jag kommit i tanke om Wilhelm I genom Otto von Bismarck (som Anna var släkt i släkten med) möjligen gav tysk riksgreve/riksgrevinne eller andra riks titlar till personer som stött enandet av Tyskland? Nå jag frågar överallt där jag möjligen kan få ett svar, eftersom jag sökt verifiera dessa personers existens förutom mina egna ärvda papper i så lång tid.
Vänligen Steve Palmquist

2004-04-07, 23:20
Svar #5

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Grabfeld är faktiskt en benämning på det område, som ligger i (Unter-)Franken gränsande till Hessen. Den gamla karolingiska delningen, som gick i tiden ännu mera tillbaka, ger vid handen, att i norra Hessen låg Hessengau, som i söder begränsade sig till Grabfeld - ungefär vid den s.k. Buchenland.  
I södra Hessen norr om Frankfurt låg Wetterau, som i ost begränsade sig till Vogelsberg och dess i nordost övergående grenar till Buchenwald, därefter Grabfeld började.
Området ligger med sydgräns ungefär vid floden Fränkischer Saales mellanflöde och norrgräns vid de sydliga källorna till floden Fulda.  
Mvh. Johan Brandt t. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2006-05-04, 13:37
Svar #6

Gunnar Olofsson

Hej!
Min mormorsmorfar Paul Goldmann (Goldtmann)född (1847) och uppvuxen i Breslau innan han flyttade till Åbo 1875, var med i fransk-tyska kriget 1870-71, han deltog i flera av dess drabbningar bland annat i slaget om Gravelotte-St:Privat.
Hur kan man ta reda på vilket preussiskt regemente han tillhört? måste varit något från Breslau rimligtvis, han fick järnkorste efter krigslutet.

2009-12-25, 16:17
Svar #7

Utloggad Ingegerd Lundeqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-05-26, 09:13
    • Visa profil
Hej
 
       Råkade av en tillfällighet läsa din fråga. Min mormors far hette Paul Goldmann och järnkorset som du skriver om har jag i min byrålåda. Jag har också ett gammmalt papper från 1879 där det bl. a. står att han fått utmärkelsen för förtjänster för III Infanteriebrigaden nr 47 från den 25 juni 1879 undertecknat Zwickau den juni 1879.  
 
med vänlig hälsning  
Ingegerd Lundeqvist

2011-07-19, 10:16
Svar #8

Utloggad Gunnar Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 18:51
    • Visa profil
Hej,  
har skickat mail till dig angående Paul Goldmann och järnkorset, vet ej om adressen är aktuell fortfarande då det var längesen jag var inne här.
Du kan väl maila mig annars?
 
Med vänlig hälsning
 
Gunnar Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna