ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borgare inflyttade till Visby  (läst 1996 gånger)

2003-08-10, 16:56
läst 1996 gånger

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hej Jag har en Hans Schmidt som dör 1695.
Han var gift med Margareta Jörgensdotter Thuritz.
född 1627 och var dotter till Hans Jochumsson Thuritz. född 1577.
Vet någon vem Hans Schmidts föräldrar var?
Kan ha något med Baltazar Schmidt att göra?

2003-08-11, 13:44
Svar #1

Johan Westberg

Kikar man in i Olle Överbys data från Gotland, ref http://hem.passagen.se/ollove/ så hittar man följande relation mellan Schmidt och Thuritz. Tyvärr inte riktigt samma datum och namn som du angett. Olles data kommer från kyrkoböcker på Gotland tror jag. En direkt kontakt med Olle via hans hemsida verkar vara ett bra råd.  
 
First Generation
 
1. Peder Baltzarsson Schmidt  died in 1658 in Prästgården, Rute (I).  
 
Peder married Catharina Nilsdotter Kräklingius  daughter of Nils Rasmusson Kräklingius and Catharina Nilsdotter Brönsinus.  
 
They had the following children:
 
+ 2 M i. Herman Balthazar Pedersson Schmidt  was born in 1624. He died on 28 Feb 1681.  
 
3 M ii. Baltzar Schmidt  died on 1 Jul 1661 in Visby (I).  
Baltzar married Okänd Okänd . Okänd died on 28 Apr 1716 in Visby (I).  
 
Second Generation
 
2. Herman Balthazar Pedersson Schmidt was born in 1624 in Prästgården, Rute (I). He died on 28 Feb 1681 in Prästgården, Burs (I).  
 
Herman married Barbara Jörgensdotter Th?ritz  daughter of Jörgen Jörgensen Thuritz and Okänd Olofsdotter Stroby. Barbara was born in 1637 in Prästgården, Burs (I). She died on 4 May 1710 in Prästgården, Havdhem (I).  
 
They had the following children:
 
4 F i. Barbara Maria Hermansdotter Schmidt  was born in 1660.  
 
5 M ii. Baltzar Hermansson Schmidt  was born in 1670 in Prästgården, Burs (I). He died on 30 Mar 1705 in Hässelby, Dalhem (I).

2003-08-16, 10:31
Svar #2

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hej Johan.
Jo den familjen är helt klar för mig men denne Schmidt har inget med den familjen att göra.
Jag har även kommit på att Catharina Nilsdotter Kräklingius aldrig kan ha varit gift med Peder Baltazarsson Schmidt.
Eftersom de får en son 1624 medans Catharinas morfar Niels Lauritzsson Brönsinus föddes 1596.
Altså skall Niels få ett barnbarnsbarn på 28 vilket för mig är orimligt.

2003-08-20, 10:22
Svar #3

Elaine Löfgren

Sebastian Sedersten
En undring: Varför heter Hans Jochumsson Thuritz dotter Jörgensdotter i stället för Hansdotter?
Elaine Löfgren

2003-08-24, 16:37
Svar #4

Johan Westberg

Angående familjen Hägg och någon Lydeka från Roslagen.  
Har (nog) hittat källan till citatet Stefan Simander använt sig av ovan. Den bör vara från Svante Hedins skrift från mitten av 90-talet med titeln Alla dessa Häggrar.  
Har sökt Svante via email utan att få svar ännu på varför hans uppgifter skiljer sig åt från Gotländsk Släktbok och Svensk Släktkalender.

2003-08-28, 18:03
Svar #5

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hej Elaine.
Hans Jochumsson Thuritz heter egentligen Hans Jörgen Jochumsson Thuritz.
Därför heter hon Jörgensdotter.

2011-06-27, 07:20
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
För övrigt anser jag att Dick Wases medeltidsgenealogier ska ges ut i någon form!  
 
All denna samlade kunskap till så begränsad nytta som datafiler på Visby Landsarkiv i dessa moderna mediala tider! Går dessa datafiler ens att läsa nuförtiden? Det skulle inte förvåna mig om medeltidens flera hundratals år gamla källor är bättre bevarade än tiotals år gamla datafiler!  
 
Vad kan göras för att snarast förbättra detta  
 
Kanske kan Dick Wase ge ut en DVD eller en serie CD-skivor?  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2011-06-27 07:28)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-08-13, 11:26
Svar #7

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Om Lyloff Schmidt och Baltzar: http://kulturarvgotland.se/node/2529 återger en artikel ur Gotländskt Arkiv  1932 Hävd och Hågkomst  ”10. En kärlekshistoria i Visby år 1666 och släkten Lijloff Schmidt”.  som handlar om Lyloffs ungdomsromans. Den i denna digitala version av artikeln anonyme författaren vill skilja på minst fyra Gotlandssläkter Schmidt. ” En var av dansk härkomst, och dess äldste kände medlem var borgmästaren Baltzar Schmidt, död omkring 1640, antagligen just detta år. En annan var den tyska släkt, som här behandlas, vars äldste medlem var handelsmannen Lijloff  Schmidt, den ovan omtalade Lijloffs fader. De voro icke alls befryndade. En förbindelse kom till stånd först år 1705, då en kvinnlig medlem av den förra släkten blev gift med en manlig av den senare”.  (Syftar på stadssekreterare Lyloff Lyloffsons äktenskap med Bodilla Nilsdotter Schmidt) Namnskicken i släkterna kan dock få en att undra om obefryndadheten verkligen stämmer, eller om det kanske finns en länk längre bak.
En hel del av Dick Wases intressanta medeltidsmaterial hittar jag till min glädje på http://www.medeltidsgotland.se/forskning/pdf/. Bland annat  skriver han  ”På 1600-talet var Baltzar Smit rådman (1624-1629, RRprot). Sonen Lyleff svor borgared 1627 23/1 (RRprot) och sonsonen Hindrich Smidt var rådman i Visby 1686 (Kristensson, Halla socken). Oklart är däremot om den Lydert Smit som 1606 10/3 köpte hus och gård Väster om Vårfrus skola och söder om sockenherrarnas gårdtillhörde släkten, då han också kallas Lydert Hofgreve (ViLa pergbr 1606 10/3). Köpet antyder snarare att han kanske nyligen inflyttat till Visby och varit smed till yrket.” Den Lyleff/Lyloff som svor borgared 1627 01 23 kan inte gärna vara identisk med den Lyloff som cirkulerar på nätet som son till borgmästare Baltzar med födelseåret 1644. Men dessvärre finns det en oklarhet till, 28 mars 2003 skriver Dick på Anbytarforum (Borgare inflyttade till Visby) ”. Angående Hans Baltzersson Schmidt kan jag inte gå i god för något, men däremot så fanns det en Lyleff Schmidt som svor borgared 1527, sannolikt bror till Hans.” Jag antar att detta är ett slarvfel och att Lyleff som svor borgareden gjorde det på 1600-talet? I så fall får vi väl kanske räkna med att det fanns två Lyleffar.  
 
Finns det någon som kan bringa klarhet i dessa frågor?

2011-08-13, 11:51
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Gudrun. Det här var intressant. Jag har också funderat en hel del över de många Schmidt/Schmitt/Smitt som förekommer i Visby och på övriga Gotland.  
 
Frågan är om inte denna släkt förtjänar att diskuteras i en egen diskussion under Släkter med namnet Schmidt / Schmitt  /Smitt på Gotland?  
 
Under den här diskussionen blandas väldigt många olika släkter från helt olika delar, vilket blir väldigt rörigt:
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-08-13, 15:04
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Dick Wase har en artikel i senaste numret av Släkt och Hävd betitlad Puke och Fleming - två gotländska adelsätter?, som berör inflyttning till Visby från tyska städer under medeltiden och (mer spekulativt) utflyttning till Sverige och ursprung för vissa frälsesläkter som Puke, Fleming och Vasa.
 
För säkerhets skull anger han redan i artikeln att teorierna inte vunnit något stöd hos Hans Gillingstam.

2012-05-14, 22:40
Svar #10

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Är det någon som vet om denna Westfal på Gotland är släkt med den Westfalsläkten i Stockholm, Kopparberget samt i Åbo?
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna