ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ABC -regler för dig som söker tysk ana  (läst 979 gånger)

2004-04-20, 21:27
läst 979 gånger

Mia Ardvik

Hej!!
Jag har hittat en tysk kvinna vid namn Sofia Kristina Kruse (född Ihm) som flyttade till Sverige med tre barn (och eventuellt en svensk make).  
Jag vet att hon kom till Sverige/Göteborg mellan 1880-85 och att hon är född i Holstein 1839. Vilka chanser finns att finna något i Tyskland? Har de några arkiv bevarade och var kan man finna dessa?
Mvh Mia

2004-05-08, 23:35
Svar #1

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Lubeck
Handelsmän
 
En ana hette Hans Hindrik Caers och var handelsman i Kristianstad. Har sökt på namnet utan träffar. Nu fick jag fram att han var född i Lubeck cirka 1687 och kom till Malmö strax efter sekelskiftet, för att sedan hamna i Kristianstad (burskap 1715, men hade varit krambodbetjänt där några år innan dess). Hade sannolikt brodern Johan Christopher och systern Elisabet Margareta, också nämnda i Kristianstad. Gör dessa uppgifter det lättare att hitta något, och hur i så fall?

2004-05-09, 09:53
Svar #2

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Henrik
Johann Caers, Barbierer, gifter sig den 21 juni
1674 i S:t Marien Gemeinde i L?beck.
Hustrun heter Margareta Oertel.
Vill du gräva vidare så rekommenderar jag  
medlemskap i Föreningen G-gruppen eller
Genealogiska Föreningen.
Namnet Caers är ovanligt och denna släkt har
troligen inte sitt ursprung i L?beck
hälsning Gustaf
www.g-gruppen.net
med projektet Över Östersjön 1680-1860

2005-06-17, 17:08
Svar #3

Maria Carlström

Hej!
Har nyligen fått reda på att på en gren är jag släkt med Henrik Adler f.ca 1620 i Preussen.
Hur går man vidare med detta?
Det kanske någon redan har gjort?
 
Läste också ett inlägg i går om Adler i Wurtenburg.
 
Vet någon något så hör av er!
 
Med vänlig hälsning
Maria Carlström

2005-10-20, 10:54
Svar #4

Utloggad Linnea Blank

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 11:29
    • Visa profil
Jag söker efter Heinrich Teodor Georg Blanch f 24/51852 i Bensen Niedersachen .Till yrket var han korgmakare. Det jag vet om honom är att han bodde i Sundsvall några år och därifrån utvandrade till Ryssland 1889. Han var gift med Jenny Wennberg från Växsjö.De hade tre pojkar alla födda i Sundsvall.Är det någon som vet hur jag skall få tagi uppgifter om denne korgmakare Blanck. Mvh Linnea

2006-10-13, 20:26
Svar #5

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Jag har släktingar som bodde utanför Hamburg, i Bergedorf, Lohbrugge och Sande i slutet på 1800-talet. Jag ska åka dit i mitten på november. Någon som har tips på hur och var jag kan hitta information/arkiv etc?

2007-01-12, 16:35
Svar #6

Kim Urdn

Hej igen- skickar min förfrågan även den här vägen om en viss Johan Adam Ostheim född någonstans i Tyskland 3 augusti 1823 och skulle vilja veta var någonstans och spårbarhet till detta. Hans son döptes till samma namn i Sverige 1858, men lade till Johansson.
 
Vigd med Johanna Catharina Wennman i Härnösand el Gävle 14.7- 1850 och sitt första barn som uppnådde vuxen ålder Anna Elisabeth född i Gävle 1853-04-12.

2008-02-13, 15:10
Svar #7

Tobias Jeppsson

Hej, exakt vad för slags intyg krävs om man släkforska på yngre anor i Tyskland, som är giltig som bevis för att man är släkt med den man forskar med? Med andra ord: hur bevisar jag att jag är släkt med den jag forskar om? (för det krävs ju enligt de Tyska sekretessreglerna)
 
Det borde vara många som har gjort detta tidigare, så jag vore mycket tacksam för svar.

2008-04-19, 00:37
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:54
    • Visa profil
Hej Tobias.
 
Här står nog hur du kan gå till väga för att forska i Tyskland.
 
http://www.g-gruppen.net/tyskland.htm
 
mvh/Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna