ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-05  (läst 2696 gånger)

2000-01-30, 10:49
läst 2696 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej  
vi tjänar alla på att det finns en viss ordning.
Därför rekommenderar vi följande
1. Om du är osäker så kontakta först SSGFs G-grupp
för att be om råd hur du ska lägga upp din sökning på Anbytarforum. T ex geografiska problem.
(sök via Rötter - medlemsorganisationter-Stockholm- SSGF - SSGFs G-grupp)
2. Lägg upp ditt inlägg under en geografisk rubrik
(de nuvarande tyska förbundsstaterna t ex Würtenberg eller Rheinland-Pfalz.
3. Särpräglade yrken som invandrat till Sverige
kan också passa som rubrik. Tex Glasblåsare
eller bryggare
4. Om du inte kan få ordning på geografin så skriv
in under Efterlysning.
 
Vi som vill hjälpa till tröttnar om du lägger upp
en efterlysning på ett namn. Detta är meningslöst
absolut meningslöst. Så kan man inte forska efter sina tyska anor. Och du bidrar till att göra de tyska sidorna alltför svårlästa.
 
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

2000-01-31, 22:30
Svar #1

nippgen

Behöver hjälp med att hitta min tyska anor i pommern och ostpreussen
Sonia
min hemsida; w1.855.telia.com/~u85500290

2000-04-12, 23:17
Svar #2

Kerstin Olsson

Mecklenburg-Vorpommern
År 1814 invandrade till Sverige (Kristianstads Garnisonsförsamling) Johann Christian Müller född i Stralsund 1796 den 1 maj. Hans föräldrar, enligt flyttningsattesten från Greifswald, var Cörporal von der Stirn Capitän Ausinges Compagnie Johann Daniel Müller och Anna Dorothea Hartmann.
Hur kommer jag vidare bakåt i denna släktgren?

2000-07-18, 22:27
Svar #3

Kjell-Åke Lundström

Josef Richard Reiseck född ca 1881 den 9/3 i Böhmen (Reichnau bei Zitau) har kommit till Sverige ca 1905. Var kan man söka hans anor? Jag har hittat en Gertraud Reiseck som gift sig den 20 juni 1719 i Osterhaun, Ndrbrn, Bayern och det är enda nappet hittils på det namnet.

2000-07-18, 23:09
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Kjell-Åke Lundström:
 
Böhmen utgör huvuddelen av dagens Tjeckien, och hörde fram till 1:a världskrigets slut under Österrike.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-07-19, 11:29
Svar #5

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Kjell-Åke
du är snål med uppysningar om din ana. Yrke, anledning till invandring mm. Det behvöer ju vi veta som ska hjälpa dig.
Har du förresten granskat medborgarskapsansökningen på RA?
 
Konkreta tips från mitt fritidshus är följande
1) Lusläs G-gruppens webbsidor.
http://www.home.swipnet.se/larscra/ggrupp/htm.se
2) Gå också in på
http://braunauer-ahnen-forschung.de
Braunau ligger visserligen öster om de plats du
söker men fråga på bara. Helst på tyska
Och lämna rejält med fakta.
3) Zitaufloden är en biflod till Neisser söder
om östligaste Sachsen. Sudetområdet har levererat
många yrkesmän till Sverige t ex inom glasområdet.
 
Jag är i Stockholm efter den 10 augusti. Kontakta då ska jag ge fler tips.
 
hälsning Gustaf

2000-07-19, 18:44
Svar #6

Jonas Kuschner

Kjell-Åke!
 
Medborgarskapsansökan (som Gustaf nämner ovan) bör finnas i Justitiedepartementets arkiv på RA. Ett personregister på fiche finns i anslutning till stora forskarsalen (fråga vakthavande). Det är sorterat efter efternamnets första bokstav, så börja under R 1905 och gå framåt.

2000-11-22, 20:29
Svar #7

G. Johansson

Det visar sig ofta att viktiga källor i Tyskland finns hos offentliga institutioner såsom statliga arkiv, stadsarkiv, bibliotek o.dyl.  
 
Hur bär man sig åt för att få svar på en begäran om kopior el.dyl. inom rimlig tid? Vid ett par tillfällen har jag snällt fått vänta på svar i upp till tre månader!  
 
Är det en fördel att betala i förskott? Lönar det sig att stöta på när tålamodet tryter? Ska man betala överpris? Lönar det sig att ringa?
 
Vad gör en otålig forskare som inte vill tappa tråden i sin forskning? Svenska SVAR kan ibland te sig som föredömligt i all sin senfärdighet.

2000-12-08, 01:31
Svar #8

Utloggad Jane Åhmark-Vikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-03-09, 23:31
    • Visa profil
Hej!
    Det har sagts mig att min släkt skall härstamma från Tyskland. Namnet som dom bär är Breider, men jag kan inte hitta så pass långt ner i lederna så att det står något om Tyskalnd. Jag kommer bara ner på början av 1700-talet. Är det någon som vet om Breider är ett Tyskt namn och vart man händelsevis vända sig om man behöver hjälp med att söka vidare.......

2000-12-08, 02:03
Svar #9

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Jane!
 
Breider kan nog mycket väl vara ett tyskt namn, även om det finns exempel på rent svenska släkter som antagit tyskklingande namn. För att konstatera om det verkligen är en tysk släkt och finna de tyska rötterna måste du ju (som du själv skriver) först finna den till Sverige eventuellt invandrade stamfadern.  
 
Jag skulle föreslå att du startar en egen diskussion om släkten Breider under Övriga släkter och där lämnar de tidigaste uppgifter du nu har (när, var, vem, vilken källa). Chansen är då större att någon som har stött på namnet också får syn på det här i Anbytarforum och kanske kan ge dig de avgörande pusselbitar som krävs för att komma vidare.

2000-12-08, 17:48
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jane!
 
Det blir nog lättare att besvara din fråga om du talar om genom vilka andra släkter du härstammar från denna släkt Breider. Du nämner ju själv att det är fråga om personer som levde i början av 1700-talet. Dessutom: var i Sverige ska de ha bott? Det kan också vara en viktig ledtråd.

2000-12-08, 19:13
Svar #11

mats sundström

Hej Jane..!
Ett litet tips.> Titta under Anbytarforums rubrik
Oevriga slaekter..F--L...GYLLENBREIDER.
Text finns om bl.a Michael (de) BREIDER fr. Holstein.(Ty.)
Lycka till!
Mvh.....mats..s.

2000-12-08, 23:49
Svar #12

Utloggad Jane Åhmark-Vikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-03-09, 23:31
    • Visa profil
Min Mfmmfm är Greta Lisa Breider född 1791 i Avesta, hennes far är Anders Breider Crongjutare drängen född 1759 i Avesta. Anders far heter också Anders Breider född 1733 i Avesta, hans far heter Jan Breider(på ett ställe stod det också Breidars), han är född i Avesta när vet jag icke men gifte sig 1729 med en kvinna född 1698. Mer vet jag icke, eftersom jag inte kan komma längre ner. Inte kan jag komma i kontakt med andra som söker Breider heller, verkar inte finnas några. Men jag hoppas att jag kanske kan få några tips från några. Mina Breiders verkar i alla fall ha jobbat på bruket här i Avesta.
Jane

2000-12-12, 14:37
Svar #13

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Jane
du har fått många kloka råd redan.
Tyska smeder var en vanlig importvara under flera
perioder. Du måste komma tillbaka till en period
där även förnamnen smakar tyskt. Och det gör inte
Anders men däremot Andreas.
Har du lät Avestas historia? Har du kollat med
allt som skrivits om Avesta för att få någon ledtråd?
 
För att få ännu fler råd kan du gå in på  
G-gruppens webbsidor och följa dem en tid.
http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/htm
hälsning Gustaf
G-gruppen

2001-06-29, 20:17
Svar #14

Utloggad Ulla Erikson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-12-01, 15:46
    • Visa profil
Jag har en anfader:Christof Beetz, adlad von Beetzen 1734, född 1670-05-01 i Pommern, död i Stralsund 1746. Stadsmajor i Stralsund under den svenska tiden. Hans två söner flyttades till Bohuslän då de var i svensk krigstjänst.Hans hustru hette Anna Sofia, född i Tyskland.
Hur skall jag finna Christofs föräldrar och mer om hustrun Anna Sofia?

2001-12-12, 07:43
Svar #15

Utloggad Nils-Gustaf Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Finns det några möjligheter att finna rötterna till¨Lübeckarê" som under 1500talet positionerade sig längs hansavägarna. Min anfader Henrich Strahlmann gifte sig med biskop Juustens dotter i Viborg och bosatte sig där. Familjetraditionen säger att han var inflyttad från Lübeck. Finns det register att finna hans anfäder?

2002-02-06, 09:12
Svar #16

Lottie Rasmusson

Hej! Jag har en fråga som hänger samman med Christoph von Beetz.
1734 adlas han av kejsaren. Christoph upp höjdes till Riddarmässigt tyskt-pommerskt riksadelstånd.  
VAD inneär det? Finns det någon som vet? Var kan jag finna litteratur därom?
 
Med vänlig hälsning  
Lottie

2002-03-10, 18:48
Svar #17

Katarina Holm

Jag håller på att släktforska på min sambos släkt o har nu kört fast på en släkting som invandrade till Sverige från Tyskland. Enligt vad som har berättats för mig skulle han ha varit adlig men fick ta bort sitt von när han kom hit till Sverige på order av sin arbetsgivare. Detta kan ju ha varit möjligt. Om han nu var adlig så borde det ju vara lättare att finna honom. Finns det t ex någonstans på nätet som man kan söka? Någon tysk databas t ex? Det är ju lite svårt att åka ner till Tyskland på vinst o förlust.  Vore mycket tacksam för lite råd eller om du har uppgifter om denne man. Hans namn är Johan Fredric Sternhagen född 1812 i Wismar. Död i Kågeröd (M) 1864. Han invandrade till Sverige för att arbeta som Schäfer (fåraherde) på ett skånskt gods.Tacksam för alla råd.

2002-04-07, 23:47
Svar #18

Utloggad Britt-Marie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min farfars mormors morfars morfar löjtnant Olof Friedrich Steinfelt var född i Holstein 1681. Hans föräldrar var cornetten Hans Steinfelt och hans hustru ? född Seffler. Han kom i krigstjänst 1700; först under krigsmachten i Holstein till 1709, och sedan i Pommern; var löjtnant vid överstelöjtnants D?rings kompani under det Wismarska dragonregementet, blev svensk officer 1715 (Stralsund), tog avsked med pension 1721. Han deltog med utmärkelse i slaget vid Gadebusch; han blev tillfångatagen vid Tönningen. Olof Friedrich Steinfelt gifte sig 1704 med Anna Allers som var född 1676 i Bremens stift. Anna Allers föräldrar hette Johan Allers och Heilich Mechlichen. Olof Friedrich Steinfelt köpte i början av 1720-talet Stubberud i Älgå, Värmland av kronan. Olof Friedrich Steinfelt hade två barn Anna-Sofia Stenfelt (barnen försvenskade efternamnet) och Jan Stenfelt. OF Steinfelt avled i Stubberud 19 augusti 1749. Jag undrar, hur kan jag hitta hans far Hans Steinfelt och hans hustru och deras förfäder samt Johan Allers och Heilich Mechlichens förfäder?

2002-12-08, 14:01
Svar #19

Utloggad Laila Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2009-06-01, 21:33
    • Visa profil
Söker anorna till glasblåsaren Fredrik Liphart som kom till Norge 1789-1790 någonstans ifrån Tyskland.Efternamnet kan stavas på många olika sätt som t,ex Lippert,Lyphard,Lippard osv.
Kanske någon vet något mer om dessa glasblåsare som utvandrade från Tyskland.

2002-12-10, 00:00
Svar #20

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Laila, morsomt å se at du har tatt opp letingen etter Fredrik Lipharts fødested i Tyskland. Jeg har et lite tips til deg. I G.E.Christiansens glassverkshistorie ”De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania glasmagasin” står det at Fredrik Liphart hjalp det norske kompaniet med å verve glassblåsere fra Zechelinge Grünglashütte. Det kan vel tyde på at han selv kom derfra eller fra en glasshytte i nærheten. Jeg har søkt litt på internett og funnet et sted som heter Zechlinerhütte i Berlin-Brandenburg, Kirchenkreis Wittstock-Ruppin. Her ble det ble drevet glassproduksjon fra 1736/1737, både hvitt glass, grønt glass og fensterglass. Byen ligger nord for Berlin, i nærheten av (litt nord for) en by som heter Rheinsberg.

Du kan lese om stedet på denne nettadressen http://www.ruppin.de/zehuette/.

På G-gruppens hjemmeside finnes det en oversikt over kirkeboksarkiver i Tyskland, eller kanskje du kan få hjelp med hvilket arkiv du skal henvende deg til her på Anbytarforum.

Fredrik Liphart var ifølge alderen som er oppgitt ved begravelsen født ca 1769/1770. I henhold til folketellingen av 1801 var han født så seint som 1774. Ifølge en mannskapsliste fra 1819 skal han være født 1771/1772. Jeg vil tro at en fødselsdato 1770-1772 er riktigst. Jeg tror det er lite sannsynlig at han bare var 16 år da han kom til Norge.

Hvis du går videre med dette og finner løsningen, håper jeg du tar kontakt.

Mvh
Anne

2002-12-10, 22:33
Svar #21

Anna- Lisa Göransson

Vill bara ställa två frågor 1) Har hört sägas att det skall vara svårt att skaffa uppgifter om personer som kommit från Preussen till Sverige i slutet av 1700 talet och kanske även i början av 1800. 2)Undrar varför,är det politiskt eller vad?
Anna-Lisa

2002-12-10, 23:26
Svar #22

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa
alla behöver vi en grundkurs i tysk historia.
Lägg märke till inte Tysklands historia.
Tyskland och Preußen bildades först 1871.
Denna grundkurs kan du få på den här
webbadressen
http://www.g-gruppen.net
Svårigheterna är av så skild och flerfaldig
karaktär så att det inte går att beskriva på
några rader. Studera G-gruppens webb.
Gå med i G-gruppens lista och ställa dina
frågor
De flesta saker går attlösa men det behövs
arbete. hälsning Gustaf, g-gruppen

2002-12-11, 11:37
Svar #23

Anna-LisaGöransson

Gustaf von Gertten!
Tack för Ditt svar. Har tagit ut kopior om både Ost och VästPreussen.
Anna-Lisa

2002-12-12, 08:14
Svar #24

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa
det låter bra. Men du bör också läsa det
övergripande "Släktforskning i Tyskland"
Och gäller det Preußen så är den historien
intressant med sina svenska kontakter.
Det du skulle ha nytta av är att få ut din
efterlysning på tyska föreningslistor
framför allt Agofflista. Hör av dig till
gustaf@g-gruppen.net så ska jag hjälpa dig
hälsning Gustaf

2002-12-12, 23:39
Svar #25

Anna- Lisa Göransson

Gustaf!
Tack för tips. Detta är min mans anor bl.a. Adler och jag skall försöka göra som du säger. Skall bara göra klart Färnebo sn. Där har jag förresten också som jag tror tyska anor, bl. a. Graff.
Anna-Lisa

2003-01-05, 12:06
Svar #26

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Adelsnamnet Stenfelts tyska anor söks dvs före Georg Stenfelt!

2003-01-27, 17:17
Svar #27

Tommy Sjöstrand

Simon Fredric Küsel (1669-1742) invandrade från Tyskland. Hans far, Alexander Küsel var köpman i Lübeck och gift med Anna f. Prünsterer. Hans farfar, Johan Küsel, var pastor i Trawemünde och gift med Elsabe f. Burmeister. Hur kommer vi vidare från Johan Küsel som är den 11:e generationen som vi spårat?

2003-02-19, 13:45
Svar #28

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om en trädgårdsmästare Bengt(Benedictus) Wollter eller Wollert som lär vara född 173(6), Nikolai församling i Stralsund. Han var omkring 1770-talet boende i Fässberg och Erska cirka 1775 - 1784) Västergötland och senare i Tölö Hallands län till sin död 1799.
 
Solveig Gavik

2003-04-05, 02:34
Svar #29

Utloggad Eva Reimers

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2013-02-08, 01:50
    • Visa profil
Jag söker släktingar till Hans Reimers född i mitten av 1800-talet.Han var arbetare i Schlesvig-Holstein gift med Katarina Margaretha f Suhr De bodde i en liten stad som heter Nortorf.Vad jag vet så ska det finnas släkt där. Vore enormt tacksam om någon vet något om detta.Jag vet mer om denna släkt men vill inte lägga ut detta på nätet då det finns viss generande historik som tyvärr släkten inte har pratat om
MVH
Eva Reimers

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna