ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lauter  (läst 1225 gånger)

2009-06-15, 18:15
läst 1225 gånger

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej!
Jag har försökt att tyda ett ortsnamn från Franken, Bayern. En familj där fadern är tysk flyttar in till Finja Kristianstads l. 1859 i Hfl Finja 1856-1861 GID 1643.27.77600 står familjen Kunnike m hustru och deras två barn Fadern uppges vara född i Lauther am Bamberg Det är det fösta orden jag är osäker på. Lauter ligger i region Bamberg men det ser ut som det står Lather am Bamberg eller?

2009-06-15, 22:54
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Hans
Om man jämför bokstäverna L a t h med andra säkra exempel på dessa bokstäver på samma sida så kan jag inte få det till något annat än Lather, men det är ju prästen skrivit detta och han har väl stavat som trodde det skulle stavas, alternativt stavat det efter vad som stått i utflyttningsattesten från Lund, som ju i sin tur är skriven av en annan präst.
Namnet Kunnike/Kunneke tycks finnas i regionen enl en sökning på Google men var det ursprungligen kommer från har jag ingen aning om.
 
Lasse

2009-06-15, 23:43
Svar #2

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej Lasse!
Tack det kändes bra att någon annan också tror som jag, att det står Lather. Vi får väl se om jag lyckas med att få kontakt med församlingen i Lauter. Jag har också sett att namnet Kunnike finns i regionen. Han kom till Lund,Sverige via Köpenhamn 1851. Han verkar möjligen en tid ha arbetat på ett kombinerat hotell och restaurang Stadt Hamburg i Köpenhamn. Återstår om jag kan med säkerhet verifiera detta.
Än en gång tack Lasse!
Hans

2009-06-16, 14:42
Svar #3

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Hans
Hotellet hette/heter Phoenix och har funnits sedan 1700-talet på samma plats, se länk
http://www.phoenixcopenhagen.dk/om_phoenix/
 
Lasse

2009-06-16, 16:17
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Hans
Hittade detta på nätet.
En fråga via mail om det finns någon som släktforskar eller liknande kostar ju inget.
Byn har bara 1200 inv.
 
http://www.vg-baunach.bnv-bamberg.de/1l-index.html
 
Lasse

2009-06-21, 08:43
Svar #5

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej Lasse!
Tack för ditt engagemang! Jag skrev till Stadsbiblioteket i Bamberg som i sin tur skickade brevet till Archhiv des Erzbistums i Bamberg. De rådde mig att skriva till Diözesanarchiv i Wûrzburg. Sekreteraren på Arkivet i Bamberg säger att det inte existerar någon plats i Franken som heter Lauter. Däremot finn det en plats som heter Kirchlauter som är ett samhälle i den Bayerska administrationen tillhörande Nedre Franken och som är en församling tillhörande Diocese (stiftet) Wûerzburg. Samhället ligger ungefär 30 km nordväst om Bamberg.
Jag har nu skickat en förfrågan till Stiftsarkivet får se hur det går.
Jag har också hittat det andra Lauter som ligger i Övre Franken. Hoppas sekreteraren har rätt ( :-)
Hans
P.s. Fick en hel del och några bilder pådet gamla hotellet Stadt Hamburg och Hotel Phoenix också från Bymuséet i Köpenhamn.

2009-06-21, 15:14
Svar #6

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Hans
Undrar vad byborna i byn Lauter tycker om att de inte finns.
Bilden är tagen från Landkreis Bambergs egen karta över vilka byar och städer som ingår i denna Landkreis
http://www.landkreis-bamberg.de/index.phtml?mNavID=1633.2&sNavID=1633.49&La=1
 

 
Lasse

2009-06-21, 16:02
Svar #7

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej Lasse!
Ja man blir ju lite fundersam. Jag gör nu så ,att om jag inte får något positivt svar från den instans som sekreteraren föreslog mig att skriva till, så skriver jag till det andra Lauter så får vi se hur det går. Har adressen till Rådhuset där. Tack för kartan.
Ha det gott
Vänliga hälsningar
Hans

2009-06-22, 14:12
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Lasse, du är fantastiskt hjälpsam!
 
Men tillåt mig bara korrigera en liten detalj.  
Det 17:e århundradet betyder 1600-talet.
 
Se till exempel en svensk reklamtext för hotellet:
 
Om Phoenix Copenhagen  
Phoenix Copenhagen ligger i finansdistriktet, 300 meter från Amalienborgs Kungliga Slott, 500 meter från Rosenborg Have, 800 meter från Churchill Park och två kilometer från Köpenhamns centrum.
 
1600-talsbyggnad med en formell restaurang, en pub/café och trådlöst Internet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-22, 22:00
Svar #9

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Stefan
tackar för komplimangen, man försöker så gott man kan  
Jag läste också i reklamen på hemsidan
Hotellets historie dateres tilbage til det 17. århundrede
Jag tror inte att danskarna använder det brittiska sättet att skriva århundrade men är inte helt säker på hur man ska tolka meningen.
 
Här finns en karta från 1840, då kallas hörnet för Stadt Hamburg
http://stormp.kk.dk/rhb/saø-syd.htm
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna