ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hochstadt  (läst 718 gånger)

2012-09-28, 10:59
läst 718 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Är det totalt omöjligt att finna en Louise eller Louisa M?ller född i Tyskland 1884-03-03? Död i Borås 1923-11-26.
 
(Meddelandet ändrat av Cissis matte 2012-09-28 11:00)

2012-09-28, 14:28
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Det låter som en nästan omöjlig uppgift om du inte har fler uppgifter om henne, framför allt vilken ort hon föddes i. Det är ju inte något direkt ovanligt namn heller.

2012-09-30, 00:10
Svar #2

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Anna Peters. Hochstadt tycker jag det står att hon är född i, i Tyskland. Jag inser också att det inte går att forska i Tyskland men tänkte höra vad andra tyckte och trodde om saken. Detta är inte min egen släkt utan en person jag hjälper men jag hade en person född i Tyskland bland mina egna anor 1700-talet, en släkting gick med i G-gruppen och betalade pengar för det och sedan blev det aldrig någon hjälp eller lösning på den gåtan. Det är nog bara i Sverige vi har en sådan öppenhet och inte är rädda för att lägga ut information och dela med oss av den också.

2012-09-30, 12:50
Svar #3

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Solveig
Det finns nog mer än ett Hochstadt, och även Höchstadt (om det skulle kunna vara ett alternativ). Om du är säker på att det är just där hon är född finns det ju en viss chans att kunna leta. Problemet är att det är så väldigt mycket krångligare i Tyskland plus att en hel del har gått förlorat genom krig. Ändå tycks förvånansvärt mycket finnas kvar, bara svårtillgängligt för en som inte bor nära. Det jag har tyckt mig förstå hittills, vilket inte måste gälla för alla delar av Tyskland/Preussen, är att det från slutet av 1800-talet dels finns statliga folkbokföringar, som nog ganska säkert är arkiverade i något centralt delstatsarkiv i det Bundesland där ditt riktiga Hochstadt ligger. Förmodligen kan man då också via internet läsa deras beståndsöversikt så att man vet om det finns en chans att uppgifterna kan finnas där. Om man sedan vill ha uppgifterna kan det vara så att man antingen får be någon att leta fram dem, vilket i ditt fall kanske inte är så svårt när du har födelsedatum. Verkar vara svårare att veta om det är rätt ort. Men de tar betalt för tjänsten, så man bör fråga innan. Annars får man åka dit själv och leta. Kostar förmodligen en liten slant och kan kräva förhandsanmälan ganska lång tid innan.  
Ett alternativ som inte nödvändigtvis är bättre är att leta efter eventuella kyrkböcker, vilket förutsätter att du vet vilken konfession personen i fråga tillhörde och vilken specifik församling (om det skulle finnas flera i Hochstadt). Även dessa böcker kan finnas i centrala arkiv, men i vissa fall tycks de fortfarande förvaras i kyrkan i fråga.
Ett sätt att få hjälp på vägen är att leta upp någon regional släktforskningsgrupp på nätet. Vissa har öppna maillistor där information utbyts flitigt. Där kan man ju ha tur och stöta på någon som antingen känner till personens familj eller åtminstone hur man kan gå till väga för att få mer information.  
Men nummer ett är väl ändå att försöka ringa in rätt ort om det går. Kanske ligger orten inte ens i nuvarande Tyskland?
Har du testat familysearch.org för att se om du hittar något användbart?
Det verkar pågå ett centralt initiativ att skanna kyrkböcker, men det lär nog ta lång tid innan det ger något relativt heltäckande resultat.
Mvh Anna

2012-10-05, 22:14
Svar #4

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
hej Solveig
Tänkte bara tipsa dig om denna sida där det finns listor med namn på tyska församlingar: http://www.gemeindeverzeichnis.de/gem1900/abc/abc.htm?h004.htm. Som du ser finns rätt många alternativa Hochstadt eller liknande att välja bland. Men kanske hittar du det som är det rätta?
Hälsningar Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna