ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hände sen?  (läst 1103 gånger)

2015-04-28, 10:54
läst 1103 gånger

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Den 20/2 1880 flyttade Olaus Andersson till Mecklenburg Schwerin. Enligt Hfl Köping AI:23 (1872-1885) Bild 107 / sid 314 efter att ha farit till Tyskland sedan 8 år. Han finns med i Migrationsregistret som inflyttad till Schwerin. Men vad hände sedan? Bildade han familj? Flyttade han vidare? Hur hittar jag vidare uppgifter om min farfars farbror? Vilka vägar finns att gå för att hitta något i Tyskland?

2015-04-28, 16:03
Svar #1

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Hej Ann,
Du gör klokt i att vända Dig till kyrkan i Schwerin. Tyvärr bor det över 90.000 människor där, så det finns nog flera kyrkor, men man måste väl börja med en. Det lönar sig att googla. Kan man tyska är det lättare.

2015-04-28, 16:18
Svar #2

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Tack Sten-Hermann,
Då blir det till att leta kyrkor i Scwerin. Frågan är hur mycket material som finns bevarat från den tiden. Hittar jag något får jag väl stanna till där när vi åker förbi till sommaren. Tyska språket är väl si och så men jag har klarat mig i sju somrar där nere. Tack för hjälpen.

2015-04-29, 11:25
Svar #3

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Det är nog varierande med materialet. I några trakter av Schlesien (i nuvarande Polen) har alla evangeliska kyrkböcker försvunnit, men de katolska finns bevarade. På några grenar i mitt eget träd har jag lyckats komma ända till 30-åriga kriget (Sachsen-Anhalt). Vid den tiden förstördes nog mycket av kyrkornas dokument. Hur det är i Schwerin har jag ingen aning om, men det enklaste är nog att höra sig för per e-post.

2015-04-30, 06:55
Svar #4

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Jag hittade sju kyrkor i Schwerin, varav minst två är frikyrkor, så det är bara att putsa av tyskan och börja skriva. Tyvärr har jag inte hittat någon mailadress så det får bli snigelpost. Man kan ju bara fråga och hoppas på svar.

2015-05-01, 00:06
Svar #5

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Ett annat tips kanske. Nu vet jag ju inte om din Olaus förblev svensk medborgare. I så fall vet jag inte om han över huvud taget går att hitta i tyska register. Men om han ändå finns någonstans så skulle jag nog också försöka att leta efter eventuella uppgifter hos statliga Standesamt i Schwerin, eller om de äldre handlingarna finns i ett arkiv. Det ser ut som att de kan finnas i Stadtarchiv Schwerin. Från 1876 blev ju folkbokföringen statlig. Det kan ju ändå finnas uppgifter i kyrkoarkiven, under förutsättning att personen i fråga tillhörde någon församling och använde sig av några av kyrkans tjänster(dop, vigsel, begravning). På den här sidan finns en mailadress där man i alla fall kan försöka ställa en fråga: http://www.schwerin.de/%3Finternet_navigation_id%3D1035%26internet_inhalt_id%3D2 457?internet_navigation_id=1272. Kanske går det också att hitta gamla adressböcker från Schwerin. Det kan ibland vara en bra källa för att leta personer. Jag såg också något om att det finns en del uppgifter ur kyrkoarkiven i Schwerin-Mecklenburg på tyska Ancestry. Vet dock inget närmare om vad det i så fall omfattar, men allmänt sett så kommer det mer och mer av tyska dokument på Ancestry.

2015-05-04, 07:40
Svar #6

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Tack Anna,
Det verkar vara en bra början. Stadsarkivet kanske vet även vad det finns för kyrkoarkiv bevarade, eller kanske vilken kyrka svenskarna brukade vända sig till. Jag gör ett försök under dagen och hoppas på napp. /Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna