ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arbetat i Tyskland  (läst 2094 gånger)

2003-03-16, 11:31
läst 2094 gånger

Marita Kvist

Hur hittar jag destinationsort för emigrerad till Tyskland när det endast står flyttad till Tyskland i husförhör ? Verkar vara klurigt detta men jag ger inte upp !
Vänligen
Marita Kvist

2003-03-17, 10:57
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Vilket yrke hade den som flyttade? När skedde
det osv? Det behövs mer upplysningar för
att kunna ge dig någon hjälp
hälsning Gustaf  www.g-gruppen.net

2003-03-17, 19:43
Svar #2

Marita Kvist

Gustaf,
Det gäller en Johan Peter Svensson, född 1874-06-11, Gemön, Virestad. Vet inte yrket men förmodar att han var arbetare då han endast 20 år gammal emigrerade 1894.Hans far var enligt uppgift, skräddare, kanske Johan Peter också lärde till detta yrke. De enda uppgifter jag har fanns i husförhör Virestad 1896 och efter hans namn hos familjen I Gemön, Virestad, står det flyttad till Tyskland 1894
Finns det något sätt att luska ut vart han reste ?
Vänligen
Marita Kvist

2003-03-18, 09:24
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
De flesta arbetsvandrarna hamnade i  
Schleswig-Holstein i Mecklenburg eller
i Hamburgområdet under denna period. Det  
gäller
också om han gjorde en gesällvandring.
Det lönar sig inte att försöka skriva till någon
tysk myndighet som Standesämter. De har för  
höga
krav på precisering.
Bäst möjlighet har du genom att efterlysa din
Johan Peter Svensson på G-gruppens lista  
där vi
har många tyska deltagare i dessa områden.
Studera webbsidorna www.g-gruppen.net
hälsninng Gustafa

2003-03-18, 18:33
Svar #4

Marita Kvist

Gustaf,
tack för ditt intresse för min fråga. Jag skulle gärna gå med i g-gruppen men jag vill gärna ha lite mer kött på benen först. Vet du lite mer om vad människorna som emigrerade till Tyskland gjorde, tex om det var något speciellt som fick dem att emigrera till ?Hamburg. Finns det något liknande Ellis Island och registrerades invandrarna vid ankomst ? Många frågor som jag tacksamt tar emot svar på.
Vänliga hälsningar
Marita Kvist

2003-03-18, 19:05
Svar #5

Marita Kvist

Jag glömde fråga, behöll emigranterna sina svenska efternamn som de var eller ändrade dem till mer tyskklingande ?  
Vänligen
Marita Kvist

2003-03-19, 12:33
Svar #6

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Emigrationen från Sverige orsakades av  
fattigdom
brist på jord som kunde försörja människorna
och längtan efter något bättre. Det gäller all
emigration från Sverige under perioden 1870-
1920. Lantbruket i Sverige var i relation till
Danmark och Tyskland outvecklat och  
lönsamheten
dålig.
Jag har redan sagt dig att det finns inga som
helst möjligheter för dig att hitta din ana på
annat sätt än det jag föreslog. Bortsett från
slumpen givetvis.  Och immigranter i alla  
länder
har inte sällan anpassat sina namn till lokala
namntraditioner.  
Jag skulle kunna gissa att din Svensson  
ändrade
namnet till Swensen eller något annat
och att han började som lantarbetare på något
av de stora gods som fanns i Holstein och  
Mecklenburg vid denna tid.
Jag hänvisar således fortfarande till  
www.g-gruppen.net   hälsning Gustaf

2003-03-19, 12:53
Svar #7

Marita Kvist

Gustaf,
tack för hjälpen, jag ska titta lite närmare på vad g-gruppen har att erbjuda.
Vänliga hälsningar  
Marita Kvist

2003-03-19, 21:16
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Marita, om din Johan Peter hade föräldrar som levde när han utvandrade, så bör du ta reda på när de dog. Och nästa steg är sedan att kolla om det finns någon bouppteckning efter dem, där bör alla arvingar stå uppräknade och oftast står det också var de bodde.  
 
Står inte detta i bouppteckningen, så bör du kolla i häradsrättens arkiv (i Vadstena) om det finns några inneliggande handlingar för det ting, då bouppteckningen registrerades vid häradsrätten. Inneliggande handlingar är lösa papper, brev, intyg och annat som skickades in till rätten, och där kan man (om man har tur) finna hemskickade fullmakter om att någon ska bevaka den utvandrades rätt vid arvskiftet. Dessa handlingar är inte filmade.

2003-03-19, 21:25
Svar #9

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Marita,
föreslår studium av en artikel av Agnes Wir?n,
Den glömda utvandringen i nytt perspektiv : om svenska invandrare i Danmark och Tyskland. Den ger inga namnuppgifter  
men tips om utvandrarnas öden och livsförhållanden. Sök artikeln via Libris webbsök: http://websok.libris.kb.se/
 
Hälsningar
Ingemar Goliath; medlem G-gruppen

2003-03-20, 10:34
Svar #10

Marita Kvist

Tack snälla för era tips. Jag har idag varit i kontakt med landsarkivet i Vadstena och de skickar mig kopia på bouppteckning snarast. Hoppas att det framgår där vart Johan Peter flyttade.
Vänliga hälsningar
Marita

2007-05-25, 21:34
Svar #11

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Hur gör man?
Min morfars far Anders Johan Eriksson (1849-1904) vistades i Meklenburg Tyskland 1871-90. Han utvandrarade från Östra Torsås. Längre än så kommer inte jag. Min undring är hur jag kan få reda på mer om hans vistelse i Tyskland, var och med vad han arbetade, finns det litteratur i ämnet etc?  
Hälsningar leif Thegle

2007-05-26, 11:32
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det var vanligt att smålänningar arbetade på de stora godsen i Tyskland under slutet av 1800-talet. Det sades att Tyskland var den fattiges Amerika, vilket innebar att den som var så fattig att han inte kunde få ihop till en Amerikabiljett, ändå kunde bli värvad som lantarbetare till Tyskland och kanske jobba ihop litet pengar. En hel del stannade där, många flickro kom hem och födde barn, och återvände sedan, medan de lämnade barnet hos sina föräldrar.

2007-05-26, 18:09
Svar #13

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Tack Elisabeth!
Jag läste för många år sedan en bok av Gunnar Adolfsson som hette (tror jag) Född i dessa dalar och som handlade om dessa människor som gick från sydsmåland till nordtyskland för att försörja sig under nödåren kring 1870. Det vore intressant att få tips om ytterligare dokumentation om dessa rätt bortglömda emigranter. Kanske finns det någon förening i Tyskland för människor med svenska rötter?
Hälsningar Leif

2007-06-21, 22:53
Svar #14

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej
För en hel del år sedan fanns en utstälning i Emigrantmuseet i Växjö  om denna Utvandring. Hör efter där ang. litteratur etc. Jag har en bok:
Emigration und Arbeitswanderung aus Schweden nach Norddeutschland 1868 - 1914. Skriven av Klaus Helmut Riegler, utgiven vid Karl Wachholtz Verlag i Neumuenster 1985. Boken ingår i Studien zur Wirtschafts und Sozialgeschichte Schleswig-Holsteins.
Jag köpte boken på Emigrantmuseet i Växjö under nämnda utställning.
Ytterligare litteratur: Lars Olof Larsson: Utvandring från Södra Småland fram till 1870, in:Kronobergsboken, Årsbok för Hylte?n-Cvalliusföreningen 1978.
F.ö. en fd Ministerpresident i Schleswig-Holstein,- Björn Engholm var en ättling till svenska invandrare i Nordtyskland.
Mvh
Dagmar Grieger

2007-07-01, 21:34
Svar #15

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Tack Dagmar för fina tips som jag ska gå vidare med. Böckerna köper jag i augusti då jag besöker Växjö.
Hälsningar Leif

2007-07-02, 21:28
Svar #16

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Leif
Du kan också gå med i G-gruppen, som forskar på länderna runt Östersjön. De har mycket kontater med motsvarande föreningar i bl.a. tyskland.
Se vidare www.g-gruppen.net
mvh Kurt Persson

2007-07-04, 22:15
Svar #17

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Hej Kurt och tack för tipset!
Jag var inne som hastigast och kollade på G-gruppen hemsida. Den verkade mycket intressant! Möjligen kan mina brister i att skriva på tyska vara ett ABER.
Hälsningar Leif

2012-09-27, 00:05
Svar #18

Utloggad Niklas Hagman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-09-29, 19:36
    • Visa profil
Min fråga är förhoppningsvis inte så svår. Den är egentligen bara om någon vet om det går att hitta i tyska arkiv om en svensk varit i Tyskland från 1914 och några år och arbetat. Vad denna gjort/arbetat med där.  
 
Det gäller min farmor som flyttade till Tyskland och Hamburg innan kriget startade 1914. Troligen återvände hon till Sverige 1917. Hon gifte sig senare med min farfar. Det finns idag ingen i livet som kan berätta om vad hon gjorde där. Förhoppningsvis kanske det finns någon som åtminstone kan svara ja eller nej på denna fråga innan jag försöker mig på att skriva till någon tysk sida, tyska är inte min starka sida. Eller om det går att hitta i Sverige på något sätt. Det handlar inte om att jag har någon tysk släkt (vad jag vet) utan om en liten kartläggning av deras liv.  
Mycket har jag hittat under min släktforskning men här står jag och stampar lite.  
 
Tack på förhand.  
 
Niklas

2012-09-27, 22:03
Svar #19

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Du bör nog inte hoppas för mycket. Det finns dock en del gjort åt denna (omfattande) utvandring från södra Sverige åren kring 1900. Just för dem som återvände är det dock svårt att hitta någonting alls. Arkiven är helt enkelt inte organiserade så att det går rimligt lätt att hitta uppgifterna, inte ens om man har råd att vara på plats och behärskar det lokala språket något så när.

2012-09-28, 09:19
Svar #20

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Har du möjligen kollat i Konsulatsarkiven?

2012-09-29, 19:24
Svar #21

Björn-Åke Petersson

Blekinge släktforskarförening har ett register över flyttningar till Danmark och Tyskland. Titta under Våra register och Migrationsregistret. Registret omfattar södra Sverige, inte bara Belkinge. Finns hon inte där, kan du försöka hitta hennes inflyttning tillbaka till Sverige, där kan finnas uppgifter var hon varit.
Det finns uppgifter i församlingeboken, men det kan också finnas uppgifter i bilagor till församlingsboken och flyttningslängden dvs under signum H. för tiden efter 1900 är inte så mycket filmat men det finns på resp, landsarkiv.
 
Björn-Åke Petersson

2012-09-29, 19:36
Svar #22

Utloggad Niklas Hagman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-09-29, 19:36
    • Visa profil
Tack för svaren!  
Nej så stort hopp har jag inte. Men jag är otroligt tacksam för de förslag som jag har fått vart jag ska söka.  
Är otroligt imponerad över vilken kunskapskälla det här forumet har.  
Jag tackar och bockar djupt för förslagen som kommit. Ska genast börja grotta i de register som föreslagits.  
 
Tack återigen!  
 
Niklas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna