ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Preussiska generalmönsterrullor (stamrollen)  (läst 851 gånger)

2012-02-28, 00:14
läst 851 gånger

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
Har en ana: Anders Flodelius (1734-1780) från Floda socken i Dalarna som tog värvning i Preussen mellan åren 1763-1775 någon gång. I Floda sockens kyrkböcker står det att han sedan rymde från soldat-tjänsten i Preussen och kom över till Malmö. Han har tydligen sprungit flera gatlopp för olydnad och överdådigheter under sin krigstjänst i Preussen.(Förmodligen Ost-Preussen). Står även i kyrkboken att han varit i Ryssland.
Det vore intressant att kunna fylla den här luckan mellan 1763-1775 med lite mer information.
Har nämligen spårat denne intressante person från tiden runt Statskuppförsöket  år 1756 och i handlingar rörande hans straff därefter samt en rymning. Han satt i alla fall fången på Vaxholms fästning till år 1763.  
Mer om allt detta står att läsa i min tråd: Brev från drottning Lovisa Ulrika, 1757(franska)
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/311313.html?1291070444
 
 
 
Till det som jag behöver hjälp med:
Har läst att merparten av det Preussiska krigsarkivet förstördes under ett bombangrepp av de allierade i Potsdam år 1945, men är det verkligen så illa?
Någon som vet vad som finns bevarat och var?  Det är först och främst generalmönsterrullorna jag är intresserad av (stammrollen)
Finns det kanske kvar kopior på stammrollen i något regementsarkiv? och finns det kanske kvar något i Königsberg ( Nuvarande Kaliningrad )?  Var kan regementsarkiven finnas?
Det borde rimligtvis vara ett värvat regemente.  Har en misstanke om att det kanske kan vara den svenska Greven Ludwig Hårds fri-regemente i Preussen. ( Freiregiment graf Hordt ) Han var nämligen inblandad i statskuppen år 1756 på Flodelius sida och var därefter tvungen att gå i landsflykt.
Har även läst något om att gamla preussiska handlingar kan finnas i Schlesien, men var?
Tips om arkiv och sökingångar mottages tacksamt!  
 
Han sprang ju tydligen även gatlopp. Då borde han ju även finnas i militära juridiska handlingar också.
Slutligen så rymde han över till Malmö.  Då borde han rimligtvis även ha blivit efterlyst i Preussen.  
Var finns sådana handlingar arkiverade i Tyskland? ( kan även finnas i Polen och Ryssland )
 
I Malmö tog han värvning i Björnmarks kompani.
 
Väntar otåligt på svar/ Leif Lundin
 
(Meddelandet ändrat av Sugelkuse 2012-02-28 01:39)

2015-05-01, 14:11
Svar #1

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hejsan!
 
Även jag är intresserad av Königsberg, eftersom jag har sett en notering om att min mormors far befann sig där som preussisk soldat. Vore intressant att veta mer om hans tid i preussiska armén.
 
//Anna

2021-02-13, 12:23
Svar #2

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:46
    • Visa profil
Hej Leif och Anna
Många av bagagevalsarna, preussen bränns av en bombenangrep på Potsdam 1945, det finns bara någrafå stridsrekord, men det finns fortfarende några av dem, annorlunda när militären kom från Bayern, dessa rullar är alla bevarad. Men de finns fortfarande det Preussiska Staatsarcivet i Berlin Dahlem, det borde finnnas något att hitta, men de har Corona just nu, fråga om det fortfarande finns litterät arbete, men det ka ta en stund.
Anna : När det gäller Königsberg bombades det, det verklingen inte fyra av dem kvar, men in Berlin Lichterfelde finns WaST (Wehrmachtsauskunfstelle i Berlin Lichterfelde
En historist  Arciv finns i Freiburg
källa: compgen krieget 1. och 2.
hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna