ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zaulich  (läst 1749 gånger)

2000-02-02, 22:19
läst 1749 gånger

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Jag söker information om släkten Zaulich, närmare bestämt brukspatronen Christoffer Zaulich, arrendator på Åryds Bruk. Hans hustru hette Märta Fredriksdotter (Friedrichsdotter) och var första gången gift med Hubert de Besche.
De fick 3 barn:  
Maria Dorotea, född 1664 som gifte sig med Johan von Emmertz, (även det ett i mina öron, tysk släktnamn)
Märta, gift med brukspatron Magnus Blom
Anna Catharina, gift med landssekreteraren Hans Frigel.
 
Skulle bli mycket glad över information om släkten Zaulich och även von Emmertz.  
 
Vänliga hälsningar  
Marianne

2001-09-02, 20:44
Svar #1

Helene Zaulich

Hej.
Jag är också intresserad av namnet Zaulich. Jag trodde vi var ensamma i Sverige med det namnet. Vet du om det finns fler. I vårt fall kommer det via Danmark och Tyskland. Det längsta tillbaka i tiden vi vet är Vilhelm Zaulich född 1876 i Königsberg dåvarande Östpreussen.  
Med Vänliga hälsningar,
Helene Zaulich. Linköping.
e-post. fam.zaulich@home.se

2001-12-25, 19:51
Svar #2

jørn zaulich

der er også grene af familie namnet zaulich i danmark.
og jeg ved at vi stammer fra tyskland og området Dresden/ Leipsig,
sjovt at høre fra jer...

2010-07-12, 20:44
Svar #3

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Hej igen!
Det var ett tag sen... Christoffer Zaulich dog 1678 i Almundsryd, Kronobergslän Vilhelm Zaulich måste härstamma från en bror (kanske) från Christoffer. Han hade ju själv bara döttrar och de ärvde ju inte namnet. Vet någon av er något mer?
Kära hälsningar
Marianne

2022-07-05, 18:29
Svar #4

Utloggad Mårten Gjötterberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:38
    • Visa profil
Vill bara notera jag är intresserad av släkten genom barnbarnsbarnet Per Bergqvist gift med dotter till Samuel Linneus och därmed involverad i en gammal släktteori om släktskap med någon med anknytning till Carl von Linné.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna