ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-19  (läst 2280 gånger)

2003-05-17, 06:59
läst 2280 gånger

Olof Almkvist

Hans var i från schwaben. Han var en protestant i södra Tysklad och var av adlig släkte. Hans förflycktigades i från det oroliga till Sverige. Jag vet inte om Hans var kanske gift i tyskland ...
 
Nu undrar jag och säkert andra vilka Hans föräldrar var samt om möjligtvis vilka föräldrar var och var dessa bodde.
 
Ett av Hans barn var Cecillia Hansdr. Weinhiem *16/4 1615 + 2/2 1660 g.m. Håkan Joensson

2003-05-17, 10:44
Svar #1

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Olof! Cecilia Hansdotter, Jost Hansson och Arvid Hansson såsom barn till fogden Hans Larsson (i Västergötland under tidigt 1600-tal) och gift med Agneta Jostdotter finns på Anbytarforum i diskussionen under den adliga ätten Berghman.
 
Där ifrågasätts att Cecilias far skulle vara en Hans ifrån Schwaben; samtidigt finns ett intresse att klarlägga uppgiften om Weinheim, varifrån den uppgiften ursprungligen kommer, eftersom brorsonen Nils (till Cecilia) uppges ha kallat sig Weinheim. - Cecilia g m Håkan Jonsson är omnämnd under Berghman med källhänvisningar från Kronobergs län och Bergs socken. - Tacksam om Du kan meddela här vilken källa Du använt, varifrån uppgiften är hämtad.
 
Vänligen! Gunnar

2003-05-17, 13:55
Svar #2

Olof Almkvist

I en avfotograferad släkttavla, som jag har hemma står detta. Där det finns en namnteckning där det står Nils Nilsson Lindegren och ett annat namn som jag inte kan tyda vem denne är. Den person som gjorde denna släkttavla till en person som fyllde 60års dag som skedde 1932 hette Olle Norbeck. Jag har även del 1 av den introducerade svenska adelns ättartavlor sidan 344 längs ner på högra sidan att Håkan Joensson var g.m. Cecillia Weinheim dottern till Hans Weinheim.  
 
vänligen Olof A.

2003-05-17, 14:56
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Tack Olof! Då är jag med. - Åke Möller har skrivit en utredning om fogden Hans Larsson, ”Fogden från Karleby och hans äregirige son” (Om Jost Hansson Falkenstierna), som finns i Ullervad-Leksbergs hembygdsförenings årsskrift nr 36, 2000.
 
Diskussionen (bl.a. under Berghman på detta forum) om Cecilia, Jost och Arvid Hansson såsom syskon och barn till (fogden) Hans Larsson tangerar (kritiskt) uppgiften att fadern Hans skulle heta Weinheim och vara från Schwaben. - Hur namnet Weinheim kommit in i släkten är för mig fortfarande oklart - Nils Arvidsson, son till Arvid ovan, som adlas Hägerflycht uppges i Svenskt biografiskt lexikon dock ha nämnts vid namnet Weinheem. Jag själv har inte träffat på i någon källa (utom Elgestierna och äldre ättartavlor) att Cecilia eller Arvid skulle ha kallats Weinheim. Därför min fråga till Dig.
 
Assesorn i Göta hovrätt, Nils Nilsson Lindegreen till Forssa och Spåningslanda nämns vid ett flertal tillfällen i Allbo häradsrätts dombok, bl.a. 1656 i oktober (s. 524v). Två av hans döttrar (Maria och Brita Christina) är gifta med barn till Cecilia Hansdotter, nämligen med Hans (Håkansson), adlad Berghman respektive Arvid (Håkansson), senare adlad Bergenadler. De sista uppgifterna har jag hämtat från Elgenstierna.
 
Cecilia och Hans (Håkansson) har jag följt något i mantalslängder och domböcker (Kronoberg).
 
Vänligen!
Gunnar

2003-05-17, 16:33
Svar #4

Olof Almkvist

Det är ifrån Arvid Bergenadler via Brita Bergenadler * 168(4)- + 28/7 1746 gifte sig med den 11/11-1708 med Nils Ölander * 2/2 1677- + 5/5 1755. En präst från Ölands sn. som ligger söder om Gränna vid vätten vilket jag kommer ifrån. Därav mitt intresse för Hans Berghman.  
 
Vänligen Olof A.

2003-05-17, 16:40
Svar #5

Olof Almkvist

Ett fel av mig. Det skulle vara Arvid i stället för Hans.  
 
Vänlig hälsning från Olof A.

2003-05-17, 17:33
Svar #6

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
I Släkt och Hävd 1981 nr 1 finns en artikel om Kristina Halvardotter skriven av Nils Fredrik Beerståhl. I notapparaten till artikeln anges att Hans Larsson var son till en Lars Torstensson, nämnd 1632-06-27 i Vadsbo härads dombok. Hur stämmer detta med ovanstående? Har man kunnat påvisa att Nils Fredrik Beerståhl hade fel?
 
Mvh
Bo G Dahlgren

2003-05-17, 18:31
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Olof, prästen Nicolaus Jonae Ölander var född i Ölmstads sn (inte Ölands sn, som inte finns) som ligger vid Vättern. Han var son till nämndemannen Jon Svensson i Siringe och hans hustru Cecilia Nilsdotter, och det var hon som var från Öland, som är en gård i Ölmstad. Bägge föräldrarna avled 1677, men när Nils föddes är okänt, däremot blev han scholaris på Visingsö 1644. Han var gift med Christina Hyltenia, f 1640.
 
De hade en rad barn, varibland sonen Nicolaus, f 1677 2/2, efterträdde fadern 1708 som kyrkoherde i Ölmstad.
 
Allt enligt Smolandi Upsalienses III, s. 675.

2003-05-17, 18:48
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Enligt Växjö stifts herdaminne, del VII, var Nicolaus Jonae Ölander född 1638, son till bonden Jonas Svensson i Öland (Ölmstads sn, min anm.) och Cecilia Nilsdotter.
I Smålands Nation i Uppsala av P G Vistrand står att Nicolaus var bondson från Ölmstads socken och troligen född på frälsehemmanet Öland därstädes. Inget födelseår där.
 
Lite olika uppgifter alltså. :-)
 
Mvh//
Lotta

2003-05-18, 09:26
Svar #9

Olof Almkvist

Elisabeth!
Givetvis måste det vara Ölmstad sn.  Jag har detta i ett annat medium. Så att det blev en liten lapsus i fallet(;-).
 
Vänligen Olof A.

2003-05-18, 09:54
Svar #10

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hans Larsson är - enligt Almquist Den civila lokalförvaltningen i Småland 1523-1630 fogde i Läckö län, i Skara län och sedan arrendator av Vadsbo härad (1622-1630). - Åke Möllers utredning från 2000 är mig veterligen den senaste (och tror jag - f.n. säkraste) genomgången av frågeställningarna kring Hans Larsson.
 
Min uppfattning är att uppgiften om Hans Larsson såsom kommande från Schwaben avfärdats av såväl N F Beerståhl (Släkt och Hävd 1981:1; Bo Dahlgren - ovan) som av Åke Möller (se ovan) och starkt ifrågasatts även i Sv. Biograf. lexikon (artikel om Jost Falkenstierna; skriven av Bengt Hildebrand). - Om den ändrade synen finns med i kommande rättelser till Elgenstierna känner jag inte till.  
 
Vänligen! /Gunnar

2003-05-18, 12:46
Svar #11

Olof Almkvist

Gunnar !
 
Jag skulle vilja veta om den skrift, som du nämnde här i sajten eftersom du nämnde att Åke Möller har skrivit detta samt om det går att få tag i denna skrift. Om inte kan inte du hjälpa en med att i kort anförande ge en beskrivning över skriften. I så fall kan jag tacka dig för detta.
 
Vänligen Olof A.

2003-05-18, 16:04
Svar #12

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Olof!
 
Jag har inte mitt referensbibliotek tillgängligt där jag är. Men det finns andra på Anbytarforum som har skriften, som kanske är beredda att ge ett kort referat vad avser Hans Larsson i Åke Möllers skrift. Hembygdsföreningen kan Du annars pröva med. Jag bedömer att Du kan ha stor glädje av ett eget ex.
 
Bengt Hildebrands (Falkenstierna) artikel har jag i datorn. Den artikeln är dock av äldre datum och belyser inte så bra som Åke Möllers artikel frågan om Hans (Larsson). Däremot finns en bra källförteckning som avslutar artikeln, som bl.a. berör Hans' söner.
 
Vänligen! /Gunnar

2003-05-18, 16:58
Svar #13

Joakim Bång

Kan absolut rekommendera alla intresserade av diskussionen ovan att införskaffa artikeln av Åke Möller, har själv gjort det nyligen. Den är på 29 sidor och ingår i nr. 26 (år 2000) av Hembygdsbladet, utgiven av Ullervad-Leksbergs Hembygdsförening (se deras hemsida).  
 
Där nämns dock bara att Hans Larsson hade en dotter vid namn Cecilia som var född 1615, inget om hennes koppling till Håkan Joensson eller att det är hon som benämns Cecilia Weinheim i andra källor. Där står inget heller om uppgiften av Beerståhl i SoH 1981 (s.247), att Hans Larssons far skulle ha hetat Lars Torstensson.  
 
mvh
Joakim Bång

2003-05-18, 21:15
Svar #14

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 10:13
    • Visa profil
Joakim,
Om du även läser sid 30-31 i Åke Möllers uppsats, ser du att både Lars Torstensson och Cecilia Hansdtr, gift m Håkan jonsson, omnämns där!
Nils H

2003-05-18, 23:29
Svar #15

Joakim Bång

Nils,
Är det verkligen samma artikel vi pratar om? I den jag refererar till ovan handlar sid 30-31 endast om Jost Hansson (Falkenstierna), hans bror Arvid Hansson och deras begynnande karriärer.
 
mvh
Joakim Bång

2003-05-19, 09:22
Svar #16

Joakim Bång

Kan tillägga att den artikel av Åke Möller jag syftar på (och som även nämnts tidigare i diskussionen) heter Fogden från Karleby och hans äregirige son - Från lokalhistoria till drama i rikspolitiken. Den handlar huvudsakligen om Hans Larsson och hans son Jost Hansson (adlad Falkenstierna). Dottern Cecilia nämns endast på ett ställe (s.26) där Hans Larssons barn räknas upp. Om henne står bara att hon var född 1615. Någon far till Hans Larsson nämns inte i artikeln.
 
Om någon känner till någon ytterligare artikel av Åke Möller som berör fogden Hans Larsson i Karleby och hans dotter Cecilia får ni gärna tipsa om det.
 
mvh
Joakim Bång

2003-05-19, 17:04
Svar #17

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Kan det vara så att diskussionen utgår från två olika upplagor? Titeln på Åke Möllers uppsats är precis som Joakim säger ovan. Men, mig veterligen, finns den dels ingående i Hembygdsbladet nr 26 år 2000, dels som ett särtryck. Detta särtryck har jag och där på sid 30, finns precis som Nils säger, uppgifterna. Överskrift på sid 30 är Tillägg med uppgifter om familjeförhållanden. Då jag inte har själva orginalet vet jag inte om sidnumreringen är den samma. Men säkert är att Åke Möller bara skrivit en artikel (tills nu) om Jost Hansson och hans familj.Särtrycket är på 33 sidor. Då Joakim ovan säger att artikeln är på 29 sidor, kanske dessa sista sidor Tillägg med uppgifter..... inte finns med i originalet?
Vänligen,
Calle

2003-05-19, 17:15
Svar #18

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Hej igen, Vid telefonkontakt nu  med Åke Möller så meddelar han att i originalet dvs själva Hembygdsbladet finns inte detta tillägg som jag nämner ovan. Det kom till senare inför särtrycket. Men särtrycket kan säkerligen beställas via hembygdsföreningen.  
Calle

2003-05-19, 17:29
Svar #19

Joakim Bång

Aha! Det förklarar ju det hela. Jag har endast Hembygdsbladet nr. 26 (utan tillägg). Hade ingen aning om att det fanns ett särtryck med ytterligare uppgifter, men det skall jag genast ta och beställa.
 
Tack för hjälpen Calle!
 
mvh
Joakim

2003-05-19, 21:11
Svar #20

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
För ytterligare klarläggande så omfattar originalet sidorna 19-47, medan särtrycket olyckligen numrerades om och blev då 1-33 inkl tillägget, vilket är mycket intressant ur genealogisk synpunkt.
Vänligen,
Call

2003-05-24, 16:07
Svar #21

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Källhänvisning till uppgiften om att Nils Arvidsson kallar sig Weinheem: Kristianstad FIIb:8 juli 1670, sid. 95-104 m.m. (bouppteckn., supplement) underlag till bouppteckning efter borgmästaren Johan Nilsson, gift med Margaretha Arvidsdotter.
 
I denna bunt finns några handlingar som är egenhändigt undertecknade Niels Arfwedsson Weinheem och Hans Billing (Margarethas man nr 2).
 
Som exempel skriver han 1695 N Hägerflycht (Skånska guvernementet DIVa:2, 3/9 1695, fol 158).
Gunnar

2003-05-31, 06:28
Svar #22

Olof Almkvist

Lördagen den 17 maj 2003 kl. 13.55 sände jag iväg ett i denna site om Hans Weinheim i från Schwaben ett medelande om en namnteckning som jag ej kunde tyda på den avfotograferade släkttavlan som jag har hemma. Jag var på genealogiska föreningen och frågade. De sade efter en stund att det bör vara Arvid Begenadler. Vem denne var kunde jag det mesta tack vare den introducerade adeln av Elgenstierna bd. I av 9 böckerna sid. 317 samt i anbytaforumet.

2003-07-08, 23:50
Svar #23

Utloggad Åke Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-03-31, 19:13
    • Visa profil
Efter det att jag skrev min uppsats om Fogden från Karleby ... - där särtrycket dessvärre fick felaktiga sidnummer genom en lapsus från tryckeriets sida - har jag stött på ytterligare uppgifter om Arvid Hansson, men saknar fortfarande hans bostadsort i Småland. 1635-1642 var han landsbokhållare över hela Småland och han borde i likhet med brodern både ha en ståndsmässig bostad och ha fått ett antal förläningar. Är det någon som vet?
 
Dessutom funderar jag över kopplingarna till Dalsland. Hans Larssons far hette Lars Torstensson och han är med största sannolikhet identisk med fogden på Dal Lars Torstensson. Hans Larssons 2 bröder och hans måg hade tjänster i lokalförvaltningen i Dalsland. Frågan är om Lars Torstenssons föräldrar skall sökas i Dalsland eller i Vadsbo härad i Skaraborg?
 
Åke

2003-07-09, 13:47
Svar #24

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Åke! Om Arvid Hansson - vore trevligt om frågan kunde få ett svar! Har Du någon indikation om område? - I Allbo HR domböcker har jag (ännu) inte träffat på honom (~Växjö). Bodde han i trakten av Kalmar? Jönköping? Annan plats?
Finns han kanske i något av RA register - kammaren, brevskrivarregister (landshövdingarna)? - Vilka tankar har Du själv om var man ska söka vidare?
Vänligen! /Gunnar

2003-07-14, 23:15
Svar #25

Utloggad Åke Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-03-31, 19:13
    • Visa profil
Hej Gunnar!
Landshövdingen fanns ju i Kalmar så där måste väl Arvid ha haft sin arbetsplats. Det borde ju innebära att hans bostad skall finnas i den trakten?
 
Jag har sökt en del i RA, men med magert resultat. Vad avser brodern Jost så förekommer han flitigt i jorde-/lands-böcker och länsräkenskaperna, men jag vill minnas att tillgången på dessa källor är dålig vad gäller Småland. Jag har hittat kvittenser från Arvid utfärdade i Marsioo 1636 (det finns en by Marsjö på Öland och en i Kronoberg) och i Eksjö 1637 och Kalmar 1638. Men det säger väl mera om den ambulerande tillvaron än om bostadsorten.
 
LA i Vadstena har hjälpt mej söka efter Götagården, Ingaryd, Vä och konstaterar att någon sådan kombination inte finns. De rekommenderar i stället domböckerna. Där finns ju Arvid både i Skaraborg och Halland, så varför inte Småland. Men det är ju ett evighetsjobb ...
Mitt sökande går f.n. på sparlåga, men avstannar aldrig helt.
 
Hälsningar
Åke

2003-07-15, 09:55
Svar #26

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Åke!
 
I Allbo HR domböcker har jag (1620- ca 1640) noterat arrendatorer (före landshövdingetiden) och bokhållare - noterade då Kronoberg har egna räkenskaper - men jag har ingen Arvid noterad. Då har jag detaljstuderat endast till ca 1634.
 
Med Din skrift [om Jost Hansson] och tankar om Arvid har jag lutat åt Jönköpings- eller Kalmartrakten den aktuella tiden. Nils Arvidssons (Hägerflycht) födelseplats (1635 - Götagården, Ingaryd, Vä) är en nyckel - om den kan uttolkas.
 
Om dottern Margaretha Arvidsdotter (död 1677 i Kristianstad; i FII), som först är gift med Johan Nilsson (död 1667, bou i FII), borgmästare i Kristianstad, sedan med Hans Billing (som tillsammans med Nils Arvidsson Weinheem egenhändigt undertecknar underlaget till registreringen av Johan Nilssons bou i rådhusrätten) - gör jag den bedömningen att hon är äldre än Nils.
 
Uppgiften om en Johan Nilsson 1645 som tar fram ett underlag om laxfisket i Lagan (Laholms RR GIII:1) kan - tillsammans med uppgiften i Johan Nilssons bou (Kristianstad) om skulder till ett antal socknar i Halland (bl a Ysby, Harplinge, Holm, Veinge, Hasslöv, Hishult) och Arvid Hanssons något senare uppgift som bokhållare och guvernementskamrer i Halland - utgöra grund för den ganska goda hypotesen att det är den Johan Nilsson (med samtida (?) kamerala uppgifter i Halland) som senare är gift med Margareta Arvidsdotter. - En bedömning om tidpunkt för giftermål är omkring eller strax efter 1650. De två sönerna (förutom två döttrar) till Johan och Margareta är omyndiga 1670 (Joh. Nilssons bou) och därmed födda efter 1650.
 
Det senare är också en komplettering till uppgifterna i Din förträffliga skrift om Jost Hansson. - Jag håller ögonen öppna och fortsätter också sökandet efter Arvid i Småland. - Min ingångslinje i detta är prästhustrun Ingerd Arvidsdotter i Moheda (död 1698).
 
Mvh /Gunnar

2003-07-19, 13:40
Svar #27

Olof Almkvist

Åke och Gunnar!  
 
Även jag har korpgluggarna öppna för att bevaka mina intressen i delen av Weinheim i från Schwaben då det spårar ur...
Det gäller att tänka lite grann logisk varför jag skapade denna diskussion. Tänk till lite grann då ni skriver om Hans Weinheim.  
 
M.V.H. from Olof A i Stockholm.

2003-07-19, 17:57
Svar #28

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Historiskt om Weinheim - med varning för att okritiskt använda uppgifter ur adelsmatrikel från denna tid. Nedanstående är från år 1795, ur Adolf Mod?ers släktbok och det är Ingerd Arvidsdotter, hustru till kyrkoherden i Moheda, Lars Jonsson Moderus, död 1697, som avses:
 
(släktbok 1795) Bemälta Prästfrus Namn skrefs annars Weinheim eller Weinheimb; och hon war af en Ätt ifrån Schwaben. Dess Fader war Landskamereraren i Skaraborgs Län Arwid (eller Anders) Larsson Weinheim, och hennes Broder Nils Weinheim, som adlades År 1678 och fick Namnet H?gerflycht; v. Stiernm. Adel. Matrik. under No 873, och Rättelserna derwid T.2. p.XXIV. Hennes Syster Margaretha Weinheim, först gift med Borgmästaren i Christianstad Hans Juring och sedan med kammarrådet Billingsköld, blef Stam-Moder för Billingsköldarne; v. Stiernm. l.c. p... No 989.
 
Observera att fadern kallas Arvid Larsson, fast han heter Hansson - om det nu är helt säkert att Arvid Hansson är far till Ingerd - och att Margaretha i Kristianstad uppges gift med Hans Juring, som själv undertecknar sina dokument Johan Nilsson (se tidigare källhänvisning!).
 
Uppgiften om Weinheim kommer här från v. Stiernmans adelsmatrikel med rättelser - vid denna tid (ca 1790). Till den källkritiska granskningen av uppgifterna hör bl.a bedömningen att såväl adelsmatrikel som Adolf Mod?ers släktbok ligger ca 100 år och mer efter den tid då nämnda personer levde och att ett antal uppgifter i såväl släktboken som i Stiernmans adelsmatrikel är uppdaterade och rättade flera gånger. Flera uppgifter i släktboken är bevisligen felaktiga. Det torde även gälla adelsmatrikeln från denna tid -  med de forskningsresultat som tillkommit sedan 1795.
 
Frågan som ligger i denna diskussion är mycket intressant: Varifrån kommer uppgiften Weinheim? Finns källhänvisning där Arvid, Margareta och Ingegerd skriver sig Weinheim? Att Nils Arvidsson gör det vet vi säkert. - Och om det inte skulle vara på faderns sida så kan det ju vara på moderns sida.
 
Mvh/Gunnar

2003-07-19, 20:26
Svar #29

Olof Almkvist

Gunnar!
 
Har du inte tänkt om de kunde vara tvillingar, som orsakar denna oreda.  
 
Detta kan ha utlöst den förbryllelse som förvånade/skapade mina tankar om det hela i att försöka bringa reda i oredan i ordnade former.
 
M.v.h. Olof A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna