ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stegman  (läst 728 gånger)

2013-02-28, 23:24
läst 728 gånger

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej!
 
Stegman Joh. Herman f i Dörverden,Tyskalnd 1825.05.21
 
Denne man invandrade till Sverige (Lunds Stadsförsamling) från Köpenhamn 1851. Han uppges vara född 1825.05.21 i Dörverden i Niedersachsen, Tyskland. Arbetade som Källarmästare/ Resturatör på Akademiska föreningen i Lund. Avled i Lund 1853.09.20.
 
Herman Stegman arbetade troligtvis på Restaurangen Stadt Hamburgbi Köpenhamn innan flytten till Sverige 1851.
(Amt: Köbenhavn Sogn: Garnisons. Härad: Sokkelund)
 
I husförhörslängden för Lunds Domkyrkoförsamling  AI:37 (1852-1858 Tomt 27 Krafts Rote 1-70 (27)
ser man en person (arbetskamrat?) ant. på raden under honom i hfl som heter Georg Kunnike f 1829.11.20. Det står likadant vad gäller hemort inflytt och via Köpenhamn på båda.
(Georg Kunnike arbetar också i Rastaurang branschen.
 
Det märkliga är att efter den ant.1852-54 står i hfl, flyttlängder etc. att Georg Kunnike är född i Bamberg i Bayern (Lutheran)
Kan man ta kontakt med något arkiv/myndighet i Tyskland och försöka identifiera denne Stegman och se när han åkte till Köpenhamn från Dörverden? Någon som kan ge mig ett förslag?
Hans

2013-03-01, 08:41
Svar #1

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Den Herman Stegman som ev. arbetade på Stadt Hamburg, Bredgade eller Norgesgade 188/277 i Köpenhamn uppges i Folkräkningen 1850 vara född i Hannover. Dörverden, och Hannover ligger förstås inte så långt ifrån varandra.

2013-03-03, 22:16
Svar #2

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Hans
Du har en osannolik tur att det finns transkriberingar på nätet av kyrkböckerna från Dörverden. I den här länken på sid 2 hittar du din Stegman. http://www.tulifurdon.de/Kirchenbuecher/Doerverden/volumes/KB1825-Geburten.pdf
Före 1874 var det bara kyrkorna som registrerade livshändelser, lika som här. Det är olika var dessa böcker förvaras, om de alls finns kvar. Ibland finns de kvar i församlingarna och ibland finns de regionalt förvarade i arkiv. Ibland finns fotade böcker, som mormonerna har gjort, och som man kan låna vid deras center. Det är också viktigt att veta vilken konfession det gäller. Det är olika var man letar beroende på om man var lutheran, katolik eller något annat.  
Anna

2013-03-04, 13:21
Svar #3

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Tack så hemst mycket för ditt svar!! Ja här hade jag turen på min sida. Jag blev väldigt glad över att få veta att han verkligen var född i Doerverden. Tänkte att också Johann Heinrich Friedrich Georg Kunnike kom därifrån trots att han i svenska kyrkböcker uppges var född i Bamberg, Bayern. Hoppas jag kan be dig om att kolla en ant.I Hfl för där (Finja Kristianstads l. AI:8 (1856-1861) sid. 29.)står han ant. med sin familj.Vad står i hans födelsekolumn? Står det att han kommer från Luther am Bamberg eller står det Lutheran?
Stadsarkivet i Bamberg har letat för min räkning. Men de kunde inte finna någon med det namnet och födelsedatumet i sina arkiv. De hade även kollat tidningar från den tiden utan resultat.
 
Jag har även gjort efterforskninger via Diözesanarchiv. Archiv und Bibliothek des Bistums W?rzburg
 
Svaret: Familienforschung Kunnike - Pfarrmatrikel Kirchlauter, Baunach (mit Lauter/Ebern)
 
folgene ergebnisse: Johann Heinrich Friedrich Georg Kunnike: Unter dem von ihnen genannten datum 20.11.1829, befindet sich WEDER in der Taufmatrikel det Pfarrei Kirchlauter (Kirchlauter, Bd.7, Taufen, S.28, Fiche 22 und 23;Bd.6, Taufen,S.79, Fiche 20) noch in der Taufmatrikel der Pferrei Baunach (mit Lauter/Ebern) (Baunach, Bd.4, Taufen, S. 207, Fiche5) ein entspechende Eintrag. Bitte ?berpr?fen Sie Ihre Ausgangsdaten.
 
Nu vet jag ju inte om de endast sökt i Katolska arkiv (om han nu möjligen var Luteran)
Det är kanske inte så mycket mer man kan göra i detta ärende?
M v h
Hans

2013-03-04, 23:23
Svar #4

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Hans
Jag tycker att det står ganska tydligt Luther am Bamberg. Vad jag kan se tycks det inte finnas någon landsortsförsamling som heter Luther. Men kanske menas någon stadsförsamling i Bamberg. Jag har inget konkret napp, men kan kolla lite mer.Här är en sida med uppgifter om evangeliska församlingar i Bamberg: http://www.esg-bamberg.de/kirchen.htm.
Här finns uppgifter om församlingar och arkiv,men inget som tycks passa in.http://www.gf-franken.de/quellen_kibu.html. Jag vet ju inte hur mycket du själv har letat förstås.  
Ett allmänt tips är annars att anmäla dig till en mailinglista för området och få tips av dem som forskar där. T.ex. listan för Franken http://list.genealogy.net/mm/listinfo
Anna

2013-03-06, 06:53
Svar #5

Utloggad Hans Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 13:57
    • Visa profil
Stort Tack Ann!
 
Jag har nu skickat lite mail till olika myndigheter, får se vad det nu kan ge. Tyvärr kan jag inte skriva tyska även om jag förstår en hel del. Man kan väl säga att det är det stora kruxet.
Detta med mailinglistan låter bra, men då bör man nog kunna förstå och skriva tyska rätt ok. Jag kanske försöker med engelska. Du skall ha stort tack för att du ville engagera dig i detta, det uppskattar jag väldigt mycket.
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna