ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riffelmacher / Reffelmacher  (läst 945 gånger)

2009-11-02, 21:19
läst 945 gånger

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
I Katarina församling i Stockholm förekommer efternamnet Riffelmacher (Reffelmacher) även en försvenskning av efternamnet Reffelmark.
 
Jag har en ana som heter Johan Thomas Reffelmachen. Han var strumpvävare och fick flickan Charlotta som döptes i September 1754 , hon var dotter av Anna Lisa Falck och Johan Thomas Reffelmachen.
Hur kan man spåra släkten Reffelmachen i Tyskland? även få reda på lite uppgifter om dom där i Tyskland?
 
 
Tacksam för alla tips!  
 
mvh Alexander

2009-11-03, 14:13
Svar #1

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Hej,
Tyskland är ganska stort, man bör nog veta i vilken del man skall söka.
Sökte efter de namnformer Du angav. Ingen av dem existerar i dagens Tyskland.

2009-11-03, 15:52
Svar #2

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Hej Sten-Hermann!  
Kika in på Katarina församling här på anbytar.
Där har Chris Bingefors skrivit:
 
Familjen Riffelmacher förekommer ofta i Reinland-Pfalz och Bayern i Tyskland, namnen Johann och Georg verkar vara familjenamn så de kom nog därifrån. I mantalet 1800 finns Hedvig G Reffelmark i Adolf Fredrik, det borde vara en försvenskad form av namnet.
 
mvh Alex

2009-11-04, 11:31
Svar #3

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Ursäkta,
hittade 68 st i Tyska telefonkatalogen, namnet förekommer mest i och strax söder om N?rnberg.
Måste ha slarvat i går. Riffelmacher finns även i regionen Hannover. Statistiskt förväntar man sig ca 176 personer med namnet fördelade på 22 regioner.  
 
(Meddelandet ändrat av stenhermann 2009-11-04 11:41)

2009-11-04, 16:23
Svar #4

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil

2010-01-28, 18:39
Svar #5

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Jag undrar om det går att få fram en mail adress man kan skicka och fråga till något arkiv tex stadsarkivet för området Reinland-Pfalz och Bayern. Min tyska är begränsad!
Tacksam för hjälp!!
 
mvh Alex

2010-01-29, 00:21
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Aléxander! Jag kan inte här direkt ge dig en e-amil adress, jag har dem på ett annat ställe, där jag inte befinner mig nu!
 
MEN Du kan ofta skriva på engelska (eller börja med att ursäkta dig att Du inte skriver tyska, skaffa en relevant mening på tyska! (nu är jag inte 100% säker hur det stavas, men ungefär så här) (ent-)untschuldige meine feilende deutche sprache, deshalb schreibe ich in englische sprache... (säkert felstavat ur minnet just nu, men något likanade! fråga någon tyskspråkig eller ditt stavningsprogram!!!).
 
Jag har fått hundratals svar genom åren, oftast tillbaka som svar på just engelska (ibland även blandat tyska ord med engelska...), men också ibland på ren tyska som jag har fått översatt med hjälp av andra och jag har dessutom översatt mina tack tillbaka till mina hjälpare (vilket är viktigt!) ...
 
Om man visar sitt stora intresse för vår gemensamma historia och gemensamma rötter, är tyskar ofta mer engelspråkiga (antingen som kunniga i att skriva en bra engelska eller att förstå det de läser på engelska och dessutom mycket hjälpsamma!). Detta bara sagt som ett råd.  
 
Du får gärna skriva till mig och så ska jag senare försöka finna mina sighter i Tyskland och skicka dem till dig. Men specifiera var i Tyskland Du söker ( Bayern eller Rheinland-Pfalz men också gärna stad/kommun eller Kreis kanske som i Sverige det vi kallar härad eller socken...eller helt enkelt kommun).
 
MVH Steve (stevepalmquist2004@yahoo.co.uk)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna