ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Qwenzel  (läst 375 gånger)

2001-03-10, 21:17
läst 375 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej.
Jag undrar om någon känner till något om Wellam Qwenzel, gift med Kerstin Andersdotter född ca 1618 i Lernbo (enligt Wadfors längder).
 
Det jag undrar är om denne Wellam Qwenzel kan var densamma som Wilhelm Quensel som omkring år 1630 ankom till Sverige från Hessen-Cassel och blev bruksägare i Ludvika?
 
// Mvh

2001-03-11, 12:14
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Om släkten Quensel (Quensell) och dess förste i Sverige kände medlem Wilhelm Quensell  (död 1665, testamentsgåva 2/7, se kyrkoräkenskaper för Norrbärke, LIa:2), kan du läsa i Svenskt biografiskt lexikon, XXIX, sid 550ff (1996). Denne var inte ägare av Ludvika bruk, som du skriver i citatet ovan, utan han var från 1638 Jakob De la Gardies förvaltare på Väster Silvberg i Norrbärke sn och från 1651 De la Gardies fogde över hela Västerbergslagen samt från 1652 även förvaltare över Ludvika bruk, allt sammans under De la Gardies arrende från kronan. Ludvika kronobruk övergick först år 1726 i privat ägo genom skatteköp av landshövdingen, friherre Jonas Cedercreutz.  
 
Beträffande Kjell Vadfors byalängder, så måste alla uppgifter kontrolleras mot det primära källmaterialet, d v s kyrkböcker, domböcker och skattelängder, eftersom byalängderna tyvärr innehåller många oriktigheter, tveksamheter och rena feltolkningar. Se min artikel Lernbo byalängd - vart tog källorna vägen? i Släktforskaren nr 66, 1998 (utg av Västerbergslagens släktforskare, Ludvika).  
 
M v h
Torsten Berglund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna