ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Martini  (läst 739 gånger)

2010-03-05, 23:24
läst 739 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej:
 
Jag har tidigare sökt min Martini familj här på anbytarforum...
 
Nu försöker jag finna en broder till min anfader; Pfarer (senare pastor emeritus) Adam Friedrich Martini född i Frankfurt and der Oder 1760, död troligen i Sandow i slutet av 1842 eller början av 1843, där han hade varit kyrkoherde 1801-1838 (idag kallat Sadóv, vilket ligger i Polen efter 1945) i dåtidens Ost-Brandenburg.  
 
Enligt ett inlägg av Gustaf von Gerthen under rubriken Martini (ointruducerad adel) skulle min anfader Adam Friedrich ha en broder som han studerade teologi tillsammans med på universitetet i Frankfurt an der Oder. Efter att ha sökt denne broder på tyska genealogisajter och andra vägar under många år provar jag här igen.
 
Det finns en teolog och pedagog som hette CHRISTAN ERNST MARTINI (1762-1833) som kom från Frankfurt an der Oder, som var den kände författaren och dramatikern Bernd Heinrich Wilhelm von Kleists privatlärare (denne Christian Ernst Martini skulle under denna period vara teologi studerande i vid Frankfurts Universitet), senare blev denne Martini rektor vid Frankfurts enda Bürgerschule, tydligen ett gymnasium på den tiden (1800-talet).
 
Christian Ernst Martini ska även tillsammans med Kleist befunnit sig i Potsdam för studier (något annat kan jag inte finna om dem varken genom kontakter eller på internet). Vet någon något om eller kan finna något om denne Christian Ernst Martinis föräldrar (och förfäder för övrigt kanske?), vem de var? Var i så fall denne C. E. Martini gift och hade han barn?
 
Adam Friedrich Martini fick fyra barn, tre söner och en dotter (dottern dog som 18 årig i Sandow). . bröderna till Gustav känner jag bara namn och födelse/dopdatum på)
Min anfader adams andre son Gustav Friedrich Albert Wilhelm Martini (1808-1857) fick en dotter Anna (min farmors mor), de andra två bröderna till honom vet jag bara namn och födelse datum(& dop datum) på.  
 
Därför skulle denne broder till Adam F Martini vara mycket intressant att finna och hans vidare öde. Det kan..ha varit ovanstående Christian Ernst, men jag har ingen aning fortfarande efter år av sökande på alla tänkbara och för mig möjliga vägar...
 
MVH Steve

2010-04-15, 10:56
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Bara en uppföljning på min tidigare fråga! Så har jag bekräftat att Christian Ernst Martini född 22/11 1762 död 29/5 1883 var son till Adam Martini och Dorotea Lietz och därmed bror till min anfader Adama Friedrich Martini 1760-1842. Källa bl.a. Evangeliches Pfarrerbuch Brandenburg. Skam den som ger sig...
 
Mvh Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna