ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liphart / Lypart / Lyppardt / Lipart / Liphard  (läst 1607 gånger)

2003-03-08, 07:35
läst 1607 gånger

Utloggad Laila Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2009-06-01, 21:33
    • Visa profil
Söker anor till min morfarsfarfarsfarfar Fredrich Liphart Wulf. Efternamnet Liphart stavas även Lypart, Lyppardt, Lipart,Liphard. Han var född cirka 1771 gifter sig i Norge 1792 och släktgrenarna framåt har jag.Men hur får jag reda på exakt när och varifrån han kom till Norge? Har en uppgift om att han hjälpte det norska kompaniet att värva glasblåsare från Zechelinge Grunglashutte år 1790.
Har även en liten notering om Berlin-Brandenburg Kirchenkreis Wittstock-Ruppin. Är detta ortsnamn eller? Eftersom jag inte kan tyska så är det svårare att forska utomlands. Men det finns kanske någon som läser detta som vet. Tack på förhand.

2003-09-25, 17:31
Svar #1

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Lipphard, glasblåsare, finns nämnd i ett nyutkommet nummer (9/10) av Familiengeschichtliche Blätter und Mitteilungen, utgiven i Berlin av bl a Der Verein zur Förderung der Zentralstelle für Personen- und Familiengeschichte e V. Artikeln heter Glasmacher in Mecklenburg Strelitz och är skriven av Eberhard Schulze.
 
Där nämns under rubriken Canow D (2 Hütten) för Hütte I verksamhetstiden före 1765? till omkring 1780?; läge Grünplan (Canower Alte Hütte); hyttmästare Grundlach?; vice mästare Lipphard.
 
Der Staatskalender anger för 1793 och 1795 vice mästaren Lipphard som arrendator av Alte Hütte. För 1805 står Christian Ernst Lipphard som innehavare av ärftligt arrende av hyttan.
 
Hälsningar
Ingemar Goliath, Föreningen G-gruppen.

2007-02-25, 21:56
Svar #2

Utloggad Hans Reckweg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-01-26, 17:47
    • Visa profil
    • www.nittebjerger.dk
Navnet Lyppert forekommer i Danmark på Holmegård Glasværk fra ca. 1825. Glasmagerne kom fra Tyskland og Norge, og et navn som Fagerström leder tanken på Sverige.
Navnet Lyppert staves i kirkebøgerne forskelligt, Libhart, Libbert, Lübert o.sv., så der er mange muligheder.
Er der nogen i dette forum som kender til Povel(Poul) Lübbert født omk. 1798 eller Hans Andresa Lübbert, født omk. 1806, begge boede i Fensmark sogn på Holmegård Glasværk.
Hans Andreas Lübbert er ane til min fars søsters mand Bernhard Lyppert som var født i Ganløse i Danmnark i 1880.

Jeg vil være meget glad for hjælp.

Hans Reckweg

http://www.nittebjerger.dk/

2007-02-26, 15:24
Svar #3

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Paal (Poul) og Hans Andreas Lippert var brødre. Begge var født på Hadelands glassverk, Jevnaker i nåværende Oppland fylke i Norge. Paal ble døpt i Jevnaker 28.1.1796 og Hans Andreas samme sted 26.6.1806. Foreldrene var glassblåseren Hans Christian Lippert og hans hustru Inger Povlsdatter. Du kan finne familiene i den norske folketellingen av 1801 som du kan finne på nettet på denne adressen http://digitalarkivet.uib.no.
Begge brødrene er omtalt i en bok om slekten Lippert utgitt av Tullik Pettersen. Jeg vet ikke om du kan få tak i denne boka på norske bibliotek. Selv fikk jeg tilsendt noen utdrag av den for en del år siden. Jeg sender deg mailadressen til han jeg fikk kopiene av direkte i mail. Forhåpentligvis virker adressen, men det er jo en god del år siden jeg hadde kontakt med ham.

Tullik Pettersen har funnet Hans Christian Lipperts dåp 10.8. 1757 i Gross Poserin/ Karow, Mecklenburg. Foreldrene var Peter Ahrend Lippert og hustru Christina Elisabeth Brauer. De giftet seg 30.6.1757 i Gross Poserin/Karow i Mecklenburg. I vielsesregisteret står Ahrend Peter Lippert oppført som glassblåser på Hahnenhorst glasshytte. Om bruden står det at hun var datter av salig Caspar Brouer på samme glasshytte. I Tullik Pettersens bok er disse opplysningene dokumentert ved utskrifter fra kirkebøkene.

Ahrend Peter Lippert kom til Norge i 1760, først til Aas grønne glasshytte i Sandsvær og deretter til Hadelands glassverk. Hans hustru Christina Elisabeth Brauer og sønnen Hans Christian kom til Norge noen år senere. Peter Ahrend Lippert fikk pengestøtte fra det norske glassverkskompaniet for å hente sin familie til Norge.

Både Peter Ahrend Lippert og hans hustru døde på Hadelands glassverk i 1773. Glassverkskompaniet betalte utgiftene for de foreldreløse barnas oppfostring.

Paal Lippert flyttet først til Sverige, til Liljedahls glasbruk i Ed i Värmland i 1825. Til Holmegaard flyttet han i 1825. I 1828/29 vendte han tilbake til Sverige. Han døde på Eda glasbruk i 1865.

Denne Lippert-familien har så vidt jeg kan se, ikke noen nær slektstilknytning til den familien som etterlyses i første innlegg. Lippert (i alle mulige stavevarianter) er et svært vanlig glassblåsernavn i Tyskland.

2007-02-26, 15:35
Svar #4

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Her gikk det litt for fort. Det ble noen feil i forrige innlegg.

Hans Christian Lipperts dåpsdato skal være 10.8.1759.

Paal Lippert giftet seg med Maria Cathrine Fagerström i Ed 1827. De flyttet til Holmegaard i 1828 og så tilbake til Liljedahl igjen i 1838/39. Derfra flyttet famileien videre til Eda i Värmland 1842.

2007-03-02, 01:53
Svar #5

Utloggad Hans Reckweg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-01-26, 17:47
    • Visa profil
    • www.nittebjerger.dk
Jeg siger tak til Anne Minken for de fine tips.
Jeg har nu fået trådene sat sammen for slægterne Legène, Lyppert og Wendt.

Kan ses her www.nittebjerger.dk/wendt-lyppert.htm

Venlig hilsen

Hans Reckweg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna