ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leyding / Lejding / Leiding  (läst 430 gånger)

2003-01-06, 01:42
läst 430 gånger

Patrick Lindblom f. Leiding

Hej!
Jag har en anfader (ff ff ff f) som e.u är invandrad till Sverige från Tyskland:
 
Johann Peter Tuchmeistergesell Leyding, registrerad vid Tyska församlingen och död i Stockholm ca 1780.
 
Jag har fått denna uppgift via e-post och tänkte nu börja rota i detta själv. Vet någon hur man lämpligen går tillväga för att hitta uppgifter om denne person? Jag har förstått att Leiding är ett mycket vanligt namn söderut.

2003-01-06, 10:05
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Under perioden 1740-1760 värvade vi många
vävare med familjer till Sverige.
Inom G-gruppen har vi ägnat dessa  
invandrare
intresse och diskuterat ett gemensamt arbete
för att utforskar Manufakturkontoret hos RA
(inom Kommerskollegium)
Några av G-gruppens medlemmar har själv
anor från denna invandringsvåg.
hälsning Gustaf
www.g-gruppen.net

2003-01-27, 12:26
Svar #2

Patrick Lindblom

Tack, Gustaf, för ditt svar och tack för att du lade upp mig på G-gruppens mailinglista. Jag kommer inom de närmaste dagarna att gå med i G-gruppen!
 
Men jag har problem med att hitta vilket material jag skall leta i hos Tyska S:t Gertrud i Sthlm.
Inflyttningslängderna tycks börja först 1842 (enl. SVAR-katalogen) och jag lär väl behöva titta under ca 1720-1780? Kan någon med kunskap om hur jag kan hitta rätt i arkivet hjälpa mig på traven?
 
Jag letar alltså efter en Johann Peter Tuchmeistergesell Leyding, som enligt uppgift skall vara invandrad från Tyskland till Tyska S:t Gertrud och dött i Stockholm ca 1780.
 
Nybörjarhälsningar
Patrick Lindblom

2003-12-17, 10:53
Svar #3

Patrick Lindblom

Vi har fått information från Holland om att Leiding var en (dåvarande tysk) by i nuvarande franska Alsace och att invånare tog bynamnet som familjenamn när de flyttade därifrån.
 
Känner någon till detta eller hur jag skall kunna finna information om min anfader, vars enda uppgift vi än så länge har kunnat finna är att han dog omkring 1780 i Tyska S:t Gertrud, Stockholm.
 
Bästa hälsningar
Patrick Lindblom (f. Leiding)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna