ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leutzow, von  (läst 744 gånger)

2004-07-01, 14:01
läst 744 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min farmors mors morbror Carl Ernst Heinrich Franz Erbrecht zu B?low som var född i början av 1820-talet (1821 om jag minns rätt? Jag kan tyvärr inte finna hans exakta födelsedata nu) ägare av godset Gross Grabow i Kreis G?strow i Mecklenburg var gift med en fräulein von Leutzow.  
Jag kan inte finna den här brodern till min farmors mormor i andra arkiv i Tyskland än handlingar vid övertagandet (arvet) från morfadern Johann Heinrich Degeners gods ovan n?mnda Gross Grabow
Någon som känner till den tyska familjen von Leutzow, möjligen stammande från Mecklenburg?
 
M.V.H. Steve

2004-07-01, 14:35
Svar #1

Wilhelm Hansson

Rörande v. Levetzow se GHdA Adelslexikon band VII (Kre-Lod) 1989, s 319-320.
 
Där framgår att ätten tillhör Mecklenburgs uradel, är känd fr 1219 samt att nu levande medlemmar stammar fr riddaren Arnold v. Levetzow belagd 1303-1308.

2004-07-01, 15:32
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Stort tack Wilhelm Hansson. Så får jag gå till det Kongelige Bibliotek igen och finna resten. spännande när en släkt kan spåras så långt tillbaka. Få se om Fräulain von Leutzow (Levetzow) tillhörde den nu levande grenen. Hon giftede sig ju med Franz Erbrecht zu B?low, deras eventuella ättlingar söker jag också, men så får jag upprätta en annan rubrik senare. Tack igen!
M.V.H. Steve
teatersteve@yahoo.dk

2004-07-01, 20:20
Svar #3

MO

Steve! Om du går till det Kongelige Bibliotek och läser i lexikonet som refereras till ovan och får lust att själv se platserna du läser om, så skall du först åka till Schwerin och besöka Landeshauptarchiv och deras bibliotek. Och sedan åka till G?strow (fint vandrarhem där) och Teterow (bägge i Mecklenburg). Där hade släkten Levetzow sina egendomar (bl.a). Min mormors farssida kom från Mecklenburg (1720). Fadern var 1693-1727 arrendator av ett gods tillhörigt Levetzow-familjen - Klein Markow i sn Schorrentin. I Teterow finns ett litet hembygdsmuseum i ett torn i stadsmuren. Och där fick jag kunskap om den by jag sökte: Jördenstorf.
Således, jag har ingen släktgemenskap med denna familj, däremot kände jag igen namnet och det ÄR Mecklenburg. Jag tågluffade i J.S Bach fotspår den sommaren. Skall nu försöka lägga in en bild av stadsmuren i Teterow, där ingången till museet är till höger om valvet. Väl där - nämn Levetzow - och all lokal historia kommer att berättas!!

2004-07-01, 20:29
Svar #4

Monica Johansson

Oj, så stor bild hade jag inte trott att det skulle bli! Och dessutom är det sonen till denna arrendator som kom till Sverige 1720.
Nu är det snart fotboll.
Lycka till! Monica

2004-07-01, 22:41
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
tack ska Du ha Mo:
 
Jag hade faktist tänk att åka till Pommern och Mecklenburg i minfarmors fotspår denna sommar, men jag har inte råd helt enkelt så är det med oss som arbetar med konst av olika slag, det går inte att planera ekonomiskt. Men jag ser fram till nästa sommar med pengar på fickan...(?!) så var det ju tur att jag fick veta detta också om min farmors mormors brors familj. Nu reser jag istället på internet och skriver på mitt manuskript. Tack igen för hjälpen och Monica så slipper jag fotbollen...Mo och Monica är kanske samma person? Ha det bra oansett om det handlar om en eller två personer...fotbollen som Du vet bryr jag mig inte om...
 
M.V.H. Steve   !

2004-07-01, 23:40
Svar #6

Monica Johansson

Steve, jag blev så koncentrerad på att lägga in bilden att jag inte såg upp med att lägga in mitt namn ordentligt. Mo och Monica är desamma.
Jag ville bara insperera dig att, utifrån de uppgifter som du gav och de lexikonuppgifter som du fått ovan och min egen berättelse, söka själv. Själv.
Hej! Monica

2004-07-02, 22:30
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna