ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bøckman  (läst 332 gånger)

2003-07-24, 11:51
läst 332 gånger

Runar Juvang

I flere år har jeg vært opptatt av Bøckman-slekten. Det ser ut til at Bøckman gjorde en forflytning tidlig 1600 både til Sverige, Danmark og Norge.
Dietrichson har gjort en bok om den norske Bøckmanslekten (ca 1920) med utgangspunkt i Johan Bøckman. "..ukjent opprinnelse i Danmark, f. 1629" I den samme boka viser hun til Bøckmanslekt i Sverige også. Personalhistorisk tidskrift i Danmark forteller om Matthias Bøckman som kom til Danmark som gartner tidlig på 1600 tallet.

Mitt hovedfokus er å finne anene til Johan Bøckman, noe som har vist seg svært vanskelig. Jeg har gått mange omveier, både i Danmark og Norge for å finne svar, men forløpig uten hell.

Nå vil jeg forsøke å gå svenskeveien.

Det jeg i korte trekk kan si om den danske er følgende
Slekten stammer fra Lybeck / Hamborg og slekten var tallrik i disse byene og tilstøtende deler av Holstein. De var embedsmenn, handelsmenn eller håndverkere - og det ser ut til at de i særdeleshet var gartnerte. Jesper,Jasper, Casper Bøckman hadde gartneri i Krempelsdorf, en forstad til Lybeck. Hans to brødre Hans og Matthias var også gartnere, Hans i Lybeck og Matthias i Hamborg. Matthias Jespersen Bøckman kom til Danmark, Gelskov.

Om den norske Johan Bøckman kan fortelles:
Personalhistorisk tidsskrift anfører uten ytterligere bevis at ..."han havde i nogen tid været amansuensis hos den svenske Statsmann Friherre Johan Adler Salvius, der stod i yndest hos Dronning Christina. I denne egenskab "lot han seg bruge" av den danske gesant ved det svenske Hof, Peder Juel, indtil Salvius i 1652 avgik ved døden. Da blev han åpenbaret at være dansk, hvorfor han efter Juels råd forlod Sverige. 09.10.1653 inngav han fra København ansøkning om at bli bergskriver på Kongsberg,Norge, og samme år blev han utnævnt.I 1656 befordres han til bergamtskriver. Han ble senere oberinspektør og birkedommer (dommer og øverste myndighetsperson) for grevskapet Laurvig i Norge.

De svenske Bøckman har jeg ikke mye detaljer om. Men jeg håper ved dette innlegget å finne noen svenske Bøckman tidlig 1600.

Det store håpet er jo å finne noen som kan bringe mer lys over Bøckmanslekten i Lybeck /Hamborg området, og på den måten være med å bringe flere biter til det store bildet.

med vennlig hilsen, Runar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna