ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tangen, von - Lexau, Pritzier, Tucshen ?  (läst 971 gånger)

1999-07-21, 22:45
läst 971 gånger

Kerstin Ekeland

Hej.
Första besöket här och kanske en möjlig väg att hitta mina anfäder denna väg. Är det någon som över huvud taget känner igen dessa namn, von Tangen, Lexau (Lexou,Lexo(w)), Pritzier eller Tucshen. Jag arbetar annars endast med de norska internetarkiven då hela min släkt är därifrån.
Dessa kom till Norge slutet 1600-talet/början av 1700-talet. med vänliga hälsningar Kerstin

1999-07-21, 23:44
Svar #1

Jonas Kuschner

Det har funnits en borgarsläkt Lexow i Stockholm åtminstone under 1700- och 1800-talen. Jag har stött på namnet då och då på stadsarkivet. Eftersom jag endast i förbifarten lagt märke till namnet, men inte haft något eget intresse för det, kan jag inte ge dig några mer exakta hänvisningar.  
 
Enligt Rötters register över publicerade släkter (http://www.genealogi.se/linder/slreg4.htm) skall en släkt Lexow i Kristinehamn finnas i Örnberg. Jag vet inte om det är samma släkt som i Stockholm.

1999-08-15, 12:05
Svar #2

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Kerstin,
vad vill du har över Pritzier? Jag kan inte börjar med Adam och Eva.
MvH Gustaf

1999-08-30, 22:02
Svar #3

Kerstin Ekeland-Sjöberg

Hej Gustaf
 
Jag är intresserad av Johan Jacob Pritzier född 1682-12-21 i Harburg död 1751-03-02 Bergen (Moldegården i Ous ?) gift ca 1710 med Gye Hansdatter Bruun född 1685 Fredricia, Danmark.
 
Har du något om honom och hans anor blir jag väldigt glad. Jag har ännu inte fått kläm på hur jag skall söka i tyska arkiv.
 
mvh Kerstin

1999-09-01, 20:53
Svar #4

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Kerstin,
jag har Johann Nikolaus PRITZIER född omkring 1683,när han dör i Kassel1753 skulle han har varit 70 år och 9 månader gammalt. Kanske en bror av Din Pritzier - jag vet inte var han var född, så Harburg kan vara ett spår att hitta hans far.
Mvh Gustaf E

1999-09-01, 21:00
Svar #5

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Än en gång til Kerstin,
Joh Nikolaus Pritzier var fyrstligt byggmästare i Kassel, ståt hallaren prins Wilhelm stod som  
Pate vid hans yngste barn Wilhelm i 1731 i Kassel.
Alla i familjen - byggde -.
Gustaf E

1999-09-07, 21:03
Svar #6

Kerstin Ekeland-Sjöberg

Hej Gustaf.
 
Tack, detta låter spännande.
Har du någon aning om var Harburg ligger? Är det långt mellan Harburg och Kassel?  
Det är ju mycket möjligt att dessa två är bröder. Var det vanligt att ge sönerna samma förstanamn? Båda heter ju Johan(n). De måste väl komma från en välbärgad krets då en prins är fadder till ens barn. Då på 1700-talet innebar väl fadderskap ett reellt åtagande ifall föräldrarna dog.
Är denne Johann Nikolaus en av dina anor?
mvh Kerstin

1999-09-10, 01:15
Svar #7

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Kerstin,
Harburg tilhör til staden Hamburg.Ligger ved floden Elbe, på den sydliga sidan. Engang tilhörde den til en av de welfiska hertigdömer.
Jag har inte material över staden ännu, men vet vem jag kan fråga där. Så Harburg är en bra led.
Tack för det.
Mvh Gustaf E

1999-11-23, 11:14
Svar #8

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Kerstin!
 
Jag har endel om släkten von Tangen, om det fortfarande är av intresse för dig. Har endel från Norge och endel från Tyskland.  Hör av dig om du vill veta vad jag har. Jag bor i Oslo och har tillgång till Riksarkivet och Nationalbiblioteket (släktböcker/bygdeböcker)om du behöver hjälp.
 
Hälsningar  Ulla Kristoffersen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna