ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möller, Anna Maria  (läst 1417 gånger)

2013-11-18, 22:53
läst 1417 gånger

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:25
    • Visa profil
Hej, finns någon som kan tipsa om forskning i Tyskland, det går inge bra för mig..behöver tips om Att göra tack.
Min ana Anna Maria Möller gifte sig i Hovförsamlingen i Stockholm 1767-11-15
med Furstliga kocken Johan Friedrich Gode, det VET vi, MEN, före det är Anna Maria fullständigt osynlig i alla rullor. Efter 1767 finns många noteringar men inga alls om varifrån hon kom.
Bland många ljus i mörkret jobbar jag nu med det att hon är begravd i Storkyrko men gravsatt i Tyska Kyrkan, då måste hon ha haft anknytning till Tyskland.
Jag finner plötsligen på Familysearch bif Anna Maria som HELT stämmer i födelseår! Tänker då raskt gå med i G-gruppen för att ...men läser där att dom för närvarande inte har någon kontakt i Westpreussen. Jag har också fått svar från Berlin..se bif jag är inte säker men tror att dom medd att böckerna saknas för denna tid ? Varför dom hänvisar till...förstår jag inte. För närvarande sitter jag med ruttnande musarm o råletar i passhandlingarna.
Finns någon därute som har ett förslag till -Nästa steg, för min del ?
 

fornamn.efternamn@riksarkivet.se,
 
- Stockholm City Archives, Box 22063, SE-104 22 Stockholm, E-Mail: stadsarkivet@ssa.stockholm.se.
 
 
Mit freundlichen GrüÃ?en
Im Auftrag
 
T. Zarwel
 
 
Herr Torsten Zarwel
Bundesarchiv Berlin
Abteilung Reich, Referat R 1
Finckensteinallee 63
12205 Berlin
Tel.: 030 18 7770 423
Fax.: 030 18 7770 111
E-Mail: t.zarwel@bundesarchiv.de
 
Har någon ett förslag ?
Med Vänlig Hälsning, Odd, Ödmjukt bugande.

2013-11-19, 21:46
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
hej Odd
Jag vet inte om du har gått till botten med att hitta uppgifter om din anas tyska härkomst i de svenska underlagen. Det skulle ju underlätta om du kan få bekräftat att personen på familysearch verkar stämma.
 
Ett par tips ifall uppgiften från familysearch är relevant. Du kan ju beställa filmen som den här uppgiften är tagen ifrån. Kolla på mormonernas familjecenter http://www.jesukristikyrka.se/om-kyrkan/slaektforskning.html. En mera komplicerad väg, men möjligen med fler tänkbara uppgifter är att se om det går att komma åt kyrkböckerna i Tyskland. Såvitt jag har kunnat se finns kyrkböcker arkiverade hos landsarkivet i Nordrhein-Wesfalen. Hemsida: http://www.archive.nrw.de/lav/index.php?lang=deu. En generell mailadress:  rheinland@lav.nrw.de. Men det finns ett par oklara frågor som gör det svårt att veta hur långt du kan komma. Det verkar mest troligt att det gäller en katolsk församling, men det är inte helt säkert. Jag förmodar att filmnumret hos mormonerna gör att arkivet kan avgöra vilken konfession det avser. I Tyskland är det viktigt att veta det, för handlingarna förvaras på olika ställen. Sedan är det inte säkert att man kan beställa en sökning, utan man kan behöva åka dit personligen eller ge någon forskare i uppdrag. Det lär i alla fall kosta en hel del. Men det kan ju vara värt att höra närmare hur det ligger till. Det verkar dessutom vara lite extra rörigt med arkivet just nu, för de förbereder tydligen en flytt till en annan stad.  
 
Det är möjligt att personen från familysearch tillhörde den här katolska församlingen: http://www.st-reinhildis.de/index.php?id=238. Du skulle ju kunna testa att maila dem på:  riesenbeck(at)sankt-reinhildis.de. Det skulle kunna vara så att de har originalkyrkböckerna kvar i församlingen. Jag har fått intrycket att det oftare kan vara så för de katolska än för de evangeliska församlingarna.  
 
Sedan finns även en hembygdsförening för Riesenbeck som ägnar sig åt släktforskning. Det kanske är enklaste sättet att hitta ett vettigt angreppssätt. Mail till föreningen: heimatverein@riesenbeck.de. Det verkar särskilt vara en Josef Keller som håller på med släktforskning i denna församling.

2013-11-19, 23:59
Svar #2

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:25
    • Visa profil
Tack Anna, STORT tack.
Här fick jag många vägar att prova.
Personlig kontakt (även mot avgift) tror jag på, och ditt sista tips skall jag prova omgående.
Måste även kolla detta med det katolska... på 1750 talet var det ju noga... kunde man vigas i Slottskyrkan o begravas i Storkyrkan för att därefter jordfästas i Tyska kyrkan...spännande.
Om ni inte har något mot det så återkommer jag o berättar vad som händer.
Det gäller ju att tyskarna hittar dokumentation om utflyttning...
Än en gång STORT TACK Anna, nu jobbar jag på med hjälp av dina uppslag
MVH

2013-11-20, 10:21
Svar #3

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej Odd, i klippet som du lagt in står att Anna Maria Möller var änka efter avlidne Knappmakaren Carl Magn. Ekvall var hon alltså först gift med Gode och sedan med Ekvall? Du skriver att det finns många noteringar om henne efter 1767 men inget innan, om du berättar var noteringarna finns kanske det går att spåra Anna Maria?
 
Monica

2013-11-20, 17:45
Svar #4

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:25
    • Visa profil
Tack Monica för ditt visade intresse.
Ja, du har helt rätt, kocken Gode och ena dottern dog redan 1770 på Riddarholmen (båda i lungsot).
Anna Maria med dotter blev ensamma men jobbade troligen kvar vid hovet (som vad vet jag inte, älskare åt Gustav III eller kökspiga) eftersom hon 10 år senare gifte sig med Mästaren vid hofliga knappmakarämbetet Carl Magnus Ekwall.
Bara för att skoja med oss (som snokar i deras papper) så verkar knappmakaren dessutom fått lysningstillstånd för Anna Magdalena Meurling (som dock bodde i Småland)och därpå gift sig med min Anna Maria Möller, jo jo!
Monica, jag är nybörjare sedan ett år men superproffsen Irene/Lisken och Maud Svensson /Mausve här på Anbytarforum har kämpat många timmar men givit upp.
Ingen är dock gladare än jag om du kommer med nya friska krafter o ideer. Jag skickar gärna över alla fakta sorterade till din mail...men här finns det äldsta beviset vi hittat för Anna Marias existens i Arkiv Digital:
Vigd:Hovförsamlingen EII:1 (1766-1809) Bild 6
 
o hennes ålder/födelseår har vi härifrån, av dödnotisen:  
Storkyrkoförsamlingen FIa:4 (1800-1819) Bild 85 / sid 159
Se här att hon begravs i Tyska kyrkan !   Varför det! Härstammar hon från Tyskland?
 
Hennes BOU:  
Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:368 (1809-1809) Bild 10040 / sid 968
 
Tack Monica, det vore underbart om du ville prova. Själv letar jag ju bland passen (hittade att kocken Gode varit i Stralsund 10 år innan han gifte sig...friarfärd...neeee).
Jag skriver nu till Tyskland i vild förtvivlan
MVH/Odd

2013-11-21, 16:08
Svar #5

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej Odd, då har du fått bästa möjliga hjälp med att hitta dina stockholmsanor.
 
Den jag funderade på var Johan Hindrik Möller som var comminister och magister i Jakob&Johannes, född cirka 1719. Han hade flera barn. I klippet nedan, som är från Mantalsskrivningen 1760, finns 3 söner och två döttrar. Den äldsta född 1747. Men, om din Anna Maria var född 1742, var hon 18 år 1760 och hade förmodligen flyttat hemifrån.  
 
 

 
Monica

2013-11-21, 22:47
Svar #6

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:25
    • Visa profil
Tack Monica
Jag kollar denne för mig nye person.
MVH/Odd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna