ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kratch, Johanna Vilhelmina  (läst 645 gånger)

2006-06-08, 15:39
läst 645 gånger

Utloggad Ida Mejsholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2011-10-29, 18:10
    • Visa profil
Hej  
Jag har en ana som hette Johanna Vilhelmina f.1899-12-25 i Tyskland (Berlin enligt släkten) d.1981-03-05 i Tranås Sverige.
 
Hennes mor var från Sverige men gifte sig med en tysk (Karl Kratch enligt släkt OBS! osäker på stavning av efternamn). Föräldrarna (eller modern i alla fall) dog när hon var liten och hennes mormor kom till Tyskland och hämtade hem henne.  
 
Hon fick inte heta sitt tyska efternamn när hon började skolan i Sverige utan bytte då efternamn till Sköld.
 
Hon gifter sig 1922 med Oskar Vilhelm Svensson men på vigselbeviset står bara Sköld.  
 
Jag har ingen aning om vad hennes mor eller morföräldrar hette men de ska ha bott nere åt värnamohållet.
Hur ska jag komma vidare med detta? Är det någon som har tips eller förslag så är jag mycket tacksam.  
 
Hälsingar
Id@

2006-06-08, 20:29
Svar #1

Utloggad Weino Sandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2010-02-10, 20:20
    • Visa profil
    • www.weino.se
Hej Ida !
 
Det kan vara en möjlighet att utgå från vigselboken 1922 och den församling de bodde som nygifta och följa henne bakåt.
Förutsättningen för att lyckas är beroende på om det finns Församlingsböcker i bunden serie på mikrokort för berörda församlingar hos SVAR.
 
Mvh
 
Weino

2006-06-08, 20:42
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Om inte annat så följ henne bakifrån från Tranås, materialet finns på Landsarkivet i Vadstena. I församlingsböckerna när hon kom till Sverige bör det finnas uppgifter. Det kan även finnas uppgifter i invandringsmaterial på Riksarkivet.
 
Hälsningar,
Eva

2006-06-08, 23:15
Svar #3

Utloggad Ida Mejsholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2011-10-29, 18:10
    • Visa profil
Tack för tipsen!
 
Jag kavlar genast upp ärmarna!
/Id@

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna