ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ehrlich, Henry Albert  (läst 951 gånger)

2013-10-19, 14:58
läst 951 gånger

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Jag söker information om Henry Albert Ehrlich född 27 april 1902 i Kassel, Hessen, Tyskland. Främst letar jag efter föräldrar och syskon.
 
Han utvandrade till New York 1 maj 1923 ombord på SS George Washington och gifte sig där med min farfars syster Alfrida Ulrika Bengtsson den 5 augusti 1926. Henry dog 22 november 1979 i Broward, Florida. Jag är lite osäker på om året då han föddes verkligen var 1902, eftersom det har visat sig att födelseåret för Alfrida var felaktigt angivet till 1902. Dock stämde månad och dag för henne (4 juli).
 
Tack!
/Kristina

2014-01-10, 17:17
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Hej,
 
Jag fick ett tips att kontakta stadsarkivet i Kassel angående Henry Albert Ehrlich vilket jag nu har gjort. De har lyckats hitta hans registration card och där framgår att en Heinrich Ehrlich föddes 27 april 1902. Hans far hette Paul Ehrlich och var född den 20 juli 1876 i Eisenach. Adressen som finns listad för familjen när Heinrich föds är Wildemannsgasse 44 i Kassel.
 
Jag undrar nu hur man gör för att hitta övrig familj? Dvs, vad är nästa steg?  
 
Mvh, Kristina

2014-01-11, 11:43
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Här är en bild på kortet. Kan någon hjälpa mig översätta yrket för Paul?
 

2014-01-11, 15:34
Svar #3

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Det står nog helt enkelt Arbeiter, dvs arbetare.

2014-01-11, 18:48
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Tack! Just det. Det ser jag ju nu :-)
 
Du har inga tips om hur man kan finna resten av familjen i Tyskland?

2014-01-11, 19:56
Svar #5

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Angående din förra fråga så ser det ut som att det du har fått är en kopia ur Melderegister. Kan det stämma? På den här sidan om Stadtarchiv i Kassel http://www.kassel.de/stadt/stadtarchiv/service/familienforschung/ kan man läsa att de också förvarar äldre registerböcker från Standesamt (statliga folkbokföringen). Födelseböcker äldre än 110 år ska finnas där. 1902 borde alltså ha hunnit flyttas dit. Med en korrekt uppgift om födelsedatum borde det gå snabbt (inte så dyrt) för dem att hitta rätt sida. Där ska stå både mammans och pappans namn och lite annat. Be om en kopia och hör efter vad det kostar.
 
Pappan borde du kunna hitta i Standesamts födelsebok i Eisenach. Årgången ska finnas i Stadtarchiv: http://www.archive-in-thueringen.de/index.php?major=archiv&action=detail&object= archiv&id=221. Någon annanstans läste jag att de 2012 hade digitaliserat böckerna, men hur man i så fall kommer åt det vet jag inte. Du kan ju till att börja med höra vad som gäller ifall du vill få ut kopia.  
 
Längre tillbaka är det kyrkböcker som gäller.

2014-01-11, 20:18
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Tack så mycket Anna!
 
Jag vet faktiskt inte vad det är för register som jag fått en kopia ifrån. Brevet från Stadtarchiv i Kassel är på engelska och där kallas det för registration card. Jag har handläggarens e-mail (och mailat honom tidigare), så jag kan fråga honom om födelseboken för Heinrich. Det är första gången som jag försöker släktforska i Tyskland så jag vet inte riktigt vad som finns att tillgå eller hur man brukar göra.
 
Ska prova kontakta Eisenach och se vad som finns där.
 
Mvh, Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna