ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-07  (läst 3224 gånger)

1999-07-29, 23:05
läst 3224 gånger

Jenny Brohman

Jag söker information om Hartwig Johann Ditlev Ziegler född ca 1722 i Tyskland. Han var glasblåsare och arbetade i Hahnenhorst i Mecklenburg- Schwerin.Han arbetade där fram till 1751 då han flyttade till Norge. När han ingick i sitt andra äktenskap hette han fortfarande Ziegler, men några år senare kallas han Theigler.  
Jag vet att även hans far Hans Jürgen Ziegler arbetade vid Hahnenhorstglasbruk i Grosss Poserin år 1751.

1999-08-01, 09:40
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Jenny
Nordgen-gruppen etablerade fina kontakter med
Schwerin-arkivet vid besök där i juni månad.
Dels finns en förening med viss knytning till Rostock-universitetet och dels en forskare som
mot viss ersättning kan ge dig basmaterial.
Och så kan jag rekommendera Franz Schuberts Trau- och Bürgerregister som borde finnas på varje landsarkiv hos oss.
Vi hörs i augusti
 
hälsning Gustaf von Gertten SSGFs G-grupp

1999-08-19, 22:00
Svar #2

Göran Johansson

Släkten Zeplien i Karlshamn.
 
Kring år 1800 invandrade syskonen Claes och Tönnis Zeplien till Karlshamn från Mecklenburg-Schwerin. Båda var sjökaptener. Efter Claes Zeplien följde tre generationer Zeplien bosatta i Karlshamn. Denna svenska släktgren dog ut under 1900-talets början med två ogifta systrar, som båda var lärare. Systrarna startade tillsammans en privat flickskola i staden.  
 
Claes Zeplien var född i byn Kirchdorf 1776-09-10 och döpt i staden Wüstrow. Av en händelse fann jag via Internet en artikel hämtad ur en tysk dagstidning som beskrev hur Richard Wagner år 1838 flydde från Riga via den Preussiska hamnstaden Pillau. Ägare och kapten till flyktbåten var Heinrich Zeplien från Fischland. Resan till London blev strapatsfylld men slutade lyckligt. Under överfarten till London tog Rickard Wagners opera Der fliegande Holländer gestalt.  
 
Heinrich Zeplien och de båda Karlshamnsbröderna Tönnis och Claes Zeplien härstammade ganska säkert från samma släkt på Fischland i Tyskland. Finns det händelsevis någon som känner till något mer om denna tyska släkt?
 
Internetadress till tidningen:
www.schweriner-volkszeitung.de/archiv/magmv/1998/12.Dezember/Seeleute.html

1999-08-19, 22:21
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Göran
jag satt just och läste Franz Schuberts Bürgerbuch
för den mecklenburgska staden Ribnitz. Därför att jag är nyfiken på den ansamling skeppare som skrev sig där under 1700- och 1800-talet.
Men hittade bara en Zeplien, Friedrich, borgared
1901 och död 1912 den 9 februari. Med hjälp av
Standesamt i Berlin borde du kunna få reda på hans föräldrar o nysta vidare. Men du bör hävda någon typ av släktskap eller motivet att du söker släkten.  
Om jag inte minns fel så har mormonerna Personensstandsunterlagen på mikrokort i stor omfattning. Kolla på nätet.
 
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp

1999-08-21, 21:49
Svar #4

Göran Johansson

Hej Gustaf,
Tack för din vilja att hjälpa. För min del löste sig detta på ett personligt och konkret sätt. Jag kontaktade helt enkelt tidningen ifråga. Idag på morgonen blev jag uppringd från Tyskland av en ättling till Heinrich Zeplien som lovade att försöka klara ut relationerna mellan den tyska släktgrenen och den svenska! Med vänlig hälsning.

1999-09-06, 19:50
Svar #5

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Ett Pommernproblem med musik.
Christian (Gustav?) Fredrik Bark född 8/10 1798
i Pommern.  
Gift 26/10 1817 i Öhrs socken med Lisa Johansdotter född i Öhr 15/2 1797
I vigselboken skrives Musicanten på clarinette Gustav Bark Två söner hette Gustavsson.
1822 flyttade partet till Garnisonsförsamlingen i Christianstad. Då blev Bark hautboist. Lutheran (ev.) 1827 står Bark som avflyttad från Garnisonsförsamlingen. Hustrun står senare i Småland som frånskild.
 
Sven-Eric Ericsson minns som barn att hans faster hette Franzina. Sven-Eric minns ett yttrande från sin barndom Vi har franskt blod i ådrorna.
Var var Christian Bark född? Varthän flyttade han?
Vem tillförde namnet Bark? Den tyska släkten eller...?
 
Publicerat av SSGFs G-grupp som försöker
hjälpa Sven-Eric

1999-09-06, 20:01
Svar #6

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Om hautboisten Christian mm Bark född 8/10 1798
Som ett diskussionsinlägg kan påpekas följande historiska fakta.
1. Omkring år 1800 fick Brandenburg och Pommern ta emot åtskilliga tusen Hugenotter, dvs fransmän.
En del av dessa har så småningom kommit till Sverige.
2. I början av 1800-talet var fransmännen ockupanter i nordtyskland. Tänk på Napoleon och
Gustav den IV Adolf.
3. Bark är på tyska som på svenska ett segelfartyg. Namnet Bark låter inte helt tyskt
men det kan ju ha försvenskats. Eller också var
Bark helt enkelt svenskpomrare med soldatnamn.
 
Gustaf SSGFs G-grupp
som önskar diskutera den här frågan med andra forskare

1999-09-07, 16:08
Svar #7

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Simon (Jöransson) Hack  anges vara född i Reval i aug 1605. Vigselboken för Anklam i Vorpommern innehåller en uppgift om att en Simon Hake den 3 oktober 1621 vigdes vid Anna Koltzow. Enligt den tyske genealogen Kreplin står det inte Koltzow, utan Moltzow. Vid häxprocessen i Stockholm 1676 var Anna Simonsdotter Hack en av de anklagade, som samma år halshöggs och brändes på bål. Under förhören sade hon sig vara född i Anklam, nu 51 år gammal (alltså född omkring 1625) och ha varit gift i Sverige i 29 år, alltså från cirka 1647.
Hon följde kanske med fadern Simon och modern Anna till Stockholm, där det år 1634 i kvarteret Siöfollket fanns en Sijmon Haakz med hustru. År 1637 fanns en Simon Hack som stenhuggargesäll i Kopparberget (Falun) och vid bygget av Kristine kyrka där. Mästare blev han troligen 1646 (Stenhuggareämbetet 21 nov 1647), slog sig mellan 1650 och 1656 ner i Boda kyrkby och var verksam i Dalarna till sin död 1672.
 
Kan för Anklam i Vorpommern finnas fler uppgifter om Simon Hack, hans tidigare liv där och i Reval?
En anmoder till den tyske genealogen Stübs var Trine Hake,född ca 1610, död i Klein Horst. Kan något samband finnas?  
Vilken härkomst (Tyskland?) hade åldermannen i murmästarämbetet (1695-1704)  Mårten Hack?
 
Frågorna bygger på omfattande tidigare forskning av Sture Norberg och Gunnar Öberg, Stockholm, samt Olof Hansson, Leksand.
 
Ingemar Goliath (SSGFs G-grupp)

1999-09-07, 21:09
Svar #8

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Fredrik Elers, född i Allerum utanför Helsingborg år 1843 efterlyses. Hans familj kan enligt tips ha invandrat från Pommern. Namnet kan ha stavats Ellers, Elers eller Ehlers.

1999-09-08, 17:40
Svar #9

Utloggad Johanna Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 12:03
    • Visa profil
Hej!  
På Rötter Dalarna 1998 (# 125) finns intressanta uppgifter om en rätt omfattande utvandring från Leksand och Svärdsjö till Pommern på 1690-talet. Det gäller hela familjer och långt över hundra personer ska ha flyttat ut vid ungefär samma tidpunkt. En del av de utflyttade återkommer efter några år och figurerar senare i dom- och dödböcker i de nämnda socknarna.
Finns det någon här som har ytterligare upplysningar eller idéer kring detta? Uppmuntrades  
dalfolket att flytta av något särskilt skäl, kanske militärt? En så pass stor och tidig  
flyttning kan väl inte vara helt slumpmässig?

1999-09-08, 18:35
Svar #10

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Släkten Ehlers
fanns bl a i Wismar på 1700- och 1800-talen.
Liksom för många andra Hansasläkter var Östersjön
ett innanhav och man flyttade av tradition ofta.
Jag ska söka Ehlers mera konkret i Franz Schuberts Trauregister. Men det vore bra om du lämnade uppgifter på fler förnamn i släkten Ehler i Allerum. Även för kvinnorna.
Det kan hjälpa. Liksom yrkesuppgifter.
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-09-08, 21:16
Svar #11

Kerstin Ekeland-Sjöberg

Hej
 
Jag undrar om det finns några svenska arkiv om bosatta i Pommern. Jag är på jakt efter Johan Ludvig Tuchsen (1731 de Tuchsen) som genom giftemål i Pommern kom över egendommar. Han var militär och fick lov att flytta 1727. Han föddes ca 1696 i Bergen. Vi är intresserade av hans fru. Det finns vissa källor som uppger att han gift sig med Marthe Hansdatter Rue men vi misstänker att denna flytt till Pommern innebar att den tänkta frun togs över av hans lillebror ( som andra källar antyder). Vilka möjligheter finns att finna detta par? Vi har ingen aning om vart han tog vägen. M v h Kerstin

1999-09-09, 08:33
Svar #12

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Kerstin
möjligheterna är goda. I första hand på Landesaarchiv i Greifswald kring alla juridiska  
ting. Jag ska när jag hinner titta på Beståndsöversikten och återkommer
 
Har du sett på Webbplatsen för SSGFs G-grupp?
 
hälsning Gustaf

1999-09-09, 09:48
Svar #13

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej! Kan någon hjälpa mig med upplysningar om hovslagaren och mästersmeden Johan Kröger? Han återfinns i Sala stad på 1720-talet och uppges då vara hovslagare vid den Kungl. Lifesqvadronens C. Troupp samt född i Wolgast, Pommern. Jag vet dock inte vilket år han var född. Han gifter sig 1721 med Brita Persdotter, född 1699. Man kanske kan anta att han var lite äldre än vad hon var.
Alla upplysningar mottages tacksamt!
 
Mvh Anders

1999-09-09, 16:38
Svar #14

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Anders
jag kommer precis från SSGFs träff på Krigsarkivet
med tyskt material. Framförallt det från Pommern.
De svenska förbanden värvade en hel del Pomrare vid den här tiden och för övrigt är kopplingen
Hansastäderna - Dalarna av största intresse.
 
Hav bara tålamod så ska vi fundera på¨ditt problem. Har du följt hans förbands förflyttningar
tiden före 1720?
hälsning  
Gustaf SSGFs G-grupp

1999-09-11, 08:23
Svar #15

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Torbjörn Malm
på KrA hörde jag att efter 1815 så förflyttades
skepp tillhörigt skärgårdsflottan från Stralsund till Landskrona.  
Alla svenskbaserade förband - som skärgårdsflottan i princip var - har sina rullor i Sverige. De som
helt levde i Pommern och Wismar har sina rullor där. Förmodligen i huvudsak i Greifswald.
 
Ehlers är ett svårt namn att forska på men det gäller ju att försöka hitta alternativa vägar
hälsning Gustaf

1999-09-11, 10:50
Svar #16

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej Gustaf! Jag har försökt hitta detta förband på Krigsarkivet men inte riktigt lyckats. Jag ska försöka ta mig dit och se om jag har bättre tur denna gång.  
 
Mvh Anders

1999-09-11, 17:07
Svar #17

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Ingemar
jag hoppas att du vet att Anklam har lämnat sitt arkiv som deposition i LA Greifswald.
 
Så det är bara att åka dit och njuta.
 
hälsning Gustaf

1999-09-11, 19:41
Svar #18

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Ehlers eller Ellers.
Hej och tack Gustaf von Gertten och andra som engagerat sig i min Ellers-jakt.  
Jag har jagat vidare en del på egen hand sen senast med följande resultat:
 
I husförhörslängden för Allerum A1: 5 har jag hittat honom under Hittarp No 6.
 
Föräldrar var kustvakten Fredrik Ellers född 1/8 1804. Modern finns med två olika namn i födelsebok resp husförhörslängd. I HFL kallas hon för Fredrika Charlotta Starrberg (?) och i boken över födda Christina Stångberg, född 1806.
 
Familjen hade tydligen flyttat till Allerum från Ljungby församling 1840. Jag har hört något i släkten om att han skulle varit kustvakt uppåt Hallandskusten, så det Ljungby som nu ligger i Falkenbergs kommun är kanske det mest troliga.
 
Familjen flyttade sedan vidare till Raus år 1846.
 
Så nu handlar det alltså om att hitta mer om fadern Fredrik Ellers.
 
Jag vore tacksam om någon har tips om honom också,  
men vi kanske ska föra diskussionen vidare under Övriga släkter så länge det inte finns någon klar härledning till Tyskland.
 
Lördagskvällshälsningar
 
Torbjörn Malm

1999-09-14, 19:20
Svar #19

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Seemannsheim
Ein Seemannsheim wurde von der Kirche unterhalten. Jede deutsche Landeskirche hatte ihre Länder in die sie die Semannspastoren schickte. Deshalb muß man zuerst wissen, welche Landeskirche zuständig war und dann deren Landesarchiv fragen, aber sie sind wohl im Archiv der Stadt des Seemannsheims gelandet. Das wäre naheliegender. Nur die übrigen Akten sind vielleicht im Archiv der Heimatkirche gesammelt. Jag gick i Hamburg i Svenska Kirkan på söndagarnar. Var Finländare fanns också.

1999-09-28, 22:23
Svar #20

Göran Johansson

ZEPLIEN I KARLSHAMN
 
Den sjökapten Zeplien som hjälpte Richard Wagner att fly från Riga år 1838 var troligen Peter Hinrich Zeplien. Han var brorson till skepparna Claes och Toennis Zeplien i Karlshamn (se tidigare inlagg ovan). Flyktskeppet var dock inte i familjen Zepliens ägo förrän år 1860. Dessa upplysningar har jag fått av en vänlig hembygds- och släktforskare i Hamburg.  
 
Namnet Zeplien (Zeplin, Zeppelin, Sepelin) sägs ha slaviskt ursprung och är troligen bildat på ortsnamnet Zepelin i Mecklenburg. Den hittills tidgast kände förfadern var Tite Sepelin onnämnd 1577 som arrendebonde i byn Kirchdorf nära staden Wûstrow. Släkten har därefter bott kvar i Kirchdorf in på 1800-talet och främst sysslat med jordbruk, fiske och sjöfart. Den släktlinje som leder till de två bröderna i Karlshamn ser ut så här:
 
1) Tite Sepelin, omnämnd 1577 i Kirchdorf
2) Hans Zepelin, d. 16.4.1653 i Kirchdorf
3) Tiet Zeplin, f. ca 1615, g.m. Margreth Langhinrichs
4) Hans Zeplin, f. ca 1640, d. 28.3.1712 i Kirchdorf, g.m. Anna Nieman
5) Hinrich Zeplien f. 29.4.1696 i Wüstrow, d. 6.2.1758, g.m. Jese Voss
6) Tönnies Zeplien, f. 22.10.1740 i Wüstrow, d. 6.10.1815, g.m. Greth Liese Voss
7) Claes Zeplien f. 10.8.1776 i Wüstrow, d. 13.8.1839 i Karlshamn, g.m. Catharina Elisabeth Norberg ifrån Karlshamn. Brodern Toennis Zeplien var g.m. Anna Magdalena Sweder ifrån Karlshamn.
 
Det finns också en adlig släkt von Zeppelin, vars mest kända medlen torde vara upphovsmannen till det berömda luftskeppet. De handlar dock troligen om två helt olika släkter.
 
Med vänliga hälsningar, Göran

1999-09-29, 13:42
Svar #21

Anna Johnson

Hej Gustaf!
 
Tack för tipsen. Jag vill bara säga att det inte var er information utan själva tysklandsforskandet som jag tyckte verkade snårigt! Jag tycker att det är mycket bra att ni försöker använda er erfarenhet till att hjälpa andra.
 
Hälsningar
Anna Johnson

2000-01-20, 15:27
Svar #22

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Jag söker Dr. Johan Carl Gotfried Billroth,*29 januari 1739 i Barth, Vorpommern. Var enl. uppgift läkare vid svenska hovet och förflyttades till Helsingfors, Finland. Hans far sägs ha varit Michel Billroth, borgare i Barth, butiksägare och bryggare, gift med Maria E Schroeder den 17 maj 1735 i Barth.
Känner någon till dessa Billrothar och vad som hände med Dr. Billroth i Helsingfors?
 
Med vänliga hälsningar
 
Jan Eurenius

2000-02-14, 08:48
Svar #23

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Wendt-forskare i Pommern
Det finns sökmöjligheter på nätet och du får här ett exempel. Och kolla gärna med GF-Hintzesammling
Fler möjligheter är på gång på nätet.
 
Namnet är på forskaren som har Wendt i sin antavla
               
Klaus-Dieter Fritzsch                                                     Fleckeby (Schleswig-Holstein)                                                                               Wendt
Alfred Haase                                                      Beelitz (Pommern)                                                                              Wendtlandt
                   
Renate Lutz                                                    Hallenhausen                                                                              Wendte
Renate Lutz                                                      Hallenhausen                                                                              Wendte
Bernd Salewski                                                     Emtinghausen                                                                               Wendt
 
Lycka till Gustaf SSGFs G-grupp
och rapportera hit hur det går för dig.

2000-03-26, 16:54
Svar #24

Marianne Lindén

FREDRIK MINK.
Fredrik Mink (namnet har många stavningar Manch, Menck) kom till Sverige från Pommern. Han är född 1740 och gifte sig i Högsby med Sara Larsdotter Strömbeck. Vid vigseln står han som kusk men senare blev han hovslagare. Han dog i Mörlunda socken 18051010 på Åkerö.
Finns det någon som vet om honom?
 
Von Gerten, måste man ha en blå adress?

2000-03-28, 18:40
Svar #25

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Blå adress ja
då är du inte anonym och kan nås också med direkta meddelande som tack för hjälpen eller  lova att fortsätt debatten på Anbytarforum.
 
Med en blå adress (se spalten till vänster och ordet Användarkonto) så kan du också få hjälp av mig och andra i SSGFs G-grupp
hälsning Gustaf

2000-03-28, 22:24
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Marianne, det är absolut inget krav på att skaffa ett Användarkonto à 100 kronor för att få hjälp på Anbytarforum. Däremot kan du gärna fylla i din e-postadress så att du kan nås privat genom att klicka på ditt namn, om någon vill det. Då är du heller inte anonym.
 
Gustaf von Gerttens kommentar gör mig något förbryllad. Är jag som innehavare av Användarkonto på något sett medlem i G-gruppen? Hur hänger denna koppling ihop? Vad säger Håkan?

2000-03-29, 12:53
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anders, det är klart att användarkontot inte har någon koppling till G-gruppen, Gustaf uttyckte sig nog bara väldigt förkortat. Och Marianne kan förstås få hjälp från vem som helst, som vet något relevant, inte bara G-gruppen.

2000-03-31, 11:27
Svar #28

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
namnet Mench finns på FOKO. Gå in via SSGFs webbsidor G-gruppen - Nyheter
hälsning Gustaf SSGFs Ggrupp

2000-05-07, 14:04
Svar #29

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Har Isaac Thomasson Olman varit i Pommern??  
Problemet är alltså: Har Isaac Olman varit eller inte varit i Pommern vid tiden för det Pommerska kriget (1757 - 1762)? Orsaken till tvivlet är Olmans ålder.
 
Vad man VET är följande:
    1) Isaac Thomasson Olman är född 29.04.1748 i Germundby, Tenala, Finland. Han var alltså 14 år gammal när kriget SLUTADE. (Sverige drog sig ur kriget genom freden i Hamburg den 2 maj 1762 - kriget fortsatte dock på annat håll...).
 
    2) De överlevande soldaterna från Nyland kom till Hangö i augusti 1762. Olman har inte påträffats bland dom.
 
    3) Olman fick ett pris av Kejserliga Finska Hushållningssällskapet för införandet av potatisodlingen i Tenala socken - över 50 år efter krigets slut. Prosten Fredric Ehrenmalm i Tenala skriver 17.10.1814 i ett svar på en rundfråga från sällskapet: 1763 börjades potatoesplanteringen här uti socknen. Allmogens smakeligaste föda är potatoes... Såsom endast förtjänt af belöning får jag äran anmärka det afskedade dragonen vid före detta Kongl. Nyländska Dragonregementet Isaac Olman var den förste som efter 1760 års krig vid sin hemkomst planterade potatoes och utdelte därutaf utsäde i socknen. Sällskapet ville ha säkrare bevis, det fick dom 2 år senare: sällskapets potatisutskott föreslog 29.04.1816 för afskedade dragonen vid f.d. Kongl. Nyländska Dragon Regimentet Isaac Olman, som efter sin återkomst från pommerska kriget varit den som först uti Tenala socken infört potatoes planteringen, en bägare af 10 lods vikt. Det här är det enda hittills funna beviset för att Olman skulle ha varit i Pommern!
 
    4) Olmans levnadshistoria (delar av släktutredningen):  Isaac följde med sina föräldrar till Siggby (Östergård) omkr. år 1756, var skriven där perioden 1760 - 1766
(?), kunskapskolumnerna kryssade, under perioden 1767-1773 var han dräng på Lindsby Lillhemmanet eller Östergård, deltog i nattvarden för första ggn 22.05.1768. Hans blivande hustru pigan Maria Mattsdr deltog i nattvarden för första ggn 29.09.1768. Efter vigseln 1768 flyttade paret till Lappvik Sågars. Nybakade dragonen Isaac Olman kom till Olsböle år 1774 - han deltog i nattvarden  första ggn skriven här i december 1774 -, blev känd och fick belöning för att han införde potatisodlingen i Tenala. Enligt doplängden är Isaacs son Eric och dotter Beatha födda i Olsböle åren 1770 och 1774 resp., vilket tyder på att Isaac skulle ha flyttat dit tidigare, men han var skriven i Lappvik eftersom han har gått i kyrkan sista ggn skriven där i december 1773. År 1806 besökte han kyrkan sista ggn skriven i Olsböle, sockenstämman valde honom till kyrkväktare år 1809 (Tenala - Bromarf socknars historia), han bodde från år 1806 till sin död i Väktartorpet som tillhörde  Prästgården. Det som vållar problem är... (upprepar ej). ... var skriven i Siggby perioden 1760-66, och gick antagligen i skriftskolan då (oforskat - finns inga dokument). Tidpunkten för flyttningen från Siggby till Lindsby går ej att få
fram ur kommunionboken därför att sidorna från Lindsby Östergård
för perioden 1760 - 1766 saknas. Den sista dragonreserven från Bjärnå skickades ner till Pommern vintern 1762 (Åbo- och Björneborgs läns kavalleriregemente, Knaapinen: Perniön pitäjä), och lär till största delen ha bestått av gamla gubbar och pojkar. Enligt rullarna från generalmönstringen av Nylands Regemente
(Karis Compagni) åren 1747 och 1767, fanns det vid resp. mönstringar närvarande trumslagare som var i 13-års åldern när de blev antagna i tjänst. Några av dem hade också varit med i Pommerska kriget. Isaac finns dock inte med i de rullar som jag hittils har haft möjlighet att söka i (- 971212). I rullarna från mönstringarna av Nylands regemente i Pommern (Krigsarkivet i Stockholm) finns han inte heller antecknad, men han kan trots detta ha varit med. I en rulle [1760] står  
det att kapten Carl Fredrik Toll, ägare till Olsböle gård, hade blivit hemförlofvad! Är det han som hade potatisen med sig hem, eller var gossen Isaac hans hjälpreda i Pommern? I en annan rulle från mönstringen i Pommern finns en Eric Lindsteen antecknad. Han hade varit fången och ransonerat sig sjelf och infunnit sig vid Commenderingen d: 11 December 1759. Han återvände med livet i behåll och bosatte sig i samma by som Isaac - de bodde bara några hundra meter från varandra! Omkring år 1763 började Isaac med sin potatisodling. Han antogs till Lappviks rotan mellan åren 1766 och 1768 enligt vigsellängden från Tenala församling.
 
Soldaten Henric Trana från Kulla, född 1724, hade bytt namn till Henric Hiort och varit i Pommern i 5 år. Hans hustru hette Gretha Thomasdotter född 1726, de hade gift sig 1756 i Siggby Östergård, och var skrivna där vid tiden för det Pommerska kriget. Isaacs syster Caisa Thomasdotter och svåger, bonden Thomas Thomasson i Siggby Östergård, var faddrar till Henrics och Grethas barn. Henric Hiort måste alltså ha känt gossen Isaac. Kan det vara så att den företagsamma och äventyrslystna Isaac fick följa med Henric när han reste ut i kriget 1757? Eller fick han potatisen av Henric när han kom tillbaka 5 år senare?
 
I maj 1999 besökte jag krigsarkivet i Stockholm. Jag letade bl.a. igenom en namnförteckning över personer som haft lägenhet ombord på fartyg under resa mellan Pommern och Sverige/Finland. Många kända personers namn finns upptecknade här, officerare nästan undantagslöst assisterade av en eller flera namngivna drängar, Isaac hittade jag dock inte bland dom.
 
    5) De återvändande soldaterna hade fått order att ta med potatis i sina tornistrar! Denna order åtlyddes väl eftersom potatisväxten började odlas i alla socknar vid den här tidpunkten.
 
    6) Isaac Thomasson antar namnet OLMAN efter flyttningen år 1774 till dragontorpet i Olsböle. (Namnet kommer av gården).
 
Vad jag TROR att är sanning:
 
    1) Prästen Ehrenmalm talar sant, även om han blev känd för att vara glad i sprit och har pga detta lämnat krokiga spår efter sig i andra sammanhang.
 
Så här TROR jag att det har kunnat gå till:
 
    1) Olman har varit dräng eller inhysing hos kaptenen Toll från Olsböle och följde med honom ut i kriget, kom tillbaka år 1760.
 
    2) Isaac har aldrig varit i Pommern, fick potatisen av någon hemvändande soldat i hans närhet.
 
    3) En envis tanke som då och då flyger genom mitt huvud: Ehrenmalm har i fyllan rivit ur sidorna 1760 - 1767 för att ingen skall kunna påstå att han ljuger när han säger att Olman har varit i Pommern. Vad var den VERKLIGA orsaken till att  hushållningssällskapet ville ha mera bevis? Var det någon form av brännvinsskuld till Olman som avkortedes? Fanns det orsak att dölja sanningen? Den första potatisodlaren var någon annan, men Olman fick äran för det, för att på så sätt tjäna Ehrenmalms syften...? Som sagt, bara tankar som flyger upp...
 
Jag tror mest på alternativ 2: Han har fått potatisen antingen av Henrik Trana (som bytte namn till Hjort) eller av Eric Hansson Lindsteen.
 
Den enkla frågan blir alltså: Har någon stött på namnen
    1) Kapten Carl Fredrik Toll från Olsböle, Tenala, Finland,
    2) Soldaten Eric Hansson Lindsteen från Lindsby Backa, Tenala, Finland,
    3) Soldaten Henric Trana från Kulla, Tenala, Finland, född 1724. Bytt namn till Henric Hiort,
    4) Gossen Isaac Thomasson (antog senare namnet Olman) från Siggby, Tenala, Finland
...i handlingar som berör Pommern och Pommerska Kriget?
 
Detta är en förfrågan från min finlandssvenske svärfar, jag har bara kopierat ett E-postmeddelande som han skickat till mig. Är det någon som har stött på honom i några Pommerska Rullor?? All information emottages tacksamt!
Tack på förhand från Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna