ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ostpreussen  (läst 2902 gånger)

1999-10-16, 14:15
läst 2902 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Brigitte Sprindt söker Sprint
eller Sprengare. Tre Sprintar fanns i Livland/Estland under Stora nordiska kriget och delar av familjerna kom som flyktingar till Sverige
under slutet av denna period.
En av dem finns belagd i Pernau, alltså Livland.
Brigitte som bor i Duisburg i Ruhrområdet, har en uppgift att en av anorna kom från Livland under första hälften av 1700-talet.  
Enligt en muntlig tradition var en av Sprintarna (under annat namn) född i Västergötland nära Vänern.  
Under alla omständigheter finns Sprint-släkten i Ostpreussen under 1700-talet.
Vem sprintar fram första kommentaren på denna efterlysning.
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-11-28, 22:20
Svar #1

Christer Påhlsson

Sprint
(1) Maria Sprint, gift med arrendator & inspektor Johan Krook på Kintula gård i Artsjö socken i östra Nyland (Finland): levde omkr. 1700, tillhörde en släkt med anknytning till en rad gårdar i denna östliga del av riket (Stigböle & Gammelby i Borgå sn; Överby, Hommansby & Erlandsböle i Pernå sn; Korsnäs i Kymmene; & Pyttis).
 
(2) Anna Catharina Sprint, änka efter länsmannen Anders Widgren i Sarvlax i Pernå sn invid Lovisa i östra Nyland: levde omkr 1700.
Mvh

1999-11-30, 09:28
Svar #2

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Christer
hjärtligt tack. Jag har redan kopierat ditt svar
och skickat det till Brigitte i Duisburg.  
Nu ska jag fortsätta på Anbytarforum/Finland
men också på Krigsarkivet.
Om du vet något om namnet Sprint så är jag tacksam
att du hör av dig. Eller kopplingen till det militära livet.  
 
hälsning Gustaf

1999-11-30, 22:31
Svar #3

Eva Leksell

Kan jag ha dragit en förhastad slutsats när jag tolkat en ortsangivelse Welow i Preussen som staden Wehlau i Ostpreussen? Jag har kollat olika tyska hemsidor och tycker det stämmer bra. Min anfader Daniel Tideman sägs vara född där omkring 1715, enligt Bergströms Stora sjötullen och lilla tullen (se Övriga släkter - Tideman/Tidman). Hoppas någon som känner till Preussen bättre än jag har lust att svara.

1999-12-01, 21:44
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Eva
slutleden ow är typiskt wendisk. Ofta ändrad till au - avsiktligt eller genom felläsning.
 
Det finns några Tideman-forskare i Sverige men det finns också en hel del Tidemansläkter. Om du tittar på Libris så finns det en Tidemansläkt i
Danzig (om jag minns rätt) och en bok därom.
Den skulle du kanske titta på. Köningsberg-Danzig
hörde ju ihop på många sätt denna tid.
hälsning Gustaf

2005-02-28, 19:42
Svar #5

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Sprindt
Till Brigitte Sprindt !
Bland mina anor finns Lucia Sprindt f 1689
d. 1763-10-19, Willmanstrand, Finland
gift med Gabriel Orraeus f 1687, d.1745-04-12 i Artjärvi, Finland. Sergeant vid Åbo läns infanteriregemente.
 
Petter Lucasson Sprindt, ryttmästare vid Karelska kavallerireg.
 
Lucas Jacobssson-Sprindt, kapten vid Savolax inf.reg.
Är detta samma släkt som eftersöks ?

2005-03-01, 08:16
Svar #6

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Roland
Brigitte bor i Ruhrområdet och läser inte  
Rötter. Det var jag som gjorde utredningen
åt henne och jag bedömer att det handlar
om samma släkt.
Brigittes anfader Sprint var sannolikt en
sårad svensk som togs om hand av folk i
Ostpreussen.
hälsning Gustaf  www.g-gruppen.net

2007-06-29, 20:38
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En bra polsk databas över bevarade kyrkböcker finns här. Södra delen av det söndertrasade Ostpreussen kom att tillfalla Polen efter andra världskrigets slut 1945 och en del tyska kyrkböcker har otroligt nog överlevt plundring och det kaos som följde i ryssarnas hämnd gentemot tyskarna och allt som stod för tysk kultur. Norra delen av Ostpreussen kom att bli den stängda Kaliningradoblasten som först för några år sedan öppnats upp för besökare. Hur kyrkboksmaterialet i det gamla Königsbergområdet är bevarat känner jag ej till, men en hel del äldre kyrkboksmaterial för evangeliska församlingar ska under krigets första skede ha förts i säkerhet västerut.

2009-03-26, 02:03
Svar #8

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 11:32
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Jag är ute och letar efter släktet Hempel som verkar ha kommit från Tyskland till Sveriges bruk på 1600-talet. Finns det något speciellt område de kom ifrån? Är namnet vanligt i Tyskland?

2009-03-26, 14:32
Svar #9

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej Ingvor!
 
Enligt sidan verwandt.de finns ca. 14421 Hempel i Tyskland idag. Namnet är vanligast förekommande i sydöstra Tyskland. Se http://www.verwandt.de/karten/absolut/hempel.html
 
Mvh
Erika

2009-03-28, 16:47
Svar #10

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 11:32
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Tackar. ska titta vidare. Min bror och jag har (för skojs skull) tagit DNA test på våra gener och kanske finns det några i tyskland som gjort detsamma.
 
(Meddelandet ändrat av ingvor den 28 mars, 2009)

2013-08-04, 11:35
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En bra internetsida om Ostpreussen med möjlighet att bland annat ställa öppna släktforskarfrågor mm är http://www.ostpreussen.net  
 
Under Orte kan man på hemsidan ovan även se vilka olika distrikt som fanns i Ostpreussen (ty. Kreis) och därunder vilka orter (vanligtvis även församlingar (ty. gemeinde)) som fanns. Ett bra öppet hjälpmedel.

2013-12-31, 11:05
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En bra arkivguide hur man går till väga med familjeforskning i Ostpreussen och de olika kyrkboks- och folkbokföringsvarianterna med mera finns i en pdf på denna länk:
http://www.plew.info/VortragPlewSankelmark2011.pdf
 
obs! Den kan ta lite tid att ladda  ned.
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2013-12-31 11:06)

2019-01-11, 18:37
Svar #13

Utloggad Lasse Makkonen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 14:40
    • Visa profil
Hej,

Sorry for finding English easier. I am a descendant of the Sprint family and I would like to tell what I think I know about the origins of them.

Sprint is a rare name from Angus area in Scotland. The first Sprint in Finland, Michael Sprint, most probably came to Finland as a paid dragoon, together with thousands of other Scottish solders arriving in 1573 to serve the Crown of Sweden in the war against Russia. His three sons, Mårten, Jacob and Petter served as dragoons for the mansions in Pernå and became later also local farm owners. Petter was eventually appointed as a captain and was raised to nobility, whereas Jacob sailed to America in 1641 to be one of the first occupants of Nya Sverige in Delaware.

Jacob had a son Lucas Sprint, who also became a captain and lived in Erlandsböle, Pernå. Lucas had at least six children Jacob, Johan, Petter, Maria, Lucia and Dorothea. The widow, Maria Christina von Möller, mentioned in the discussion, was the widow of one of them, lieutenant Petter Sprint, who lived in Taipalsaari and died in 1709 in Bender, Moldavia, where the King had settled with his remaining troops after the disaster in Poltava. The widow escaped the Russian occupation to Sweden, as did  Dorothea Sprint and four of their brother's children.

The proposal that "Brigittes anfader Sprint var sannolikt en sårad svensk som togs om hand av folk i Ostpreussen" is quite believable, and there are several possibilities. Lucas Sprint's military unit was briefly located in the Grunewald area in Germany in 1649, but there were no battles then. Younger generations of Sprints include soldiers that may have participated in e.g. the war in Pommern in the 1760's. Perhaps, it is even possible that the roots of the German Sprints are in that Petter Sprint (older) was in Germany for a longer time in 1632 and took part in the battles of Breitenfeld and Lutzen.     

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna